Search magnifier

חיפוש

עכשיו קל ונוח יותר למצוא כל כתבה ברוכים הבאים לאתר אקסטרה המחודש - עדכני ומגוון בשפע כתבות ומאמרים מקצועיים חדש באתר: מגזין 'הירוק החדש' - כל הפרטים על תעשיית הקנאביס הרפואי בישראל. לחצו כאן

כוחו של הפיתוי

יוסי וקסמן ואבי שפירא לוקחים את האומנות שלהם הכי רחוק שאפשר בעיצוב ובהפקת ביתנים לתערוכות בינלאומיות. זאת בתהליך יצירתי ומובנה, שמתחיל בסיפור ובפיתוי, מה שמציב אותם במקום מכובד בתחום ברחבי העולם

ביתן VO בתערוכת IBC, אמסטרדם (צילום: אסנת שפי)

"עיצוב בא לעשות סדר בעולם. זה תמיד היה הא'-ב' שלנו למעצבים בסטודיו. הרי החומרים מגיעים בדרך כלל באופן מאוד כאוטי אל המעצב, והעבודה שלו היא כמו זו של אלוהים: לעשות סדר בכאוס. להפריד בין רצפה לבין תקרה, להחליט איפה יהיו הקירות, אילו צבעים ומרקמים יהיו – ומכל זה לבנות גן עדן ללקוח".

אבי שפירא ויוסי וקסמן (צילום: אסנת שפי)

את הדברים הללו אומר המעצב יוסי וקסמן, שכבר יותר מ-30 שנה הוא ושותפו במשרד, אבי שפירא, גם מיישמים אותם – ובהצלחה רבה. תשאלו עליהם בחברות ישראליות כמו אלביט, טבע, סיב״ט, ואלנס, נען ולווייני עמוס, או בחברות גלובליות כמו Viaccess-Orca (חברה-בת של אורנג׳ הצרפתית) ויוטלסאט.

או שתקראו עליהם כאן, בראיון ראשון על "שפירא וקסמן", חברה המתמחה בעיצוב ובהפקת ביתנים לתערוכות בינלאומיות.

"אבי ואני למדנו יחד במחלקה לתקשורת חזותית באקדמיה 'בצלאל'", מספר וקסמן, "ואחרי הלימודים הקמנו משרד לעיצוב חזותי, דו ותלת-ממדי. לבסוף החלטנו להתמקד בעיצוב תערוכות בלבד. תמיד עבדנו בתלת-ממד, גם כשעבדנו בדו-ממד עיצבנו אריזות, ספרים ותקליטים״.

למה דווקא תערוכות?

"כי אנחנו אוהבים לעבוד בגדול. הגודל והחוויה אחרים לגמרי. הגענו למסקנה שהעבודה בתערוכות מעניינת אותנו יותר, והיא גם הרבה יותר מאתגרת. למעשה, אין הבדל בין מודעה ותערוכה כי עיצוב ביתן הוא כמו עיצוב מודעה – אבל בתלת-ממד. תערוכה היא לא עיצוב פנים ולא אדריכלות, אלא עיצוב דו-ממדי ש'התחשק' לו להיות תלת-ממדי".

את הביתן הראשון שעיצבו הוא זוכר היטב. "זה היה ל'בזק'. עבדנו בחומרים חדשים וממש קבענו טרנדים. השתמשנו המון בזכוכית ובפרספקס, הכנסנו תאורה תיאטרלית, מה שלא נעשה עד אז בארץ".

ביתן ECI בתערוכת MWC, ברצלונה (צילום: אבי קדמי)

חשיבותו של הסיפור

"שפירא וקסמן" מספקת חבילה כוללת: החל מתכנון הקונספט, עיצוב הביתן, ייצורו, הובלתו, הרכבתו בשטח ופירוקו בסיום – הכנת תוכניות לקבלנים וכתיבת תסריטים והפקות מולטימדיה, וכלה בשכירת ציוד אורקולי ובטיפול בפרטי הניהול מול מארגני התערוכה. "חוץ מאלסקה, הצגנו בכל העולם", וקסמן צוחק, ״מאוסטרליה, סינגפור, קוריאה, סין, יפן והודו עד קנדה, ארה"ב, כל אירופה, מצרים, דרום אמריקה ודרום אפריקה.

