Search magnifier

חיפוש

עכשיו קל ונוח יותר למצוא כל כתבה ברוכים הבאים לאתר אקסטרה המחודש - עדכני ומגוון בשפע כתבות ומאמרים מקצועיים

בלוקצ'יין: מהפכה בסחר הבינלאומי

בחודש שעבר עשה הבנק הבינלאומי היסטוריה כאשר בעסקת יבוא העביר דוקומנטים בצורה דיגיטלית מאובטחת ללא צורך לצאת מהמשרד. כך מאפשר הבלוקצ'יין מהפכה במסחר הבינלאומי ומייעל תהליכים שקיימים כבר 600 שנה

צילום: shutterstock

ימים ולילות ארוכים שקדו בני משפחת כהן, במפעל המשפחתי הקטן לציוד חקלאי ביוקנעם, על ההכנות לתערוכה השנתית החשובה בתחום שהיתה אמורה להיערך בעוד מספר ימים. הלחץ היה גדול. כל בני המשפחה התגייסו להכנות. אך דבר אחד הטריד יותר מכל את העושים במלאכה – אב-טיפוס של מנוע חשמלי ייחודי שפיתחו והיה אמור להיות גולת הכותרת של הדוכן שלהם, התעכב בהטענה, עשה דרכו באונייה היישר ממפעל ההרכבה ביוון ועמד להגיע למחרת לחיפה.

בני המשפחה ידעו שמרגע הגעת האונייה הם צריכים עוד לעבור דרך ארוכה עד שיוכלו לקבל את המנוע המיוחל: להמתין שהבנק יאשר את הדוקומנטים, ישלח אותם לסניף הבנק בחיפה, הם יצטרכו להגיע לסניף לקבלם, לשלחם למשלח שירוץ לנמל לשחרור המנוע וזאת לאחר משלוח הדוקומנטים למכס. אבל טלפון אחד מהבנק הבינלאומי הפתיע אותם.

"אין צורך לבוא לבנק", אמרה להם פקידת סחר חוץ. "תישארו במפעל ותקבלו את הניירת באופן דיגיטלי מאובטח ומקורי תוך דקות מזמן אישורם על-ידי הבנק. דקות לאחר מכן תעבירו אותם דיגיטלית למשלח, למכס (דרך מערכת שער עולמי), ולחברת הספנות וכל זאת ללא יציאה מהמשרד וללא עלויות משלוח באשר הן. שיתוף הפעולה עם חברת הספנות יאפשר לכם שחרור הסחורה ללא הדוקומנטים הפיסיים", סיכמה הפקידה.

כיבואנים של עשרות שנים ידעו בני משפחת כהן שדוקומנטים על גבי נייר בסחר בינלאומי הם חובת המציאות גם בעידן בו הכל כבר עובר במייל ובווטסאפ, ולכן ההפתעה הייתה גדולה. וכך היה: הדוקומנטים הועברו במהירות מהבנק, וכל "ההתרוצצות" בין הבנק למשלח למכס ולחברת הספנות בוצעה בלחיצת כפתור, אב-הטיפוס שוחרר עם הגעתו לנמל והתערוכה יצאה לדרך.

פיילוט ראשון מסוגו בישראל

הסיפור הנ"ל (בשינויים רבים כדי לא לחשוף לקוחות, אך בדיוק רב לגבי תהליך היבוא ושחרור הסחורה) ממחיש את ההיסטוריה הקטנה שבוצעה במרץ השנה אז בוצעה העסקה הראשונה בישראל, במהלכה לקוח הבינלאומי השלים עסקת יבוא בצורה דיגיטלית. במקור היה נדרש הלקוח לסור לסניפו בחיפה, לאסוף דוקומנטים פיזיים ולחתום על מסמכים מספר ימים לאחר הגעתם לבנק, להעביר אותם למשלח (DSV), המשלח נדרש לסור לנמל עם הדוקומנטים בבוא העת לשחרור הסחורה במקביל להעברת דוקומנטים לרשויות המכס.

זו עסקה אמיתית ראשונה בארץ שבוצעה על גבי פלטפורמה זו. המשמעות הייתה, שלקוח עסקי של הבנק הבינלאומי קיבל מסמכים מאומתים דיגיטליים מהבנק, העביר אותם ואת הבעלות לחברת השילוח ולחברת הספנות ושחרר את הסחורה מהנמל על בסיס הדוקומנטים הדיגיטליים. תהליך זה בוצע תוך מספר דקות, ממשרדי הלקוח, בעוד שבעבר תהליך כזה היה לוקח ימים, דורש מכל הגורמים להעביר פיזית ביניהם את המסמכים, והיה מקור לטעויות, בירורים, בירוקרטיה וניירת, ובעיקר – אובדן של זמן יקר וכסף.

