Search magnifier

חיפוש

עכשיו קל ונוח יותר למצוא כל כתבה ברוכים הבאים לאתר אקסטרה המחודש - עדכני ומגוון בשפע כתבות ומאמרים מקצועיים

"הנשים יכבשו את עולם ההיי-טק"

עשר שנים לאחר שמונתה למנכ"לית 'לנובו ישראל', התבשרה סיגל אלבאום כי ברבעון האחרון הפכה לנובו לחברת המחשוב האישי הגדולה בארץ. סיפורה של ענקית ההיי-טק הסינית והקשר הישראלי שלה

סיגל אלבאום
צילום: אוהד רומנו

"לנובו" על קצה המזלג: "חברת המחשוב האישי הגדולה בעולם, המעסיקה מעל 50 אלף עובדים עם נציגות ב-160 מדינות, כולל ישראל. לנובו מובילה את תחום המחשוב האישי בארץ ובעולם. לנובו התחילה כחברה סינית שזכתה להצלחה בעיקר במזרח הרחוק וזאת עד לנקודה שבה היא רכשה את חטיבת המחשוב האישי של יבמ (IBM) בשנת 2005. מאז ועד היום, היא מהווה חברה בינלאומית וגלובלית מובילה".

רכישת חטיבת המחשוב של יבמ: "הדרך שבה לנובו הובילה את המהלך נלמדת כיום בבתי ספר למנהל עסקים בעולם. מרגע רכישת החטיבה, בכל מקום שבו פעלה נציגות של יבמ הוקמה במקומה חברת לנובו. בבת אחת נרכשה חטיבת המחשוב האישי על כל פניה: העובדים, ההנהלה שישבה בארה"ב, מרכז הפיתוח ביפן ועוד.

"אבל לנובו לא הסתפקה ברכישה בלבד וסימנה לעצמה מטרה להפוך לחברת המחשוב האישי הגדולה בעולם, הישג שהגיעה אליו בתוך פחות מעשור מהרכישה. ההישג מרשים עוד יותר כשלוקחים בחשבון שבנקודת הזמן שבה בוצעה הרכישה, יבמ לא הייתה מדורגת גבוה בעולם בתחום המחשוב האישי".

לנובו ישראל: "הנציגות הישראלית הוקמה באוגוסט 2005. תחילה ישבה פיזית במשרדי יבמ, עד שמצאנו את הלוקיישן שבו אנחנו יושבים היום באזור התעשייה קריית אריה והקמנו משרדים נפרדים".

תחילת דרכי המקצועית: "הגעתי ליבמ בסוף 1994. התחלתי בתחום המכירות. לאחר מספר שנים במגזר הבנקאות של החברה הפכתי לראש צוות ובהמשך מוניתי למנהלת תחום הלקוחות הגדולים בחטיבת המחשוב האישי. אחרי שנה וחצי בחטיבה, שמענו יום בהיר אחד ש'נמכרנו'. ההלם היה גדול. שמה של לנובו, הענקית הסינית, לא היה ידוע באותה תקופה במדינות המערב והאתגר היה עצום".

משקיעים בסטארט-אפים ישראלים

המינוי למנכ"לית: "אחרי שנתיים וחצי שבהן למדה לנובו את השוק המקומי, קודמתי להיות מנכ"לית לנובו ישראל והשנה אני מציינת עשור בתפקיד. זו תקופה מדהימה, מעניינת ומרתקת גם ברמה האישית אבל בעיקר ברמת צמיחה והתפתחות החברה. הובלתי שינויים רבים, חלקם תוצר של שינויים שנעשו בחו"ל, אם זה מבנה ארגוני ומיקודים על תחומים מסוימים, וחלקם נעשו כתגובה לשינויי השוק. בנוסף יישמנו את המודל האסטרטגי של לנובו המבוסס על Protect & Attack: מחד שימור לקוחות קיימים ומאידך הרחבת הפעילות בקרב לקוחות חדשים".

שינוי הפורטפוליו: "בעשור האחרון לנובו הרחיבה את הפורטפוליו שלה במגוון מאוד רחב מאוד של מוצרים והתמקדה גם בשוק הלקוחות הפרטיים. לאחר רכישת חטיבת המחשוב האישי של יבמ ביצעה לנובו רכישות גדולות נוספות, בהן חטיבת השרתים של יבמ ויחידת הסלולר של מוטורולה.

"החברה התפתחה תוך מתן מענה נרחב יותר ופתרונות מגוונים בתחום החומרה. אם לפני כן המיקוד היה במחשוב אישי: מחשבים נייחים וניידים, תחנות עבודה גרפיות וצגים, כיום הפורטפוליו שם דגש גם על שרתים וטלפונים סלולריים במטרה לתת מעטפת רחבה יותר, כשבתוך כל אחד מהתחומים האלה התמקדה החברה גם בנישות תומכות כמו גיימינג ומציאות מדומה (VR)".

