Search magnifier

חיפוש

חדש באתר: גיליון סוף השנה של 'דיזיינר' - מגזין העיצוב של ישראל. לחצו כאן ברוכים הבאים לאתר אקסטרה המחודש - עדכני ומגוון בשפע כתבות ומאמרים מקצועיים

"אסור להעלות מסים כדי לסגור את הגירעון"

כך מזהיר דורון ארבלי, לשעבר מנהל רשות המסים וראש מינהל המכס, המצביע על דרכים אחרות להגדלת הכנסות המדינה. כמי שמייעץ כיום לחברות ויזמים הוא קורא להפחתת הנטל הרגולטורי על המגזר העסקי וטוען כי לא צריך להמציא את הגלגל מחדש אלא ללמוד מניסיונן של מדינות אחרות

צילום: shutterstock

דורון ארבלי (צילום: יח"צ)

הביטוי "דברים שרואים מכאן לא רואים משם" מיוחס בפולקלור הפוליטי לאריק שרון. הוא בא להסביר את הסיבה לשינוי עמדה רעיונית בחלוף הזמן, או עם שינוי במעמדו של אדם או בתפקידו.

זה בדיוק מה שקרה לדורון ארבלי, לשעבר מנהל רשות המסים וראש מינהל המכס, שעבר למגזר הפרטי בתום שירותו בממשלה ומשמש כיום יועץ בתחום המס ורגולציה לחברות, יזמים ועסקים. כמי שמלווה כיום חברות בנתיביה העקלקלים של הבירוקרטיה הישראלית הוא קורא להקטנת עומס הרגולציה על המגזר העסקי.

בדבריו הוא מסתמך על דוחות בינ"ל של ה-OECD ושל מדד התחרותיות של הפורום הכלכלי העולמי, שמסמנים את בעיית עודף הרגולציה והמסים כשני אבני ריחיים על צווארה של הכלכלה הישראלית.

לפשט את מערכת המס

בראיון מיוחד ל"אחד העם" מתייחס ארבלי בהרחבה לנושא המיסוי והרגולציה, מתריע מפני העלאות מסים צפויות וקורא לעבור מסיסמאות למעשים בכל הקשור להקטנת הנטל הרגולטורי על עסקים.

למרות שמימדי הגרעון לא ברורים – יש אומרים 14 מיליארד שקלים, יש אומרים אפילו 50 מיליארד שקלים – מוסכם על כולם שלא יהיה מנוס לסגור אותו אחרי הבחירות. הוויכוח הוא על האמצעים שיש לנקוט ובראש ובראשונה העלאת מסים. מה דעתך?

"העלאת מסים היא הפתרון הכי קל, אך גם הכי פחות מתאים לרוח התקופה, ובוודאי כשיש חשש למיתון באופק. כשמדברים על הצורך להעלות את הפריון ולהגדיל את הצמיחה, זה בוודאי צעד לא נכון. אנחנו מצויים במגמה של הורדת נטל המס ויש להמשיך בכך, שכן הורדת המס תרמה להגדלת הצמיחה במשק, להקטנת האבטלה ולעלייה בהכנסות המדינה ממסים.

"להגדלת נטל המס, בין שמדובר במס הכנסה או במע"מ, יש השפעה שלילית גם על הטיפול ביוקר המחייה. צריך לזכור שהעלאת המע"מ ב-1%, ואלה דיבורים שאני שומע, אמנם תביא להגדלת ההכנסות ב-4.5-5 מיליארד שקלים, אבל זה יגולגל לאזרחים, כי החברות לא יספגו זאת. זה יגולגל עלינו, הצרכנים, והמאבק על יוקר המחייה ייפגע. הקברניטים חייבים לגלות אחריות ולא למהר להעלות מסים, כי זה ישפיע באופן שלילי על הכלכלה, על ההשקעות, על התחרות, על הפריון במשק".

היכן אנו ממוקמים בטבלה העולמית מבחינת נטל המס?

"במקום טוב באמצע. 17% מע"מ, למשל, זהו שיעור נמוך בהרבה מאשר במדינות באירופה, שם הוא עומד על 20%-22%, אם כי צריך לזכור ששם יש מע"מ דיפרנציאלי".

אגב, רעיון מצוין. למה צריך שהמע"מ על תרופות ומזון יהיה זה לזה של מכוניות יוקרה ויאכטות?

"אני לא תומך בזה. קודם כל, כי בישראל זה לא מתכתב עם הצורך לפשט את מערכת המס. זה גם ייצור פתח להעלמת מס. אם רוצים לטפל בנושא כמו יוקר התרופות צריך לטפל בזה באמצעים אחרים ובאופן ישיר דרך התקציב, כמו העלאת תקציב סל התרופות. לא דרך מערכת המס. מערכת המס חייבת להיות כמה שיותר פשוטה ומע"מ דיפרנציאלי יסבך אותה. הוא גם לא יביא בשורה של ממש למאבק ביוקר המחייה. להיפך. תהיה עליית מחירים זוחלת כלפי מעלה".

מס חברות?

"שלילי. גם כאן אסור להעלות אותו".

רפורמת המס של טראמפ לא פוגעת באטרקטיביות של ישראל?

"לא. משרד האוצר ורשות המסים נערכו לכך וביצעו התאמות נדרשות. לא רואים תזוזה משמעותית של חברות לארה"ב בעקבות הרפורמה. עם זאת, צריך להיות כל הזמן עם יד על הדופק ולוודא שישראל מספיק תחרותית".

