Search magnifier

חיפוש

עכשיו קל ונוח יותר למצוא כל כתבה ברוכים הבאים לאתר אקסטרה המחודש - עדכני ומגוון בשפע כתבות ומאמרים מקצועיים חדש באתר: מגזין 'הירוק החדש' - כל הפרטים על תעשיית הקנאביס הרפואי בישראל. לחצו כאן

הופעה בלתי נשכחת

חפצים הופכים בידיהם לשחקנים משמעותיים בסצנות שהם יוצרים, ומגדירים מחדש את הסביבה עם ערך מוסף אומנותי. זוג המעצבים-אמנים אלברטו ביאג'טי ולאורה בלדסארי מאמינים שעיצוב הוא אומנות, וככזה עליו לספק גם את החוויה המתבקשת: הופעה שתעורר עניין ורגש בקרב צופיה

מאיה גז (צילומים: יח"צ חו"ל) Designer ספטמבר 2019
המיצג GOD - לא דת. עיצוב של כוח, שהוא ערך של כסף (צילום: Alberto Zanetti)

הם צוות של בעל ואשה. אלברטו ביאג'טי (48) ולאורה בלדסארי (34), מעצבים לא שגרתיים, שמשלבים עבודה מתחומים שונים עם חיים פרטיים. הוא ארכיטקט והיא אמנית, ויחד הם בודקים את הגבולות בין האומנויות השונות בהן הם עוסקים, כשאת ההשראה הם שואבים מהעולם שסביבם: התנהגות אנושית ואובססיות חברתיות עכשוויות, על רקע עניין גובר ברשתות ובמדיות החברתיות.

NO SEX – עיצוב יחסים בעידן הדיגיטלי

כך, למשל, בשנת 2015 הם הציגו יחד את "בודי בילדינג" בסלון דל מובילה. התערוכה, שאצרה מריה כריסטינה דידרו, עסקה בעולם הביוטי ובדרך בה האדם אובססיבי לגופו ולכוח שהיופי יכול להעניק לו.

במסגרת תערוכת "אנטי חדר כושר" הציב הזוג בחדר אחד אובייקטים רבים שעוצבו כהשראה למתקנים מחדר הכושר. זה היה כל כך מרהיב, שאפילו חובב האמנות וחדרי הכושר סילבסטר סטלון, עשה סיבוב במקום.

זו הייתה תערוכה ראשונה במסגרת סדרת תערוכות שהסטודיו שלהם עסק בה בשבוע העיצוב במילאנו. "הגוף הוא אייקון בתרבות העכשווית", אומר ביאג'טי. "רצינו להתחיל לעבוד עם עצמנו הפיזיים".

הפרויקט הבא שלהם, NO SEX, המשיך את רעיון הגוף ועסק בטאבו נוסף. הרעיון שלהם נועד לבטא במסגרת עולם העיצוב את היחסים בין בני האדם בעידן הדיגיטלי. שנה מאוחר יותר עסקו באלוהים, במסגרת אובססיה עכשווית.

"זו לא דת, כמו שרוב האנשים יחשבו. זה נוגע לכסף ולכוח, שהוא הערך של הכסף," אומר ביאג'טי.

זוג המעצבים אלברטו ביאג'טי ולאורה בלדסארי

כמו הופעה אומנותית

תהליך העבודה של הסטודיו שלהם מקורי ומעניין: הם עובדים בעזרת הזיכרון תוך שהם משלבים בין רעיונות, בוחרים את הממדים והגדלים של העבודות, ומייצרים פרויקט, מיצג או פריט. הם מזקקים רעיון ומפתחים אותו בגוון העיצובי, כמו היו מהנדסים גנטיים שמשבטים רעיונות ומכליאים פריטים ועיצובים.

ביחד הם מפרקים ומרכיבים חפצים פונקציונליים ויוצרים קודים חדשים לשימוש. העבודה שלהם מכוונת ליצור חברה מלאה ברמזים, בה החפצים שממלאים את החלל הופכים לשחקנים משמעותיים בסצנות שהם יוצרים. חפצים שמגדירים מחדש את הסביבה, אליהם מגיבים בני האדם שמשתמשים בהם. החפצים הופכים להיות מכשירים שמציעים דרך חדשה להשתמש בהם, מבחינה פיזית ורעיונית. הם פונים אל הזיכרון הקולקטיבי של האדם ומוציאים אותו מנקודת הנוחות שלו.

הקשר בין צורה לפונקציונליות, בין הטבעי לאנושי, בין הקבוע לבר החלוף

הסטודיו שלהם, "אטלייה ביאג'טי", עובד עם אנשים פרטיים, מוזיאונים, וגלריות, והם משתתפים בתערוכות ובמופעים במילאנו, במיאמי, ברומא, בפריז, בציריך ובניו יורק.

לישראל הגיעו במסגרת תוכנית אלוני קאלצ'ר לשנת 2019, הכוללת סדרת אירועים חווייתיים שסוקרים את הנעשה בארץ ובעולם, דרך מפגשים אישיים עם הדמויות המעניינות בסצנת העיצוב והאמנות. כך, מאמינים בחברה, החיבורים שנוצרים בין עולמות התוכן השונים מובילים לעשייה אומנותית וליצירת לוחות השראה.

ביקורם קיבל גוון אמנותי-מקצועי וכלל מפגש והרצאה בפני 100 מעצבים ישראליים, ארוחת ערב, ואפילו רגע בלתי נשכח בו גילתה בלדסארי שהיא לא רק מעצבת מחוננת אלא גם זמרת אופרה, ואפילו ציירת.

