Search magnifier

חיפוש

עכשיו קל ונוח יותר למצוא כל כתבה ברוכים הבאים לאתר אקסטרה המחודש - עדכני ומגוון בשפע כתבות ומאמרים מקצועיים

להינעל עליהן

בזמן שהישראלים חתומים, בין השאר, על סנדלים תנ"כיים, נעלי גולדה, נעלי שורש ועוד, בנוסח "את הכי יפה כשנוח לך", יש מי שהפך את הנעליים לחגיגה משעשעת ויצירתית כחלק החשוב בהופעה כולה. ככה יוצאים מהקופסה (של הנעליים)

ליעונה מנקלי (צילומים: Irregular Choice) שמנת פברואר 2019
צילום: Irregular Choice

כבכל תהליך אבולוציוני, כפות הרגליים זכו לכסות בסיסית, כהגנה נדרשת מפני פגעי מזג האוויר ותנאי החוץ. מכיוון שהחומרים הראשוניים שמהם הוכנו הנעליים הראשונות בעולם התכלו, קשה להתחקות אחר התקופה המדויקת שבה החלו בני האדם לכסות את רגליהם, וההערכות הגסות גורסות שזה קרה בין 7,000 ל-8,000 לפני הספירה. דרך ארוכה ופתלתלה דידו הרגליים שעליהן פיסות עור שנקשרו בחבלים, צעדו בנעלי הגולדה, כמעט ומעדו בנעלי הארמדילו של ליידי גאגא, עד שלבסוף מצאו את דרך המלך: בין סניקרס נוחות וטרנדיות להידוס ותיפוף אלגנטי בעקבי סטילטו דקיקים.

צילום: Irregular Choice

לחצו להגדלה

במעבר חד מהסטילטו, לתקופה המודרנית, בה נוח ויפה יכולים לדור בכפיפה אחת, והגדרת ה"יפה" מתרחבת וזוכה לטוויסט קיטשי וססגוני, קבלו את הבחירה הנועזת, מותג הנעליים הצבעוני והמרהיב Irregular choice, המציין בימים אלה שני עשורים להיווסדו, שהמוח העומד מאחוריו הוא דן סאליבן (יליד 1971).

סיבוב עולמי

"הוריי היו מעצבי נעליים בשנות ה-70 וה-80, ועיצוב נעליים היה בדמי", מספר סאליבן. "גדלתי בבית שבו האופנה הייתה חלק מאוד משמעותי. נסעתי ברחבי העולם וביקרתי במקומות עם סגנונות שונים ומשונים, ומגיל צעיר הבנתי את שיטת המכירה בסיטונות ושיטות ייצור".

באחת החופשות, כשהיה בן 13, ישב במפעל איטלקי, אליו הגיעו הוריו על מנת לפתח את קולקציית ההנעלה החדשה שלהם. בזמן ששהה שם והשתעמם לפרקים, התחיל לשרבט ולצייר, וכך נולדה בעצם הנעל הראשונה שלו. "הוריי כל כך אהבו את הסקיצה, שהחליטו לפתח ולייצר אותה עוד באותו שבוע במפעל. כזה בר מזל הייתי", הוא מעיד. הנעליים שעיצב הפכו מבוקשות וכך התגלגל סאליבן לעסוק בתחום. "מעולם לא למדתי את התחום ולא למדתי עיצוב נעליים או עיצוב בכלל. את הידע רכשתי מהסביבה הקרובה. הקשבתי ולמדתי מכל מה שהוריי עשו", הוא מספר.

למרות הדרך שנסללה בפניו, לקח לסאליבן זמן להחליט על כיוון מקצועי להתחיל לצעוד בו, והוא ביקש, כאחרון בני התשחורת, לנסוע בעולם לפני שיפצח בקריירה עניפה. כך יצא שעזב את הבית והחל לתור את העולם כבר בגיל 15, תוך שהוא דואג להשלים את חינוכו הפורמלי.

צילום: Irregular Choice

לחצו להגדלה

מתי החלטת לפתוח חנות משלך?

