Search magnifier

חיפוש

עכשיו קל ונוח יותר למצוא כל כתבה ברוכים הבאים לאתר אקסטרה המחודש - עדכני ומגוון בשפע כתבות ומאמרים מקצועיים

שם המשחק: בקלות ובמהירות

חברות האינטרנט הגדולות הרגילו אותנו לקבל סיפוקים מידיים. הפחד מהחמצה הופך אותנו לפחות סבלניים לסביבה. איפה זה פוגש את הארגונים? בדיוק בנקודה שבה הם חייבים לבצע את השינויים הנדרשים כדי לספק ללקוחות שלהם חוויה מהירה וקלה ולייצר חדשנות ומצוינות עסקית

צילום: shutterstock

נתן פרידחי (צילום: יח"צ)

אנחנו נמצאים בתקופה של מהפכה. מהפכה של ממש, שמובלת על-ידי טכנולוגיה ומידע. מהפכה שמשנה את העולם בקצב מדהים ותשפיע על דור העתיד, של ילדינו וילדיהם שלהם. עיקרה של המהפכה: האפשרות לקבל סיפוקים מידיים מכל פעולה שאנו עושים – שיתוף של פוסט, העלאת תמונה לאינסטגרם, שמיעת שיר ביוטיוב ועוד.

במקביל, כמות הגירויים שכל אחד מאתנו חווה, גם בעבודה וגם בחיים הפרטיים, היא ה"מגפה" של השנים האחרונות, שאף מתויגת לאחרונה כבעיה פסיכולוגית – "הפחד מהחמצה" (ובאנגלית – FOMO"", Fear Of Missing Out).

כולם ראו את הסדרה האחרונה והמדוברת בנטפליקס, אני עדיין לא. מחכה לי מערכון של "ארץ נהדרת", שכולם מדברים שהיה הטוב ביותר לאחרונה, עוד לא הספקתי לראות אותו. כבר עשר דקות לא בדקתי ווטסאפ, ואני עומד לפספס את מבצעי ה- Black Friday האחרון, וגם לא הגבתי עדיין לפוסט האחרון של החבר הכי טוב שלי (אבל כולם, חוץ ממני, כבר הגיבו).

היו הרבה מגיפות בהיסטוריה אותן הצליחה האנושות לחסל לאחר שהבינה את המקור למגפה ופיתחה את החיסון המתאים. במקרה הזה לא יהיה חיסון, למרות שאנו יודעים את המקור. המקור למגפה הוא האינטרנט, ומחוללי המגפה הן חברות האינטרנט הגדולות, כגון: אמזון, פייסבוק, גוגל ודומיהן. הן הצליחו להנגיש כמות מידע עצומה ולספק לנו חוויה דיגיטלית עוצמתית ובכך, למעשה, הרגילו אותנו לקבל כל מוצר וכל שירות, במהירות ובקלות.

להבין את הצרכים של הלקוחות

"מהירות וקלות", זה שם המשחק היום. מה שלא מהיר ולא קל – פשוט לא יהיה. התרגלנו לקבל סיפוקים מידיים ביום-יום. כל זאת, בנוסף לפחד מהחמצה, הופך אותנו לפחות סבלניים לסביבה וגם לעצמנו. מכיוון שהסחות הדעת רבות ותדירות, אנחנו פחות מרוכזים בנושא מסוים, ולכן אין לנו מוטיבציה, ולפעמים יכולת, להתמודד עם פעולות לא מהירות ולא קלות.

איפה זה פוגש את הארגונים? בדיוק בנקודה בה הם חייבים לבצע את השינויים הנדרשים כדי לספק ללקוחות שלהם חוויה מהירה וקלה. כולנו מכירים את החוויה, הבלתי נסבלת לעיתים, של שיטוט בתפריטי ה- IVR על מנת לקבל שירות, או לדבר עם נציג (ל- X "הקש 1", ל- Y "הקש 2" וכדומה). האם אנחנו מסווגים את החוויה כמהירה וקלה? האם שאלתם את עצמכם למה זה צריך להיות כך? האם הטכנולוגיה הקיימת אינה מאפשרת זיהוי דיבור, ומעבר ישיר לפעולה / או שירות הרצוי? (המונח העסקי הוא "שיטוח תפריטים").