מאבק נחוש בהון השחור

אתה שולל העלאות מסים. אז מה כן צריך לעשות כדי לסגור את הבור בתקציב?

"לא אמרתי שלא ניתן להעלות מסים כלל. ייתכן שאפשר לשנות את תמהיל המס בין עבודה להון. אפשר גם לשנות את מדרגות המס כך שיעודדו, למשל, יציאה לעבודה של סקטורים מסוימים, או כפל עבודות למי שחייב להגדיל את הכנסתו. בכל מקרה זה צריך להיעשות בשום שכל. "לגבי התקציב, צריך לעשות שינוי בסדרי העדיפויות התקציביים ולקצץ היכן שניתן.

"שנית, יש שורה של כלים שכבר קיימים ברשות המסים שצריך למצות אותם. למשל, לטפל במצבת החובות החלוטים. יש שם מיליארדים רבים וצריך לעשות מאמץ לגבות אותם. מדובר בחובות ברי-גבייה בהיקף משוער של כמעט 20 מיליארד שקלים. זהו מקור תקציבי גדול וגם אם נגבה רק עשירית ממנו עשינו משהו. דבר נוסף, יש הרבה כסף שמונח בתיקי מס, שנמצאים בהתדיינות עם רשות המסים או בבתי המשפט. צריך להגיע לפשרות לא-עקרוניות כדי לגבות כמה שיותר מס שנמצא במה שאני קורא 'שרשת המס' – פקידי שומה ובתי משפט. ממילא תוצאות הדיונים יהיו דומות וחבל על הזמן".

מה לגבי ההון השחור?

"חייבים להמשיך את המאבק בהון השחור בנחישות, ללא פשרות וללא כפפות. צריך למגר את התופעה הזו ולא להוריד את הרגל מדוושת הגז. אסור להרפות. אני יודע שרשות המסים עושה מאמץ גדול בעניין הזה, תוך שיתוף פעולה עם המשטרה, גורמי האכיפה ורשויות רלוונטיות אחרות. גם הממשלה הולכת בכיוון זה. למשל, החוק לצמצום השימוש במזומן והחתימה על האמנה המולטילטרלית בדבר סיוע מינהלי הדדי בענייני מס, שכוללת החלפת מידע בנושא מס. אלה שני כלים שמסייעים במאבק בהון השחור.

"צריך לזכור שבסוף זה מאבק של כולנו, האזרחים, שכן התחמקות מתשלום מס מגדילה את הנטל על הציבור. למרות שאין נתונים מדעיים על היקף ההון השחור הרי לפי הערכות שונות, כולל אלה של ה-OECD, מדובר בסדר גודל של 20-30 מיליארד שקלים שנגרעים מהתקציב".

החלטות הממשלה לא מתורגמות למעשים

אתה מרבה לדבר על הורדת נטל הרגולציה על עסקים. היכן אתה פוגש זאת ומה אתה מציע לעשות?

"בנושא הורדת הנטל הבירוקרטי והרגולטורי נשמעות, לצערי, הרבה מאוד סיסמאות, אבל בפועל יש מעט מאוד מעשים. כיועץ לחברות עסקיות, ליצואנים וליזמים, אני נתקל בכך מידי יום ובתחומים רבים – מקנאביס רפואי ועד אנרגיה מתחדשת. בכל תחום כמעט יש רגולציה שמקשה על עשיית עסקים.

"השירות הציבורי לא הפנים עדיין את הצורך בהפחתת הנטל הרגולטורי. התקבלו אמנם כמה וכמה החלטות בנושא זה על-ידי הממשלה, אבל הן עדיין לא תורגמו להנחיות ברורות ולא נאכפות בפועל. זה מצער. תשאל כל בעל עסק או יזם ותראה מה הוא חווה. במקום לעודד את העסקים הקטנים והבינוניים, שהם מחוללי צמיחה במשק ומקור לתעסוקה, מדכאים אותם ומעבירים אותם שבעת מדורי גיהינום. למה צריך להמתין כל כך הרבה זמן לאישורים של מכון התקנים, או לאישורי ייבוא?".

מה צריך לעשות?

"אפשר ללמוד מניסיונן של מדינות אחרות, למשל מדינות סקנדינביה, או אסטוניה. זה לא בשמיים ולא צריך להמציא את הגלגל מחדש. יש כלים. צריך לקדם ממשל דיגיטלי, לשפר את השירות לציבור, להתייעל, לקצר תורים ולהקטין את נקודות הממשק של האזרח ואנשי העסקים עם הממשלה. הטכנולוגיה היא כיום הדרך לפתור את בעיות העולם. באותה מידה צריך לתרגם את המדיניות הממשלתית להקטנת הרגולציה למדדים ברורים ולפקח על היישום בפועל".


דורון ארבלי הוא לשעבר מנהל רשות המסים וראש מינהל המכס. כיהן בעבר גם כמנכ"ל בנק הדואר. כיום הוא יועץ בתחום המס ורגולציה לחברות, יזמים ועוסקים. כמו כן הוא מכהן כדירקטור במספר חברות ביניהן חברת "שיכון ובינוי" וחבר מייעץ בהנהלות של חברות נוספות בתחום היזמות, המודיעין וההשקעות.
טוב לדעת
נגישות