"עיצוב לא היה חלק מהאג'נדה שלי לפני שפגשתי את אלברטו. מבחינתנו, עיצוב הוא ממד, כמו ציור, פיסול או הופעה".

כשהכירו, בשנת 2006, ביאג'טי לא ידע דבר על אופרה או תיאטרון, אבל זה קרה בהמשך, כשהפכו לזוג שעובד יחד ומשלים זה את זו בגישה פתוחה לעולם העיצוב ולממשק שלו עם התרבות שאינה פלסטית. את "אטלייה ביאג'טי", הנושא את שמו, ייסד אלברטו שלוש שנים לפני. עשר שנים מאוחר יותר הצטרפה אליו לאורה, שמאז הצטרפותה חל שינוי המתבטא בעיקר בהיקף הפריטים בסדרות מוגבלות שהם מייצרים, כמו ציורי תלת-ממד שהם יוצרים. האמנות שלהם הפכה לעיצוב פרפורמר, מעין הופעה. הם אוהבים את סטנלי קובריק (אלברטו) ואת דיוויד בואי (לאורה), ומרגישים שהעיצובים שהם יוצרים משוחחים עם היצירות האמנותיות של הקולנוען והזמר המנוח.

שולחן שהוא תמצית החופש- ים כחול, עבור לואי ויטון

בין הטבעי לאנושי

בתיק העבודות של השניים רשומים שיתופי פעולה רבים, אבל זה עם מותג לואי ויטון זכור להם ביותר.

איך זה קרה?

"התבקשנו לשתף פעולה עם לואי ויטון עבור Objets Nomades", מספר ביאג'טי. "מגמת הנוודות היא לכשעצמה מגמה דומיננטית שמשפיעה על כל תחומי הלייף סטייל. במרכזה עומדת שאלת הנאמנות – למקום, לאדמה, למוצר. החברה המודרנית היא חברה נודדת. אני יכול לשבת על ערסל בתאילנד ולנהל את העסק שלי. הכל מאוד ארעי, פחות מחובר למשהו קבוע ופחות נסמך על נאמנות אלא על הנוחות הרגעית שמייצר לי אותו שירות, מוצר או מקום. אז מיד חשבנו על תנועה, נסיעות, מסע".

"אנשים תופסים היום רעיון של נסיעה כמותרות או כאי נוחות", מוסיפה בלדסארי. "הם למעשה יכולים לראות את העולם באותה מידה ממכשיר הנייד או ממשקפי מציאות מדומה, וכך הם יכולים 'להיות' בכל מקום. זה גורם למוח שלנו להיות כל הזמן בתנועה, כשהוא מפרש באופן שונה את ממד הזמן. רצינו לאתגר את החוקים החדשים שמכתיבות הזירות הווירטואליות וליצור יצירה שבוחנת את הצורך האנושי בבית. דמיינו לעצמנו שולחן גדול סביבו נאספים בני משפחה וחברים, היוצרים תחושה נעימה, מוכרת, המסמלת משהו קבוע ונטוע".

מה עשיתם במסגרת שיתוף הפעולה עם ויטון?

ביאג'טי: "ביקשנו לקחת את השולחן כסמל לקביעות ולנוכחות, ולחצות אותו עם אלמנט שעבור רבים הוא תמצית החופש: הים. השולחן הזה מסמל את הקשר בין צורה לפונקציונליות, בין הטבעי לאנושי, בין הקבוע לבר החלוף. הים, שמסמל את תמצית החופש, חוצה שולחן בעל המסר הקבוע והממוסד".

בלדסארי: "הים מסמל עבורנו תנועה נצחית, כוח, טבע פראי, לא מלוטש, חלל פתוח המשתרע עד אינסוף ומציף שאלות של מה עלול להיות מעבר או מתחת. השולחן הוא פיסה מעולם אחר, העולם שמתחת לפני השטח של צמחים, של אור שונה, קול אחר, בו החושים שלנו משתנים ועוברים לעבוד בתדר אחר – מציאות אחרת".

פרשנות המעצבים לחוקים החדשים של המציאות המשתנה

למרות שעבדו עם לואי ויטון, הם עובדים עם מותגים לעתים רחוקות, משום שהם מעדיפים שלא לייצר לשם מכירה, דבר שנגזר מעבודה עם מותג מסחרי. הם גם אוהבים את החופש היצירתי שניתן להם כאמנים שמעצבים, דבר שנמנע מהם בעבודה עם מותג.

ביאג'טי: "אנו בוחרים לעסוק בהתנהגות האנושית ובאובססיות שמגדירות את החברה העכשווית, ועושים זאת בצורה אירונית תוך שילוב דיסציפלינות, וזה מה שיוצר את הקסם".

בלדסארי: "אנו מעניקים את הפרשנות שלנו לחוקים החדשים של המציאות המשתנה ומקבלים השראה מהעולם שמקיף אותנו, על ידי הניגודים בין הטבע האנושי להתפתחויות החברתיות. יצירותינו עוסקות תמיד ביחסים שבין הרגלי האנושות לבין סביבתה הפיזית".

העיצובים שלהם שיקיים, מקוריים, יוקרתיים, יקרים, צבעוניים וייחודיים, אבל בלדסארי מפתיעה כשהיא אומרת שהיא אוהבת את העיצובים של איקאה, הודות לעניין שהחברה מעוררת, "בעיקר הודות לדמוקרטיה שהיא מעניקה, לטובת רכישה של פריט נחמד לבית".


mayaguezparis@gmail.com
טוב לדעת
נגישות