Search magnifier

חיפוש

עכשיו קל ונוח יותר למצוא כל כתבה ברוכים הבאים לאתר אקסטרה המחודש - עדכני ומגוון בשפע כתבות ומאמרים מקצועיים

החינוך לפנסיה צריך להתחיל מילדות

מנהלת המטה לפיתוח העסקי של 'מנורה מבטחים פנסיה וגמל', לילך לוי סדוביץ', בטוחה שהשיח הפנסיוני בחברה הישראלית לוקה בחסר. לכן היא שמה לה למטרה להעביר את המסר על הצורך בחינוך פנסיוני מגיל צעיר לקהל גדול ככל האפשר של אימהות צעירות

לילך לוי סדוביץ'
צילום: אורן קאן

הכניסה לתחום הביטוח: "אחרי הצבא למדתי אופנה בניו-יורק וחשבתי שזו תהיה הקריירה שלי, עד שנסיבות משפחתיות אילצו אותי לחזור ארצה. כשחזרתי עבדתי בעבודות מזדמנות. לאבי הייתה סוכנות ביטוח פנסיונית בשם 'אורי לוי – סוכנות לביטוח', והוא הציע לי להתנסות בה עד שאחליט מה הכיוון שלי. הצטרפתי לעסק המשפחתי ב-1991 והתחלתי ללמוד את התחום. בהמשך העסק נמכר לסוכנות 'ידידים' מקבוצת הראל ושם המשכתי בתפקידי ניהול".

"מנורה מבטחים פנסיה וגמל": "הגעתי לחברה לפני 10.5 שנים. תחום העיסוק שלי, כמנהלת פיתוח עסקי, נחלק בעצם לשלוש רגליים: רגל ראשונה, גיוס עסקים חדשים; רגל שנייה, ריכוז הקשר מול איגודים מקצועיים ולשכות מקצועיות; ורגל שלישית, הטמעת השכלה פנסיונית בקרב מעסיקים ולקוחות. במסגרת זו אנחנו מעבירים קורסים בפנסיה למעסיקים בקרב רואי חשבון, יועצי מס, ועדי עובדים וכיוצ"ב, במטרה להעמיק את השיח ואת ההיכרות עם התחום בקרב ציבור רחב ככל הניתן".

חינוך פנסיוני: "כקרן המובילה והגדולה בישראל שמנו לעצמנו מטרה שהשיח הפנסיוני ייעשה ברמה גבוהה מהשיח השולט כיום בשוק. שהשיח הפנסיוני לא יתמקד רק בדמי ניהול, אלא יבחן את הצורך הפנסיוני של התא המשפחתי. לצורך זה יש לנו מערך שלם של קורסים מקצועיים, חלקם מותאמים ספציפית לארגונים שאנחנו עובדים איתם".

הגברת המודעות בקרב נשים: "כיוון שאנחנו מתנהלים מול קהל נשי מאוד גדול במסגרת העבודה עם איגודים בעלי רוב נשי, כגון ארגון המורים ואיגוד האחיות, העיסוק בפנסיה מנקודת מבטן של הנשים חשוב לנו מאוד. לפני כשנתיים, יזמה המשנה למנכ"ל ומנהלת אגף שיווק ומכירות אצלנו, יעל גרינולד, מחקר שבדק את ההבדל בין גברים לנשים בקרן הפנסיה שלנו. התוצאה מצאה פערים מאוד גדולים בפנסיה בין נשים לגברים, אשר מגיעים לעשרות אחוזים.

"מאז שמנו לעצמנו למטרה להעלות מודעות בקרב הנשים ולצמצם פערים בעולם הפנסיוני. אמנם קיימים פערי שכר במשק ואת זה אנחנו לא יכולים לשנות, אבל אנחנו כן רוצים להעלות את רמת המודעות, לעודד נשים לחסוך יותר ולהשלים תקופות היעדרות מעבודה – כגון חופשות לידה – כדי שבסוף היום, כשיגיעו לפרישה, הפער בין הקצבה שלהן לזו של בן הזוג לא יהיה כזה גדול".

להתמודד עם כשלי השוק

לחשוב מחוץ לקופסה: "כחלק מהמאמצים להגיע לציבור נרחב של נשים שהן אימהות ועצמאיות יצרנו שיתוף פעולה עם 'מאמנט' (ליגת האימהות בכדור רשת) מאחר וחשבנו שניתן לעודד את מי שמודעות לחשיבות הספורט ותחזוקת הגוף, גם לחשיבה פנסיונית לטווח ארוך. העבודה מול הנשים במאמנט, כמו מול שאר קהלי הנשים, מתחילה בפגישה אישית בה סוקרים את הצורך הפנסיוני של האישה. לא רק בהיבט ההכנסה החודשית שלה מעבודה, אלא גם בהיבט התשלום עבור 'משרת האם'. משרה זו אינה מבוטחת על-ידי המעסיק, כי המעסיק הוא התא המשפחתי ולא גורם חיצוני, ועל כן על התא המשפחתי לבטח אותו כלפי עצמו, בעיקר בכיסויים למקרה מוות ומחלה קשה, חלילה.

