Search magnifier

חיפוש

עכשיו קל ונוח יותר למצוא כל כתבה ברוכים הבאים לאתר אקסטרה המחודש - עדכני ומגוון בשפע כתבות ומאמרים מקצועיים

לפתור אתגרים בעסק – תוך 8 שעות בלבד!

"החשיבה ההיררכית, כשההנהלה מחליטה והעובדים מבצעים, היא מיושנת ומעידה על בורות וזלזול במשאבים הכי יקרים בארגון: העובדים והלקוחות עצמם". רותם בינהיים ומשה וייס מחברת Discovers מדברים על ה-Design Thinking - אסטרטגיה עסקית מבוססת תהליך עיצוב של החשיבה הארגונית

אור חי (צילומים: Discovers) חוויית משתמש אפריל 2019
צילום: Discovers
עושים את מה שאוהבים – הנחיה של סדנאות

חשיבה עיצובית (Design Thinking) משמשת היום כמתודולוגית העבודה החדשנית והמדוברת ביותר בתעשיית ההיי-טק ובכלל. פנינו לשני המומחים המובילים בתחום בישראל, רותם בינהיים ומשה וייס מ-Discovers – מנחי תהליכי חדשנות, התייעלות, אסטרטגיה ופתרון אתגרים – לספר לנו איך השימוש ב-Design Thinking עזר להם לייצר בארגונים חשיבה סביב 'משתמשים', ואיך באמצעות התנעת סדנאות הם הצליחו ב-8 שעות בלבד לפתור אתגרים מגוונים, כאלו שרבים לפניהם לא פתרו גם ב-8 חודשים.

"כשהלקוח שלי, מנכ"ל חברת מוצר, חשף בפניי את האתגר שבו הם נמצאים, מיד הכרזתי בפניו שיש לי את הנוסחה הכי טובה להתנעת הפתרון", מספרת בינהיים המשמשת כיועצת עצמאית ותיקה וידועה בתחומי חוויית משתמשים. הרחבתי בהתלהבות רבה על מתודולוגיית העבודה של Design Thinking והצעתי לקיים אצלו סדנה של 8 שעות. התגובה הסקפטית שלו לא איחרה להגיע, כמובן: 'את באמת חושבת שתוך 8 שעות תצליחי לפתור אתגר שאני עובד עליו כבר 8 חודשים?!'".

כמו הלקוח של בינהיים, כך גם ארגונים רבים נוספים: הם מושכים אתגרים ומתקשים לפתור אותם, מוציאים הרבה כסף על יועצים חיצוניים ועל שינויים ארגוניים שבמקרים רבים מתגלים כיוצרי אתגרים נוספים אך לא כפותרים שלהם.

"למרבית המנהלים וראשי הצוותים כבר קיימת היום ההבנה שהתשובות נמצאות אצל העובדים שלהם עצמם ואף אצל הלקוחות", מצהיר וייס, מנהל צוותי פיתוח בחברות המובילות בעולם כבר למעלה מ-18 שנים. "בעבר ארגונים רבים עבדו בחשיבה היררכית מלמעלה למטה – ההנהלה מחליטה והעובדים מבצעים. חשיבה שכזו היא כיום מיושנת, לא עדכנית, ומראה על בורות וזלזול במשאבים הכי יקרים בארגון – העובדים והלקוחות עצמם!".

רותם בינהיים ומשה וייס, Discovers, מנחים ארגונים לפתרון אתגרים (צילום: סתיו בלנק לוי)

Design Thinking: מה זה?

שמה של מתודולוגיית העבודה הזו עלול קצת להטעות. לא מדובר בתהליכי עיצוב גרפי, עיצוב פנים או עיצוב אופנה. זוהי אסטרטגיה עסקית מבוססת תהליך עיצוב של החשיבה הארגונית – שינוי מהחשיבה הסטנדרטית והקיימת בו, לחשיבה מונעת חדשנות לפתרון אתגרים ובעיות – כשהלקוח ו/או המשתמש במרכזה והחשיבה עליו היא המניע לתוצרים חדשניים.