זהו שכן. אנחנו בטלדור מייצגים היום מוצר מוביל, שיודע להבין את הצרכים שלנו, ולא רק להעביר אותנו למקום הנכון לקבל השירות, אלא אפילו לבצע את הפעולה ביחד איתנו, ללא מעורבות נציג והכל בשפה העברית! מדובר על שילוב של BOT, AI, Big data, ו- Machine Learning. הרבה שמות מפוצצים שבסופו של דבר פשוט הופכים את החיים שלנו לקלים יותר. פעולות כגון קביעת תור לקופת חולים, בירור יתרה ומשיכת כספים – מתבצעות באופן אוטומטי, וכפי שכבר ניחשתם – במהירות ובקלות.

נדרש שינוי בדנ"א הארגוני

חברות האינטרנט, שייצרו את "אבקת הקסמים" הטכנולוגית והעסקית, שמנגישה לנו כמויות מידע עצומות וחושפת לנו מוצרים ושירותים מותאמים בדיוק לנו, חודרות עכשיו לעולמות הבנקאות, הביטוח, שירותי האשראי ועוד, באמצעות תהליכים עסקיים קלים ופשוטים. הסרת חסמים רגולטוריים, שקיימים בעולם ובארץ, מאפשרת את החדירה הזאת, ומשאירה את הארגונים המסורתיים עם האתגר הגדול הניצב מולם: כיצד לספק מוצרים ושירותים בקלות ובמהירות.

כל ארגון שרוצה לשרוד, חייב להתאים את עצמו למודלים שמאפשרים Time To Market מהיר. אנחנו בטלדור לוקחים את ביטוי הבאזז Digital Transformation ויוצקים לתוכו משמעות. זה אומר לא רק לפתח אפליקציה יפה במובייל, או לייצר Use case בעולמות הביג דאטה, אלא להפוך ארגון מסורתי לכזה שמבצע תהליכים עסקיים מבוססי טכנולוגיה בקצבים אליהם הוא לא היה מורגל: קצבים של Startup. אלה הקצבים בהם עובדים המתחרים של הארגונים, ואלה הקצבים אליהם מורגלים הלקוחות, כלומר אנחנו.

נשמע פשוט, אבל כל מי שמבין יודע שמדובר באתגר רציני למדי. אז איך אנחנו עושים את זה? באמצעות Digital Factory שמאפשר יצירת תהליך אג'ילי. זאת במקביל למערכות Legacy שקיימות בכל הארגונים, עם תשתיות כבדות שאינן מותאמות לקצבים המהירים. מדובר באתגר מורכב הרבה יותר מפיתוח אג'ילי בחברת סטארט-אפ צעירה, אבל ארגונים חייבים לטפל באתגר הזה, כדי להיענות לצרכי השוק.

עם זאת, כל האמור לעיל לא יביא את הארגון אל מטרתו ללא שינוי תפיסתי, ולעיתים אף שינוי בדנ"א הארגוני. כאשר אתה עובד על Sprint כדי לשחרר גרסה עם ערך עסקי ללקוח בזמן קצר, אתה מנפץ מבנים ארגוניים מסורתיים קיימים, משלב כוחות בין אנשי התוכן העסקיים לבין אנשי הטכנולוגיה, משחרר מוצרים כדי לעמוד בציפיות הלקוחות למהירות, וממשיך לרוץ קדימה.

פרויקט BlockChain מוצלח יכול להתבצע במהירות

אין ספק כי "הדבר הבא" היום, בארץ ובעולם, בתחום החדשנות המהירות והפשטות, הוא עולם ה- BlockChain. לכל אלה ששרדו את הכתבה עד כה (לא פשוט בעולם של "הפרעה"…), והחליטו "לנתק קשר" עם הכתבה כשראו את המילים BlockChain – קצת סבלנות…תאמינו לי שהיא תשתלם.

אז נכון שהמטבעות הווירטואליים איבדו מזוהרן בתקופה האחרונה, ויתכן כי זו ירידה לצורך עלייה יותר משמעותית בעתיד, אבל אני בין המאמינים שה- BlockChain ישנה את העולם, שכן הוא מספק את המודלים הפשוטים, המהירים והקלים ביותר בעולם העסקים העתידי. מדובר בכמות עצומה של פעולות עסקיות, כגון: העברת כספים מבנק לבנק, טופס 17, שטרי מטען, פוליסות ביטוח ועוד, שיכולות להתבצע באופן אוטומטי, ללא מגע יד אדם, בצורה מהירה ופשוטה, תוך שקיפות מלאה ואפס רמאויות.