"אנחנו מאוד חזקים בביתנים רעיוניים, ומאוד חשוב לנו 'הסיפור', כי כשיש סיפור האנשים נמשכים לביתן. לפני 3 שנים, לדוגמה, הוזמנו לעצב ביתן לחברת הטלקומוניקציה VO (Viaccess-Orca) ואני זוכר שהסתכלתי על האותיות. אמרתי 'ה-V זה מקור וה-O זה עין', לקחנו את ה-VO, הכנסנו אותו לתוך צללית של ינשוף והקמנו עץ ענק במרכז הביתן. המוטו של החברה היה ׳חכם יותר ובטוח יותר׳, וזה הלך נפלא עם הינשופים שהם סמל לחוכמה ולראייה אבסולוטית".

מה רציתם להשיג בזה?

"אסביר לך. הביתנים כיום הם בדרך-כלל אודיו-ויזואליים, עם מסכי ענק, וכשהסיפור נמצא בתוך סרט שמוקרן על גבי מסך, די קל להתעלם ממנו. כשאתה הולך בתערוכה ענקית עם קילומטרים של ביתנים כמו באמסטרדם, למשל, העין כבר לא רואה שום דבר. אבל זה אחרת אם פתאום אתה רואה סילואטה של עץ בגובה שתי קומות עם ינשופים על הענפים שלו, ואתה שומע ציוצים ורואה את ה-VO שלהם".

ביתן אלביט בסלון האווירי, פריז (צילום: אבי קדמי)

"כמו לזכות באירוויזיון"

לאורך השנים זכתה "שפירא וקסמן" במגוון פרסי עיצוב, אולם גאוותו של וקסמן היא בעיקר על הפרס הראשון לביתנים גדולים שבו זכתה ברציפות בשנים 2016-2018, על עיצוב והפקת הביתן של חברת VO בתערוכת IBC באמסטרדם, כשממול התמודדו על הפרס תאגידי-ענק כגון פוג'י, סימנס, יוטלסאט וסוני.

"זכייה כזו בעיניי היא כמו לזכות באירוויזיון", וקסמן צוחק. "אני תמיד אומר שאנחנו נטע ברזילי ויזהר כהן של התערוכות. היום אנחנו מתמחים בביתנים גדולים ובינוניים בתערוכות תקשורת (MWC בברצלונה ו-IBC באמסטרדם), בתערוכות בנושאים ייחודיים, כמו המכונית האוטונומית (ואלנס, אינוביז ו-UVeye בתערוכת CES בלאס וגאס). אבי שפירא שופט כבר השנה השביעית בתחרות היוקרתית על עיצוב הביתן בתערוכת IBC באמסטרדם, שם יצא לנו מוניטין כאחד ממשרדי העיצוב הייחודיים.

"העבודה על ביתן בתערוכה היא עבודת פיתוי. אנחנו צריכים לפתות אדם לבוא לביתן שלנו באותה מידה שאנחנו צריכים לפתות אותו לעצור מול המודעה שלנו. מהבחינה הזו, הניסיון שלנו בתקשורת חזותית תרם מאוד בקטע של הפיתוי. אני חושב כל הזמן רק על פיתוי, וזה הקטע שלנו עד היום. בגלל זה גם צבע הלוגו שלנו הוא סגול".

"העיצוב נגזר משני היבטים מקצועיים – מאופי החברה ומאופי התערוכה, כי הביתן נמצא בתוך קונטקסט, והקונטקסט הזה הוא עוד ביתנים. חשוב לדעת מה המתחרים עושים כדי לבלוט יותר ולהיות יפה, מושך ומיוחד. לרוב אנחנו נותנים ללקוח 2-3 גרסאות של הביתן. כי גם כאן מילת המפתח היא פיתוי. תמיד, בכל הכוח, לפתות את הלקוחות שלנו".


www.shapira-waxman.com | פייסבוק: Shapira Waxman
טוב לדעת
נגישות