את השינוי הזה עושים באמצעות מכלול פעולות קוגניטיביות וביצועיות, המיושמות בתהליכים איטרטיביים (תהליכים חוזרים) שמשתלבים בתהליכי המוצר או השירות הקיימים בארגון. סדנת ה-Design Thinking היא הגורם המאפשר לכל התהליך לקרות. היא ה-Kickoff, הגדרת המטרות והיעדים, יישור קו בין כל הגורמים, הסכמה פה אחד, הגדרת חזון וערכים, וממנה יוצאים לתהליך של פיתוח המוצר, השירות או התהליך.

קצת היסטוריה: מתודולוגיית ה-Design thinking הינה אסטרטגיה עסקית של התאמת פתרונות טכנולוגיים אפשריים לצרכיהם של אנשים. המושג ושיטת העבודה תועדו לראשונה בתעשיית הרכב בסוף שנות ה-60. כעשור לאחר מכן, היא אומצה בתעשיית המהנדסים והאדריכלים סביב תכנון ערים, אך רק ב-6-7 השנים האחרונות החלו לאמץ אותה גם בארץ סביב תעשיות המוצר, בעיקר בהיי-טק. וייס היה בין הראשונים שהביאו את המתודולוגיה הזו לארץ, ועסק בעיקר בהטמעה שלה בתוך הארגון סביב המוצר שהצוות שלו הוביל, אך בשנים האחרונות החל להטמיע אותה באמצעות סדנאות גם במקומות נוספים מחוץ לארגון.

"מהר מאוד הבנתי שיש פה פיצוח אמיתי. הערך למשתתפים היה גבוה מאוד והתגובות הנלהבות לא איחרו להגיע", אומר וייס. "החלטתי שאני רוצה לבחון את השימוש גם מחוץ לעולמות המוצר, לפתור אתגרים מגוונים. הדבר הראשון שבחרתי לנסות עליו את המתודולוגיה הוא דווקא באתגר שהטריד אותי אישית – מציאת האיזון בין בית לעבודה.

"גיליתי שלא רק שפתרתי את האתגר במהירות, אלא שעל הדרך הצלחתי גם לגלות דברים חדשים מנקודות המבט של בני המשפחה הנוספים, והרגשתי שלראשונה גם הם מבינים אותי. אך יותר מכול, השגנו מגוון רעיונות יצירתיים שעליהם הסכמנו פה אחד, ועל הדרך זכינו לזמן איכות עם לא מעט רגעי צחוק".

מה מרוויחים באמצעות קיום סדנה כזו?

הבנת המצב הקיים למציאת האתגרים: משתתפי הסדנה חוקרים את המצב הקיים אצל הלקוח עם המוצר, השירות או התהליך טרם התנעת תהליכי החדשנות. מחקר משותף לפרטים עוזר ליישר קו.

חיבור, אמפתיה והבנה של חוויית הלקוח: חוויית הלקוח או המשתמש וצרכיו במרכז השיח.

✦ החזר ההשקעה ROI: הבטחת הערך הגבוה ביותר במינימום השקעה.

מחקר מהיר ובדיקות הפתרונות: ה-Design Thinking משלב את מחקר המצב הקיים בראשיתו, ומספק כלים שבודקים ומבטיחים את התוצרים שלו בין כל שלב ושלב בתהליך איטרטיבי.

חדשנות מהירה: מפצחים יחד מהו 'הדבר הבא', תוך שימוש בחוכמת ההמונים של משתתפי הסדנה.

קבלת החלטות משותפות והסכמה פה אחד – החל מיישור קו לגבי האתגרים הקיימים ועד למתן הפתרונות והתיעדוף שלהם.

יצירת אמפתיה וגיבוש בין משתתפי הסדנה: הזדמנות להכיר את הצוותים בצורה טובה יותר. כולם יחד – העובדים עם ההנהלה, בכירים יותר עם בכירים פחות – משתתפים, מתבטאים, משחקים ויוצאים משגרת היום-יום עם ערך אישי וערך לארגון.

