Search magnifier

חיפוש

ברוכים הבאים לאתר אקסטרה המחודש - עדכני ומגוון בשפע כתבות ומאמרים מקצועיים למגזין דיזיינר - לחצו כאן למגזין שמנת - לחצו כאן Designer חדש באקסטרה: מהדורות סוף השנה של מגזין הלייף-סטייל שמנת ומגזין העיצוב

נאמנים למקור

סגנון בנייה מודרני, אותו מעדיפים רבים מבני הדור הצעיר בכפרים וביישובים בכרמל ובגליל, משתלב בתכנון אדריכלי יצירתי המעניק מקום של כבוד לסביבה ולנוף. שני אדריכלים דרוזים, המיישמים בעבודותיהם את הרעיון, מספרים כיצד הם מפיקים את המיטב מהחיבור שבין העדכני לבין המסורתי

לימור קלר (צילומים: ארז חיים) Designer דצמבר 2019
צילום: ארז חיים
בית בדליית אל-כרמל. מאחורי הבית - חורש אורנים טבעי. אדריכלות: וויסאם חלבי

תקשורת ההמונים, בתוכה המרשתת והרשתות החברתיות, הפכו את העולם לכפר גלובלי גדול, שחשף את כולנו למגוון סגנונות חיים, דרכי חשיבה, ואף לפריטים – קטנים כגדולים – לברי השגה. לתוככי הכפר הגלובלי-וירטואלי הזה נכנסו גם כפרים אמיתיים ויישובים קטנים יותר, שהדור הצעיר שלהם נפרד מכבלי המסורת, לפחות מבחינה אדריכלית ועיצובית.

וויסאם חלבי
(צילום: אוסף פרטי)

"זה קורה בכל הארץ, אבל אני חש בזה במיוחד אצלנו במגזר הדרוזי", אומר האדריכל וויסאם חלבי, בנימה שאינה חפה מביקורתיות. "הבנייה הישנה מחוברת לסביבה, והיום זה יכול לבוא לידי ביטוי בבתים ים תיכוניים או כפריים, אבל כשהדור הצעיר מבקש לבנות את ביתו, הוא לא מוכן ללכת למקום המסורתי שמחובר לאדמה, לעץ ולטרסות שמסביב, אלא בוחר בניקיון חזותי ומודרני, עם הרבה זכוכית ולפעמים ללא קשר לאקלים שלנו".

צילום: ארז חיים

הבית ממוקם באחת הנקודות הגבוהות בדליית אל-כרמל

בזיקה לסביבה

חלבי מברך על המגמה להשתמש בשירותי אדריכלים ולא רק בשירותי מהנדסים, שהחלה להיכנס לתודעה ב-15 השנים האחרונות, אבל רואה בהעדפה לסגנון המודרני סוג של ניתוק מהמקורות. יחד עם זאת, הוא לא אומר נואש, ובכל פרויקט בתכנונו הוא מתחשב באקלים ובטיפוגרפיה ונאחז בעמוד השדרה המקומי, גם אם התוצאה הסופית שיקית ומודרנית לשביעות רצון לקוחותיו, עמם נמנים כמה מהשמות המוכרים בתקשורת הארצית.

גם בותנייה מוראד ביבאר, אדריכלית שעובדת באזורי פקיעין, נצרת, מגדל העמק, בית ג'אן, ירכא, ג'וליס ויישוב מגוריה, ג'ת הגלילית, עובדת לפי קו מנחה אחד: כשהיא מתכננת בית מאפס, שצריך לעמוד ניצב בשכונה מסורתית או על צלע הר, הוא לעולם יתחשב בסביבתו. "גם אם הוא מודרני, הסביבה תתבטא בצבעים, בחומרים, בצורת החלונות או בצורת הבית עצמו", היא מסבירה. והבתים החדשים האלה, שמתבלטים על רק נוף עירוני מסורתי, צצים באותם אזורים ומתרבים בקצב מעורר השתאות.

חלבי, רווק בן 44, במקור מדליית אל כרמל, מתגורר היום במושב מי עמי, משוחרר בעצמו מכבלי המסורת התומכים במגורים קרובים למשפחה. הוא למד בבית הספר להנדסאים בטכניון, עבד במשך 15 שנה במשרד אדריכלות בקיסריה, וכיום מנהל משרד עצמאי, בשותפות חלקית עם אדריכל נוסף. הוא תכנן מסעדות, בתי קפה, משרדים ובתים בטבעון, בירושלים ובמקומות נוספים, אך בשנים האחרונות התעייף מהריצות, כהגדרתו, והתמקד באזור דליית אל-כרמל, שם הוא מקדיש את רוב עבודתו לפרויקטי מגורים.

צילום: ארז חיים

מטבח פורמייקה בגוני אפור ומשטח מאבן קיסר שחורה

"בחברה הדרוזית לא נהוג שזוג צעיר יגור בשכירות, ולכן המשפחה עובדת במשך כל השנים כדי לעשות את הטוב ביותר עבור בנה ולאפשר לו לבנות את ביתו. זה הפרויקט המשמעותי ביותר תקציבית, וקורה לא פעם שאני אפילו מתכנן מול ההורים ולא מול מי שיגור בבית בפועל".

הבית שתכנן לצייר צעיר ובת זוגו משקיף מאחת הנקודות הגבוהות בדליית אל-כרמל אל צידו הדרומי של היישוב. מאחור, חורש אורנים טבעי, ובתווך – בית בגובה 14 מטר, החולש על "טיפוגרפיה משוגעת", מגדיר חלבי. "יצרנו בית שלא רואים בו קירות תמך מאיימים, בנוי על מגרש המשתרע על כ-700 מטר: קומת כניסה עם מטבח וסלון, מפלס חדרי שינה ממנו יוצאים לחורש האחורי, ושתי קומות נוספות לסטודיו של בעל הבית ולדירות להשכרה".

