Search magnifier

חיפוש

עכשיו קל ונוח יותר למצוא כל כתבה ברוכים הבאים לאתר אקסטרה המחודש - עדכני ומגוון בשפע כתבות ומאמרים מקצועיים

שם המשחק: מינוף ושיתוף המידע הארגוני

לא במקרה ישנה הלימה חזקה בין חברות מצליחות לבין חברות שעושות שימוש אפקטיבי במידע. ארגון שיבסס את התוכנית העסקית שלו ואת תהליכי העבודה שלו על המידע שהצליח לנתח - הוא הארגון שיוביל בעתיד

צילום: shutterstock

נתן פרידחי (צילום: יח"צ)

בשבוע שעבר הלכתי עם הבן שלי למופע של זמר מפורסם. תוך כדי המופע העלה הזמר, כמחווה מיוחדת, צמד זמרים וותיקים מאד למחרוזת שירי עבר. הבן שלי, מתבגר בחטיבת ביניים, שאל אותי: "אבא, מי אלה?", אמרתי לו את שמם, שאלתי אם הוא שמע עליהם, והוא השיב לי בשלילה. ואז, במקום להמשיך את השיחה איתי ולתת לי סיכוי להעביר לו מידע שמצוי אצלי, שלף את הסמארטפון שלו ובתוך שניות בודדות קרא בוויקיפדיה את כל המידע אודות צמד הזמרים הוותיקים.

אין כמו סיפור זה כדי לתאר את מהפכת המידע שאנחנו נמצאים בעיצומה. מהפכה שמתחלקת (כמו כל דבר) לשלושה חלקים: יכולת לצבור ולאחסן כמויות ענק של נתונים, יכולת לשלוף אותם במהירות, ויכולת לנתח אותם וליצור מהם מידע רב ערך.

לא רק ביג דאטה

שלא כמו בעולם עיבוד הנתונים, בו הצלחנו לחבר עוצמות חישוב רבות לכדי חוות ענק של מחשבים, האנושות לא הצליחה לחבר את יכולות החשיבה שלנו לכדי "מוח על" אנושי אחד (וכנראה טוב שכך). מה שכן הצלחנו לעשות, הוא לחבר את הידע שיש לנו לכדי "חוכמת ההמון". זאת צבורה במאגרי מידע ענקיים, יעילים ונגישים. ולא די בכך אלא גם המידע שקולטים מכשירים (IoT) יכול לעבור במהירות רבה לאותם "מחשבי על", שצוברים אותם, מאחסנים אותם ומאפשרים, ע"י ניתוחים חכמים, לייצר מידע רב ערך שמשנה את חיינו.

השאלה המרכזית שצריכה להישאל: האם זו אבולוציה? כלומר, האם הארגונים צריכים להשקיע בחדש ולהשאיר את הקיים מאחור עד שיכחד? האם בטווח הרחוק זהו סופו של ה-BI ה"קלאסי"? לא נצטרך יותר Data Warehouse? האם זהו סופם של מסדי הנתונים הרלציוניים? לאחר מימוש בטלדור של עשרות פרויקטים, מבוססי Big data, שימוש נרחב ב- ,Hadoop Mongo DB, Elastic Search יישומים נרחבים של Cognos, כמו גם מימוש פרויקטי ענק מבוססי נתונים, התשובה היא – ממש לא.

מכיוון שהמידע הארגוני – המידע שהארגון יכול לנתח עבור לקוחותיו, המידע שהוא יכול להפיק עבור לקוחותיו, וניצול חוכמת ההמון – הוא "נשמת חייו" של הארגון, המסקנה אליה הגענו בטלדור היא שארגון חייב להיות מוביל בכל רבדי עולמות ה-BI, ה-AI וה-Machine learning. אין מקום רק ל-Big Data, ללא השקעה במקביל בעולמות הקיימים. ה- Data Scientists נדרשים, אבל נדרשים גם האנליסטים, שכן כל אחד מביא את הפן הייחודי שלו לניתוח הנתונים ויצירת הערך העסקי.

