Search magnifier

חיפוש

עכשיו קל ונוח יותר למצוא כל כתבה ברוכים הבאים לאתר אקסטרה המחודש - עדכני ומגוון בשפע כתבות ומאמרים מקצועיים

האישה שבנתה מותג

רינה דואניאס, מאושיות העיצוב הבולטות בישראל, מייצגת חזון שהחל בחברה משפחתית שייבאה לארץ חרסינות, והפכה למותג עיצוב יוקרתי. בראיון מיוחד היא מספרת על ההתחלה במחסן בנמל תל אביב, הסגנון הבינלאומי שהטביעה בחנויות החברה, והפיכת MODY למותג יוקרה פורץ דרך

יעל אמיר (צילומים: יח"צ חו"ל) Designer פברואר 2019
צילום: יח
אריחים מקולקציית Puzzle של המותג האיטלקי MUTINA

ספה גדולה, לבנה ומזמינה מקבלת את פני הבאים בכניסה לאולם התצוגה הראשי של MODY, ברחוב הלח"י בבני ברק. מצדיה אזור תמציתי של חומרי גמר בייבוא החברה, ומלמעלה נשקף ה-Atelier, חלל היצירה האינטימי המיועד לאדריכלים ולמעצבים, אליו הם יכולים להגיע עם לקוחותיהם ולעצב את לוח ההשראה של הבית העתידי שלהם. לאלה מצטרפים חדרי ה-Best sellers המעוצבים, מיצגים המדמים חדרי רחצה מושלמים עם מותגי-על יוקרתיים, שיקיים ומובילים, כמו MUTINA ו-GESSI, שאף איש מקצוע לא רוצה לנהל פרויקט בלעדיהם, המשתלבים עם ריהוט תוצרת הארץ.

מקרטונים לאולם תצוגה

רינה דואניס (צילום: יח"צ)

על הפן העיצובי, הבחירות והסטיילינג אחראית רינה דואניאס, הבעלים, הקולקטורית של החברה וממייסדיה, יחד עם בעלה דוד ואביה משה (על שמם קרויה החברה). רינה היא זו שהניחה את היסודות לתצוגות מרהיבות עוד בימים שבהם ניהלה את החנות הראשונה של MODY, ברחוב אבן גבירול. החברה ייבאה אז חרסינות ומכרה אותן לחנויות האינסטלציה והצבע בתחום, ורינה, שביקרה בתערוכות בחו"ל, סידרה את הסחורה בתצוגות מרשימות במחסני החברה בנמל תל אביב, כך שהן הפכו לחלק בלתי נפרד מהמוצרים עצמם.

"העיצוב שלי היה מוכר, ומהר מאוד התחלתי לנסוע לכל הקמעונאים בארץ שמכרנו להם, ולסדר את הסחורה שלנו בחנויות שלהם באותו סגנון וסטייל שהייתי רואה בחו"ל, בתוספת השדרוגים שלי. הם הבינו שאי אפשר להראות יותר מוצרים בתוך קרטונים".

כך, בכל פעם גדל שטח התצוגה של MODY בחנויות, ובהתאם גדלו הייבוא והמכירות, והנמל הפך אט-אט ל"נמל החרסינות", עם הצטרפותם של יבואנים נוספים לשוק. "היינו פורצי דרך בתחום, וגם החנות באבן גבירול עוצבה על ידי בן משפחה אדריכל בצורה שונה, כולה צבועה בשחור עם הרבה מראות רקע, מה שהבליט את המוצרים", מספרת דואניאס. "הן היו להיט, הכתיבו סטייל, ואנשים הגיעו אלינו כדי להתעדכן בבשורות של תחום העיצוב".

צילום: יח"צ חו"ל

אריחים מקולקציית Puzzle של המותג האיטלקי MUTINA

ביטוי לחזון עיצובי

במשך השנים הופסק המסחר הפורה עם עזה והגדה, שהיוו שוק מאוד משמעותי באותה תקופה, ובמקביל החליטה עיריית תל אביב להפוך את הנמל למרכז בילוי. בנקודה זו קיבלה המשפחה החלטה אסטרטגית – להפסיק את המכירה הסיטונאית ולפתוח ערוץ בלעדי למגזר הפרטי, ללא פערי תיווך.

"חיפשנו מתחם חדש, שבו נוכל להציג את הסחורה שלנו בצורה מיטבית, וקיבלנו הצעה מוזרה מאוד בזמנו, להיכנס לרחוב הלח"י, עוד בתקופה שהוא היה כולו אזור של מוסכים וממגורות. הבנו את הפוטנציאל ואת נוחות הגישה, לקחנו החלטה אמיצה והיינו הראשונים לפתוח ברחוב הזה חנות". את ההמשך כולם כבר מכירים: רחוב הלח"י הפך ל"נמל החרסינות" של פעם, ומתפקד כיום כאחד ממתחמי העיצוב הגדולים בישראל, כש-MODY גדלה מחנות של 1,000 מ"ר לחנות על שטח של 3,000 מ"ר.

