Search magnifier

חיפוש

עכשיו קל ונוח יותר למצוא כל כתבה ברוכים הבאים לאתר אקסטרה המחודש - עדכני ומגוון בשפע כתבות ומאמרים מקצועיים חדש באתר: מגזין 'הירוק החדש' - כל הפרטים על תעשיית הקנאביס הרפואי בישראל. לחצו כאן

סיפורי בדים

דיור, ויטון, שאנל, גוטייה וסן-לורן, חמישה אייקוני אופנה צרפתיים שהפכו למותגים אלמותיים. רגע לפני שנאמר שוב את שמותיהם, פרטים היסטוריים ורכילותיים שהופכים את האופנה לשיקית הרבה יותר

ענת כהנא ברששת (צילומים: יח"צ, יח"צ חו"ל) שמנת יולי 2019

קוקו שאנל

"אני לא עושה אופנה, אני האופנה עצמה"

צילום: Shutterstockהמותג הוקם על ידי גבריאל בונר שאנל, שאת תחילת דרכה האופנתית החלה בשנת 1910, כשפתחה חנות לממכר כובעים. בהמשך פתחה שאנל שתי חנויות נוספות בהן מכרה גם בגדים בעיצובה. בשנת 1922 השיקה את הבושם האלמותי "שאנל 5" והייתה למעצבת האופנה הראשונה שהוציאה בושם תחת המותג שלה, שעד היום נחשב לבושם הנמכר ביותר.

עבודותיה של שאנל התאפיינו באלגנטיות ובצורות פשוטות, בגדים נוחים ללבוש יומיומי,שהניחו את המחוכים והשמלות הכבדות בצד. וכך, מבלי שהתכוונה, הפכה שאנל למי שהניעה את המהפך הפמיניסטי. בדרכה שלה, התייחסה לנשיות ולנשים המעדיפות את הנוחות שלהן על פני ההוד וההדר שאפיינו את אופנת התקופה ופחות לפמיניזם.

שאנל הייתה אוונגרדית בבחירת הבדים, קיצרה חצאיות ואף הציגה בפני קהל הנשים את חליפת שלושת החלקים המאפיינת את המותג עד היום. החליפות הציגו מודולריות, גזרות נוחות ורחבות ובדים חלקים. לצד קווים גבריים אלה, שאנל הביאה לעולם את המושג "השמלה השחורה הקטנה", כפריט חובה בכל ארון. שמלה שחורה שעד כה הייתה מקובלת רק בזמני אבל, הפכה לשמלת ערב לכל אירוע.

בשנת 1983 מונה קרל לגרפלד, מעצב האופנה, לעמוד בראש בית האופנה. לגרפלד כיהן בתפקיד זה עד ליום מותו.


צילום: Shutterstock

לואי ויטון

"אורז בבטחה את החפצים השבירים ביותר, מתמחה באופנת אריזה"

לואי ויטון החל דרכו כשוליה בבית מלאכה לייצור אריזות וקופסאות. ייצור זה נחשב לעבודה מכובדת שהייתה דרושה לשימור המטלטלין במסעות. בשנת 1852 פתח ויטון חנות משלו ותלה שלט המכריז על בית אריזה לחפצים שבירים. תוך מספר שנים הפך לואי ויטון לשם דבר בקרב האופנאים ואף למעצב התיקים של אשתו של נפוליאון השלישי.

צילום: Shutterstockבשנת 1885 נפתחה חנות המותג הראשונה בלונדון, ובמותו, בשנת 1892 ניהול החברה עבר לידי בנו, שהיה נחוש להפוך למותג בעל שם עולמי. בשנת 1893 הציג הבן את המותג בתערוכה העולמית בשיקגו, תערוכה שהוקדשה לציון 400 שנה לגילוי העולם החדש על ידי קולומבוס. שלוש שנים לאחר מכן יצרה החברה את הלוגו המורכב מאותיות שמה, המהווה עד היום את סמלה של החברה. בשנת 1913 נפתח בניין המותג בשאנז אליזה בפריז, וזו הייתה לחנות הגדולה ביותר של מוצרי נסיעות.

המותג המשיך וייצר סוגים ודוגמאות חדשות של תיקים ולאחר מלחמת העולם השנייה החל לשלב עור בעיצובים. בשנות ה-90 מונה מארק ג'ייקובס למנהל האומנותי של המותג המצליח, ובתחילת שנות האלפיים ייצר ג'ייקובס צמיד, שהיה התכשיט הראשון שיוצר על ידי המותג.