ציר מרכזי מחבר את צפון הבית עם דרומו, וכך נשקף הנוף משני צידי הבית המואר, חלון מול חלון. מרפסת ענקית מקיפה את מחציתו, מאפשרת מרחב אירוח לאירועים ולמפגשים משפחתיים, ובכניסה חיפוי דמוי עץ מקבל את פני הנכנסים בחמימות. הבית עצמו נקי ומודרני, בגוון אפור שולט, ועל הקירות תלויים ציוריו של הדייר, המעניקים את נגיעות הצבע, יחד עם שולחן עץ גושני וכורסאות עור. המטבח עשוי פורמייקה בגוני אפור ביחידות התחתונות, וחום-אפור ביחידה הגבוהה, ומשטח העבודה מאבן קיסר שחורה. בשירותי האורחים יש משחקים של חומרים קרים וחמים, עם אריחי פורצלן דמויי חלודה, המתכתבים בגוון עם הארון הגבוה במטבח.

צילום: ארז חיים

אלומיניום דמוי עץ לצד אבן טבעית המחפה את החזית

מודרניות בהדרגה

בותנייה מוראד ביבאר
(צילום: אניל נבואני)

מוראד, בת 30, אמא לשתי בנות קטנות, רכשה את השכלתה באדריכלות ועיצוב פנים באורט בראודה בכרמיאל. היא למדה הוראת אנגלית ועסקה בזה שנתיים, אבל לא ויתרה על החלום ומימשה אותו תוך כדי הריון ועבודה במשרד אדריכלות והנדסה בחיפה.

במועצה המקומית אבו סנאן שבגליל המערבי, בשכונת חיילים משוחררים צפופה, תכננה לזוג צעיר בשנות ה-20 לחייו בית עם שלושה כיווני אוויר, שקומת הכניסה שלו כוללת את אזורי האירוח, וקומת המגורים הפרטית מצויה מתחתיו.

למרות הצפיפות ומגבלות הגובה, ניצלה את הנוף הממוקם בצד אחד בלבד ופערה פתחים גדולים לחלונות, כדי לאפשר לנוף להישאב לתוך הבית ולמקסם את כניסת האוויר. "ויתרנו גם על וילונות שבני הבית ביקשו, כדי שלא יסיחו את הדעת מהטבע מסביב", היא מסבירה את תמונת הנוף הנשקפת מפנים הבית.

צילום: ארז חיים

אבן טבעית מחפה את החזית

הבית שונה מהבתים השכנים לו – פנימית וחיצונית. במקום אבן טובזה (ירושלמית) האופיינית לבנייה באזור, בחרה באבן טבעית כחיפוי החזית ולצידה אלומיניום דמוי עץ. "הדיירים ביקשו בית חדיש ומודרני עם כמה שיותר צבעים כהים, כמו אפור ושחור, אבל שישדר אווירה חמה. הבנתי מיד שאם נכניס אלמנטים מודרניים, הבית לא ישתלב במרקם הטבע והסביבה שלו. לכן בחרתי באבן טבעית כקיר תמך, ולא בטון, ואת המודרניות חשפתי בהדרגתיות".

בקומת הכניסה ריצוף גרניט פורצלן, עם סלון שבו קיר טלוויזיה עשוי פורמייקה דמוית בטון, בהזמנה מיוחדת, מסתיר את חיבורי החשמל. מזנון עץ נח על הקיר, ומאחוריו מציץ מטבח שחור. הכורסאות והספה הלא סטנדרטית, בגוון בז'-חול, השאוב מתמונת הנוף שבחוץ, מתכתבות עם הגוון האפור הכהה שבמטבח. שולחן הקפה עשוי זכוכית בחלקו העליון, משקף את השמים דרך המפתחים הגדולים – מחזה שזוכים לו כבר כשעולים במדרגות מהקומה התחתונה.

צילום: ארז חיים

פתחים גדולים מאפשרים לנוף להישאב לתוך הבית

המטבח הזוויתי קטן בממדיו, אבל מוראד זרמה עם בקשת הדיירים לצבע דומיננטי שחור, הכולל משטח דקטון עם עורקים, בזכות תמונת הנוף הבהיר והצבע הלבן שנבחר לקירות: "הקונטרסט ביניהם מביא למצב שלא מבחינים בחלל הקטן יחסית". שולחן האוכל עם רגלי מתכת ומשטח פורמייקה דמוי בטון.

לחדר השינה מראה נקי ומרגיע, הממשיך את הקו העיצובי של הקומה העליונה. הקירות נצבעו בלבן, ובמקום להשתמש בצבע נבחר, גב מיטה מעץ מלא, הממשיך את תפאורת הנוף מהחלונות. אלמנטים דקורטיביים בשחור, מרמזים על הצבע השחור שבקומה העליונה. חדר ארונות פתוח וחדר רחצה בגוני אפור צמודים לחדר השינה. בקומה התחתונה פינת משפחה עם ריהוט פינתי באפור, המחפה על תכנון אלכסוני, וכן חדרי ילדים, חדר רחצה ומטבחון שחור. בחוץ הוכנו תשתיות לגינה וג'קוזי עתידיים.

כמי שמגדירה את עצמה כאדריכלית ומעצבת בסגנון קלאסי, התמודדה מוראד לראשונה עם בית בסגנון מודרני. "התכנון היה אתגר עבורי, אבל בעבודה אני משתדלת להתנתק מהקו שלי וללכת אחרי העדפות הלקוחות. בסופו של דבר, זה הבית שלהם והוא משקף אותם בדיוק".


kohlery@gmail.com
טוב לדעת
נגישות