Search magnifier

חיפוש

עכשיו קל ונוח יותר למצוא כל כתבה ברוכים הבאים לאתר אקסטרה המחודש - עדכני ומגוון בשפע כתבות ומאמרים מקצועיים

לקראת פיתוח הים העמוק

המכון הישראלי לחקר הנדסה ימית, מיסודו של הטכניון, מספק שירותי הנדסה ימיים מגוונים לחברות, עיריות ומוסדות מחקר. כעת, הוא מרחיב את פעילותו לחקר הים העמוק, במבט לעתיד

פרויקט אתרים שנבנה ב-1978: a - מודל פיזיקלי שבוצע במכון CAMERI ב-1973; b - תצלום אווירי של המצב העדכני בשטח אתרים בתל-אביב
(צילום: באדיבות דוברות הטכניון)

המרחב הכלכלי של ישראל בים התיכון גדול מן השטח היבשתי שלה, ומשרת צרכים רבים של החברה, הכלכלה והסביבה. עם הגידול המתמיד של האוכלוסייה הופכים המרחב הימי וחוף הים לזירה מורכבת המשלבת בין השימושים הרבים הללו. לכן, מיוחסת חשיבות רבה לנושא פיתוח התשתית בחופי המדינה. עם זאת, פיתוח המרחב הכלכלי בים העמוק הוא נושא שעדיין לא זוכה להתייחסות ראויה – אף שפיתוח ויישום מיזמים בים העמוק הם רק עניין של זמן.

המכון הישראלי לחקר הנדסה ימית (CAMERI), חברה מסחרית שנוסדה בשנת 1975 בחסות חברת נמלי ישראל (חנ"י) והטכניון, פועל בתחום הימי ומציע מגוון שירותי הנדסה עבור אזור החוף ובסמוך אליו. השירות כולל מודלים ספרתיים של תופעות הידרודינמיות כגון הסעת משקעים, סימולציות איכות מים, אינטראקציה בין הים לחוף ועוד. החל מ-1992 עורך המכון באופן שוטף מדידות גלים כיווניים מחוץ לנמלי אשדוד וחיפה, ואלה מהוות בסיס נתונים אמין ומשמעותי עבור כל מוסדות התכנון בארץ. בנוסף, מתמחה המכון בהפעלת מודלים פיזיקליים דו-ממדיים ותלת-ממדיים במתקנים הנמצאים ברשותו.

מידע על השתנות גלים וזרמים בים העמוק

במהלך שנות פעילותו צבר המכון ניסיון רב בביצוע פרויקטים הממוקדים באזורים חופיים, עם עומקי מים שאינם עולים על 30 מטר; ונתן מענה למהנדסים ימיים העוסקים בפרויקטים חופיים המוקמים ביוזמתן של חברות פרטיות ומשרדי הממשלה. בין אלה ניתן למנות את פרויקט אתרים בתל אביב והקמת מזחי פחם בחדרה ובאשקלון. לאור התפתחות התשתיות באזור החוף ועליית צפיפות האוכלוסין, קיבל המכון החלטה אסטרטגית להרחיב את מעורבותו לאזור העמוק בים התיכון.

למטרה זו, משתף המכון פעולה עם קבוצות מחקר באקדמיה הישראלית. בסיוע של חנ"י ניתנת תמיכה לפרויקטים של מדידות גלים וזרמים על ידי חישה מרחוק, באמצעות מכ"מים ייחודים. שיטה זו מאפשרת ניטור מרחבי של גלים וזרמים בים עמוק במרחק רב מהחוף, ותספק מידע על השתנותם במרחב ובזמן בהתקדמותם אל החוף. מערכות כאלה פועלות בהצלחה במדינות רבות בעולם ולראשונה מותקנות גם בארץ. לאור הרחבת נמל חיפה והקמת נמל המפרץ, נבנה כעת במעבדות המכון בטכניון מודל של נמל חיפה – לבדיקת השפעות הדדיות בין הים לבין הנמל החדש והאניות העתידות לעגון בו.

עבודת המחקר שנעשית במכון מסמנת את תחילתו של עידן חדש בתחום הפיתוח השקול והאחראי של הים התיכון. שיתוף פעולה של גורמים שונים, מהמגזר הפרטי, מהמגזר הציבורי, מהאקדמיה במסגרת המכון והכשרת עתודה נמרצת ומשכילה של מהנדסים, חוקרים ומדענים הם נדבכים מכריעים בהגשמת החזון.


למידע נוסף: www.cameri-eng.com
טוב לדעת