אין ספק כי כל תהליך עסקי חייב להתבצע בזהירות רבה, תוך שיתוף פעולה מלא בין הגורמים השונים ב-"Block", ובמקביל לייצר תהליך הרכשה דיגיטלי. אבל משזה נוצר, התועלות העסקית הינן עצומות והקסם האמיתי מתרחש.

בניגוד לדעה הרווחת, פרויקט BlockChain מוצלח יכול להתבצע בתוך מספר חודשים מועט. אנחנו בטלדור יישמנו תהליך כזה ברשות לניירות ערך, בארבעה חודשים בלבד – החל מהתכנון ועד העלייה לאוויר. כיום אנחנו נמצאים בכמה פרויקטים נוספים, אצל לקוחות שונים, באותם לוחות זמנים.

לייצר ערך תדיר ללקוחות

אין היום מקום לפרויקטים ארוכים, כי לאף אחד אין סבלנות לחכות עד שהפרויקט יסתיים, ובדרך כלל כאשר פרויקט ארוך יסתיים, הדרישות העסקיות סביבן הוא נבנה כבר לא תהיינה רלוונטיות. ארגון שלא ישכיל להבין זאת, יבזבז כסף, לא יצור תועלות עסקיות ללקוחות שלו, ומהר מאד ימצא את עצמו "מחוץ למשחק".

אצלנו בטלדור, גם פרויקט ארוך תמיד מחולק למקטעים שיכולים להימסר מהר ללקוחות ולספק ערך עסקי מירבי. מרבית הפרויקטים שלנו היום נעשים בשיטת Agile, ורובם מבוססי Open Source, שניתן לפתח באמצעותם תוצרים במהירות רבה. כמנהל בכיר בחברת אינטגרציה מובילה, אני נפגש עם לקוחות רבים ממגזרים שונים, וגם עם שותפים עסקיים וטכנולוגיים. רבות אני נשאל – האם השינוי הזה כבר קורה? באילו מגזרים? ובאיזו עוצמה? תתכוננו להפתעה…

אם עד היום היינו רגילים ל"מגזר מוביל" בחדשנות / בטכנולוגיה, שהראה את הדרך לשאר המגזרים, היום זה מאד תלוי בארגון ובעומדים בראשו. אני יכול למצוא משרד ממשלתי שעובד באופן חדשני, נמצא עמוק בתהליך שינוי ומייצר ללקוחותיו ערך תדיר, במהירות ובפשטות. לידו משרדים ממשלתיים שעובדים עדיין בשיטה הישנה. אני מוצא חברת ביטוח שחרדה מפריצתן של סטארט-אפים בעולמות הביטוח ומתארגנת בהתאם ל"עידן החדש", ולידה חברה אחרת שאדישה. כך גם אצל חברות האשראי. אני יכול למצוא יצרן תוכנה / תקשורת או תשתיות שעובד בקצבים מהירים, ולידו יצרן ש"חי את תהילת העבר". לא מצאתי לזה חוקים.

לסיכום, כמי שעובד בענף ה- IT כבר 30 שנה, ומורגל לספק פתרונות טכנולוגיים לצרכים עסקיים, גם עולמי שלי השתנה. אני חייב לייצר עבור הלקוחות שלי ערך עסקי מהיר ובאופן פשוט, ולחבור איתם לשותפויות עסקיות, בחלקן מאתגרות, כדי לייצר את אותו ערך עסקי. יחסי "ספק-לקוח" עוברים אף הם שינוי, לכיוון של שותפות אמיתית. בארגון שלי, אני חייב כל הזמן לוודא שיש לי את המוצרים והפתרונות החדשים ביותר, כמו גם תפיסות הפיתוח והמימוש המהירות ביותר, כדי שבכל רגע נתון ידע הארגון שלי לספק את הנדרש ממנו, בקלות ובמהירות.


הכותב הוא סמנכ"ל קבוצת מערכות בטלדור.
טוב לדעת