Search magnifier

חיפוש

עכשיו קל ונוח יותר למצוא כל כתבה ברוכים הבאים לאתר אקסטרה המחודש - עדכני ומגוון בשפע כתבות ומאמרים מקצועיים

לא הכל ורוד

לרגל חמישה עשורים של עיצוב מלא השראה, ובכללו גם עיצוב תלבושות ל'מלחמת הכוכבים', החליט מוזיאון האופנה והטקסטיל הבריטי להציג הומאז' למייסדת שלו זנדרה רודס, מעצבת האופנה שמוכיחה שנועזות היא שם המשחק

לימור קלר (צילומים באדיבות Fashion and Textile Museum) שמנת אוגוסט 2019
צילום: Fashion and Textile Museum
דוגמניות לובשות זנדרה רודס, 2017 (צילום: Louise Roberts)

ביחסים ההיסטוריים המורכבים בין צרפת לבין בריטניה צצה על פני השטח גם העובדה שהממלכה המאוחדת כרסמה במעמדה הרם של המדינה מעבר לתעלה כמובילת האופנה העילית, והפכה בעצמה למחוללת אופנה עם מעצבים נחשבים, דוגמניות-על ובית מלוכה שמשגר ערמות של הוט קוטור אנגלי מיטבי, בשליחותן של נסיכות, דוכסיות וקהל נלהב הצמא להשראה. בין אותם מעצבים בריטיים הטביעה חותם גם דיים זנדרה רודס, המייסדת של מוזיאון האופנה והטקסטיל הבריטי.

משחקת בצבעים

לרגל חמישה עשורים של עיצוב מלא השראה, החליט המוזיאון להציג את הרטרוספקטיבה Zandra Rhodes: 50 Years of Fabulous, הומאז' למייסדת שלו משנת 2003. המבט המקיף על עבודותיה מאיר זרקור על קריירה מגוונת, שכוללת את המראות המשפיעים לאורך שנות היצירה שלה, טקסטיל מקורי וחומרים ארכיוניים ממי שנחשבת במולדתה ומחוצה לה לאגדה אייקונית, גם אם אקסטרווגנטית ומוזרה.

צילום: Fashion and Textile Museum

דיים זנדרה רודס בוורוד בוהק (צילום: Simon Emmett)

מקצת מן הארסנל המקצועי כולל עיצוב בהשראת הפאנק בשנת 1976, עיצוב ל"מלחמת הכוכבים" ב-1978, עיצובים אוונגרדיים לאופרה הלאומית האנגלית, ל"אאידה", שיתופי פעולה עם בתי עיצוב אייקוניים אחרים, וגם תלבושות לשמות גדולים ומוכרים מבית המלוכה ומעולם המשחק והרוקנרול, כמו הנסיכה דיאנה, אליזבת טיילור, פרדי מרקורי, דבי הארי וקייט מוס.

רודס, שבולטת בשימוש בהדפסים נועזים ובצבעים תיאטרליים, הפכה לדמות נערצת על מסלולי התצוגות וקנתה לה מעמד של סלב.

תרמו לכך גם תסרוקת הקארה הוורודה, שהגיעה אחרי משחקים בירוק ובסגול, האיפור המודגש על פניה, ומגוון התכשיטים האמנותיים שהיא עונדת על צווארה, כפות ידיה ובגדיה.

כל אלה העניקו לה חותמת של אישיות אייקונית בעולם האופנה הבינלאומי. לא פעם עורר הלוק שלה הרמת גבות, גבוהות וזוויתיות יותר מגבותיה שלה, אבל היא טענה תמיד שאין לה כל כוונה להנגיש את עצמה לקהל הרחב והמשיכה לבסס את מעמדה כאחראית להפיכת הפאנק לחלק מהאופנה העילית.

מה שהבריטיות לובשות

צילום: Fashion and Textile Museum

מערכות לבוש בסגנון פאנק, 1977 (צילום: Clive Arrowsmith)

רודס, ילידת 1940 בקנט, אנגליה, התוודעה לתחום בזכות אמה, שהייתה מעצבת בבית אופנה בפריז ומורה במכללה לאמנות. הזיכרון הראשון שלה בצל האופנה הוא תצוגה בה השתתפה כשהייתה בת 7 והכנת שמלה צבעונית במיוחד לבובה שלה.

