Search magnifier

חיפוש

עכשיו קל ונוח יותר למצוא כל כתבה ברוכים הבאים לאתר אקסטרה המחודש - עדכני ומגוון בשפע כתבות ומאמרים מקצועיים

קול קוראת

12 דמויות שונות, אותן מגלמת השחקנית קייט בלנשט, מוצגות בסרטי וידאו שונים, באמצעותם בחר האמן הגרמני יוליאן רוזפלדט להביא טקסטים מעוררי השראה שכתבו אינטלקטואלים ידועים, ולשרטט את הרלוונטיות שלהם לנושאים ציבוריים-חברתיים בני ימינו

Array
אני מאמין והצעות לסדר חברתי. קייט בלנשט ב-12 דמויות

והפעם נתחיל מהסוף: לכו לראות את "מניפסטו", המיצב המרהיב והגדול שיצר יוליאן רוזפלדט, המוצג במוזיאון ישראל בירושלים. מדובר בסרט מרובה מסכים ובמרכזם השחקנית הנודעת קייט בלנשט, אשר המגלמת 12 דמויות שונות, שכל אחת מהן נושאת מונולוג בן עשר דקות המבוסס על מניפסטים שונים.

המניפסטים, טקסטים שנכתבו בדם לבם של מהפכנים, הוגים, יוצרים שחברו לתנועות פוליטיות-חברתיות ואמנותיות שפעלו בחצי הראשון של המאה ה-20. הטקסטים הללו – סוג של "אני מאמין" לוהט והצעות לסדר חברתי חדש בעקבות המשברים, המלחמות, המהפכות שידעה המאה הזאת לרוב – פורסמו והופצו, לא פעם, כאקטים מחתרתיים ברחבי העולם, ומהם נבעו בין היתר הסוריאליזם והפוטוריזם, הדאדא, האקספרסיוניזם, הקונסטרוקטיביזם ועוד.

הטקסטים המכוננים הללו, והקריאה לפעולה המגולמת בהם, שבו את דמיונו של האמן הגרמני רוזפלדט והוא החליט לבחון את הרלוונטיות שלהם לימינו. הוא אסף עשרות מהם, בחר מכל אחד את המשפטים החזקים ביותר, חיבר ביניהם ויצר מהם 13 מונולוגים. כמי שמתמקד בשנים האחרונות ביצירה הקולנועית ומעדיף אותה משתרעת על כמה מסכים בו-זמנית, בחר רוזפלדט להציג אותם על 13 מסכים שכל אחד מהם הוא סיפור אחר מבוסס מניפסט.

צילומים: Julian Rosefeldt, Manifesto, 2015 © Julian Rosefeldt and VG Bild-Kunst, Bonn 2018

כיוון שהטקסטים המדוברים נכתבו בעיקר על ידי גברים צעירים חדורי אנרגיה, בחר האמן לתת אותם בפיה של אשה ובכך לייצר מבט נוסף, מרהיב יש לומר, של השחקנית קייט בלנשט רבת ההבעה והניואנסים, המציעה 12 דמויות נשיות שונות בתכלית שהטקסטים שהושמו בפיה של כל אחת מהן מתכתבים עם מציאות שבוימה וצולמה סביבה – גם במובן המיידי וגם בכלל – כשרבים מתוכני המונולוגים עומדים בניגוד בוטה לסצנה המצולמת:

פועלת מנופאית קשת יום בעבודתה הסיזיפית, המהללת את העולם החדש הזורח באור ראשון של בוקר, אלמנה הנושאת הספד גס ולא הולם בנוסח דדאיסטי בטקס לוויה אלגנטי ומושטר של בעלה, הומלסית זקנה ומוזנחת המשתרכת לאטה במורד רחוב אפוקליפטי ומדברת על העולם הישן הגוסס ועל העולם החדש שנולד, מורה בכיתה בבית ספר שאומרת לתלמידיה "שום דבר אינו מקורי. גנוב מכל מקום שמהדהד כהשראה או מצית את הדמיון שלך".

צילום: Julian Rosefeldt, Manifesto, 2015 © Julian Rosefeldt and VG Bild-Kunst, Bonn 2018

מבט אקטואלי

עוד משחקת בלנשט פאנקיסטית מקועקעת, ברוקרית בבורסה, מופיעה בסצנה ריאליסטית עם משפחתה ליד שולחן האוכל בטקס הדתי השמרני המקובל, ובמהלכו היא אומרת, בין היתר: "אני בעד אמנות שהיא פוליטית-ארוטית-מיסטית, שעושה משהו חוץ מלשבת על התחת שלה במוזיאון", ועוד ועוד דמויות שכל אחת מציעה מלאכת מחשבת של טקסט, סאונד ותמונה המתגבשת לידי סרט חדש שבו מומלץ לצפות בסבלנות ישובים על הספסלים המוצעים לרשות המבקרים.

רגע השיא בביקור מתרחש אחת לכמה דקות, ובמסגרתו נוצרת סינכרוניזציה הממחישה את עוצמת המיצב: פניה של בלנשט מוקפאים על כל המסכים ובצילום קלוז-אפ ניתן לראות את דמותה המגוונת נושאת בכל פריים מונולוג אחר. את התערוכה פותח סרט יחיד שדמותה של בלנשט נעדרת ממנו, אך קולה מלווה את האימג' המתמשך של פתיל בוער בקטעים שכתבו קרל מרקס ופרידריך אנגלס במניפסט הקומוניסטי הידוע שלהם "כל הקבוע ועומד מתנדף".

מתוך המיצב 'מניפסטו' (צילום: אלי פוזנר, מוזיאון ישראל)

מירה לפידות, אוצרת האמנות במוזיאון ישראל, שאצרה גם את "מניפסטו", סיפרה כי הצגת העבודה בישראל התעכבה אך היא רואה בעובדה זו ברכה, כיוון שמאז נוצרה ב-2015, המציאות הפכה קיצונית ומקוטבת יותר והדיון במושג אמת שנעשה רווח וטעון, הפך את המבט שלנו במניפסטים בני ה-100 לאקטואליים במיוחד. התערוכה/מיצב הוצג עד כה ב-15 מוזיאונים וחללי תצוגה בעולם ותוצג במוזיאון ישראל עד 2 בנובמבר 2019.

ולסיום: מתבקש להזכיר כי המסך הפותח את "מניפסטו" מוצג צעדים ספורים מקצה תערוכה חדשה נוספת המוצגת כעת במוזיאון: "הניצחון על השמש", תערוכה מקיפה ומרתקת שאצרה טניה סירקוביץ', הבוחנת את מגמות האוונגרד באמנות הרוסית במאה ה-20 ומתרכזת בהיווצרותן של תנועות האמנות שליוו את המהפכים ההיסטוריים והפוליטיים שהתרחשו ברוסיה באותה תקופה.

טוב לדעת