מכיוון שכך, יצרנו לנו מובילות, לא רק בעולמות ה-Big data, שבו כבר יישמנו מעל 50 use cases בכלל המגזרים: היי-טק, פיננסי, בריאות ועוד, אלא גם רכשנו לאחרונה את אחת החברות המובילות בתחומי ה-BI בארץ, חברת "ליבי טכנולוגיות". אנחנו "מייבאים" לא מעט טכנולוגיות מעולמות ההיי-טק לעולמות הארגונים, כגון מימוש מנועי חיפוש כדוגמת פייסבוק ואמזון (מבוססי Elastic Search) בארגונים, וגם מובילים את עולמות ה-AI, במגוון פרויקטים חדשניים.

מה שגילינו הוא שבכל ארגון הצרכים הם שונים, האתגרים הם שונים, וגם הדרכים להשגת התועלות העסקיות הן שונות, שכן הן מגיעות משילוב מוצרים / טכנולוגיות ו- Best Practices מהארץ והעולם. אנחנו משלבים כוחות עם חברות כמו IBM ו-SAP, ובמקביל מיישמים פרויקטים רבים בעולמות ה- Open Source. אנחנו עושים זאת בכל ארגון בהתאמה לצרכיו, תקציבו וההשקעות שהוא כבר ביצע בתחום.

תרבות שיתוף המידע בארגון

למרות השוני הרב בצרכים של כל ארגון, ישנו פרמטר אחד בלבד שיקבע את ההצלחה של פרויקט מבוסס נתונים. הפרמטר הוא לא איכות מוצרי ה- BI שהארגון רכש, גם לא פתיחות מערכות ה-Legacy להחצנת המידע שבהם (למרות שזה בהחלט עוזר).

הפרמטר הוא לא כמה Data Scientists קיימים בארגון, או עד כמה הארגון משתמש בענן לביצוע העיבודים שלו (למרות שגם זה עוזר). הפרמטר הוא לא המחויבות והמוטיבציה של הארגון להתקדם בהפקת מידע מהנתונים, כי הצורך ידוע היום לכולם, כמו גם התובנה שארגון שלא יעשה זאת לא ישרוד בעולם התחרותי. הפרמטר הוא גם לא המשאבים הכספיים של הארגון, שכן יש היום כלים, דרכים ואפשרויות לייצר מידע גם בפרויקטים לא יקרים ולא ממושכים (פרויקט ממוצע אצלנו, נמשך חודשים ספורים בלבד והוא בעלות שתפתיע אתכם).

הפרמטר הראשי להצלחה, הוא תרבות שיתוף המידע בארגון (Collaboration). בארגון שבו כל אחד מרגיש בעלות על המידע במערכות שלו, ולא משתף פעולה ביצירת תשתית מידע אחודה ; בארגון שבו אין הבנה שנדרשים מעגלי מימוש קצרים בין הלקוחות העסקיים ל-IT, מעגלים שמחייבים תרבות ארגונית מבוססת Agile ; בארגון שבו אין מוטיבציה שבאה "מהלב" להנגשת כל המידע החשוב – לא ניתן יהיה להתקדם באבולוציה הנדרשת.

תמהיל נכון

המידע הינו נחלת הכלל. כמו בוויקיפדיה, כך גם בארגונים. ארגון שישכיל להבין זאת "יעוף קדימה" וישאיר את המתחרים שלו מאחור. לא במקרה, ישנה הלימה חזקה בין חברות מצליחות, לבין חברות שבהן ה-Collaboration מפותח. לא במקרה, ישנה הלימה חזקה בין חברות מצליחות לבין חברות שעושות שימוש אפקטיבי במידע.

ארגון שיבסס את התוכנית העסקית שלו, את תהליכי העבודה שלו, את אסטרטגית התקיפה וההגנה שלו, על המידע שהצליח לנתח, וישכיל להשתנות ככל ש"מצפן המידע" מכווין אותו לפעולה – הוא הארגון שיוביל בעתיד. אין פה אבולוציה, אלא תמהיל נכון בין ים האפשרויות לניתוח המידע, כל עוד מסיר הארגון חסמים ארגוניים, שמונעים ממנו להשתמש בכל הדאטה שברשותו.


הכותב הוא סמנכ"ל קבוצת מערכות טלדור.
טוב לדעת