Search magnifier

חיפוש

עכשיו קל ונוח יותר למצוא כל כתבה ברוכים הבאים לאתר אקסטרה המחודש - עדכני ומגוון בשפע כתבות ומאמרים מקצועיים

עובדי ההיי-טק החדשים דורשים יותר ממקום העבודה

חברות ההיי-טק צריכות כיום לעבור שינוי ולהתאים את עצמן לדור החדש של העובדים. יניב בן ישי, סמנכ"ל השיווק בקבוצת SQLink: "הטאלנטים מכתיבים תנאים חדשים, וחברות שמפתות עובדים עם שכר ותנאים אטרקטיביים יבינו - במוקדם או במאוחר - שזה פשוט לא מספיק"

שחר בן-פורת (צילומים: שחר אושרת) JOBS דצמבר 2018
סביבת עבודה יוצאת דופן – קבוצת SQLink

צילום: שחר אושרת

יניב בן ישי

"ימי כלוב הזהב בתעשיית ההיי-טק, שבהם חברה סיפקה לעובדים שלה את כל מה שהם צריכים ואלו בתמורה עבדו כמעט ללא הפסקה, הסתיימו" – כך אומר באופן נחרץ יניב בן ישי, סמנכ"ל השיווק קבוצת SQLink.

"חברות הממשיכות לפתות עובדים עם שכר גבוה, חבילת תנאים אטרקטיבית, סביבת עבודה בעיצוב יצירתי והטבות שיגרמו להם להיות בעבודה מבוקר עד לילה, יבינו במוקדם או במאוחר שזה פשוט לא מספיק".

עובדים אלו, לפי בן ישי, הם אותם 10% מהמועמדים לעבודה אשר עונים על הפרופיל שכל החברות מחפשות – בוגרי אוניברסיטאות מצטיינים, יוצאי יחידות טכנולוגיות, או אנשי ה-PC-Boy שעוסקים בתכנות מילדות, והם בעלי 2-5 שנות ניסיון. "אלו הם הטאלנטים", אומר בן ישי, "שמבינים את מה שחברות מבינות יותר ויותר – שמדובר בשוק של עובדים ולא בשוק של מעסיקים, ולכן העובדים הפוטנציאליים מכתיבים תנאים חדשים. כדי להצליח בשוק הזה, החברות צריכות לעבור שינוי".

העבודה היא כבר לא הכל

הדורות החדשים של עובדי ההיי-טק נחלקים לשתי קבוצות עיקריות. בן ישי: "הקבוצה האחת היא הצעירים בני 20 עד 30, רבים מהם יוצאי יחידות טכנולוגיות / בוגרי תואר ראשון טכנולוגי, חיים במרכז תל-אביב ורוצים לחוות את העולם. לרוב אין להם משפחה וילדים, והם מאוד תנודתיים – יש להם דרישות ואין להם בעיה לעבור לחברה אחרת שתיתן לכך מענה. הם הסיבה העיקרית לכך שמשך העבודה הממוצע כיום של עובד בחברת היי-טק הוא שנה ושמונה חודשים.

"הקבוצה השנייה היא קבוצה בוגרת ומיושבת יותר של בני 30-42. גם הם מוכשרים ומבוקשים מאוד, אבל החיים שלהם מעט שונים: חלקם נשואים עם ילדים, וחשוב להם לשלב בין חיי המשפחה לבין העבודה". לשתי הקבוצות ישנו מכנה משותף: הם רוצים ליהנות מכל העולמות. "השכר הגבוה והתפקיד הנחשק כבר לא מספיקים", מדגיש בן ישי, "יש להם עוד תחומי עניין והם רוצים לתת להם מענה במקביל לעבודה".

כל זה מחייב, כאמור, את החברות לעבור שינוי. אחד מהם, לדוגמה, הוא נושא המיקום בהקשר של הנגישות התחבורתית אליו. "לעובדי ההיי-טק כיום אין כוח לבזבז זמן מיותר בפקקים או בתחבורה ציבורית מסורבלת, חשוב להם לעבוד קרוב לבית ושהנסיעה לעבודה תהיה קצרה – במרחק קורקינט, מונית שירות או נגישות לקו רכבת. בהתאם, חברות היי-טק רבות מחוץ לתל אביב פתחו בשנים האחרונות סניפים באזורים מרכזיים בעיר, לרוב תוך שימוש במתחמי עבודה משותפים. במקרים אחרים, חברות אף שינו מיקום רק כדי למשוך אליהן את העובדים המבוקשים".

