Search magnifier

חיפוש

עכשיו קל ונוח יותר למצוא כל כתבה ברוכים הבאים לאתר אקסטרה המחודש - עדכני ומגוון בשפע כתבות ומאמרים מקצועיים חדש באתר: מגזין 'הירוק החדש' - כל הפרטים על תעשיית הקנאביס הרפואי בישראל. לחצו כאן

הדור הבא של רכבי כיבוי והצלה

הכבאיות העירוניות המסורבלות מפנות את מקומן לרכבי שטח קשוחים ומהירים. ה-Skeeter Brush Truck Type 5, המיובא ומיוצג בישראל ע"י קבוצת סקופ מתכות, מייצג את הדור הבא של רכבי כיבוי אש - מהיר, עביר, חסכוני ועתיר-טכנולוגיה - שחוסך בחיי אדם ורכוש בעידן של שריפות גדולות

יואל צפריר (צילומים: באדיבות קבוצת סקופ מתכות) תחבורת המחר אוקטובר 2019
צילום: סקופ מתכות
מנחם בורלא ורכב ההדגמה המוצג בישראל

בדצמבר הקרוב ימלאו תשע שנים לשריפה בכרמל. כשבוחנים את המספרים מבינים מדוע היא הוגדרה כ"אסון השריפה הכבד ביותר בתולדות ישראל". זו הייתה שריפת יער נרחבת, שבה נספו 44 בני אדם, כ-17,000 איש פונו מבתיהם, וקרוב ל-25 קמ"ר (25,000 דונם) ובהם כמה מיליוני עצים עלו באש. השריפה כילתה יער, חורש ובתי מגורים בשטח נרחב מתוך פארק הכרמל והיישובים שבסביבתו, וגרמה לזעזוע כבד בציבור. בעקבות הביקורת שנמתחה על התנהלות הגורמים השונים חלו שינויים משמעותיים במערך כיבוי האש.

מאז השריפה בכרמל היינו עדים לעוד אלפי שריפות יער בישראל, בעיקר בעוטף עזה, בעקבות בלוני התבערה שנשלחו מהרצועה. לפי דוחות של מערך הכבאות, בישראל פורצות כמעט 50 אלף שריפות מדי שנה, מתוכן מעל 30 אלף בשטח פתוח. למעשה, כל שנה נשרפים בממוצע כ-37 אלף דונם בשטחים פתוחים וזאת במדינה שבה סך שטחי היער והחורש הוא שני מיליון דונם בלבד. באזור עוטף עזה לבדו נשרפו יותר ממחצית משטחי יערות קק"ל.

גם בעולם נרשם גידול בהיקף שריפות היער. קליפורניה, פורטוגל ויוון הן ההמחשות האחרונות לכך ועוד לא אמרנו מילה על שריפות היער הענקיות באמזונס. רוב רובן של שריפות היער מתחיל עקב פעילות אנושית, כמו תאונה או הצתה, אך נראה שההתחממות העולמית ושינויי אקלים שמתרחשים בעקבותיה, מחמירים את התופעה.

פתרון אידיאלי ומהיר לשריפות בשטח פתוח

שריפות היער בעולם הביאו לשינוי גישה בכל הקשור לכיבויין, כאשר הצורך המבצעי משתלב עם הצורך הסביבתי. אחד הלקחים החשובים שהפיקו ארגונים כיבוי אש בעולם הוא הצורך לשנות את רכבי כיבוי האש. בארה"ב, מוקד מו"פ הגדול בעולם בתחום הרכב, שוקדים זה מכבר על פיתוח מקורי של רכבי כיבוי קלים שיחליפו את הכבאיות האיטיות, הגדולות והמסורבלות, שמתקשות לטפס באזורים הרריים, ולייצר רכב כיבוי אש מדור חדש שיוכל לטפל במוקדי שריפות במהירות וביעילות מרבית.

רכב ה-Skeeter Brush Truck Type 5, שמיובא לארץ על-ידי קבוצת סקופ מתכות, הוא בדיוק זה – רכב כיבוי ייחודי לכיבוי אש בחורש וביער. המהירות שלו, הגמישות שלו, יכולת העבירות הגבוהה שלו – גם ברכס תלול – והעלות הכספית שלו, הופכות אותו לפתרון אידיאלי ומהיר לשריפות בשטח פתוח.

"ה-Skeeter Brush Truck Type 5 הוא בעל יכולת תמרון ועבירות גבוהה, ומתאים לכל תנאי שטח: שטחים חקלאיים, בוץ, שטח מסולע, שבילים צרים והרים. התכנון שלו מאפשר עמידות בתנאי שטח ושריפה קשים. הוא מצויד במערכת מתזים היקפית חכמה, בתותח פגוש עוצמתי, מזנקי תקיפה מתקדמים, CAFS ועוד", אומר מנחם בורלא, מנהל תחום כיבוי אש בסקופ מתכות.