צילום: Discovers

כלים להצלחת הסדנה – דביקיות וחוכמת ההמונים

"לכולם יש אתגרים"

עם הבנת הערכים הגבוהים של המתודולוגיה ועם הרצון להשפיע בתעשיות נוספות בארץ, החליטו בינהיים ווייס לפתוח יחד את Discovers – הבית ליצירת אסטרטגיה ופתרון אתגרים דרך חדשנות. תחת המותג הזה הם עוברים כבר למעלה משנה בין ארגונים שונים ומגוונים – מהגדולים כגון Gett, Microsoft, yes וצה"ל, ועד למיזמים בתחילת דרכם – מלווים אותם בהיכרות עם המתודולוגיה, ומתניעים את התהליכים דרך סדנאות חדשנות מבוססות Design Thinking ו-Design Sprint.

"לכולם יש אתגרים, ולא משנה אם זה ארגון גדול ומבוסס או סטרט-אפ שבונה את עצמו. הבסיס להטמעת המתודולוגיה דומה אך התאמתו – לארגון, לאתגר, למוצר או השירות ולמשתתפים – היא תהליך שדורש מיומנות רבה. עם כל סדנה שעוברת אנחנו לומדים עוד וממשיכים לשכלל את התהליך", מרחיבה בינהיים על תפקידה כמנחה וכמובילת הסדנאות.

"להיות מנחת סדנאות Design Thinking זה אחד התפקידים המספקים ביותר שיצא לי לעשות בכל שנותיי המקצועיות. כל סדנה שונה מהקודמת לה, בכל פעם אני נחשפת לאנשים שונים, לאתגרים שונים וליצירתיות פורצת-דרך. הכיף הגדול הוא לצפות במשתתפים מגיעים עם המון שאלות, ויוצאים עם פתרונות חדשניים ומתועדפים שהם הגו בעצמם, בעוד שאני מנחה אותם שלב אחר שלב בדרך הנכונה להגיע אליהם".

בחודשים האחרונים עמל צוות Discovers על פיתוח סמינר ייחודי, ראשון מסוגו, להכשרת מנחי סדנאות Design Thinking. הסמינר ייפתח לראשונה בחודש מאי הקרוב בשיתוף לשכת המהנדסים, האדריכלים והאקדמאים בישראל. הם מזמינים את כל מי שרוצה להניע תהליכי כאלו בארגונים או כנותני שירותים ללמוד מהם את אמנות הפיתוח וההנחיה של סדנאות החדשנות.

"כמעט בכל ארגון שבו התנענו את התהליך באתגר אחד, ביקשו מאיתנו לחזור שוב ושוב להתנעת פתרונות לאתגרים אחרים. החלטנו שיהיה לנכון להכשיר נציגים מטעמם, ולכן פיתחנו את סמינר ההכשרה המעשי הראשון לתחום", מספר וייס. "הסמינר נבנה כך שמשתתפיו מתנסים כבר מהיום הראשון בביצוע מעשי, במקביל ללמידת השיטה. תחמנו את הסמינר ל-3 ימים מרוכזים מתוך הבנה שארגונים מתקשים לשלוח עובדים להכשרות ארוכות ויקרות".

Design Thinking: העתיד

כיום כבר ידוע שתהליכי חדשנות והתייעלות הינם תנאי הכרחי לקיומו ולהתפתחותו של כל ארגון בארץ ובעולם. מתודולוגיית ה-Design Thinking הוּכחה כיעילה ביותר, הצלחתה נמדדה בכל החברות הגדולות והמוכרות בתעשייה, ובכל יום מצטרפות להצלחה עוד ועוד חברות.

בין הנתונים שנמדדו: עלייה של 300% בהחזר ההשקעה, והאצה פי 2 במהירות הפיתוח וההפצה של מוצרי החברה. החזון – בעוד כשנתיים, לכל היותר, כל ארגון בעולם יניע את תהליכיו תוך קיום תהליכי חשיבה עיצובית.

המלצתנו: אל תישארו מאחור.

טוב לדעת