מסורת, חדשנות והאישה שביניהן

מסורת, חדשנות והאישה שביניהן

"דווקא בתעשייה המסורתית אפשר לעשות את פריצת הדרך הכי גדולה, מאחר שבתעשייה זו מייצרים מוצרים שנוגעים בחיים של כולנו", מסבירה טל לייזר, מנכ"לית "חדשנות מעשית", המובילה התחדשות רעיונית וטכנולוגית בתעשיות המסורתיות

מאת: שחר בן-פורת
סגנון חיים שמנת

    טל לייזר, מנכ"לית
    חדשנות מעשית
    (צילום: יח"צ)

חדשנות, טכנולוגיה וסטארט-אפים הן מילים המשויכות בדרך כלל לתעשיית ההיי-טק, בה החדשנות הטכנולוגית מאפשרת לשנות את חייהם של אנשים רבים, תוך גידול משמעותי בהכנסות וברווחים. טל לייזר, מנכ"לית "חדשנות מעשית", הבינה שאפשר להביא את החדשנות הטכנולוגית גם לתעשייה המסורתית – ואף רצוי לעשות זאת.

אחרי מספר שנים בתפקידים בכירים בתעשיית המזון, בהם סמנכ"ל שיווק בשמן תעשיות ומנהלת חטיבת המים בטמפו, יצאה לייזר לדרך חדשה והקימה בשנת 2008 את החברה, המתמחה בייזום ובפיתוח סטארט-אפים לתעשייה המסורתית.

"התחושה הייתה שבתעשייה המסורתית כל הזמן נאבקים והכל מאוד קשה, שהשינויים הם קטנים ולא מביאים לפריצות דרך ולרווחים גדולים", היא מסבירה, "אבל דווקא בתעשייה המסורתית אפשר לעשות את פריצת הדרך הכי גדולה, מאחר ובתעשייה זו מייצרים מוצרים שנוגעים בחיים של כולנו".

לדברי לייזר, כדי להצליח בכך, הדבר העיקרי שצריך הוא להשקיע בחדשנות טכנולוגית ולגייס לשם כך משאבים יקרי ערך – זמן, כסף ונחישות. "זו החלטה קשה עבור מרבית החברות, מאחר שיש המון סקפטיות. אנשים אומרים לי 'אוקיי, אני אעשה את זה, אבל מה אם זה לא יעשה שום דבר?'. יש חברות שאומרות 'בקטגוריה שלנו אי אפשר לעשות פריצת דרך, אצל אחרים זה קל אבל לא אצלנו'. אני אומרת שבכל מקום קשה – בלואו-טק ובהיי-טק. זו המציאות, ועם זה צריך להתמודד. האם אתה באמת מוכן לעשות את הצעד הזה? והצעד הזה מאוד גדול ומשמעותי".

ספריי אנרג'י לשיפור ביצועים בפיתוח חדשנות מעשית (צילום: רועי מזרחי)

האם כל ארגון צריך להגיע לחדשנות?

"כן. מי שלא עושה את הצעדים קדימה, עושה צעדים אחורה. מגיעות אלינו חברות שכבר הגיעו לקצה, שאומרות 'תנו לנו עכשיו רעיון פורץ דרך אחרת ההמשך של החברה לא יהיה טוב', בצד חברות מצליחות, שחדשנות היא חלק מה-DNA שלהן ולכן הן מצליחות. מבחינתנו, כל חברה יכולה להמציא את עצמה מחדש וכל קטגוריה יכולה לעבור מהפכה. אנו רואים את זה פעם אחר פעם עם כל חברה".

האם חדשנות מחייבת תהליך מתודולוגי ברור, או שאפשר להסתפק ביצירתיות מקרית?

"אנחנו עובדים עם תהליך מתודולוגי מאוד ברור, יש שלבים ברורים לכל פרויקט. נכון שרעיונות מצוינים מגיעים לא פעם מהבטן, מהלב, ברגע של צחוק, מדימיון, אבל חשוב ללמוד איך ליישם אותם וליצור עבור כל רעיון תוכנית פיתוח. אם נראה לחברה רעיון בלי תוכנית פיתוח יגידו לנו 'זו פנטזיה, אי אפשר לעשות את זה'. לא מספיק להגיע לרעיון שכולם מתלהבים ממנו, צריך להתאים את הרעיון ליכולות של החברה".

אפשר כבר לדבר על חדשנות פורצת דרך בתעשייה המסורתית?

"יש פרויקטים שאנו חתומים עליהם, הזוכים להצלחות יפות בעולם, אחת מהן היא חברת 'מתוק וקל', המייצרת ממתיקים מלאכותיים. המנכ"ל אמר לנו 'אני לא רוצה להעלות את המכירות בעשרה אחוז, אני רוצה להכפיל אותן'. זו הרוח שאנו מחפשים אצל הלקוחות שלנו.

"המטרה שלנו הייתה לייצר ממתיק יותר מפנק ומענג מסוכר. התוצאה היא מרנג, ללא סוכר או ביצים, שיכול לשמש גם כממתיק בתוך הקפה וגם כנשנוש מתוק. הייתה למוצר חשיפה גדולה ונחתמו הסכמי הפצה עם חברות רבות בעולם. בעוד שכולם מדברים על פוד-טק, החברה הזו, שיושבת בקיסריה, באמת עושה פוד-טק".

תגובות