Search magnifier

חיפוש

עכשיו קל ונוח יותר למצוא כל כתבה ברוכים הבאים לאתר אקסטרה המחודש - עדכני ומגוון בשפע כתבות ומאמרים מקצועיים חדש באתר: מגזין 'הירוק החדש' - כל הפרטים על תעשיית הקנאביס הרפואי בישראל. לחצו כאן

מעשה ידי רב-אמן

תערוכה המוצגת במוזיאון ישראל כוללת, בין השאר, את עבודותיו של מעצב רהיטי היוקרה ניסו אדוט מגלריית הרהיטים NISO, שקיבל הכרה רשמית ממנכ"ל המוזיאון כרב-אמן. אדוט, מעצב הרהיטים הראשון בארץ שמציג תערוכה במוזיאון: "אין יותר מרגש מקבלת הכרה באמנות שלי". ראיון מיוחד

שחמט. כלי המשחק האחיקוניים של הרטוויג הוגדלו ונוצרו בעבודת יד מוקפדת (צילום: דרור עינב)

כשהאוצר ד"ר אלי ברודרמן, ראש אגף הנוער והחינוך לאמנות במוזיאון ישראל בירושלים, התקשר לפני כחצי שנה למעצב רהיטי היוקרה ניסו אדוט הוא לא כל כך הבין מה הוא רוצה ממנו. אדוט אומנם יוצר ומעצב רהיטים ידוע ומוכשר, אך נחשב לאיש צנוע ונחבא אל הכלים. "אני מעצב ומייצר רהיטים בהתאמה אישית כבר 45 שנה. לא היה ברור לי מה אוצר במוזיאון שבו מוצגות תערוכות חשובות וידועות רוצה ממני", מספר ניסו אדוט, הבעלים והמעצב הראשי בגלריית NISO רהיטים.

"הטלפון הגיע בעקבות המלצתה של לאה רוטשטיין, מנהלת אגודת ידידי מוזיאון ישראל, שראתה את הרהיטים היוקרתיים שלי ואהבה מאוד את השפה העיצובית הייחודית של כל רהיט שאני מעצב. ד"ר ברודרמן שיתף אותי בתערוכה עתידית שהוא יוזם ויוצר, שתוצג במוזיאון במלאת 100 שנה להקמת תנועת הבאוהאוס, ואמר שכרב-אמן היצירות שלי מתאימות לרוח הבאוהאוס כי הן מדברות באותה שפה, שכוללת קווים ישרים בעיצוב מינימליסטי ומדויק, המבוצעים בעבודת יד".

NISO רהיטי יוקרה. עיצוב מינימליסטי ומדויק (צילום: רן גולני)

אדוט התרגש משיחת הטלפון וקבע להיפגש עם ד"ר ברודרמן אוצר התערוכה בגלריית הרהיטים שלו, בפלורנטין. לפגישה הגיעו בנוסף לד"ר ברודרמן גם נגה אליאש-זלמנוביץ', אוצרת משנה, ופרופ' עידו ברונו, מנכ"ל מוזיאון ישראל. יחד ערכו נציגי המוזיאון סיור מודרך באולם התצוגה בו מוצגים רהיטים פרי עיצובו של אדוט.

"בשיחת הטלפון הוסבר שההחלטה הסופית באשר להשתתפותי בתערוכה היא של פרופ' ברונו. במהלך הסיור ראיתי שהוא מתרשם מהרהיטים ומעיצובם. בסוף הסיור הודיע לי פרופ' ברונו שאקח חלק בתערוכה ומוזיאון ישראל יכיר בי כרב-אמן ובכך אהפוך למעצב הרהיטים הראשון בישראל שנחשב לרב-אמן ומציג בתערוכה כלשהי במוזיאון בארץ".

איך הרגשת באותם רגעים?

"זה ריגש אותי מאוד. כל חיי אני עובד ויוצר ופתאום אחרי שנים של עבודה קשה אני מקבל הכרה כרב-אמן ממוזיאון ישראל.

"לקח לי כמה ימים לעכל את הבשורה המשמחת וגם עכשיו כשאני מדבר על זה אני נרגש מהמחשבה על הכבוד הגדול שנפל בחלקי. תמיד משמח אותי שאנשים אוהבים את היצירה והעבודה שלי. אבל כשאנשים מכובדים כמו ד"ר ברודרמן ופרופ' ברונו משבחים אותי על עבודתי ומכירים בי כרב-אמן, זאת תחושה גדולה של שמחה והתרגשות".

שבוע לאחר מכן הגיעו אנשי סגל המוזיאון ומנהלי התערוכה בכדי לשתף את אדוט בפרטים אודות התערוכה המתהווה. "אנשי המוזיאון הציעו לי הצעות שונות למיצג ואפשרו לי להחליט מתוכן איזו מהן אציג בתערוכה. התרגשתי מכך שאפשרו לי לבחור את המיצג שיוצג בתערוכה, ובו אביא לידי ביטוי את האמנות והשפה העיצובית שלי כמעצב ורב-אמן".

איזה הצעות הציעו לך ומה בחרת בסופו של דבר?