"ככל שאישה עובדת בעבודה המאפשרת גמישות בניהול משק הבית, הערך הכלכלי שלה כלפי התא המשפחתי גדל. בנוסף, חופשות הלידה והירידה באחוזי משרה כשהילדים קטנים פוגעות בקצבת הזקנה שלה. לצורך כך יש לנו הסדר כי על הפקדה לקרן פנסיה בגובה 200 שקלים לחודש, מעבר להפקדה שלה כשכירה, לא גובים דמי ניהול מהצבירה ויש גם הנחה משמעותית לדמי ניהול מההפקדה".

החזון: "להטמיע את החינוך הפנסיוני כבר מגיל ילדות. כהורים, אנחנו מחנכים את ילדינו להישגיות, לנימוסי שולחן, אבל פחות להתנהלות כלכלית, ואם אנחנו כן מלמדים אז זאת התנהלות מול דמי כיס, שמשולה להתנהלות בעו"ש. לדעתי, רוב ההתנהלות שלנו כאנשים בוגרים היא הראי של מה שספגנו בבית ולכן החינוך לחיסכון ולדאגה פנסיונית הוא משהו שיש להנחיל לילדינו כשהם קטנים. נדרש שיפנימו שכדי שיהיה להם כסף הם צריכים לשים אותו בצד. המסר צריך להיות: כסף אינו גדל על העצים אלא בחשבונות חיסכון בבנק, או בפוליסות ביטוח, או בקופות גמל. כך הם יגדלו להיות אנשים שערך החיסכון מתקיים בדנ"א שלהם.

"האתגר הגדול כעת הוא לדעת להעביר את הערכים האלה הלאה, ויש פה בהחלט תהליך לא פשוט של חינוך השוק. קיים קושי אמיתי לשכנע אנשים להקדיש זמן לנושא החיסכון הפנסיוני. ואנחנו אומרים: 'בואו לפגישה פנסיונית עם איש מקצוע'. זה יכול להיות מנורה מבטחים או כל איש מקצוע אחר שמחזיק רישיון של משווק/סוכן/ יועץ פנסיוני. ההדחקה של התחום הזה היא משהו שהוא מאוד בעייתי ואנחנו רואים בו סוג של כשל שוק שחייבים לפתור אותו".

ידע הוא כוח, מקצועיות היא יתרון

תהליך ניהולי רצוי: "למרות שהמטה שאני מנהלת פועל בשלושה תחומים שלכאורה אין קשר ביניהם, המטה מתנהל בצורה צוותית. אני מאמינה בעבודת הצוות הזו. עבודה בשלושה ראשי חץ, מאפשרת כל פעם למישהו אחר בצוות להיות בפוקוס, כאשר ההצלחה שלו היא הצלחה של כולנו".

רגע מרגש בקריירה: "הסיפורים הקטנים של עזרה, של עצה, למישהו שמרגיש אבוד מול המערכת. כשהוא לא יודע לאן לפנות ואתה מצליח למצוא קצה חוט. יצא לי ללוות הרבה אנשים שהגיעו למצבים מאוד קשים ועם הכוונה נכונה עזרתי להם לעמוד על זכויותיהם ולהגיע למקום יותר טוב. אגב, התחושה הזאת משותפת לאנשים נוספים אצלנו בחברה, אנחנו באגף השיווק במנורה מבטחים מרגישים שזו עבודה שיש בה שליחות".

שם ומשפחה: לילך לוי סדוביץ'.

גיל ומצב משפחתי: 52, בזוגיות (פרק ב') + 2 ילדים.

השכלה: תואר ראשון במינהל עסקים עם התמחות בביטוח במכללת נתניה. לימודי תעודה בייעוץ השקעות במכללת מגמות.

תפקיד: מנהלת המטה לפיתוח עסקי של "מנורה מבטחים פנסיה וגמל".

שנת הקמה: 1995.

מספר עובדים: כ-1,050.

תפקידים קודמים: מנהלת מטה עסקי ב"פריזמה", סמנכ"ל שיווק ופיתוח עסקי בסוכנות "ידידים" (מקבוצת הראל).

טוב לדעת