"בעבר עיצבתי למותגים אחרים והדרישות אצל כולם היו מאוד קפדניות ושמרניות מיסודן. זו הייתה אחת הסיבות שהחלטתי להתחיל מותג משלי. ידעתי שהלקוחות מחפשים נואשות אחר דגמים מעניינים ושונים, ולא פחות חשוב: במחירים סבירים. החלטתי ליצור משהו שאינו מושפע מטרנדים חולפים, שישמור על מקוריות ויהיה מובחן מהשאר.

"עם הזמן הפכתי 'עיוור' למה שקורה בתחום האופנה ולמה שעושים המתחרים, והעדפתי לרגש ולהפתיע את קהל הלקוחות מדי עונה בקולקציות מיוחדות, אמיצות ומפתיעות. אני שמח שבסופו של דבר הנוסחה שבניתי עבדה, והלקוחות התאהבו במותג שלי".

כיצד אדם יצירתי מצליח בגיל צעיר להשקיע את כל כולו בתחום ההנעלה, ביודעין (או שלא) שמדובר בהשקעה עם סיכון?

"החנות הראשונה שניהלתי, כשהייתי בן 18, הייתה החנות של הוריי, Transport, בקובנט גרדן. החנות הקטנה הפכה עד מהרה לרשת של שש חנויות. הייתי בטוח בהיכרותי את השוק, ויחד עם הידע שרכשתי בתחום ההנעלה, חשתי שאני רוצה לעשות יותר ולא להיות מוגבל למכירת נעליים ולעצב אותן עבור מותגים אחרים. ידעתי שיש שוק למשהו יותר יצירתי ושהקהל פתוח לזה, והיה לי את הידע ואת הקשרים הנחוצים והמיומנות לגרום לפנטזיה להפוך למציאות".

חמש שנים מאוחר יותר, החליט סאליבן לסגור את כל החנויות, ולמרות הידע הנרחב שהיה לו, בחר להמשיך ללמוד ולדעת מה יש לממלכת ההנעלה להציע לו גם בקצה השני של העולם. עד סוף שנות ה-90 הספיק לתור את המזרח הרחוק, לבקר במפעלים ולהכיר את האפשרויות הרבות הגלומות בייצור נעליים. התרבות, הארכיטקטורה והקולינריה היוו השראה משמעותית עבורו, ואלה נכנסו בסופו של דבר גם לעבודתו. בסין גילה הזדמנויות לייצור מורכב ויצירתי במחירים שווים לכל כיס ובכמויות קטנות, שיוכלו לאפשר לו לשמור על הייחודיות המיוחלת.

צילום: Irregular Choice

לחצו להגדלה

זה היה הרגע שבו נולדה Irregular Choice (להלן IC). מששב לאנגליה, בחר להתמקם בברייטון, עיירת חוף דרום-מזרחית קטנה. שם הפך העסק הסיטונאי שהקים למותג הנעלה בינלאומי מכובד, שנמכר כיום בלמעלה מחמישים מדינות בעולם, ביניהן אירופה, אמריקה, אוסטרליה ואסיה, עם חנויות דגל ברחבי הגלובוס. מאז ועד היום סאליבן שומר באדיקות על הפילוסופיה שהנחתה אותו: לשמור על IC כמותג שאינו מושפע מאופנות חולפות, כזה ששומר על מקוריות ומובחן מההמון.

חוסר המורא שלו – הן עסקית והן יצירתית – בא לידי ביטוי בעיצובים מפתיעים שאינם דומים לשום דבר שראיתם: נעלי עץ מפוסלות, מגפוני סטילטו פרחוניים, עקבים שקופים, נעליים עם עקבים בצורת חתן וכלה, נעליים עם פיסת דשא וחיות מלחכות עשב שנחבאות בעקב, נעליים שנראות כמו קינוח מעורר תיאבון, נעלי קרקס עם סוס אצילי בתוך כדור זכוכית במקום עקבים, נעלי קרמיט הצפרדע, ועוד.

