Search magnifier

חיפוש

עכשיו קל ונוח יותר למצוא כל כתבה ברוכים הבאים לאתר אקסטרה המחודש - עדכני ומגוון בשפע כתבות ומאמרים מקצועיים חדש באתר: מגזין 'הירוק החדש' - כל הפרטים על תעשיית הקנאביס הרפואי בישראל. לחצו כאן

Thierry Mugler: Couturissime

טיירי מוגלר, מעצב האופנה הצרפתי, מביט קדימה וגם לאחור, בתערוכה מיוחדת המציגה את תיאטרון האופנה שלו

לימור קלר (צילומים: באדיבות מוזיאון מונטריאול לאמנויות יפות, MMFA, קנדה) שמנת יולי 2019
Le Papillon noir, 1995 (צילום: Pierre et Gilles באדיבות Noirmontartproduction)

טיירי מוגלר, 1995
(צילום: Dominique Issermann)

זו לא הפעם הראשונה שמעצב האופנה טיירי מוגלר מקבל הצעה לקבץ מבחר מעבודותיו האיקוניות ולהציג אותן בתערוכה משלו. הצעות כאלה היו לא מעט, ולכולן סירב המעצב, שנוהג להסתכל קדימה אל העתיד וכך גם לטוות את סיפורם של בגדיו ולעצב אותם.

"הרעיון להסתכל אחורה מעולם לא עניין אותי", אמר לקראת תערוכה שעושה בדיוק זאת, מביטה אחורה, ומוצגת בימים אלה במוזיאון מונטריאול לאמנויות יפות (MMFA) בקנדה.

להמציא מחדש את העבר

אז למה דווקא עכשיו? מוגלר הצרפתי, מעצב בעל שם עולמי, ראה במנהלת המוזיאון והאוצרת הראשית נטלי בונדיל ובאוצר טיירי מקסים-לוריוט את האנשים המתאימים, בעלי הגישה הנכונה, שימציאו מחדש את העבר שלו באמצעות בימוי עכשווי. בדיוק כפי שעשה הוא עצמו במהלך הקריירה הרבגונית שלו, שהתפרשה על פני דיסציפלינות מעיצוב ועד צילום ובימוי. "אין עתיד בלי עבר", הצהיר, "ואני מקווה שהתערוכה הזו תעורר באנשים עתיד יצירתי חדש".

המעצב גם רקדן

התערוכה בוחנת את העולמות המגוונים שבהם פעל: עיצוב אופנה, בימוי או צילום, ועוקבת אחר היוצר המקורי שחולל מהפכה בתחום האופנה. 150 תלבושות, רובן משוחזרות ומוצגות לראשונה, הופקו בין השנים 1977 ל-2014 בנוסף לאביזרים, תלבושות תיאטרון, קטעי וידיאו, קליפים, ארכיונים וסקיצות שלא ראו אור מעולם.

הדוגמנית אמה שוברג בקליפ ל-Too Funky, 1992
(צילום: Patrice Stable)

בין היתר, יוצגו מאות הדפסים נדירים של צלמי אופנה ידועים, כמו מקס אבאדיאן, קרל לגרפלד, דייוויד לה-שאפל, שרה מון ועוד.

גלריה שלמה מוקדשת לשיתוף הפעולה של מוגלר עם צלם האופנה הגרמני הלמוט ניוטון. לניוטון מקושר סיפור, כי במהלך צילומים לאחד הקמפיינים המוקדמים שלהם יחד, נתן לו מוגלר כל כך הרבה הוראות צילום, עד שניוטון הגיש לו את המצלמה והציע לו לצלם בעצמו.

העובדה שהיה רקדן בלט לפני שהפך למעצב אופנה, סייעה רבות למנפרד טיירי מוגלר לפלס את דרכו ליצירות המרהיבות שיצר ושהובילו אותו לתהילה עולמית בשנות ה-80 וה-90.

ואכן, הרטרוספקטיבה מציגה אותו כמעצב וכאיש בידור גם יחד, מציגה בפני המבקרים את התלבושות הדרמטיות שיצר לעולם המוזיקה, לקברט ולתיאטרון, אם למקבת בקומדי פראנסז ב-1985, או לווידיאוקליפ המיתולוגי של ג'ורג' מייקל ב-1992, Too Funky.