גם היום דואניאס בוחרת את הפריטים והקולקציות שמיובאות לארץ ומעצבת את חללי התצוגה בארבעת הסניפים, כששלושת הבנים הצטרפו לניהול, הוסיפו תחומי עיסוק חדשים והמעבר הבין-דורי הושלם בהצלחה. פתיחת שני סניפים נוספים צפויה בשנה הקרובה, ובכולם מיוצג קו מינימליסטי נקי עם טוויסטים אקלקטיים, המייצג את החזון העיצובי של דואניס לחללים שקטים ולא עמוסים המבטאים את אישיות הדיירים.

צילום: יח"צ חו"ל

אמבטיית free standing, כיור וברז מבית המותג האיטלקי Agape

נדמה שבחירה במותגים יוקרתיים מתאימה רק לחלק מהצרכנים, לא?

"הובלתי בחברה קו שקראנו לו 'אמנות השילובים'", מציגה דואניאס את תפיסת העיצוב שלה, שדרכה היא מגיעה ללבם של כולם. "הקו הזה נועד לשלב בין הרצוי למצוי, כלומר – פריטים יוקרתיים של מותגים, עם מוצרי בייסיק טובים. למשל, ברז אחד מדהים או קיר כוח עם אלמנט מיוחד".

בשנים האחרונות אף יצרו לשם כך חבילות אדריכליות "מוכנות" לפי תקציב, שמנגישות את היוקרתיות לכל אחד. דואניאס: "המוצרים המיוחדים שלנו המיובאים מאיטליה, יכולים להשתלב עם חומרים פשוטים יחסית במחירים שווים לכל כיס, שיוצרים לבית מראה מעוצב ויוקרתי. פריט מעוצב ומיוחד בחדר יכול לשנות את כל התמונה ולספר את כל הסיפור כמו שעושה תכשיט לבגד. עם אריח מיוחד או ברז מרשים – אפשר לקבל טוטאל לוק מושלם".

הקהל, כך נראה, מקבל את זה. "אנחנו מדינה שמאמצת חדשנות וחלוצה ברעיונות, והקהל די סקרן ונועז יחסית", אומרת דואניאס. "עברנו דרך ארוכה מימי החרסינות הלבנות, הקרמיקה הצבעונית, האריחים השמרניים דמויי האבן, ואחריהם התקופה הלבנה הקלאסית, הפסיפסים ופסי הקישוט".

צילום: יח"צ חו"ל

אריחי חיפוי חדר רחצה מקולקציית Tex של המותג האיטלקי MUTINA

כיצד היית מגדירה את המגמות הבולטות כיום?

"הייתי מציינת שתיים עיקריות: האחת, האריחים המדוקקים בעובי של 6 מ"מ ובגדלים גדולים במיוחד, ולצדם אריחי הגרניט-פורצלן שקלים לתחזוקה, המדמים בדיוק מושלם את חומרי האבן, השיש והפרקט, בזכות התקדמות הטכנולוגיה.

"השנייה, המראה האחיד לכל הבית, שמתחיל באריחים גדולים וממשיך באריחים תואמים, קטנים יותר, שאיתם נכנסים לשאר חללי הבית ועולים על הקירות כחיפויים תואמים, כדי לשוות לבית מראה מושלם ורגוע".

יש אדריכל או מעצב שמעורר בך השראה?

"פטרישיה אורקיולה, אדריכלית ומעצבת רהיטים, היא אושייה מאוד משפיעה בתחום. היא אישה סופר מוכשרת ומקסימה, שאני מכירה אישית. היא מעצבת הבית של MUTINA, ידה בכל והקולקציות שהיא עיצבה מפארות מותגים בעלי שם עולמי כמו BOFFI, MORSO, CASINA".

מהו בעינייך המקום שכל שוחר עיצוב צריך להכיר?

"אני מאמינה שכל אחד שואב השראה ממשהו אחר ולכל אחד מקורות השראה אהובים משלו, אבל מאחר שאני מסתובבת הרבה בעולם, אני יכולה לומר שלאיטלקים יש טעם משובח ולא לחינם הכתירו את מילאנו כבירת העיצוב. איטליה, ומילאנו בפרט, הן מקום של השראה, מה שמומלץ לכל שוחרי העיצוב".

מה התוכניות לעתיד?

"להמשיך ב-MODY עם הרבה תשוקה, להמשיך לעצב את התצוגות שלנו גם בסניפים החדשים שעומדים להיפתח, לנסוע לתערוכות בעולם, וליהנות מהחידושים שהעולם הזה מציע".

טוב לדעת