Search magnifier

חיפוש

עכשיו קל ונוח יותר למצוא כל כתבה ברוכים הבאים לאתר אקסטרה המחודש - עדכני ומגוון בשפע כתבות ומאמרים מקצועיים

סיקור הצלחה

מיזם 'שגרירים בעסקים' הייחודי של עו״ד דניאל פומרנץ, מנכ״ל עמותת HonestReporting, ודנה שלום כהן, יועצת עסקית המתמחה בשיווק בינלאומי - מעניק לאנשי עסקים ישראלים כלים להתמודדות עם סיקור עוין ומסית בתקשורת העולמית. איך זה עובד באמת?

שחר בן-פורת (צילומים: בנימין אדם) יזמות ינואר 2019
צילום: בנימין אדם
עו"ד דניאל פומרנץ ודנה שלום כהן, בעלי המיזם 'שגרירים בעסקים'

כל מה שהיה צריך כדי לגרום לעו"ד דניאל פומרנץ להתגייס לשינוי העולם, היה מפגש שלו ושל לקוחה שלו עם עיתונאי מאל ג'זירה. זה קרה לפני מספר שנים, כאשר פומרנץ, יהודי אמריקאי, עוד התגורר בארצות הברית. "הייתה לי פגישה עם לקוחה, זמרת מוכרת באותה התקופה", הוא מספר. "היא ידעה שאני יהודי ושאני נוסע הרבה פעמים לישראל. היה לה חבר שנסע לסיני באותה התקופה וסיפר לה דברים על המתרחש כאן, שלא היו נכונים.

"באותה הפגישה היא שאלה אותי כל מיני שאלות ואני מצאתי את עצמי במצב קשה – אני רוצה להמשיך לשמור על יחסים טובים איתה ואני לא רוצה להעליב את החבר שלה, אבל אני לא יכול שלא לענות לה. אז לא היו לי ידע וכלים כיצד לענות, אבל השתמשתי בהבנה שלי של השפה התרבותית, והסברתי לה במשך חצי שעה מדוע המצב בישראל יותר מורכב ממה שהיא שומעת מהחבר שלה ובכלל".

זמן קצר לאחר מכן ניגש אליה מעריץ וביקש להצטלם איתה. אחרי תמונה קצרה היא הזמינה את המעריץ להצטרף לשולחן, וכאשר היא שאלה אותו במה הוא עוסק, התברר שהוא עיתונאי ברשת אל ג'זירה. "תוך חמש דקות הוא הרס את כל העבודה שעשיתי", מספר פומרנץ. "ידעתי אינטואיטיבית שרוב הדברים שהוא אומר הם מוטים ואפילו שקריים, אבל לא ידעתי כיצד להגיב לזה והרגשתי חסר אונים. אז הבנתי שאני רוצה ללמוד את העובדות וכיצד לדבר עם אנשים במצבים האלה".

ההחלטה הזו הניעה את פומרנץ להצטרף לעמותת HonestReporting, הפועלת לשמור על סיקור נאמן ועובדתי של ישראל בכלי התקשורת השונים בעולם. עמותה, שכיום פומרנץ הוא המנכ"ל שלה. כך גם נוצר הקשר בינו לבין דנה שלום כהן, יועצת עסקית המתמחה בשיווק בינלאומי, שהוליד את היוזמה החדשה "שגרירים בעסקים".

ואז הגיעה דנה

צילום: בנימין אדם

דנה שלום כהן ודניאל פומרנץ (הלבשה וסטיילינג: Rita Gee;
צולם ב-Sarona Space, כפר סבא)

"כיזמית וכיועצת עסקית, חלק גדול מהעבודה שלי קשור בפעילות הלקוחות שלי מעבר לים", מספרת שלום כהן על החוויות שהניעו אותה לשיתוף הפעולה עם פומרנץ.

"לאורך השנים מצאתי את עצמי בסיטואציות לא פשוטות. לדוגמה, אני בתערוכת שיווק, מלווה מותג ישראלי מאוד מצליח, שהוא טוב יותר מהמותגים המתחרים שנמצאים בדוכנים לידינו, שניהם אירופאיים. חלק לא מבוטל מאנשי העסקים שניגשים אלינו חוששים לעשות איתנו עסקים כשהם שומעים שאנו מישראל.

"החוויות הללו השפיעו עליי מאוד לאורך השנים – גם בגלל שאני ציונית והמדינה חשובה לי, וגם בגלל שהלקוחות שלי חשובים לי. כשישראלים עושים עסקים בחו״ל, פעמים רבות נקודת הפתיחה שלהם אינה במעמד שוויוני מול מתחרים ממדינות אחרות. היום כבר יש לנו את הכלים לצייד את שגרירי העסקים שלנו באופן שיאזן את חוקי המשחק לטובתם. מי שזה מדבר אליו – מוזמן לפנות אלינו".