הקליפ הפרובוקטיבי, שיש הרואים בו מניפסט לפעילות מינית, סיפק הצצה אל מאחורי הקלעים של עולם הדוגמנות, כשג'ורג' מייקל מביט על הנעשה דרך עדשת המצלמה.

ילד רע

שלל עיצוביו של מוגלר, כולם מוגזמים, צבעוניים, אוונגרדיים וקאמפיים, עשויים מרצועות בד, ויניל, פרוות סינתטיות או נוצות מלאכותיות, נעטים על דוגמניות-על כלינדה אוונג'ליסטה, אווה הרציגובה, טיירה בנקס ואחרות, כשהן מתהלכות בתנועתיות מוגזמת, לעתים בוטה, רבות, נדחפות, מוצלפות, וכמובן – מסיימות הכל בחיוך ברגע שהן עולות למסלול, כי אין ספק, ההצגה חייבת להימשך. גם כאן אמר מוגלר את דברו, כשלא הסתפק בקליפ הרשמי של ג'ורג' מייקל וביים גרסה משלו, כפי שהוא רצה וראה את הדברים.

מוגלר, הומוסקסואל מוצהר, נחשב לילד הרע והבועט של האופנה הצרפתית, בשנים בהן התחרתה באופנה הניו יורקית ובעליונות של מילאנו בתחום. הוא הדגיש צלליות גוף נשיות נועזות ופנטסטיות באמצעות עיצוביו החושניים, העוצמתיים והזוויתיים, והקיף עצמו בדוגמניות בינלאומיות כאווה אוונג'ליסטה, טיירה בנקס, ג'סמין לה בון, ובעיקר חביבתו ג'רי הול. במעבדת ההייטק האופנתית שלו ערך ניסויים אוונגרדיים עם חומרים כמו זכוכית, פרספקס, פי.וי.סי, לטקס ועוד, והלביש סלבז כמו דייוויד בואי, לייזה מינלי, סלין דיון ודיאנה רוס.

בשנת 2002 פרש מבית האופנה שנשא את שמו, מאס בשם מוגלר שזוהה מדי עם המותג ופחות איתו כאדם, וחזר לאמץ את שמו הראשון, מנפרד. הוא המשיך ליצור בדרכים אחרות, כשעיצב תלבושות לקרקס ולתערוכות, השיק קו קוסמטיקה, שימש יועץ אמנותי לביונסה, ואף יצר לה את התלבושות לסיור העולמי I Am… World Tour. לפני כשלוש שנים ביים ויצר את הווידיאו וההעמדה לשיר שהציגה סן מרינו לאירוויזיון, I Didn't Know.

תיאטרון האופנה של מוגלר

קולקציית Les Insectes , 1997
(צילום: Patrice Stable)

ביונסה לא הייתה הסלב היחידה איתה שיתף פעולה בזמן האחרון. באירוע המט גאלה לפני חודשים אחדים בניו יורק עלה שמו לכותרות כשעיצב לקים קרדשיאן שמלה צרת מותן שהדגישה את חיטוביה המוגזמים ממילא וכמובן, את מוגלר עצמו שזכה לאור זרקורים מחודש לאחר תהילת האייטיז והניינטיז.

"המוזיאון ואני אישית גאים לערוך מחווה לאמנים עכשוויים, במיוחד כשהם מעורבים בכך בעצמם", אמרה בונדיל עם צאת התערוכה, כשהיא מדגישה את הייחוד במעצבי אופנה ספורים שהקימו בית אופנה הנושא את שמם. "עיצוביו המבריקים והאלגנטיים, והפתיינות המסוכנת שלהם, מייצגים עולם של זוהר המצוי בקצוות העולם המציאותי", הסבירה.

מקסים-לוריוט הוסיף: "מוגלר הותיר חותם על תקופתו וחולל מהפכה באופנה עם יצירותיו המפוסלות, העתידניות והאלגנטיות. הוא ביים את מופעי האופנה המרהיבים ביותר, הפיח חיים חדשים באופנה העילית והשפיע על דור חדש של מעצבי אופנה".

כעת הם חושפים בתערוכה את הארסנל המכובד הזה, לפני שהתלבושות המיוחדות והשמורות ייארזו מחדש ויעשו את דרכן למוזיאונים ולגלריות אחרות באירופה. לתיאטרון האופנה של מוגלר מחכים גם ביבשות אחרות של העולם.


Thierry Mugler: Couturissime – עד ה-8.9.19 במוזיאון מונטריאול לאמנויות יפות
טוב לדעת
נגישות