Search magnifier

חיפוש

עכשיו קל ונוח יותר למצוא כל כתבה ברוכים הבאים לאתר אקסטרה המחודש - עדכני ומגוון בשפע כתבות ומאמרים מקצועיים חדש באתר: מגזין 'הירוק החדש' - כל הפרטים על תעשיית הקנאביס הרפואי בישראל. לחצו כאן

נאמנים לדרכם

דווקא בתחום שבו מצפים מהעוסקים בתחום העיצוב להתחדש, לעדכן ולהמציא את הדבר הבא לעתים תכופות, יש מי שנשארים נאמנים לאמת היצירתית שלהם. שלושה מעצבים מתחומים שונים מספרים על עיצוב שנשאר נאמן למקור ואיך בעצם הוא מתקבל על ידי הקהל

עיצוב מודרני - מינימליסטי. סטודיו יפרח בן צבי (צילום: שי אפגין)

הניסיונות של בעלי עניין שונים בתחום העיצוב והתכנון לחזות, מדי שנה או עונה, מה יהיו המגמות והטרנדים שיובילו את התחום, הפכו כבר לעניין שבשגרה. אנו צמאים לגלות ולכבוש את הדבר הבא, לרענן, לסקרן, להפתיע ובעיקר לחדש. אבל יש גם מעצבים שלאורך שנים ולפני הכל נאמנים לעצמם. לדרך ולסגנון שהם אוהבים. ואין זה אומר שהם לא מפתיעים ומחדשים, אבל ההפתעה הרבה יותר מורכבת, כי הם חייבים בראש ובראשונה להיות שלמים עם עצמם. להיות מקוריים ויצירתיים, "לטייל" במרחב בו הם מרגישים בנוח, ולא במרחב האופנתי או במגמת העיצוב התורנית.

"להיות אותנטי זה לדבוק באני מאמין שלך. לא להתפתות ולהסתכל ימינה או שמאלה, להיות נאמן לעצמך, לפתח את הסגנון שלך – גם על חשבון התובנה שייתכן שלקוחות יעדיפו את הקולגה שלך על פניך", מעיד על עצמו יפרח בן צבי, מעצב הרהיטים הוותיק. בן צבי מוכר בקו עיצוב פיסולי ואותנטי. לדבריו, "האותנטיות העיצובית מתחילה באישיות שלא מתפתה להתחקות אחרי הכלל. זה מה שמאפיין אותי. אני לא מנסה להיות קול, טרנדי או מגניב, כך שכמעט בכל תחנה בחיי הקו הפנימי העיצובי הנחה אותי".

המעצב יפרח בן צבי (צילום: שי אפגין)

ואיך אתה מגדיר את עבודותיך?

"ההגדרה לקו העיצוב שלי היא פסלים שימושיים, עיצוב מודרני מינימליסטי. זה כמו לעשות אהבה עם החומרים, מפגש מסקרן שיוצר עניין, מתח וכימיה ביניהם. אני מתבונן במוצר הסופי ורוצה להפוך אותו לכוכב החלל, למוקד המשיכה".

מה השתנה במהלך השנים?

"מבחינה צורנית הקו כמובן השתנה, אם בתחילת הדרך הוא היה יותר אמורפי עם קווים עגולים ורכים, וצורות רכות יותר, לאורך השנים חידדתי את השפה העיצובית שלי.

"המטרה היא להתחדש אבל לא להשתנות. אם אתה מעצב – תתמיד. תיצור קו משלך. תפתח אותו. תתחדש. לאורך 25 השנה שאני בתחום, היו כל כך הרבה טרנדים ומגמות שהלכו וחזרו או שותפים בתחילת דרכי שניסו להניע אותי ללכת להיכן שנושבת הרוח.

"היתרון הוא שכל מה שנמצא בסטודיו, מגיע מאמת פנימית שלי שהלקוח מזדהה איתה. אנחנו צריכים ליצור חוט של אמת, עם החומרים והעיצובים שמדברים אלינו. אני מאמין שעיצובים שאני לא מזדהה איתם – גם אם הם טרנדים – לא הייתי מצליח למכור או לשווק אותם. אני לא מגיע לעבודה כדי לעשות כסף. והשורה תחתונה היא מה שאני בעיקר שומע.

"לקוחות אומרים לי 'אנחנו אוהבים את ההתפתחות שלך, מזהים את העיצובים שלך בבתים שאנחנו מבקרים, בפרויקטים ובמגזינים'. זו ההוקרה הטובה ביותר עבורי – לא פשוט לחקוק את החתימה האישית שלך. אני מודה שלפעמים אני מתעייף, כמעט כל יום אני יוצר מוצרים חדשים, עובד מול לקוח או אדריכל, ומעצב בשיטת CUSTOM MADE. ועדיין, מאוד נאמן לקו שלי".