נעליים למלכה אליזבט

IC צמחה והתפתחה בקצב מהיר, וכיום הצוות שעובד בצמוד לסאליבן אמון על פיתוח קולקציית נעלי ספורט, קולקציה לנעלי גברים, קולקציית תיקים, אבזרים, בגדים, וקולקציית נעלי ילדים שהתקבלה בצורה מדהימה, עם ביקוש-שיא. לאלה התווספו, במרוצת השנים, אבזרים משלימים כמו גרבונים מודפסים בשלל הדפסי הקולקציות השונות, שהופכות "סולד-אאוט" בתוך דקות ספורות, ועד למוצרים לטיפול בנעליים ובכפות הרגליים.

ב-2015 הושקו נעליים מיוחדות, פרי שיתוף פעולה עם דיסני, ביניהן נעלי "מלחמת הכוכבים", שהיו הצלחה מסחררת, נעלי אליס בארץ הפלאות, החברים של וודי מ"צעצוע של סיפור", החבובות, מיקי, במבי ודמבו.

צילום: Irregular Choice

לחצו להגדלה

מה דעתך על מותגי ההנעלה השונים, ובעיקר אלה המכוונים לנשים?

"אני חייב להודות שבעיניי תעשיית הנעליים בימים אלה נעדרת כל השראה. אנשים כאילו ננעלו לאחרונה על נעלי ספורט, אז יש פחות ופחות תחרות על קונספט מגניב לנעליים, ולא רואים מספיק נעליים מקוריות בסביבה. מותגי ענק מדווחים על ירידות דרסטיות במכירות, אבל למרות זאת עסקי הנעליים לא גוועים, ולכן אני שמח שעדיין יש לנו מקום של כבוד, ואנחנו מצליחים למלא היטב את מה שחסר בתעשייה".

היה לך רעיון שלא הצלחת להגשים עד כה בשל ענייני לוגיסטיקה, הנדסה או אחרים?

"עד כה התמזל מזלי להפיח חיים, ביחד עם הצוות הטכני שלי, בכל עיצוב שחלמתי עליו. חלק מהדגמים עברו חבלי לידה קשים, כמו לדוגמה העקב הכדורי הנוצץ שעיצבתי בסגנון כדור קסם שמנערים וכאילו יורד בתוכו שלג של נצנצים. הזדקקנו לכמעט שלוש שנים של עבודה קשה כדי לפתח עקב שמכיל בתוכו נוזל, נצנצים וסוס קרוסלה – ולדאוג שישתלב בנעליים – אבל אני שמח לבשר שעשינו זאת".

יש לך חלומות נוספים במגירה? פנטזיה גדולה בנוגע לעסק?

"אני מאוד רוצה להמשיך ולעשות את מה שאני עושה, ולהמשיך לדהור קדימה בעשורים הבאים, כמו מותגים ומעצבים מבוססים שאני מעריך, דוגמת יוז'י יממוטו, דיים ויוויאן ווסטווד, איסי מיאקי. הם מאוד יצירתיים ומעוררי השראה בעיניי. אני חולם לפתוח עוד ועוד חנויות ברחבי העולם, שיחזקו את המוטו שלי: להעניק לכל אחד ואחת את רגע הסינדרלה. שתהיה לכל אחד ואחת הזדמנות להבעה עצמית דרך המותג שלנו, להרגיש ביטחון להיות שונה ולבלוט מתוך הקהל".

איזה אישיות שמחת לראות בנעליים שעיצבת?

"היה לי חלום לראות את דייוויד בואי נועל את אחד מזוגות הנעליים שלנו, והחלום הזה התגשם בשנת 2008. הוא כתב לי מכתב שבו ציין כמה הוא אוהב את הנעליים ואת המותג בכלל. הכרה כזו מגיבור ילדותי ומאישיות מדהימה מאין כמוה הייתה תחושה שלא ניתן לתאר במילים. אם הייתי צריך לבחור מישהו עכשיו, הייתי בוחר במלכה, (אליזבת השנייה, ל.מ). אני בטוח שהיא תיראה נפלא בנעליים שלנו".

טוב לדעת