Search magnifier

חיפוש

עכשיו קל ונוח יותר למצוא כל כתבה ברוכים הבאים לאתר אקסטרה המחודש - עדכני ומגוון בשפע כתבות ומאמרים מקצועיים

ייעוץ לוגיסטי – להגדלת שורת הרווח השולי של הארגון

"חברות יכולות ליצור יתרון תחרותי באסטרטגיית שרשרת אספקה מתאימה, ואילו ייעוץ לוגיסטי מדויק מסייע לזהות ולהתאים את המודלים התפעוליים המתאימים ביותר לעסק" - ראיון מיוחד עם אורלי לביא, מייסדת ומנכ"ל MindLogistics, חברת הייעוץ המובילה בתחום השילוח הבינלאומי

צילום: shutterstock

אורלי לביא (צילום: יח"צ)

אורלי לביא היא מייסדת ומנכ"ל 'מיינדלוגיסטיקס' (MindLogistics), חברת הייעוץ המובילה בישראל בתחום השילוח הבינלאומי, אשר מפתחת כלי בקרה וניתוח נתונים מתקדמים. אני פוגשת את אורלי במשרדי החברה בתל אביב. אורלי עובדת עם אנליסטים על הוצאות היבוא של אחת החברות הגדולות במשק בהשוואה למדדים המקובלים בענף.

אורלי, כיצד אתם משפרים את הרווח הגולמי של הלקוחות?

"הקמתי את החברה לפני כעשור במטרה לתת מענה אובייקטיבי ומקצועי לאחד התחומים 'האפורים' בכל תחומי התעשייה. הלוגיסטיקה מהווה בחברות מסוימות כ-20% מהוצאות החברה ואף למעלה מזה. במיוחד נכון הדבר בחברות תעשייתיות או קמעונאיות, שבהן עלויות הלוגיסטיקה על מרכיביה והמיסים נוגסות חלק משמעותי מהרווח הגולמי. בגלל עומס ולחצים תפעוליים, תשומת ליבם של הממונים על התחום בפירמה מוסטת מהעלויות לעמידה בלוחות הזמנים ואילוצים אחרים.

"מיינדלוגיסטיקס היא פירמת ייעוץ ליבואנים ויצואנים. אנו מנהלים מכרזים בשילוח בינלאומי, עורכים בקרה חודשית, מטמיעים תהליכי עבודה ומביאים להתייעלות בתהליכי שרשרת האספקה וניהול לוגיסטי – וכל זאת, במטרה להפחית עלויות. בנוסף, אנחנו משמשים כנציגים עבור יצואנים ויבואנים מול הרשויות השונות, לטובת מיצוי הטבות מדינה בהתאם למוצר, לתחום וכדומה".

מה הביא אותך להקים את החברה?

"זיהיתי שחברות נכנסות לקשיים בגלל התנהלות לוגיסטית לא נכונה – גם חברות המעסיקות אנשי מקצוע, שיש להן מתודות עבודה – והבנתי שיש מקום להתייעלות. הבנתי שאני יודעת לעזור להן במקום שאף אחד אחר לא נגע בו, ואני גאה לומר שאנו מביאים ערך מוסף לחברות המובילות בתחומן".

עד כמה יתכן הבדל בעלויות השילוח בין מודל אחד לאחר? ממה נובעים הפערים הללו?

"על-פי רוב, אנו מצליחים להביא להתייעלות של 10-50% מהוצאות השילוח של הפירמה, והפערים מאוד שונים מחברה לחברה. יש חברות שעלויות השילוח שלהן עומדות על 4 מיליון דולר, ואנו מגיעים לפעמים לחיסכון שנתי של 1.5 מיליון דולר לחברה!! החיסכון יכול להגיע בשל שינוי מתודות עבודה, התאמה של הספקים הנכונים לשירות הנדרש, חשיבה מחוץ לקופסה, ניצול מיטבי של הטבות מדינה, שינויים בתוואי השילוח. גם בעולם הלוגיסטיקה והשילוח הבינלאומי אלוהים נמצא בפרטים הקטנים, ולפעמים סכום שנראה לחברה זניח מצטבר בסוף השנה למאות אלפי שקלים וגם למיליונים – שמתווספים לשורת הרווח.

"צריך לזכור, שזה תחום שנמצא בדרך כלל מחוץ לרדאר של מנהל הכספים ובוודאי של מנכ"ל החברה והבעלים, עם מעט ספקי שירות חזקים מאוד. החברות מניחות שאחרי שמנהל הרכש ניהל מו"מ הן מסודרות. אבל המציאות שונה. מנהל הרכש מנהל מו"מ על-פי הנתונים שיש לו ועושה הסכמי מסגרת, אך היומיום מנוהל על-ידי אנשי הלוגיסטיקה שמתנהלים על-פי אילוצים וצורכים שירותי אד הוק שעלותם אינה מובטלת. לנו יש יתרון לגודל, באמצעות מדדים שיוצרים השוואה בין הארגון שלהם לארגונים אחרים בשוק. כשמסתכלים על כל שרשרת האספקה מנקודת מוצא לנקודת היעד, תוך היכרות עם כל השלבים בתהליך, יש המון אפשרויות והן מאוד שונות בעלויות".

יש לך דוגמה של לקוח שחסכתם לו סכום נכבד מהוצאות השילוח?

