Search magnifier

חיפוש

עכשיו קל ונוח יותר למצוא כל כתבה ברוכים הבאים לאתר אקסטרה המחודש - עדכני ומגוון בשפע כתבות ומאמרים מקצועיים

מגיעים לפסגות חדשות

יצירת שוויון הזדמנויות לילדים ובני נוער בעלי פוטנציאל למצוינות, החיים בפריפריה החברתית והגיאוגרפית של ישראל - סיפורה של עמותת 'חינוך לפסגות' הפועלת מזה שני עשורים לצמצום פערים חברתיים, ליצירת מוביליות חברתית ולהובלת הדור הבא להצלחה אקדמית, אישית וחברתית

חניכי העמותה בפעילות יום הילד הבינלאומי בכנסת (צילום: חן גלילי)

הכל התחיל בשנת 1999, כשקבוצת סטודנטים חדורי התלהבות מהמכללה האקדמית תל אביב-יפו החליטה לייצר מהלך חינוכי עם ילדים ובני נוער בעלי פוטנציאל למצוינות משכונת נווה עופר (תל כביר) בעיר. קבוצה שביקשה להעניק לאותם ילדים ובני נוער הזדמנות שווה להצלחה על ידי העשרה והעצמה, חשיפה לאקדמיה ועידוד להשכלה גבוהה. בראש אותה קבוצה עמד שחף ארליך, היום חבר בוועד המנהל של עמותת "חינוך לפסגות", הפועלת ליצירת שוויון הזדמנויות לילדים ונוער בעלי פוטנציאל למצוינות מהפריפריה החברתית והגיאוגרפית.

בעת שהפעילות עדיין התקיימה במקלט השכונתי, הזמינה קבוצת הסטודנטים את ד"ר שולה רקנאטי לביקור. ד"ר רקנאטי ראתה את הניצוץ והברק בעיני הילדים וזה היה רגע מכונן מבחינתה, רגע של שינוי בו החליטה שהנושא יהפוך למפעל חייה, ומאז ועד היום היא משמשת כיו"ר העמותה.

חנה דורסמן
(צילום: אמיר יעקובי)

"מה שהתחיל כיוזמה מקומית, הלך וצבר תאוצה לארץ כולה", מספרת מנכ"לית "חינוך לפסגות" חנה דורסמן. "יש למעלה מ-150,000 ילדים בעלי פוטנציאל למצוינות מהפריפריה, שאינם זוכים לתמיכה המאפשרת את מיצוי יכולותיהם.

"אנחנו בעמותה שואפים להגיע לכל אותם ילדים ובני נוער. העמותה מפעילה כיום 46 מרכזי מצוינות ב-20 רשויות ברחבי הארץ, ומסייעת לאורך שנות פעילותה לאלפי חניכים ובוגרים להגיע לפסגה ולממש את עצמם – להצטיין בלימודים, להשתלב באקדמיה, לרכוש השכלה רחבה, ולהתפתח כאזרחים תורמים וכמנהיגים בעתיד".

מוטיבציה למנהיגות ומצוינות

במסגרת תוכנית העמותה נחשפים החניכים והחניכות לתכני העשרה ומיומנויות המאה ה-21, מקבלים חיזוק לימודי ועוברים תהליכי פיתוח חברתי-ערכי באמצעות מודל חינוכי הוליסטי וייחודי למצוינות ומוביליות חברתית, שפותח בעמותה. פעילות ההעשרה כוללת חוגים בתחומים מגוונים, הקניית ידע והרחבת אופקים, תגבור לימוד פרטני מותאם לצרכיו האישיים של החניך, ופעילות חברתית ערכית הכוללת תוכנית העצמה אישית וחברתית להקניית תחושת מסוגלות אישית ופיתוח מנהיגות. "התוכנית ההוליסטית", מדגישה דורסמן, "נמשכת לאורך עשור, מכיתה ג' עד י"ב, ולאחר מכן הם משתלבים ברשת הבוגרים המלווה אותם באקדמיה, בשוק התעסוקה ובצמתים מרכזיים נוספים בחייהם".

אחת משיטות העבודה היא זיהוי החוזקות של החניכים בדרך להגשמת חלומותיהם. כך מקבל כל ילד את כל הנדרש כדי להצליח לייצר הזדמנות שווה ומוביליות חברתית. "אצל כל אחד מהחניכים ניכרת השקעה עצומה בפיתוח הערכי והאישיותי. כל ילד תורם לקהילה במגוון דרכים, ביניהן פרויקטים חברתיים בבתי הספר וקידום הקהילה. אנו מאמינים שההשקעה בחינוך ובצמצום הפערים היא ההשקעה המיטבית בעתידה של מדינת ישראל, והיא הגורם העיקרי שיקבע את חוסנה של המדינה", אומרת דורסמן.