"למעשה ה-Skeeter Brush Truck Type 5 מבשר על דור חדש בתחום כיבוי האש. כולם מבינים שמשאיות גדולות לכיבוי אש מתאימות אולי לסביבה עירונית, אבל בוודאי שלא לשדות ויערות, או לשטח תלול. תנאי השטח הקשים מחייבים רכב קל יותר, אך עמיד, בעל יכול עבירות גבוהה ויכולת נשיאת מטען גבוהה, בעיקר של מים, מערכות שאיבה וקצף".

צילום: סקופ מתכות

רכב הכיבוי החדש של סקופ מתכות

בורלא לא מפריז בתיאור ואולי אפילו קצת חסכני. מי שמתבונן ברכב מקרוב עשוי לשכוח מכל מה שמוכר וידוע בתחום כיבוי האש. הרכב נראה כרכב שטח עוצמתי, עם לוק צבאי ונופך היי-טקי, שעל הפגוש שלו מותקן תותח מים קדמי, קל ויעיל לתפעול מתוך הרכב במיוחד, ולאחוריו צמודה יחידת שירות מודולארית. הסיסמא השיווקית שהצמידו לו היצרנים טוענת שהוא "רכב נטול מגבלות". עם מנוע המותאם לתנאי שטח קשים, מדובר, לדברי היצרנים, ביחידת התערבות מהירה המסוגלת לתת מענה מהיר לשריפות יער.

"הרכב תוכנן מראש על-ידי צוות רב-תחומי שכלל לוחמי אש ומהנדסים והוא עומד בסטנדרטים המחמירים ביותר", מדגיש מנחם בורלא. "המתכננים שמו דגש על גוף קשוח ועיבו את המרכב, תוך שילוב אמצעי כיבוי שריפות אופנסיביים במיוחד. התוצאה היא לא רק מהירות תגובה, עוצמה וגמישות, אלא גם הקטנת כוח האדם הנדרש לכיבוי שריפות יער ובעיקר הקטנת הסיכון לחיי אדם. כך למשל, הכבאי לא נדרש לצאת החוצה מתוך רכב הכיבוי והוא יכול לבצע את הפעולות עם הזרנוק והג'ויסטיק ששולט על תותח המים האימתני".

רכב ה-Skeeter Brush Truck Type 5 יכול לשרת את מערך הכיבוי 20 שנה וזאת בתנאי שטח קיצוניים. הוא עבר אלפי שעות ניסוי בתנאי שטח קשים במיוחד ועמד בכל הציפיות שתלה בו היצרן. העובדה שהוא עשוי, רובו ככולו, מאלומיניום תעופתי חזק במיוחד אך קל משקל, מייצרת אנטי-קורוזיביות ומאפשרת לרכב לשאת עליו מטען גדול יותר של מים וחומרי כיבוי, נקודה קריטית בעת שריפת יער.

לצד מערכת כיבוי חכמה וחסכונית, רכב הכיבוי החדש מתהדר בשכלולים טכנולוגיים לא מעטים מהסוג שמאפיין רכבים מקושרים ואוטונומיים למחצה. למשל, שלל מצלמות שמעניקות לנהג יכולת ראייה שטח מקסימלית גם בתנאי ראות קשים. "מדובר ברכב ייחודי המשמש כרכב כיבוי רכוב בעל עבירות גבוהה במיוחד, עם מערכות כיבוי ייחודיות חדשניות חסכוניות מסוג CAFS במים, ותרכיז קצף מסוג CLASS A לכיבוי יערות חורש ושדות, המיוצר על-פי תקני NFPA וכולל מערכות מתלים ייחודית על-פי תקן צבאי (80% שטח, 20% כביש)", מדגיש בורלא.

רכב הכיבוי החדיש מיוצר על-ידי חברת Skeeter מטקסס, ארה"ב, המיוצגת בישראל על ידי קבוצת סקופ מתכות. רכב ההדגמה הראשוני יובא ארצה על-ידי קבוצת סקופ וכבר הוצג בתצוגת שטח לראשי מערך הכבאות בישראל, כמו גם לגורמים אחרים בשוק. בורלא מסרב לספק פרטים נוספים, אך מספר כי מחלקת המו"פ של הרשות הארצית לכבאות והצלה ביצעה בחינות של הרכב החדש ואנשיה התרשמו מביצועיו.