כשבגרה ומיצתה לימוד עצמי קצר, עברה לקולג' המלכותי לאמנות בלונדון והתמקדה בעיצוב טקסטיל מודפס. אחרי שגילתה שההדפסים שלה לא מתקבלים בעין יפה אצל יצרני בדים בריטיים, עשתה מעשה וייצרה אותם בעצמה.

היא פתחה חנות, הגיעה עם הקולקציה שלה לניו יורק, השתחלה איתה למגזין ווג האמריקאי ומשם החלה הקריירה שלה לנסוק, כולל הכתרתה כמעצבת השנה ופתיחת בוטיקים בלונדון ובשיקגו בשנות ה-70.

לא הכל היה ורוד (או סגול או ירוק) כל כך במהלך הקריירה של רודס, שהגיעה לשיאה באמצע שנות ה-80. למרות שתיקה ארוכה שגזרה על עצמה במשך שנים, ושפל שאותו חוותה בתחילת שנות ה-2000, היא יכולה לזקוף לעצמה את העובדה שבעבודה עיקשת ובלתי מתפשרת העמידה את האופנה הבריטית בקדמת הבמה העולמית במשך כמה עשורים, עם קולקציות פופולריות ופורצות דרך ועם שובל של סלבריטאים על שעטו את בגדיה, כמו ביאנקה ג'אגר, קיילי מינוג, פריס הילטון ועוד.

ברשימה גם הלן מירן, שגילמה את אליזבת מלכת בריטניה בסרט "המלכה", ועלתה לבמה בשמלה שלה כדי לקבל את האוסקר הבריטי, הבאפטה; וגם כוכבת "סקס והעיר הגדולה", שרה ג'סיקה פרקר, שלבשה בגדים שלה במהלך פרקי הסדרה; וכן הזמרת והשחקנית ברברה סטרייסנד. לאחר שבסיס המעריצים שלה הלך וגדל וכך גם נוכחות המותג שלה בחנויות ובבוטיקים ברחבי העולם, היא אף זכתה להכרה רשמית כשקטפה שני עיטורים מלכותיים, ביניהם התואר הנכסף "דיים", ב"מסדר האימפריה הבריטית" עבור עבודתה ותרומתה לתחום.

לעיצוב חוקים משלו

צילום: Fashion and Textile Museum

הקולקציה המקסיקנית, 1978-1976

עיצוביה של רודס ניחנו מאז ומתמיד ביצירתיות ובחוקיות משלהם, ויש בהם אמירה ברורה, נועזת אך נשית, דרמטית אך חיננית. היא עצמה מגדירה אותם במילה אחת – Gorgeous – מתוך רצון לגרום למי שלובש את בגדיה להרגיש בדיוק כך.

את ההשראות שלה היא שואבת מהטבע ומחומרים אורגניים, וההדפסים הצבעוניים מושפעים ממסעות, מפרחים יפניים, מקליגרפיה, מצדפות ואפילו ממוטיבים אינדיאניים.

למרות הבולטות שלהם בעולם האופנה, אי אפשר להתעלם גם מהעובדה שרודס משתמשת בעיצוביה בתפרים הפוכים חשופים, בחורים ובתכשיטים גדולי ממדים ומושכי פוקוס.

לא סביר שכך תלביש את הנסיכה הבריטית קייט מידלטון, אותה חולמת רודס להלביש מתישהו בעתיד, אבל אין ספק שנשים בשמלות בעיצובה משדרות בדרכן אינדיווידואליות מלאת אופי.

"אמי אמרה לי תמיד 'אל תנוחי עד שהטוב הופך לטוב יותר, והטוב יותר הופך להכי טוב", צוטטה רודס כשהתייחסה למה שמניע אותה להמשיך בעבודתה גם כשהיא נושקת לגיל 80. בחשבון האינסטגרם הפעיל שלה, המונה קרוב ל-50 אלף עוקבים, בו היא מכנה את עצמה The Iconic Dame Zandra, הצהירה לאחרונה על שיתוף פעולה בתחום הטקסטיל עם ענקית העיצוב השוודית איקאה. המעריצים כוססים ציפורניים, וזנדרה מוכיחה שוב שהעיצובים האוונגרדיים שלה הם לגמרי מיינסטרים.


Zandra Rhodes: 50 Years of Fabulous,
מוזיאון האופנה והטקסטיל
83 Bermondsey Street, London,
27.9.2019-26.1.2020
טוב לדעת