צילום: Shutterstock

כריסיטאן דיור

"אופנה עולה כסף; סגנון לא"

צילום: Shutterstockבשנת 1945 הקים כריסטיאן דיור את בית האופנה האגדי. כשנה אחר כך הציג את עיצוביו האופנתיים בתצוגה הראשונה של המותג. תצוגה זו ידועה כתצוגה לה העניקה העורכת הראשית של מגזין "הארפרס בזאר", מגזין האופנה האמריקאי, את הכינוי New Look, שכן העיצובים התאפיינו במראה חדש לתקופה הידועה כתקופת החיסכון בבדים, בשל מלחמת העולם השנייה.

דיור הצטייר כאמן ביצירת צורות וצלליות ובגזרות המחמיאות לגוף. הקו נחל הצלחה מסחררת ובהמשך הדרך גם דיור, כמו שאנל, הוציא בושם תחת שם המותג.

משיכתו של דיור הייתה תמיד לעולם האומנויות, בעיקר לציור ולאופנה. כמי שהחל את דרכו האומנותית בגלריה קטנה לאומנות, בה מכר גם מעבודותיו של פבלו פיקאסו, ומשם המשיך במכירת ציוריו לבתי הוט קוטור צרפתיים, המשיך את דרכו כמעצב הראשי בבית האופנה "לוסיאן ללון", יחד עם מרסל בוסה, הפך דיור לבעל מותג נחשב ומוביל שאף מייחסים לו את שיקומה של פריז כבירת האופנה העולמית.

לאחר מותו המשיכו מעצבי אופנה שונים להוביל את בית האופנה, ובשנת 1990 נרכש המותג על ידי בית האופנה לואי ויטון.


צילום: Shutterstock

איב סן-לורן

"אני מצטער על שלא אני המצאתי את הג'ינס: פריט הלבוש הכי מרהיב, הכי פרקטי, הכי נינוח ונונשלנטי. יש לו יכולת ביטוי, ענווה, סקס-אפיל, פשטות – כל מה שקיוויתי שיהיה בבגדים שלי"

איב אנרי דונא דייב מתיו סן-לורן החל את דרכו בעולם האופנה בגיל 17, כאשר עבד בבית האופנה של כריסטיאן דיור. אחרי זמן לא רב, בו החל ליהנות מהצלחה, גויס לצבא צרפת, ולאחר כמה ימים חווה התמוטטות ואושפז בבית חולים פסיכיאטרי. משהחלים, עזב את "דיור" והקים את המותג "YSL" בשנת 1962.

הלוק ה"ביטניקי" לאופנה העילית הביא לפרסומו של סן-לורן ובהמשך גם חליפות הטוויד, מגפיים גבוהים ומכנסיים ארוכים וצמודים, אשר הפכו לסימן ההיכר של סן-לורן. בשנות ה-60 חולל שינוי בלבוש הנשי המערבי כאשר הכניס לאופנה המקובלת חליפות מכנסיים. סן-לורן גם היה הראשון שהציג את עיצוביו על דוגמניות כהות עור.

בשנת 1983 סן-לורן קיבל תואר של כבוד ממוזיאון המטרופוליטן לאמנות, והיה למעצב הראשון המקבל תואר זה בעודו בחיים. בשנת 2008 נפטר סן-לורן בביתו שבפריז.


ז'אן פול גוטייה

"אני רוצה לומר לאנשים לפקוח את העיניים ולמצוא את היופי במקום שאינם מצפים לו בדרך כלל"

צילום: Shutterstockז'אן פול גוטייה מעולם לא קיבלת הכשרה רשמית, אך מגיל צעיר נהג לשלוח סקיצות למעצבי אופנה גדולים, עד שבשנת 1970 שכר אותו המעצב פייר קרדן להיות לו עוזר.

הקולקציה האישית הראשונה של גוטייה ראתה אור בשנת 1976, ומתחילת שנות ה-80 הקולקציות שלו היו ידועות בסגנון השונה מהאופי הפריזאי המקובל. כך הפך גוטייה "לילד הרע" של האופנה הצרפתית.

לצד האופנה העילית הפריזאית, שאב גוטייה השראה מאופנת הרחוב, אך שמר על סגנון רשמי ויחד עם זאת שובב. גוטייה הביא את השימוש בחצאית הסקוטית והפך אותה לפריט לגיטימי בארון הבגדים הגברי.

הוא חתום גם על סנסציות אופנתיות כחזיית החרוט המפורסמת של מדונה ואף עיצב תלבושות לזמר בעל החזות המוקצנת מרלין מנסון. גם כאן בארץ הקודש זכינו לעיצוב מפורסם שלו – שמלת הנוצות שלבשה דנה אינטרנשיונל בהופעתה לאחר זכייתה באירוויזיון 1998. כחלק מהיותו מעצב שנוי במחלוקת, עשה גוטייה שימוש בדוגמנים בעלי חזות אנטי-דוגמנית כדוגמת נשים מלאות, דוגמנים מקועקעים ועוד. גם גוטייה, כמו בתי אופנה רבים, ייצר בשמים תחת שם המותג.

טוב לדעת
נגישות