שינוי נוסף שהחברות עוברות נובע מהרצון של העובדים להתפתח מקצועית בזמן שהם עובדים בחברה. "חשוב להם ללמוד דברים חדשים, להכיר סביבות טכנולוגיות חדשות, לעסוק בהיבטים נוספים, מקבילים, כמו הפן העסקי או הפן של המוצר", אומר בן ישי. בהתאם, כחלק מהתוכנית לקליטת העובד, מציעות חברות רבות על-חשבונן תוכניות לימודים שיאפשרו התפתחות.

כדוגמה לכך, מציג בן ישי את חברתו שלו – קבוצת SQLink: "כחלק מהצורך שלנו לשמר עובדים, אנו מייצרים עבורם מגוון אפשרויות מקצועיות. אנו מקיימים מפגשי Meetup מגוונים בנושאי טכנולוגיה, במקביל לקורסי הכשרה מקצועיים הניתנים באמצעות מרכז ההכשרות SQLabs שפתחנו, וכך אנו יוצרים איתם מערכות יחסים מקצועיות לטווח ארוך. בנוסף, אנו מייצרים גיוון ותחומי אחריות נוספים לאלו שהגיעו למיצוי בתפקיד הקיים, ומניידים עובדים מתפקידים – גם לתפקידים מקבילים וגם בקידום – והכל במטרה שהעובדים ירגישו מסופקים אישית ומקצועית".

'לראות' את העובדים שלך

לצד המיקום ומתן האפשרות להתפתחות מקצועית, מצביע בן ישי על שינוי נוסף שחברות היי-טק עוברות: התאמה לאורח החיים של העובדים. לדבריו, "נגמר העידן של 9:00-18:00 ואין משמעות אמיתית לשעון הנוכחות, כי מה שחשוב הוא איכות העבודה ולא משך הזמן שבו העובד נמצא בחברה. עובדי ההיי-טק של היום דורשים הרבה יותר חופש פעולה, ולכן חברות ההיי-טק הופכות להיות גמישות יותר – במתן אפשרות ליום עבודה מהבית, למשל, בשעות נוחות, בעבודה מרחוק וכדומה".

שינוי נוסף שאותו מציע בן ישי הוא הקפדה על גיוון מקצועי: "חברות צריכות להטמיע במבנה הארגוני שלהן אפשרויות שונות, שבעזרתן יוכלו להציע לעובדים גיוון בתפקידים, תחומי אחריות נוספים ועבודה בצוותים שונים. כדי לשמר אותם לטווח ארוך, צריך לספק לעובדים גיוון ואתגרים חדשים".

דבר נוסף, ולא פחות חשוב, הוא נושא מיתוג המעסיק. "גם אם החברות מציעות היום את כל מה שהעובדים מחפשים, עליהן להקפיד שהם ידעו על כך", מציין בן ישי. "הן צריכות לשאול את עצמן 'למה שהמועמד יבחר בי? מה הערך שאני מציעה?'. בעולם התעסוקה קוראים לזה EVP (Employer value proposition).

"כלומר, על החברה למתג את עצמה ולהעביר את חוויית העבודה שלה הן כלפי חוץ למועמדים הפוטנציאליים והן כלפי פנים לעובדים הקיימים, תוך שימוש בערוצי שיווק – בדיגיטל וגם באופליין. זוהי המציאות התעסוקתית של היום. בתחרות ההולכת וגוברת, חברות המעוניינות לגייס לשורותיהן את המועמדים הנחשקים יצטרכו לעשות את האדפטציות הנדרשות, ולהשקיע משאבים בצרכים המשתנים של דור ההיי-טק הנוכחי".

מערך מקיף של פתרונות מחשוב

קבוצת SQLink, מחברות התוכנה הגדולות בישראל, מונה כ-2,000 מומחים ויועצים מכל תחומי ה-IT והפיתוח. החברה מציעה ללקוחותיה מערך מקיף של פתרונות מחשוב: שירותי תשתית, ניהול פרויקטי אינטגרציה מורכבים, פתרונות תוכנה, ייצוג ושיווק של מוצרי תוכנה, בדיקות, שירותי הדרכה והטמעה, הכשרות טכנולוגיות, תכנון, בדיקה ותחזוקה של מתחמי עבודה להייטק, מיקור חוץ וייעוץ Offshore.

טוב לדעת