Search magnifier

חיפוש

עכשיו קל ונוח יותר למצוא כל כתבה ברוכים הבאים לאתר אקסטרה המחודש - עדכני ומגוון בשפע כתבות ומאמרים מקצועיים

מגן דוד אדום: גאווה ישראלית כבר 98 שנים

24 אלף מתנדבים ובהם רופאים, פרמדיקים וחובשים, 1,200 אמבולנסים וניידות לטיפול נמרץ, 650 אופנועים בפריסה ארצית, פעילות הומניטרית ברחבי העולם וטכנולוגיה מתקדמת - ארגון המתנדבים הגדול ביותר בישראל - מד"א הוא מקור לגאווה ישראלית ששמו הולך לפניו בעולם כולו

ענת יפה (צילומים: דוברות מד"א) תוצרת הארץ 2019
צילום: דוברות מד
המוקד הלאומי המשולב הארצי של מד"א בקריית אונו

כבר 89 שנים ניצב מד"א בחזית ומעניק שירותי הצלה למיליוני אנשים בשנה. מארגון שבשנתו הראשונה (1930) הגיש עזרה דחופה ל-1,000 איש, באמצעות שני זוגות אופניים ואמבולנס אחד, הפך מד"א לארגון המתנדבים הגדול ביותר בישראל, המונה 24 אלף מתנדבים וביניהם רופאים, פרמדיקים, חובשים ו-14 אלף בני נוער. יהודים, ערבים, חילונים ודתיים הפועלים בארגון יחד למען תושבי מדינת ישראל ותושבים ברחבי העולם. מד"א מפעיל את יחידת כונני התגובה המידית המונה 7,000 עובדים ומתנדבים שמגיעים לזירה בתוך דקות בודדות ומעניקים סיוע רפואי ראשוני, טרם הגעת האמבולנס.

כחלק ממאמציו השוטפים של מגן דוד אדום לקצר את זמני התגובה וההגעה של צוותי מד"א, החובשים והפרמדיקים מגיעים לזירות אירועים בכלי תחבורה שונים: החל מאמבולנסים וניידות טיפול הנמרץ המוכרים, ועד למסוקים, אופניים חשמליים ורכבי בימבולנס, שמגיעים גם למקומות סבוכים, וכן צי אופנועים הכולל למעלה מ-650 אופנועים המגיעים לזירות אירועים בכל רחבי הארץ.

טכנולוגיה פורצת דרך

ארגון ההצלה הלאומי של מדינת ישראל התפתח במרוצת השנים עד לאין שיעור. הן מבחינת כוח האדם והכשרתו והן מבחינת הטכנולוגיה שפיתח הארגון. מד"א נמצא בחזית הטכנולוגיה של רפואת החירום הטרום-אשפוזית, ונחשב בין המובילים בעולם בתחום זה. מי שמבקר במוקד הלאומי המשולב הארצי של מד"א בקריית אונו נדהם מהמראה הטכנולוגי המרהיב במרחב ממוגן, המאפשר רצף עבודה בעתות שגרה, בעתות חירום וגם בעת מלחמה, ממערכות השליטה והבקרה ומהמערכות הטכנולוגיות שמפתח הארגון על מנת לצמצמם את זמני התגובה ולשפר את סיכויי ההישרדות של חולים ופצועים במצב קריטי.

צילום: דוברות מד"א

אפליקציית "מד"א שלי"

אחת ההוכחות לכך היא אפליקציית "מד"א שלי", שהביאה בשורה של ממש בתחום הצלת החיים בישראל. האפליקציה הייחודית כוללת את הרקע הרפואי של החולה, מאפשרת הזמנת אמבולנס בלחיצת כפתור, שיחת צ'ט מיוחדת עם כבדי שמיעה, שיחת וידיאו לייב, הזמנת אמבולנס לבן משפחה במהירות ועוד.

בלחיצת כפתור פשוטה ביישומון "מד"א שלי", ניתן ליצור קשר ישיר עם החובשים והפרמדיקים במוקד החירום 101 של מד"א, ותורן המוקד יזהה באופן אוטומטי את מיקומו של המתקשר.