"מנהלי התערוכה הציעו לי שלוש הצעות שכולן נראו מאתגרות ומיוחדות. הציעו לי ליצור מיצגים של בית הספר בגרמניה, בית קפה, ושחמט ענק – כולם בהתאם לעיצוב המאפיין את תנועת הבאוהאוס. מכיוון שכילד אהבתי לשחק שחמט, החלטתי בסופו של דבר לעצב לוח שחמט ענק.

"יחד עם ד"ר ברודרמן אוצר ויוזם התערוכה ופרופ' עידו ברונו, מנכ"ל מוזיאון ישראל היו עוד שותפים לדרך", מספר אדוט. "נציגי התערוכה לאה רוטשטיין, מנהלת אגודת ידידי מוזיאון ישראל, נגה אליאש-זלמנוביץ', אוצרת המשנה, והאדריכל עומר בר – ליוו אותי לאור כל תהליך היצירה. הרגשתי שהצוות המקצועי במוזיאון ממש מחבק אותי ומאמין בי, וזאת תחושה נפלאה שקשה לתאר במילים".

שולחן עבודה בחיפוי עור, בהשראת מרפסות הבאוהאוס (צילום: דרור עינב)

מיצג השחמט

התערוכה בה מקבל ניסו אדוט הכרה כרב-אמן, מוצגת כבר מחודש יולי במוזיאון ירושלים. "שוברים את הכלים וכן משחקים" היא תערוכה שנולדה במלאת 100 שנה להקמת תנועת הבאוהאוס. התערוכה מוצגת באגף הנוער וכוללת מגוון עשיר של יצירות מקור והתנסויות בפינות פעילות ומשחק ברוח הבאוהאוס, שהייתה חדשנית לזמנה ועודנה רלוונטית לימינו.

ניסו, המעצב – אומן וותיק ומוערך, בחר כאמור ליצור במיוחד עבור התערוכה שחמט רצפתי שגודלו 3X3 מטרים, במחווה למשחק האייקוני שעיצב ג'וזף הרטוויג בשנת 1924. המיצג שתכנן לתערוכה מהווה רפליקה בקנה מידה חדש: לא עוד "משחק שולחן" אלא "חלל של משחק", אליו מוזמנים המבקרים לחזור לילד שבתוכם ולהתנסות בו. כלי המשחק האייקוניים של הרטוויג הוגדלו ונוצרו בעבודת יד מוקפדת כקוביות עץ מרופדות בעור, החומר האהוב על ניסו, שהפך זה מכבר לסימן ההיכר של עבודותיו.

כך כל הכלים – צריח, סוס, רץ, מלך, מלכה וחייל – הם בעצם צורה מיוחדת, ואת מקום המלכות והמלכים תופס ריפוד העור הקלאסי. מאחר שהעור הוא חומר טבעי ורגיש, פיתח ניסו תהליך ייחודי של ציפוי שמעניק לו עמידות והגנה ומאפשר לעשות בו שימוש שיוצא מגבולות הכורסה אל הרצפה. המבקרים בתערוכה מוזמנים לנוע על גבי לוח השחמט המשובץ שעיצב ניסו אדוט ולחוש ברגליים ובידיים את "המהלכים" של כל כלי, עד לניצחון של הלבן או השחור.

על המיצג עבד אדוט במשך שלושה חודשים בהם לא נח לרגע. "מדובר במיצג שעשוי כולו בעבודת יד והיה לי חשוב להקפיד על הסטנדרטים הגבוהים בעיצובו – בדיוק כפי שאני מקפיד בעיצוב רהיטי יוקרה. כשעיצבתי את לוח השחמט היה ברור לי שהוא יכלול, לצד רמת גימור גבוהה, גם הקפדה על הפרטים הקטנים ושימוש נרחב בחומרי גלם המזוהים עם עבודתי. כל אלו הפכו את המיצג לבעל אמירה אישית אמיתית", משתף אדוט בתהליך העבודה.

"אחרי שגיבשתי קונספט והיה ברור לי איך אני רוצה שהמיצג ייראה, התחלתי בעבודה על המיצג. כך, למשל, כל כלי במשחק גולף בעץ ונעטף בעור באופן ייחודי, בעבודת יד. על מנת שידברו באותה שפה, גם ריבועי לוח השח מט נוצרו מעץ בחיפוי עור, חוברו והוצמדו יחד בשיטה ייחודית, ומסגרת לוח השחמט דורגה על מנת ליצור שיפוע והפרדה בין הרצפה לגובה המיצג", מספר אדוט בהתרגשות.

לוח השחמט הענק שמוצג בתערוכה "שוברים את הכלים וכן משחקים", כולל חשיבה עמוקה וירידה לפרטים הקטנים, כמצופה מרב-אמן. זאת כנראה הסיבה שביום פתיחת התערוכה בחר פרופ' ברונו מבין המיצגים הרבים שהוצגו במוזיאון ישראל לשבח את יצירתו של אדוט, אותו הגדיר כ"איש רב כישרון ובעל תבונת כפיים יוצאת דופן". התערוכה היא ככל הנראה סנונית ראשונה בעוד רבות שעתידות לבוא. נראה שאחרי שנים של יצירה ועבודה קשה, מקבל ניסו אדוט את ההכרה כרב אמן לה הוא כל כך ראוי.


התערוכה "שוברים את הכלים וכן משחקים", מוזיאון ישראל, שדרות רופין 11 הקריה, ירושלים, תוצג עד אפריל 2020.
טוב לדעת
נגישות