דגש מיוחד בפעילות העמותה ניתן לפעילויות משותפות של החניכים ממרכזי העמותה ברחבי הארץ ומאוכלוסיות וקהילות שונות ומגוונות. במפגשים אלה מושם דגש על שוויון בין אדם לאדם ועל שמירת המאפיינים הייחודיים של כל אוכלוסייה. כך, לדוגמה, קורס מנהיגות לחניכות ולחניכי כיתות ט' מתמקד בפיתוח ובגיבוש תפיסות מנהיגות, במוטיבציה לתחומי מנהיגות, במצוינות, בפעילות למען הקהילה וכן בהתמודדות עם גזענות וסטריאוטיפים. הקורס מקיף מעין מיקרוקוסמוס של חברה משותפת, בהפגישו חניכים מהחברה הערבית, קהילת יוצאי אתיופיה, יוצאי חבר העמים ועוד – תוך לימוד קבוצתי המתמקד בהכרת האחר, סובלנות וסבלנות, וחתירה לחיי שותפות.

איתי וחניכי משלחת העמותה להקאתון IAC (צילום: לינדה קסיאן)

בשירות הקהילה

אחד התחומים הבולטים בפעילות "חינוך לפסגות" הוא המעורבות החברתית. "פעילות המקשרת בין צעירים לבין הקהילה בה הם חיים, מחזקת את החוסן הנפשי, ותורמת לפיתוח היכולות הנדרשות כדי להגיע להישגים ולמוביליות חברתית", מסבירה דורסמן. "לדוגמה: התנדבות עם קשישים ועם בעלי צרכים מיוחדים, ירידי מכירות אשר הכנסותיהן למען הקהילה, פעילויות למען בעלי חיים, התנדבות חניכים בוגרים בהדרכת וחניכת חניכים צעירים, וחבירה לפרויקטים ארציים דוגמת 'יום מעשים טובים' של עמותת 'רוח טובה', במסגרתו חניכי העמותה מובילים את 'יום מעשים טובים לילדים' ומבצעים פעילויות התנדבותיות בקהילה".

אלמוג יצחק
(צילום: חינוך לפסגות)

אלמוג יצחק, חניך כיתה ה', במרכז "חינוך לפסגות" נתניה אזורים, זוכר את ט"ו בשבט האחרון כאחת החוויות המרגשות: "במסגרת הפעילות שתלנו שתילים בכניסה לבניינים בשכונה, כך הצלחנו לשלב גם תרומה לקהילה וגם את אווירת החג. הרגשתי טוב בלב, כי אני עושה דברים טובים ואני בטוח שגם האנשים למענם עשינו זאת הרגישו טוב.

"מעבר לזה, פעילות העמותה עוזרת לי מאוד בלימודים, בעיקר בלימודי האנגלית. בזכות התגבורים והשיעורים בעמותה, אני מרגיש שזה גורם לי לשאוף גבוה יותר, להצליח יותר ובאמת להיות מצוין".

כעמותה שצמחה מרעיון של סטודנטים, מקיימת "חינוך לפסגות" שיתוף פעולה פורה עם למעלה מ-35 מוסדות אקדמיים. את התוכנית החינוכית מעבירים כ-1,000 מדריכים, רובם סטודנטים מקבלי מלגות, המתנדבים למען קידום הקהילה בה הם חיים. מעורבות הסטודנטים תורמת רבות ללא ספק להנגשת ההשכלה הגבוהה לצעירים מהפריפריה ולחשיפה לאקדמיה הפועלת ביישובי הפריפריה.

כחלק מכך מעבירים הסטודנטים המדריכים תוכנית חינוכית המפתחת מיומנויות חשיבה, דרך למידה חווייתית של מקצועות ליבה: אנגלית, חשיבה מתמטית וכישורי שפה, חוגי העצמה המשלבים תרומה לקהילה, חוגי העשרה במגוון תחומים, ותגבורים לימודיים. בגילי העל יסודי מקבלים החניכים גם קורסים קדם-אקדמיים כמו משפטים, כלכלה, עיצוב תעשייתי ועוד, החושפים אותם למושגים מעולם האקדמיה כהכנה לעתיד.

ניקול אמינוב טריגר
(צילום: רוני פרל)

ניקול אמינוב-טריגר, בוגרת מחזור 2007 של העמותה, ממרכז נווה עופר, מעידה כי ההחלטה לנסות ולהתקבל לתוכנית הייתה נקודת מפנה בחייה. אמינוב-טריגר (30), עו"ד, נולדה באוזבקיסטן ועלתה לישראל עם משפחתה כשהייתה בת שנה.

"המדריכים וצוות המרכז עזרו לי לגשר על הפערים הלימודיים, באמצעות תגבורים לפני בחינות, שיעורים וחוגי העשרה. היחס האישי, לצד התגבור הלימודי וההעשרה החברתית, הם שהעניקו לי ביטחון ואמונה בעצמי, שאני יכולה להגשים את החלומות שלי", היא מספרת.