תקן אמריקאי מחמיר

חטיבת כיבוי אש בקבוצת סקופ, אותה מנהל בורלא, מוכרת בשוק כמובילה בתחומה. היא מציעה לא רק רכבי כיבוי אש, אלא גם שלל מערכות לכיבוי אש, בעיקר של יצרנים אמריקאים. יש לכך סיבה – מוצרים אלה נבנים לפי הסטנדרט שקבע ארגון NFPA – האגודה הלאומית לכיבוי אש בארה"ב, שנוסדה ב-1896 ומכתיבה מאז את התקנים המחמירים בתעשייה עם למעלה מ-110 תקנים שאומצו על-ידי כ-90 מדינות.

"הארגון ניסח למעשה את תורת כיבוי האש כפי שאנחנו מכירים כיום ואת ההנחיות לבטיחות מבנים, תקני ציוד לכיבוי אש ועוד", מסביר בורלא ומצביע על כך שכל הגופים הגדולים בישראל הפעילים בתחום, כמו חברת החשמל, קצצ"א וחברות הדלק, פועלות לפי התקנים הללו. גם רכב הכיבוי החדש שסקופ מציעה כיום לשוק תוכנן לפי התקן המחמיר של הארגון.

"במשך 15 שנות קיומה של החטיבה צברנו ניסיון עצום ומוניטין שוק בתחום כיבוי האש", הוא מוסיף. "כמו ביתר התחומים בהם סקופ פעילה כך גם בתחום כיבוי האש – אנו מציעים את המגוון הרחב ביותר של מוצרים בסטנדרט מחמיר עם שירות מהיר וזמין. במובן זה אנו חברה ייחודית בישראל. חברות אחרות יכולות להציע מוצר מסוים, כזה או אחר, אבל אין עוד חברה אחת שיכלה להציע מגוון כה רחב של מוצרים תחת קורת גג אחת".

כל המוצרים והשירותים תחת קורת גג אחת

קבוצת סקופ, שנוסדה ב-1980, היא למעשה בית מסחר ענק מהגדולים בעולם. היא עוסקת בייבוא, שיווק והפצה של מוצרים וחומרי גלם בענף המתכות מכ-350 ספקים ויצרנים מהמובילים בעולם, כולל אלומיניום, פלדה, נירוסטה (פלב"מ), סגסוגות ניקל, פליז, נחושת, ברונזה, טיטניום, עופרת וכן מוצרי פלסטיקה הנדסית. מוצרי החברה כוללים למעלה מ-80,000 פריטי מדף, ברמה הגבוהה ביותר, ובהם פחים, גלילים, צינורות, ברגים, אביזרי צנרת, ברזים, מוטות, פרופילים, רשתות, שבכות וכיוצ"ב מכל סוגי המתכות.

מוצרים אלה משמשים מגוון רחב של ענפי תעשייה רבים, כמו מזון, תרופות, כימיה, מחצבים, אלקטרוניקה, מיזוג אוויר, תשתיות, מוצרי צריכה, היי-טק, בנייה ציבורית, תעשייה תעופתית, תעשייה צבאית, שילוט, זיווד ועוד. בנוסף להיותה חברת ייבוא ושיווק בתחום המתכות והפלסטיקה, לסקופ יש גם יכולות עיבוד גבוהות. יכולות אלה כוללות חיתוך לפי מידה, הכנה לעיבוד סופי מדויק, גזירה וחיתוך לסרטים, ליטוש, ציפוי, ניסור (מסור דיסק, סרט או פלזמה).

סקופ מפעילה גם מעבדת איכות משלה, עם ציוד בדיקה מתקדם ביותר. מראשית דרכה, ראתה החברה את עצמה כמחויבת למתן שירות המושתת על איכות, יעילות ומקצועיות ללא פשרות. בקרת האיכות של החברה מנוהלת על-ידי בקר איכות מוסמך AS9100 העובד במפעל. מערכות ERP ו-CRM מבית SAP מאפשרות ניהול גמיש ומתואם המספק מענה לכל דרישות הלקוחות. סקופ נהנית ממוניטין כספק אזורי מוביל של אלומיניום לשוק התעופתי. בנוסף, הוסמכה החברה על-ידי התעשייה האווירית כספק 1E המאושר לאספקה ישירה של חומרי גלם לקו הייצור.

סוד הצלחתה של החברה, שנסחרת מאז 1992 בבורסה לני"ע בת"א (כיום ברשימת ת"א-125), נעוץ בין היתר בעובדה שהיא מרכזת את כל מוצריה ושירותיה תחת קורת גג אחת (One-Stop Shop), ומציעה ללקוחותיה – מעל 4,500 לקוחות – פריטים שונים באספקה מהירה בגישת Just-in-time. "שם המשחק הוא זמינות, איכות ושירות ללא פשרות", אומר רן רז, ממחלקת השיווק של הקבוצה, ומצביע על כל כך שהחברה מחזיקה כל הזמן מלאי עצום במגוון אדיר של פריטים, הכולל מוצרים מוגמרים וחצי-מוגמרים ממתכות שונות ומפלסטיקה הנדסית, במערכת מחסנים משוכללת ואוטומטית, המאפשר אספקה מהירה ישירות אל אתר הלקוח באמצעות צי המשאיות של החברה.

