Search magnifier

חיפוש

המהוּת שבנִראוּת

תערוכה שבמרכזה דיוקנאות של שלושה דוגמנים צעירים ויפים, שעל פניהם איפור במראה חבורות, מציגה את המסר שביקש צלם האופנה ניר סלקמן להעביר: "גם לשלמות הזו יש מחיר. אידיאל היופי אף הוא חבוט ומוכה, ובעיקר - שברירי וזמני"

יעל חן (צילומים: ניר סקלמן) שמנת ינואר 2019
צילום: ניר סקלמן

צילום: ניר סקלמן

החיפוש אחר אידיאל היופי היה תמצית הרעיון שהניע את ניר סלקמן להעלות תערוכה מיוחדת בשם "FRAGILE", שהוצגה לפני כחודשיים בגלריה GLOSS בתל אביב, והיא כנראה תהיה משונעת בקרוב לגלריה מכובדת ברוטרדם, הולנד. בתערוכה הציג סלקמן (40), צלם אופנה ותיק, שישה צילומים של דיוקנאות מרהיבים, פרי יצירתו, כאלה שמעוררים סוג של אי נוחות. שלושה דוגמנים צעירים ומקצועיים: הראל אלון, שון רייטנר ואשרת לביא, הצטלמו כשפניהם מאופרים במה שנראה כמו חבורות.

"את הדוגמנים המסוימים האלה בחרתי בעקבות חיפוש אחרי 'אידיאל היופי'", מסביר סלקמן. "חיפשתי צעירים יפים, שלא לומר מושלמים, שייצגו את המסר שלי: התעשייה הזאת, שאני חי אותה כבר שנים כצלם אופנה, היא תעשייה המקדשת את המעטפת, אבל מה שרואים מבחוץ, זה לא מה שיש באמת מבפנים…".

כלומר?

"אני צלם אופנה, שמצלם מזה שנים דוגמנים ודוגמניות יפהפיים בכל מיני תנוחות מפתות, בבגדים מרהיבים, בסצנות שמעבירות תחושה של חיים נפלאים. אלה אנשים הנחשבים כמייצגים את אידיאל היופי החיצוני. מי שמביטים על העולם הזה מבחוץ, רואים את הצילומים במדורי הרכילות, בעיתונים, על לוחות הפרסום ברחבי הארץ, צופים בדוגמנים מושלמים.

צילום: ניר סקלמן"לא מעט מאמינים בכך שהצילומים משקפים עולם מושלם, ושהדוגמנים חיים בצורה מושלמת בעולם מושלם. לא בכדי אנחנו עדים לכך שלהיות דוגמנית זו משאת נפש של צעירות רבות, וגם של צעירים רבים.

"את משאת הנפש הזו, הקיימת שנים רבות, מעצימות הרשתות החברתיות שחושפות כל רגע כמעט בחיי הדוגמנים והדוגמניות 'הנחשבים'. מדורי הרכילות משתפים אותנו ברסיסי רכילות המאביסים את הקהל בחלומות שהם בעצם סוג של פנטזיה: שהעולם שקוראים לו 'עולם הזוהר' באמת זוהר".

לפיכך, מבאר ניר, בחר לצלם את הדוגמנים והדוגמנית לפרויקט שלו כשהם פגועים, קצת פגומים, ואפילו מוכים. סלקמן: "בהצגתם בצורה הזאת, אני אומר כמובן שהעולם הזה אינו באמת מושלם. מהיכרות עם מי שאני עובד איתם אני מוצא שהכל נראה מאוד מפתה, כי הדגש הוא על הנראות.

"אבל אצל כל אחד מהדוגמנים המצולמים, הנראים כמו מהאגדות, מסתתרות השריטות. כמו אצל כולנו.

"הם, שנראים כל כך מושלמים, חווים גם כן צרות בבית, סובלים מבעיות כלכליות או מכל בעיה כזו או אחרת. גם בהם החיים פוגעים. חשוב לי שמי שמביט בצילומים יבין שגם לשלמות הזאת יש מחיר. אידיאל היופי אף הוא חבוט ומוכה, ובעיקר – שברירי וזמני".

הומאז' לתקופת הרנסנס

סלקמן גדל ברמלה, לאימא עקרת בית ואבא איש צבא קבע, כאח בכור לחמישה אחים. את דרכו לצילום החל דווקא ממקום הכי פחות אמנותי, אם ניתן להגדיר זאת כך – קריירה בעולם ההייטק. הוא סיים לימודי הנדסת תוכנה ב"מרכז הבינתחומי" בהרצליה, ועבד שעות ארוכות במקצוע. בכדי להרגיש שהוא "עושה משהו למען הנפש", החליט לצאת ללימודי צילום בסטודיו גברא. ניר למד בקורס של שנה, ואותר על ידי הצוות המלמד כבעל כישרון, מה שגרם לו להמשיך ללימודים מלאים.

"מנהלת המקום הציעה לי להיות אסיסטנט", הוא מספר. "עבדתי ביום בהנדסת תוכנה, ושלושה ערבים בשבוע יצאתי ללימודים. זו הייתה השנה הכי עמוסה בחיי. בתמורה לכך שתחזקתי בסטודיו את המחשבים ואת האתר שלהם, הרשו לי לצלם ולצבור ניסיון. מהר מאוד הבנתי שמה שמעניין אותי זה לצלם דיוקנאות. לגעת בכל מה שנוגע באנשים. פרסמתי בפייסבוק שאני מתלמד ושאני צריך מתנדבים שיצטלמו, והופתעתי מההיענות. למדתי שהמון אנשים רוצים להצטלם… בהמשך, פנו אליי מסוכנויות דוגמנים, ובסופו של דבר עזבתי את עולם ההייטק והתמסרתי רק לצילומי אופנה. כיום אני גם מלמד בסטודיו גברא. סגרתי מעגל".

את ההפקה המיוחדת הזאת הכין סלקמן למגירה, עוד לפני עידן Me Too#, וכשפנו אליו מהגלריה, הביא עמו תיק עבודות שמן. אלכס שיפמן, הבעלים של הגלריה, שבבעלתו גם הגלריה ברוטרדם, נדלק על הצילומים ואלה "עלו" על הקירות.

ומהי האדמומית השוהה על פני המצולמים?

"זה סוג של הומאז' לציורי הדיוקנאות מתקופת הרנסנס, עת מלכים, מלכות ושאר שועי עולם צוירו כשלכולם לחיים ורדרדות, סמל לעושר ולמעמד. החלטתי שאת המצולמים שלי נאפר בצורה שפניהם יהיו כפני חרסינה ממש, כמו הציורים העתיקים הללו, ולכולם הוספנו את כתמי החבורות. דאגנו שכתמי החבורות יהיו יפים ואסתטיים, ויעטרו את פניהם כמו אותן לחיים ורודות. עוד הקפדתי שהמבט שלהם יהיה מנוכר, כאילו הם מנותקים ממה שקורה סביבם, אולי גם מנותקים מהפציעות. אלא שמבחינתי, דווקא הפציעות, באיזשהו אופן, מהוות סוג של נחמה".

טוב לדעת