המטבח עפ"י גלריית פשטות (צילום: סטודיו די אנ אי)

נאמנות לנישה הכפרית

למעלה מעשור שמאיה ואלכס קוגן, הבעלים של גלריה "פשטות", מעצבים ויוצרים מטבחים בסגנון כפרי. לא פעם ולא פעמיים הם נתקלים בבקשות חוזרות ונשנות מלקוחות שמבקשים שיעצבו עבורם מטבח בסגנון מודרני או אקלקטי, ופעם אחר פעם הם מסרבים והולכים עם הלב שלהם.

"החיבור שלנו לסגנון הכפרי הוא חיבור אמיתי. גדלתי במרחב כפרי, בבית פרטי, והמרחב הזה הוא חלק ממני, לכן מעולם לא חשבנו לזלוג לצדדים ולספק את הסחורה ממניעים כלכליים", מעידה מאיה.

המעצבים מאיה ואלכס קוגן
(צילום: סטודיו די אנ אי)

לדבריה, "ההתהוות וההתפתחות שלנו למי שאנחנו היום נעשו בטבעיות, תוך כדי ההתפתחות האישית שלנו, וזה מה שהפך אותנו למבודלים בתחום בכל מה שקשור למטבחים הכפריים. הבאנו ניחוח וקריצה מיוחדים ושונים וההתמדה הזו בעינינו היא בעצם הנוסחה להצלחה".

כיצד זה קורה בפועל?

"אנחנו לא נגרייה של ביצועיסטים ולכן אנחנו נאמנים לאמת שלנו. מראש, מי שיפנה אלינו הוא מי שהז'אנר חביב עליו ומתחבר לסגנון שלנו, שהוא כפרי, כפרי נוסטלגי, עם שילוב מעניין של חומרים.

"אנחנו 'משחקים' עם הסגנון כך שיהיה קליל או כפרי יותר, כדי לקלוע לטעם לקוחותינו, אבל תמיד תמיד אנחנו שלמים עם התוצאה הסופית.

"במהלך השנים יצרנו זהות עם סממנים שמבדלים אותנו, שהפכו לסימני ההיכר שלנו. אנחנו מתפתחים ומפתחים את הסגנון הכפרי.

"גם בתוך הז'אנר שיצרנו יש מנעדים שונים, אפשרויות שונות, ודרכי פעולה וסגנונות מסועפים, אבל לעולם לא יוצאים מהגבולות שלנו. דווקא הנישתיות היא העוצמה שלנו. כמובן שהסגנון שיצרנו בהחלט יכול להתאים גם בבתים בסגנונות אחרים".

עיצוב כהשקפת עולם. פריטי טקסטיל בעיצוב שים אדרי בשכטר בוטיק (צילום: איליה מלינקוב)

סגנון הוא טעם אישי

אחד המעצבים הבולטים במחוזותינו, זה שמוכר בסגנונו הייחודי המשקף השקפת עולם והשראות שונות, הוא שים אדרי, מעצב הבית של שכטר בוטיק. בשנים האחרונות חתום אדרי על קולקציות טקסטיל מהמקוריות שראינו בארץ, הזוכות לפופולריות גם בעולם, בזכות עיצובן המיוחד. כך, לדוגמה, קולקציית הטקסטיל האחרונה Creative Native, שאותה עיצב בהשראת צעצועי ילדים קלאסיים כמו גם השפעות עיצוב אתניות.

המעצב שים אדרי (צילום: אילן ספרא)

"אני חושב שלעצב זה בעצם להציג השקפת עולם", אומר אדרי. "כשמדברים על סגנון, מדברים על טעם אישי. אתה מחליט איזה סוג של מעצב אתה. יש כאלה שמזוהים עם הסגנון הכפרי, אחרים עם הקלאסי-אמריקאי, כל אחד עם הטעם והידע שלו מבחינת חומרים.

"כשעיצבתי לפני כעשור בד בהדפס של טקסט – התגובות היו חלוקות, כי בזמנו בד ריפוד היה עם פסים, מדליונים או פרחים, סגנון מאוד קלאסי. כשמעצבים בד לצורכי ריפוד – זה לא משהו שאתה יכול לכוון לטרנד כזה או אחר.

"אני מחפש להביא את הבשורה, משהו שיהיו לו חיים ארוכים ושיהיה על-זמני. טקסטיל שהוא טרנדי כיום, עוד שנה כבר לא מעודכן. אני מנבא טרנדים, זה הדבר שאני הכי אוהב בעבודה שלי, מה גם שעם בדי ריפוד השמיים הם הגבול. כמו שעשיתי את המחווה ליעקב אגם. זה לא היה טרנד; היה משהו שהשפיע עליי באמנות שלו, והנה היום האמנות הקינטית מאוד שולטת.

"כנ"ל גם טקסטיל החיות שעיצבתי לפני כשלוש שנים, ועד היום הקולקציה רלוונטית ועובדת נפלא. חשוב לי שלבית העיצוב שכטר תהיה אמירה משלנו כבית עיצוב, ולא רק בית מסחר".

טוב לדעת
נגישות