מטה החברה, המשתרע על פני שטח של 100,000 מ"ר בפארק תעשיות "ראם" ליד גדרה, כולל למעלה מ-40,000 מ"ר של מחסנים מקורים. השירות הלוגיסטי המלא שמעניקה החברה ללקוחותיה כולל עיתוד מלאי, אחסון, חיתוך, ניסור ואספקה מהירה. שיטה זאת חוסכת ללקוחות זמן, עלויות שכר, שטח אחסון ומימון ובכך מפחיתה ללקוח את העלות הכוללת. אין ספק שזמינות המלאים, היכולת הלוגיסטית לספק לכל לקוח בכל זמן את המוצר או החלק שנדרש לו, בשילוב איכות המוצרים והעמידה בתקנים בינ"ל, הפכו את הקבוצה למובילת שוק בתחומה. אחרי הכל, מפעל מזון שחווה תקלה בקו הייצור אינו יכול להמתין שבוע או שבועיים עד לקבלת החלפים.

סקופ פועלת כיום בשיתוף פעולה צמוד עם חברות הנדסה גדולות ויצרנים מקומיים בפרויקטים מורכבים. תמיכה זו כוללת, רכש חכם, שילוח מהיר ומגוון פתרונות לוגיסטיים, לצד אספקת חלפים ושירות. בנוסף לפעילות המקומית, לחברה פריסה גלובלית רחבה ויש לה חברות בנות בארה"ב, רומניה, צ'כיה, פולין, קוריאה ואוקראינה. כל ההישגים הללו הושגו במהלך 50 שנות פעילות כאשר סקופ מתכות התרחבה מחברה משפחתית קטנה, שעסקה בסחר במתכות, לקבוצה הגלובלית שהיא היום.

צילום: סקופ מתכות

מערכות שליטה מתקדמות. פנים ה-Skeeter Brush Truck Type 5

משלים את היצע המוצרים

"רכב כיבוי האש מהדור החדש, שאנו מציעים כיום לשוק בישראל, משלים את היצע המוצרים והחלקים שלנו ללקוחות בתחום כיבוי האש, כמו רכבי חילוץ, ציוד כיבוי אש וחילוץ, ספרינקלרים, קצף ועוד", מסכם בורלא. "הלקוחות שלנו הם בעיקר מפעלי תעשייה, דלק וכימיה, בתי זיקוק ומפעלי ייצור, שחשופים מאוד לדליקות, לצד מפעלים ביטחוניים וגופי הצלה וביטחון.

"תחום כיבוי האש מתפתח כל הזמן ואנו עם מצויים עם יד על הדופק כדי לספק את הצרכים שעולים מהשטח ובמקרים מסוימים גם להקדים אותם. לא פעם הדרישה למוצרים שבאה מהשטח נובעת מניסיון חיובי שיש ללקוח עם השירות של החברה ועם היכולת שלה לספק את כל חבילת המוצרים. אם קבלן רוכש מאיתנו צינורות לכיבוי אש, הוא יכול באותה השיחה לרכוש את המוצרים המשלימים כמו מתזים, מתלי אגס, מוטות הברגה, אומים ודסקיות כדי להשלים את ההצטיידות שלו בתחום כיבוי האש ולקבל את כל הסחורה בהובלה אחת ישירות לאתר.

"אנו מאמינים שה-Skeeter Brush Truck Type 5 ישנה את פני מערך הכבאות בישראל. מדובר ברכב ייחודי שהוצג בפני מספר גורמים שלהם צורך גדול ברכבים מסוג זה. הוא נבחן על-ידי מערך הכבאות וההצלה, קק"ל, רשות הטבע והגנים הלאומיים ומשרד הביטחון.

"שלל היתרונות שלו – מהירות, עבירות גבוהה, יציבות, מערכות כיבוי מתקדמות ויעילות, שליטה במערכות מתוך הרכב תוך כדי תנועה ללא צורך בירידה מהרכב, פריסת ציוד זרנוקים וכוח אדם – כל אלה הופכים אותו לרכב אידיאלי לכיבוי שריפות יער וחורש, שהולכות ומתרבות בשנים האחרונות בישראל. החוכמה במקרה של שריפות אלה הוא לכבות אותן לפני שהן מתפשטות וגורמות לנזקים בלתי הפיכים ולכך נועד בדיוק ה-Skeeter Brush Truck Type 5".

טוב לדעת
נגישות