בעזרת האפליקציה יכול כל אחד להזין ליישומון מבעוד מועד מידע רפואי חיוני, כמו מחלות כרוניות, אלרגיות, רגישות לתרופות, תרשים אק"ג, סיכום מחלה אחרון ועוד.

המידע שהוזן ליישומון יופיע בקבלת הקריאה באופן מיידי ומאובטח במערכת השליטה והבקרה במוקד מד"א, ויסייע משמעותית בקיצור הליך התשאול של המוקדן והרקע הרפואי יועבר לצוות האמבולנס שבדרכו לחולה. כתוצאה מכך הסיוע הרפואי יוצא לדרך מהר יותר ועם כל המידע הדרוש לטיפול רפואי מהיר ומקצועי.

מאחר שמחקרים מצביעים כי בעת שאדם נתון תחת לחץ רב הוא צפוי להתקשות בניהול שיח בשפה זרה (בשל תחושת פאניקה) ויוכל לדבר רק בשפת האם, ומאחר שישראל ידועה בריבוי התרבויות והשפות בה, שדרגו במד"א את האפליקציה כך שתוכל להתאים לדוברי שפות שונות. המטרה הסופית של מתכנתי האפליקציה היא שברגע בו אדם דובר שפה מסוימת יוצר קשר דרך היישומון, שיחתו תגיע ישירות לפרמדיק מד"א הדובר אותה שפה וכך ניתן להציל חיים בכל שפה ובלחיצת כפתור פשוטה.

"השקעה בהון אנושי, בהדרכות ובהשתלמויות, בד-בבד לצד השקעה בפיתוח טכנולוגיה מתקדמת, הם אלו אשר בכוחם לשמור על מד"א כסמל ומופת בהצבת רף גבוה בתחום הטכנולוגי בקנה מידה עולמי כאשר פועל ביתר שאת על מנת למקסם פעילות מצילת חיים". מסביר אלי בין, מנכ"ל מד"א. פיתוחי טכנולוגיות הוטמעו גם במוקד מד"א, במסגרתן ניתן לאתר מיקום של מזמין האמבולנס, לקיים שיחות וידיאו ולתת מענה תוך 4 שניות בלבד.

צילום: דוברות מד"א

יחידת אופנועי החירום של מד"א

אופנועי החירום של מד"א – הראשונים בזירה עד הגעת האמבולנס

מד"א הפועל ללא לאות לקיצור זמני ההגעה למטופלים ולהתמודדות עם עומסי התנועה שהולכים וגוברים מיד שנה, הקים את יחידת האופנוענים המונה למעלה מ-650 אופנועים.

יחידת הכוננים הארצית של מד"א פועלת משנת 2000, כשבשנת 2003 האופנועים נכנסו למד"א בפריסה ארצית, וכיום, כאמור, פועלים ביחידה מאות אופנועים. האופנוענים יוצאים לשטח כשאיתם תיק הכולל את מלוא הציוד מציל החיים הקיים באמבולנס: דפיברילטור, מכשיר הנשמה, ציוד חבישה, מזרקי אפיפן לטיפול בהתקף אלרגיה מסכן חיים ועוד.

בין האופנועים גם אופנועים כבדים ואופנועי טיפול נמרץ הרכובים על ידי פארמדיקים ורופאים מצוידים בציוד טיפול נמרץ כגון דפיברילטור מתקדם ותרופות מגוונות. ההגעה על האופנוע קלה ומהירה יותר, ובמקרים דוגמת תאונות דרכים יכולים האופנוענים לנצל את יכולת התנועה המעולה שלהם ולחסוך זמן יקר.

מקור גאווה נוסף הוא מהפכה שביצע מד"א בנושא מנות דם, מהפכה שמביאה להעלאת הסיכוי להצלת חיים של פצוע מדמם בשטח. במסגרת שיתוף פעולה בין חיל הרפואה בצה"ל לשירותי הדם של מד"א, שופר הטיפול בפצוע המדמם בעת הפינוי בהיטס על ידי מתן מנות דם מלא (במקום כדוריות דם דחוסות). על מנת לאפשר את השינוי המשמעותי, צוות המעבדה לסיווג דם בשירותי הדם של מד"א, הצליח להעמיד ולתקף שיטה אוטומטית וממוחשבת לבדיקת כייל הנוגדנים, דבר שמאפשר לזהות את התורמים המתאימים, שמנות הדם שתרמו ישמשו את יחידת הפינוי בהיטס בצה"ל.