השקעה בשוק הישראלי: "לנובו זיהתה את הפוטנציאל הגדול של השוק בארץ בנושא החדשנות וחברות סטארט-אפ. כיום פועלת פונקציה בחברה שמתמקדת באיתור והשקעה בסטארט-אפים מקומיים, המובילים טכנולוגיות שיכולות להשתלב במוצרי החברה".

האתגר: להיות ערניים לשינויים

חזון ניהולי: "אני מאמינה בבניית צוות מנצח שיודע לעבוד בשיתוף פעולה. אין הצלחה של בודד אלא של צוות. מנהל יכול להיות מצוין אולם אם הוא לא בונה צוות טוב, הוא לא יוכל להצליח. כנ"ל גם לגבי העובדים עצמם: אם אין צוותים שיודעים לעבוד נכון ביחד, לא ניתן להצליח לאורך זמן.

"עיקרון שני שמנחה אותי הנו נושא המיקוד. חשוב לזהות כיוונים אסטרטגיים ולהתמקד בהם. פיזור לא מאפשר התמקצעות, ובעולם התחרותי בו אנו פועלים, מקצועיות, הבנת השוק והצרכים הינם גורמים אסטרטגיים להובלה ולהצלחה. המבנה הארגוני שבנינו בישראל הוא מאוד ממוקד וכאמור מהווה אחד מהמפתחות להצלחה".

לחשוב מחוץ לקופסה: "לנובו הנה חברה אשר מתמחה במוצרים חדשניים ואחרים, עם דגש חזק על חדשנות (Innovation). אנו חיים בתחום דינמי ומשתנה ואחד האתגרים הגדולים שלנו הוא להיות ערניים לשינויים ולהוביל עם מוצרים חדשניים, אחרים – "לצאת מהקופסה". כך, לדוגמה, השקנו בשנים האחרונות את ה'יוגה', קטגוריה חדשה ואחרת לגמרי של מחשב נייד שהוא גם מחשב וגם טאבלט, שהצלחנו להחדיר בהצלחה רבה לשוק; ובהמשך את ה'Yoga Book', מחשב נייד בעל שני מסכים.

"בהסתכלות קדימה, בטווח של 5-10 שנים, אני צופה שהשוק ישתנה לחלוטין בהשוואה להיום והמוצרים ייראו לגמרי שונה. אנחנו כבר שם, כדוגמת אבטיפוס שלנובו העולמית מפתחת בימים אלה של מחשב נייד גמיש שבעצם ניתן לגלגל כמו עיתון, לקפל ולהכניס לכיס".

נשים בהיי-טק: "עולם ההיי-טק הוא תחום שדורש השקעה גדולה מבחינת שעות עבודה, עובדה שמנעה בעבר מנשים רבות להיכנס לתחום. היום הדברים משתנים, נשים יותר מאמינות בעצמן ומוכנות להשקיע ובמקביל הגברים משקיעים יותר בבית, הנטל מתחלק והחברה הישראלית עצמה פתוחה יותר לשינויים. בעיניי זו מגמה שבהחלט תלך ותגדל ואני מאמינה שבעוד 10-15 שנים נראה הרבה יותר נשים בעמדות בכירות בהיי-טק.

"יש לעודד נשים לרכוש השכלה מתאימה כבר בגיל הצעיר ולא לחשוש מהצבת אתגרים. חשוב לתקשר מקרי הצלחה של נשים ולהראות שניתן להצליח באיזון קריירה ומשפחה. הנושא נמצא בידיים שלנו, הנשים. כל אחת מאיתנו צריכה להאמין ביכולותיה, לא לחשוב מגדרית ולהתקדם בדרך שבה היא מאמינה".

רגע מרגש: "ברבעון הנוכחי הפכנו רשמית לחברת המחשוב האישי הגדולה בארץ וזה תוצר של עבודה קשה במשך הרבה מאוד שנים בשוק מאוד תחרותי. נקודת הצלחה כזו מסבה לי גאווה רבה".

שם ומשפחה: סיגל אלבאום.

גיל ומצב משפחתי: 53, נשואה + 3.

תפקיד: מנכ"לית "לנובו ישראל".

עובדים: כ-45.

השכלה: תואר ראשון בכלכלה וסטטיסטיקה מהאוניברסיטה העברית, תואר שני במינהל עסקים.

תפקידים קודמים: מנהלת לקוחות אסטרטגיים בחטיבת המחשוב האישי ביבמ (IBM) ישראל, מנהלת תחום במגזר בנקאות, יבמ.

טוב לדעת