"אני גאה לומר שבזכות חינוך לפסגות – אני מי שאני היום. מאמינה בעצמי וביכולות שלי, עם תעודת בגרות מלאה ותואר במשפטים ומינהל עסקים בהתמחות בחשבונאות מהמרכז הבינתחומי".

שאמסה הייב (צילום: פרטי)

גם שאמסה הייב (50), סטודנטית לתואר שני בניהול וארגון מערכות חינוך במכללת אוהלו, מדריכה במרכז העמותה בטובא-זנגרייה, במסגרת תוכנית מלגות משותפת עם קרן דליה ואלי הורביץ, מדגישה את חשיבות החשיפה ללימודים גבוהים שמקבלים חניכי העמותה.

"רואים איך הילדים רוכשים ידע ואיך החוגים והשיעורים תורמים להם, גם בלימודים וגם ברמה האישית. אחת החניכות שיתפה אותי איך שיעורי האנגלית שלימדתי אותה עזרו לה במבחנים".

איתי טוביאנה, בוגר טרי של העמותה, מחצור הגלילית, הלומד במכינת "איתן" ועתיד להתגייס לתפקיד קרבי, לא ישכח כיצד התקבל לקחת חלק במשלחת ייחודית של חניכי העמותה להקאתון הבינלאומי של IAC EITANIM (Israeli American Council), שיצאה בתמיכתם של "קרן תמי" מייסודם של דניאלה ודניאל שטיינמץ, ארגון IAC וחברת אל על.

"במסגרת ההקאתון נפגשנו עם בני נוער ישראלים ויהודים מכל ארצות הברית, פגשנו מנכ"לים של חברות ואנשי עסקים, יזמים ומנטורים שונים, שחלק משמעותי מהעשייה שלהם הוא תרומה לאחר בדרכים יצירתיות שונות. זה גרם לי להבין שגם אני רוצה לתת בחזרה בדרך יצירתית. החלום שלי הוא להקים סטארט-אפ שיטפל בהקטנת זיהום האוויר. אני רוצה להיות איש עם השפעה, לעשות שינוי בסביבה שלי, לתרום לאחרים ולתת הזדמנות שווה לכולם, כפי שהעמותה עושה – מחנכת להכי גבוה שאפשר".

עו"ד ליאור אהרון
(צילום: חינוך לפסגות)

פעילות העמותה, השם והמוניטין שיצאו לה, מביאים אליה גם מתנדבים רבים המגיעים באופן פרטי או דרך חברות עסקיות, אשר חושפים את החניכים לאופקים חדשים ורבים. אחד מהם הוא עו"ד ליאור אהרון, ממשרד אפשטיין רוזנבלום מעוז (ERM), המתנדב כבר 5 שנים במרכזי המצוינות של "חינוך לפסגות" ברמלה.

במסגרת זו מעביר ליאור לחניכי כיתות ז'-ט' קורס קדם-אקדמי בתחום המשפט על היבטיו השונים, והרצאות להורי החניכים בסוגיות משפטיות וחברתיות, וצוות משרדו מארח את החניכים ולוקח חלק באירועי שיא לאורך השנה.

"אני מצליח לשלב שני תחומים שקרובים לליבי", אומר ליאור, "תחום המשפט ותחום ההתנדבות עם הילדים המקסימים הללו. מעצים לראות כמה ידע וכישורים יש לבני נוער בגיל הזה, כל עוד הם מקבלים את ההזדמנות והחשיפה לתוכן חדש, אחר".

וכך, עם סיפורי ההצלחה של החניכים, הבוגרים והמדריכים, מיזם משותף עם האגף למחוננים ולמצטיינים במשרד החינוך מזה 9 שנים, תמיכה ושיתוף פעולה של ארגונים רבים נוספים בארץ ובעולם, ממשיכה "חינוך לפסגות" לסמן מטרות לעתיד.

ד"ר שולה רקנאטי
(צילום: איל גזיאל)

"הצלחנו לזהות מודל מנצח ליצור מוביליות חברתית", אומרת יו"ר העמותה, ד"ר שולה רקנאטי, "מודל מוכח אשר מביא לתוצאות יוצאות דופן, ומאפשר סקלביליות והרחבת התוכנית לקהילות נוספות בחברה. אנו מאמינים שהחניכים נכנסים לתוכנית החינוכית של העמותה עם פוטנציאל, וממשיכים ברשת הבוגרים של העמותה כשהם בעלי ידע, שאיפות, חלומות, מטרות והישגים נוספים, טובים ומגוונים יותר".

והיכן את רואה את העמותה בעוד עשור?

"אני רואה איך הפעילות צומחת כך שעשרות אלפי חניכים בארץ ובעולם זוכים להזדמנות שווה באמצעות המודל והכלים שפיתחנו למוביליות חברתית".


לפרטים נוספים אודות "חינוך לפסגות", התנדבות בעמותה או תרומה: היכנסו לאתר www.e4e.org.il ולעמוד הפייסבוק חינוך לפסגות – Educating for Excellence או התקשרו לטלפון: 03-6013601
טוב לדעת