סמנכ"לית שירותי הדם במד"א, פרופ' אילת שנער: "שירותי הדם של מד"א עומדים בקדמת הטכנולוגיה ובעקבות כך נמצאת מדינת ישראל בחזית עם המדינות המובילות בעולם בתחום הרפואה, המעניקות טיפול מתקדם המסייע למנוע מוות כתוצאה מדימום בטרם הגעת הפצוע לבית החולים ומגבירה את הסיכוי להצלת חיים".

הטכנולוגיה המתפתחת ומפותחת במד"א לא נשארת בגבולות ישראל. מד"א מייצא את הטכנולוגיה שהוא מפתח למדינות אחרות בעולם, כחלק מהסיוע שהוא מעניק למדינות שונות. בחודש אפריל בשנה שעברה הוטמעה מערכת השליטה והבקרה של מד"א בפיליפינים, תוך התאמתה לצרכי המדינה. כך למשל נמצאו פתרונות יצירתיים לבעיות מקומיות כמו רישום מטופלים במצב בו אין לאזרחים מספרי תעודות זהות ומתן מענה למבנה המיוחד של השלטון המקומי (BARNGAY) שבגללו לעתים נוצר מצב בו ברובעים שונים באותה עיר קיימים רחובות בעלי שם זהה – סוגיות שצוותי מד"א בשיתוף אנשי הצלב האדום הפיליפיני מצאו להן פתרונות יצירתיים.

בנוסף, הטמיעו אנשי מד"א אפליקציה המותאמת לנייד ולטאבלטים שתאפשר למנהלים לשמור ולנהל את המידע על המתרחש בשטח בצורה טובה יותר, וחשוב מכך תאפשר למטה הארגון ולמנהליו לעקוב אחרי הפעילות, במיוחד במקרה של אסון מרובה נפגעים.

צילום: דוברות מד"א

מד"א בפעילות מבצעית

פעילות הומניטרית בעולם כולו

כשבחדשות מדווח על אסונות טבע ומשברים הומניטריים, משלחות מד"א כבר עושות את דרכן לאזורים מוכי האסון. כחלק מהפעילות ההומניטרית של הארגון, ניצב מד"א בחזית העולמית של ארגוני ההצלה. במסגרת הצלב האדום הבינלאומי, משלחות מד"א בעולם הן בין הראשונות לסייע לנפגעים, להקים בית חולים שדה ולהעמיד לרשות המקומיים ציוד רפואי. בימים אלה ממש נמצאים אנשי מד"א במוזמביק ומסייעים לנפגעי אסון הצקלון.

"במד"א מתורגלים בטיפול באסונות בינלאומיים ואנשי הארגון מצטרפים למשלחות בינלאומיות בכל העולם במסגרת הצלב האדום הבינלאומי, לטובת הענקת סיוע במקרי אסון. שיתוף הפעולה שלנו עם הצלב האדום חזק ומשמעותי ובאמצעותו אנו כל הזמן לומדים ומשתפרים. למגן דוד אדום יכולות ושיטות פעולה מהמתקדמות בעולם ואנו ערוכים ומוכנים לכל תרחיש", אומר מנכ"ל מד"א אלי בין.

התנדבות בקהילה כחלק משגרת עבודה

פעילות מד"א בתחומי ההתנדבות בקהילה מסיבה לארגון ולחבריו גאווה גדולה. יוזמות ופעילויות שונות שמבצע מד"א לאורך השנה, מחברים את הארגון עם הקהילה ומהווים חלק משגרה ברוכה בארגון. לקראת חג הפסח אספו מתנדבי מד"א במסגרת "קמחא דפסחא" עשרות אלפי חבילות מזון למשפחות מעוטות יכולת. זו השנה ה-15 בה אלפי מתנדבי מד"א, בני נוער ובוגרים, מתגייסים למבצע רחב היקף של איסוף מזון כדי שלא יישאר בית אחד בישראל ללא שמחת חג בשולחן הסדר. את החבילות תורם הציבור הרחב ומתנדבי מד"א אוספים את המוצרים, אורזים ומחלקים אותם.