"חברה טכנולוגית שהתאפיינה במשלוחים אוויריים מאוד צפופים, מאות טונות בשנה. כשניתחנו את פעילותה, ראינו שחיובי ההיטלים לא היו לפי תעריפי חברות התעופה בהסכם שלהם. המשלוחים גם לא עמדו לרוב במועדים, בכל פעם מחדש היו בעיות מקום במטוסים – מה שגרר חיובים יקרים אף יותר, ובפועל היו להם חיובים גבוהים בהרבה מהחוזה. בהסכם נכון מול חברות תעופה הם חסכו למעלה מ-50% מעלויות ההובלה, קיצרו את זמני ההובלה ביותר מ-50% ואף זכו להטבות נוספות שהשגנו עבורם בפתיחת ההסכמים, הקצאת אלוקציות מתאימות וניהולם הנכון מחדש. בסך הכול, שורת הרווח של החברה גדלה ב-4.5 מיליון שקל בשנה בזכות הפעילות שלנו".

איך היית מתארת את הלקוח הישראלי?

"אני נדהמת בכל פעם מחדש לגלות שהמנכ"ל מופתע לגלות דברים שלא היה מודע להם. אנחנו ממש 'הופכים לו את הראש', סליחה על הביטוי. כשאנו שואלים אותו או את ה-CFO למה השילוח שלהם מתנהל כפי שהוא מתנהל, התשובה השכיחה היא 'כי ככה החליטו בלוגיסטיקה' או שהוא לא יודע. פעמים רבות אנו מוצאים כי ניתן לעשות שינויים תוך שמירה על רמת השירות הנדרשת, ובדרך להפחית באופן משמעותי את הוצאות הלוגיסטיקה.

"יש גם חברות שבכוונה לא סוגרות מחירים מראש בגלל שינויים בתמחור, כשהן מאמינות שככה יקבלו את המחירים הטובים ביותר בכל רגע נתון. היה לנו לקוח שבדקנו את המספרים המדויקים לאורך 3 שנים אחורה, וגילינו שהוא תמיד שילם יותר מהמדד המקובל בשוק – והוא לא היה מודע לזה בכלל. לראשונה, סגרנו עבורו הסכם מחירונים וכך הוא הצליח לחסוך מאות אלפי שקלים בשנה.

"צריך לזכור, שתמיד ישנם פערי עלויות ממועד קבלת הצעת המחיר, דרך הזמנת השילוח ועד למועד שהמכולה מגיעה בפועל לנמל, וכתוצאה מזה חברות רבות לא עוקבות באמת אחרי המחירים וסומכות על המשלח. כאשר אנו נכנסים לתמונה נוצרת בהירות, וזה דבר סופר חשוב למנהל הכספים ולהתנהלות החברה בפרט".

יש לכם גם שירותים ייחודיים?

"כן. אנו מספקים שירותים פרטניים לחברות, כגון טיפול במשלוחים ליבואנים או יצואנים קטנים. יש לנו גם שירותי הקמה וייעוץ של מערכות לוגיסטיות מחוץ לתחומי מדינת ישראל שבהם הייצור, לדוגמה, נעשה במזרח הרחוק וההפצה בארה"ב ואירופה (דרופים). אנו גם מנהלים פרויקטים מורכבים בתחום הביטחוני, צ'ארטרים וכדומה.

"אנו גם מסוגלים לנהל מבצעים לוגיסטיים מורכבים למדינות עולם שלישי. מדינות שבהן השילוח צריך להיות ממש 'טיילור מייד', כאשר אין טיסות ישירות מישראל ואין מסלול קבוע וצריך לתפור פתרון הרבה יותר מורכב וחכם. אנו מתמחים גם בטיפול בסוגיית החזרי מכס ליצואנים (הישבון). לקוחותינו מקבלים החזר תשלומי מכס במיליוני שקלים".

כיצד היית מאפיינת את שוק השילוח בישראל לעומת המקובל בעולם?

"ישנה מגמה עולמית שחברות נעזרות בייעוץ לוגיסטי במטרה לשפר את ביצועי הפירמה. ייעוץ לוגיסטי הפך לשירות חובה למנהלים בכירים. בענף השילוח בישראל יש כ-15 שחקנים גדולים ועוד כ-200 חברות קטנות יותר, וזה שונה מאוד מהעולם שבו יש יותר חברות גלובליות. ישראל מושתתת הרבה על יחסים אישיים ואמון, ופחות על מקצועיות ואיכות; מתנהלים פחות מכרזים מהמקובל בענף בעולם, ולפירמות יש פחות הבנה מעמיקה של השוק. העולם כיום גלובלי ותחום השילוח נכנס לליבת ההוצאות וההכנסות של הפירמה. החברות חשופות לתחרות הולכת וגוברת, מה שמכריח אותן להתייעל".

לסיכום, יש לך טיפ לתת למנכ"ל שקורא את הכתבה?

"בטח תופתעו לשמוע, אבל זו המציאות: בחשבוניות יבוא ויצוא, מנהלי חשבונות בישראל מקלידים רק את השורה התחתונה ולא יודעים באמת על מה הולך הכסף. אלו נתונים קריטיים לניתוח שיטות העבודה של הפירמה בתחום. חברות יכולות ליצור יתרון תחרותי באסטרטגיית שרשרת אספקה מתאימה, ואילו ייעוץ לוגיסטי מדויק מסייע לזהות ולהתאים את המודלים התפעוליים המתאימים ביותר לעסק".


www.mindlogistics.co.il | טל': 077-3009387
טוב לדעת