לאורך השנים מצאה את עצמה שלום כהן בשיחות שונות עם אנשים בעולם, בהן הציגה את מה שאנשים לרוב אינם יודעים על הנעשה כאן. "אני מרגישה זכות לשנות את הדעה של אנשים על ישראל, ולהיות הפנים הטובות והשונות של המדינה. בשיחות האלה גם הבנתי שכל מה שאנשים יודעים מגיע מהמדיה". לפני מספר שנים השניים נפגשו בכנס שהתקיים במרכז הבינתחומי בהרצליה, וכאשר שלום כהן נחשפה לאופן בו פומרנץ מכשיר אנשים כיצד להתמודד עם סיטואציות מהסוג איתן היא מתמודדת, היא הבינה את הפוטנציאל הטמון בכך.

יש שלושה סוגים של אנשים, מסביר פומרנץ: תומכים של ישראל, שונאים של ישראל ומרבית האנשים, שלא יודעים מה קורה כאן. "לפעמים הם לא יודעים שהם לא יודעים", הוא מדגיש. "יש להם דעות והם אינם יודעים שהן מבוססות על תקשורת מוטה. המשימה שלנו בעמותת HonestReporting היא לטפל בסיקור מוטה ומסית נגד ישראל בתקשורת העולמית. אנו יוצרים קשרים עם עיתונאים בגופי התקשורת הגדולים ביותר, כאשר אנו רואים הטיה והסתה, ומבקשים מהם לשנות זאת. לדוגמה, לא מזמן התפרסמה ידיעה ב-BBC, לפיה שוטר ישראלי ירה למוות בפלסטיני. לא אמרו בידיעה הזו שהבחור היה מחבל, וזה היה במסגרת פיגוע דקירה.

"זה לא עניין של להיות בעד ישראל, אלא בעד תקשורת נכונה המבוססת על אמת. הבעיה היא שרוב האנשים בחו"ל שומעים שוב ושוב דברים לא נכונים על ישראל, וזה יוצר רושם מסוים. אנשים שומעים שאתה ישראלי וחושבים שאולי אתה מפלצת, שיש לכולם בישראל גמלים, שיש כאן כל הזמן מלחמה ושכל הישראלים עושים דברים נוראיים, ולכן כדאי שלא להתעסק איתנו".

שלום כהן נחשפה לגישה הייחודית של פומרנץ במסגרת הרצאה אותה נתן לתורמים של העמותה. "ראיתי את הפשטות והקלילות בה הוא מציג את הדברים ואת הידע והכלים שהוא נותן להם כדי שישמשו אותם באותן סיטואציות, והבנתי שמה שצריך לעשות הוא לעשות התאמה של ההרצאה הזו לאנשי עסקים".

תקשורת אפקטיבית

כך נולדה היוזמה "שגרירים בעסקים", הרצאה המיועדת לחברות שונות ומותאמת לאופי הייחודי שלהן. מטרת ההרצאה היא לתת לאנשי העסקים ידע וכלים שיאפשרו להם לנהל שיחות עם האנשים השונים אותם הם פוגשים בעולם. ההרצאה מבוססת על שיטת HRM, המשלבת גישות העוזרות ליצור תקשורת מקרבת ואפקטיבית, תוך זיהוי מדויק של האדם איתו מדברים.

"אם אתה מדבר עם ליברלים, אתה מדבר איתם בצורה אחרת מהדרך בה אתה מדבר עם אנשים דתיים", מסביר פומרנץ. "צריך לדעת להתאים את התוכן לאדם איתו מדברים. חשוב לא רק להגן על ישראל, אלא להגן על האמת ולעשות את זה בצורה קלה, עם אמפתיה ועדינות, כדי שלא סתם תשכנע אלא תיגע בלב של אנשים. בנוסף להרצאה הרגילה, בנינו גם הרצאה משולבת ומרגשת עם זיו שילון המעורר השראה.

"כמובן שהכוונה היא שבתור איש עסקים לא תדבר כל הזמן על מה שקורה בארץ, אבל אם אתה בפגישה או בארוחה עסקית, ומישהו שואל 'מה קורה בישראל, שמעתי שמאוד מסוכן לחיות שם, שיש כיבוש שהוא נגד החוק הבינלאומי', אתה תדע מה להשיב לו ואיך לומר את זה באופן שיגרום לאנשים להתייחס אליך בכבוד ברמה האישית ולעשות איתך עסקים. כך עוזרים גם לאנשי העסקים וגם למדינה".

המטרה, מסבירה שלום כהן, היא לזרוע זרע של ספק במה שאנשים חושבים שהם יודעים על ישראל. לאחר מכן, כשהם מגיעים לביקור או לעסקים בישראל, הם מתלהבים מהמדינה והופכים להיות בעצמם שגרירים שלנו. "אנו בשלב הראשון של המיזם", היא מסכמת. "בהמשך אנחנו רוצים לעשות מיצוב מחדש של ישראל, שיצור יותר אסוציאציות חיוביות כשחושבים על המדינה. את זה ניתן להשיג דרך העבודה המדהימה של עמותת HonestReporting, בשילוב עם השפעתם של השגרירים העסקיים שיצאו מההרצאות שלנו".

טוב לדעת