כדי להגשים זאת חבר הבנק הבינלאומי – בפיילוט ראשון מסוגו בישראל ואחד היחידים בעולם הבנקאות הבינ"ל – ל- MAERSK, חברת הספנות הגדולה בעולם, ל-DSV, ספקית השילוח והלוגיסטיקה החמישית בגודלה בעולם ומהגדולות בארץ, ולחברת WAVE, לטובת העברת דוקומנטים ובעלות עליהם ושחרור סחורה על-ידי שימוש בדוקומנטים דיגיטליים באמצעות טכנולוגיית הבלוקצ'יין.

דיגיטיזציה והתייעלות

כל זה התאפשר לאחר שבשלהי 2017 ביצע הבינלאומי, יחד עם חברת הפינטק WAVE בהובלת גדי רושין, מנכ"ל החברה, בדיקת היתכנות של מערכת שתאפשר העברות דוקומנטים דיגיטליים בין גורמים שונים, על בסיס טכנולוגיה שתספק ביטחון לכל הגורמים הקשורים לעסקת סחר חוץ, כי הדוקומנטים הינם מקוריים ולא עברו שינוי.

שימוש במערכת של WAVE דרך הבינלאומי אפשר ללקוח לקבל את הדוקומנטים ולהעביר בעלות עליהם באופן דיגיטלי מאובטח ומקורי, תוך דקות מזמן אישורם על-ידי הבנק, ודקות לאחר מכן להעבירם למשלח, למכס (דרך שער עולמי) ולחברת הספנות. כל זאת ללא יציאה מהמשרד וללא עלויות משלוח באשר הן. כאמור, שיתוף הפעולה עם חברת הספנות והשילוח מאפשר שחרור הסחורה ללא הדוקומנטים הפיזיים.

דיויד גולין, מנהל MAERSK ישראל, מציין בהקשר זה שהחברה משקיעה רבות בדיגיטיזציה והתייעלות כדי לשפר את השירות ללקוח, להקל, ולפשט את תהלכי הסחר הגלובליים. סיגל מנהיים-קצוביץ׳, מנכ״לית DSV ישראל, מוסיפה ש-DSV גאים להתחיל את המיזם בישראל וכשותפים הלוגיסטיים של לקוחותיהם הם מחויבים להיות מעודכנים בטכנולוגיות המתקדמות ולשפר כל הזמן תהליכים בשרשרת האספקה״.

מאמצים כלים מתקדמים

מורן שטרק (צילום: חן גלילי)

כבר 600 שנה משתמשים בשטרי מטען על מנת לאפשר מסחר בינ"ל, אך כיום באמצעות הכנסת טכנולוגיות חדשות לשימוש, נראה כי המצב סוף-סוף מתחיל להשתנות.

"למרות שהכלים בסחר חוץ לא השתנו משמעותית מזה מאות שנים, צרכי הלקוחות משתנים והם מצפים לפתרונות יעילים ומהירים, שיאפשרו פעילות סחר חוץ על גבי כלים דיגיטליים על מנת ליעל את העסק שלהם", אומר מורן שטרק, מנהל מערך הסחר והתשלומים הבינלאומיים בבנק הבינלאומי.

"בעסקי המסחר הבינ"ל, המבוססים על רשת של ספקים ושותפים הנדרשים כדי לקיים עסקה (יבואן, יצואן, בנקים, מכס, חברות ספנות וכדומה), טכנולוגיית בלוקצ'יין יכולה לתת את המענה לכך".

"היום כולם כבר מבינים שבלוקצ'יין זה לא רק ביטקוין", מדגישה שירלי שהם קליין, מנהלת החדשנות והדיגיטל בבינלאומי. "הטכנולוגיה נותנת מענה לצורך להעביר נתונים בין שותפים שונים, אשר אין חיבור בין המערכות שלהם, וזאת באופן דיגיטלי ומאובטח ומבלי לסמוך על האמון בין הגורמים השונים.

שירלי קליין (צילום: תמר מוצפי)

"בלוקצ'יין היא תפיסה חדשנית בעולם המחשוב, כאשר הרעיון המרכזי העומד מאחורי הטכנולוגיה הוא יצירת מערכת המאפשרת פעילות עסקית מאובטחת באינטרנט, ללא צורך בפיקוח של ישות ניהול מרכזית. לדוגמא, העברת נתונים בין עמית לעמית ללא צורך בפיקוח או ניהול של גורם חיצוני", היא מוסיפה.

"אנחנו בבינלאומי ממשיכים לאמץ כלים מתקדמים כדי לשפר את השירות ללקוחותינו, במטרה לספק להם מוצרים מצוינים, שיתמכו בפעילות העסקית שלהם, ויקלו עליהם לנהל את עולמם הפיננסי. אנחנו שמחים לעשות זאת יחד עם חברות ישראליות צעירות וחדשניות, ולייצר שיתופי פעולה בהם כל הצדדים מרוויחים ובראשם לקוחות הבנק".

"ישנה עוד כברת דרך עד ליישום מלא של המערכת, אך לקוחות נוספים יוכלו ליהנות מיתרונות השירות בקרוב ואנו בוחנים כיצד ניתן להרחיב את נגישות השירות למנעד לקוחות בעתיד הנראה לעין", מסכם שטרק.

טוב לדעת