Search magnifier

חיפוש

עכשיו קל ונוח יותר למצוא כל כתבה ברוכים הבאים לאתר אקסטרה המחודש - עדכני ומגוון בשפע כתבות ומאמרים מקצועיים

יש ישן תחת השמש

המעצבת האיטלקייה אליסה קוואני רואה את הפוטנציאל בחפצים שבעיני אחרים אבד עליהם הכלח, מהם היא יוצרת פריטי ריהוט עטופים באהבה לסביבה, שכל אחד מהם גם משמר את מקורותיו

לימור קלר (צילומים: Terry Fanelli) Designer מאי 2019
צילום: Terry Fanelli
מיטה עם מחסה של עץ המדמה שינה בחיק הטבע

ביתו של אדם, מלא נסורת וכלי עבודה, מעיד בהכרח על תחום עיסוקו, לא כל שכן כאשר מפוזרות בו יצירות ייחודיות שלא ניתן למצוא בחנויות.

צילום: Terry Fanelli

אליסה קוואני

כך נראה ביתה של המעצבת ובעלת Manoteca, אליסה קוואני (Elisa Cavani), בבולוניה, ובו לצד עץ-מנורה הצומח מתוך קופסת ברזל, אפשר למצוא שולחן עבודה מולטי-טסקינג מתקפל, שידה השולחת זרוע של כיסא או מראה הנטועה בסד של אבן טבעית.

את הבית המבולגן, שתפקד כסמי-מעבדה, בו הוסטו כל הרהיטים הצידה כדי לשמש אותה ליצירת עבודותיה, שדרגה לסטודיו עצמאי למוצרים לבית בעבודת יד. כולם עשויים מחומרים ישנים ונשכחים העטופים באהבה לסביבה. כל חפץ נושא איתו סיפור משלו, כשהוא משמר את מקורותיו.

קוואני, ילידת מודנה, איטליה, עבדה כמעצבת מסחר חזותי בחברות גדולות במשך עשור, עד שהחליטה לעשות לביתה. את המוצר הראשון שייצרה, La nuit de Noel, העלתה לאתר האינטרנט שלה ללא כל קידום מכירות, זכתה לעשרות אלפי שיתופים ומשם למעשה התפתח העסק העצמאי, שמוכֵר היום אצלה באולם התצוגה וברחבי העולם.

צילום: Terry Fanelli

שולחן indoor עם דלת מהמאה הקודמת

בזיקה היסטורית

קוואני יוצאת מדי יום מביתה בעיר ההיסטורית היפה בולוניה, צופה ביופי מסביב, בציורי הקיר ובגנים שבין הבניינים, ושואבת מהם השראה. היא אוספת חפצים מחנויות עתיקות ומאספנים, מביטה בהם ממושכות, לעתים אפילו שנים, בוחנת את החומר ומנסה למצוא להם ייעוד תוך התחשבות בעברם.

"בכל חפץ מגולם סיפור חיים של מישהו, ואני מקווה שמי שרוכש לעצמו את המוצר החדש יזכור את זה ויטפל בו היטב", היא אומרת. תשומת הלב שלה אינה נתונה לחפצים יוקרתיים, אלא דווקא לפשוטים וחסרי הערך, לפחות בעיני מי שהשליך אותם ולא ראה את הפוטנציאל בהם. האובייקטים שהיא יוצרת משנים את נקודת המבט שלה על העולם, ואפילו את כלי העבודה שלה היא יוצרת בעצמה.

שולחן indoor, למשל, נוצר משתי דלתות ישנות שהוצבו על מסגרת ברזל. הדלתות אינן סטטיות ועדיין יכולות להיפתח, מגלות מגירות וכיסי עור לאחסון. כך, כשהוא סגור, הוא מתפקד כשולחן לשמונה אנשים, וכשהוא פתוח, הוא מתפקד כשולחן עבודה. מנורת הרצפה La nuit de Noel, כאמור, עבודתה הראשונה, נוצרה בהשראת תהליכי הפוטוסינתזה והכלורופיל ומייצגים את מחזוריות החיים, כשטיפה של מים (המיוצגת על ידי נורה) נופלת מהענף, מרטיבה את האדמה, מזינה את העץ וחוזר חלילה. המנורה Fausto עשויה מקופסת ברזל ממוחזרת עם מדף/מתלה לספר, ומנורה וכבל באורך 5 מטרים שמאפשר לשנע אותה לכל צד בלי לנתק אותה מהחשמל.

צילום: Terry Fanelli

Imperfect Mirror

מעבודותיה עולה לא רק אהבה כלפי החפצים וההיסטוריה שלהם, אלא גם אמירה המתנגדת לבזבוז הצרכני ולנזק הסביבתי שהם יוצרים בעצם זריקתם. בשנה האחרונה הביאה לעולם את ילדה הראשון, והתהפוכות בחייה הביאו אותה להקדיש את מרצה לפרויקט Imperfect Mirror, מראה בגובה 180 ס"מ המשלבת עץ אלון, ברזל ובסיס משיש גולמי, שנוצר לפני מיליוני שנים בעקבות תזוזות בקרום כדור הארץ והגיע עד לתצורתו הנוכחית. גרסאות אחרות של המראה מתבססות על שיש קררה, אבן חול אפורה Serena, הסלע הגבישי Emperador, אבן המחצבה Pierre bleue, או השיש הרב-שכבתי Breccia Pernice – כולם מקורם במחצבות בלגיה, ספרד ובעיקר איטליה.

מה החלק הכי טוב בעבודה שלך?

"האפשרות לקחת זמן ולחשוב על מה שאני עושה, למה וכיצד; האנשים המעניינים שאני פוגשת, החל באמנים ועד מנהלים. אני גם אוהבת לגלות איך המוח שלי עובד מתוך הבחירות שאני עושה. להפוך מחשבה לאובייקט תלת-ממד ולראות איך הוא קורם עור וגידים".

ומה הכי קשה?

"להיות קצת יותר מדי מולטי-טסקינג".

יש כישורים שעזרו לך במיוחד בעבודה היצירתית שלך?

"אני מאמינה שאלה ההתמדה והאופטימיות שלי".

יש לך חלום לעתיד?

"יש לי שניים: הראשון הוא לשתף פעולה עם הרבה אנשים עם מיומנויות שונות, והשני הוא לעצב קולקציה לילדים".

טוב לדעת