מנכ"ל מד"א אלי בין: "מד"א הוא ארגון שפעילותו להצלת חיים שזורה בחיי תושבי ישראל. החיבור שלנו עם הקהילה, הוא ערך עליון עבורנו – אנו נמצאים בקשר שוטף עם גורמי הרווחה בארץ לאורך כל השנה ובחג במיוחד. חשוב לנו לעשות את מירב המאמצים על מנת להגיע ולסייע, מדובר במשימות הומניטריות מהמעלה הראשונה".

כל אלה ועוד הופכים את מד"א למקור גאווה ישראלית. ארגון פורץ דרך, ההולך ומתפתח, המרחיב את גבולותיו ופועל כל העת להצלת חיים בדרך ההומניטרית ביותר, המתקדמת ביותר, היעילה ביותר והרגישה ביותר.

ידידי מד"א בישראל – נלחמים למען עתיד טוב יותר לכולנו

מגן דוד אדום הינו ארגון ההצלה הלאומי של מדינת ישראל ופועל בהתמדה לספק לציבור את שירותי ההצלה הטובים והמתקדמים ביותר בעולם, תוך ששם לנגד עיניו הקפדה יתרה על איכות ומצוינות הטיפול לצד מאבק מתמיד בקיצור זמני התגובה למתן מענה למטופלים.

מד"א אינו מתוקצב על ידי המדינה ופעילותו מתאפשרת הודות לאגודות הידידים בארץ ובעולם, שמסייעים בגיוס תרומות ומשאבים הנחוצים לארגון. ידידי מד"א בישראל שמו למטרה לחזק את חוסנו של מגן דוד אדום ופועלים בישראל לגיוס תרומות ומשאבים. הארגון פועל משנת 2004 ומאז סייע ברכישת אמבולנסים, ניידות לטיפול נמרץ, אופנועי טיפול נמרץ וציוד חדשני ויקר הנחוץ להצלת חיים.

בין חברי הוועד המנהל נמנים בכירים מראשי המשק, אשר עושים עבודתם בהתנדבות מלאה, מתוך תחושת שליחות ואחריות חברתית, לתיקון עולם ולשינוי פני המציאות בתחום הצלת חיים ברפואה הטרום-אשפוזית עבור כלל תושבי ישראל. בין החברים: פרופ' יהודה סקורניק, צבי סטפק, ראובן שליסל, רו"ח שמעון ז'יטניצקי, ד"ר חיים פרלוק, דן אלמן, דני צימט, רפי פריאל, אסתי סקורניק, דן לוינסון, קותי מנסדורף ומיכה אנג'ל.

גיל ויזר, יו"ר אגודת הידידים, מאמין כי שותפות אמיתית של בעלי השפעה מהמשק הישראלי, יחד עם מגן דוד אדום, יסייעו למצב את הארגון בחזית הקדמה המקצועית והטכנולוגית בתחום שירותי רפואת החירום. ויזר מדגיש כי ההשקעה במד"א חוזרת לכולנו בגדול. אנו עדים מדי יום לסיפורי הצלת חיים של אזרחים שכל החיים עוד לפניהם. שהציוד המתקדם והמענה המיידי של צוותי מד"א הם שהשיבו להם את החיים.

"אני קורא לציבור מקבלי החלטות, להיות שותפים ולקחת חלק במאמצינו לחיזוק חוסנו של מגן דוד אדום. בהצלת חיים אין הזדמנות שנייה, חתירה מתמדת למצוינות ולשיפור שירותי רפואת החירום בישראל יובילו לייעול ולצמצום מתמיד של חלון הזמן היקר בהצלת החיים שלנו ושל יקירינו. הגדלת היקף המשאבים נחוצה לנו לרכישת הציוד הרפואי המתקדם ביותר, להגדלת צי רכבי ההצלה ולשמירה על הרמה המקצועית של צוותי מד"א, אשר ערוכים למען כולנו בשגרה ובעיתות חירום לאומיים".

טוב לדעת