Search magnifier

חיפוש

ברוכים הבאים לאתר אקסטרה - עדכני, מגוון ועשיר בכתבות ובמאמרים מקצועיים בשלל תחומים

מובילים את בריאות השיניים

בכללית סמייל, רשת מרפאות השיניים מקבוצת שירותי בריאות כללית, מעניקים טיפול שיניים איכותי ומתקדם, תחת בקרה צמודה של שירותי בריאות כללית ומשרד הבריאות. בראיון מיוחד מספר ד"ר חגי סלוצקי, הרופא הראשי של כללית סמייל, על הטכנולוגיות החדשניות המרתקות שנכנסות כעת לשימוש

גליה היפש (צילומים: אולפני מלון) רפואת המחר ינואר 2020
צילום: אולפני מלון
כאן ולמטה: ד"ר נעמה פרידנברג וד"ר יארא סאלם ממרפאת כללית סמייל הוד השרון מדגימות טכנולוגיה דיגיטלית לטיפולי שיניים משקמים ואסתטיים באמצעות סריקה אינטרה-אוראלית

כללית סמייל, רשת מרפאות השיניים של שירותי בריאות כללית, נמצאת בתנופת גדילה עצומה: בשנתיים האחרונות היא הוסיפה 125 חדרי טיפול חדשים לאלה הקיימים, ובשנים הקרובות צפויה להוסיף עוד 126 חדרי טיפול ל-99 מרפאותיה הפרוסות בכל רחבי הארץ, מהצפון הרחוק ועד אילת. היא מעסיקה 4,600 עובדים, מתוכם כ- 1,100 רופאי שיניים, ונותנת שירותים ליותר ממיליון מבוטחי הכללית מדי שנה בכל רחבי הארץ.

ד"ר חגי סלוצקי, מומחה ברפואת שיניים ציבורית והרופא הראשי של כללית סמייל, מספר כי לקופת חולים כללית היו בעבר מרפאות שיניים משלה. כשלפני כ-25 שנה יצא נושא טיפולי השיניים מסל השירותים, כאשר נחקק חוק ביטוח בריאות ממלכתי, נשארה קופת החולים עם מרפאות שיניים שאינן תחת שירותים שהיא מחויבת לתת. "לכן היא הקימה חברה-בת פרטית בשם ש.ל.ה (שירותים לבריאות השן), כדי להעניק טיפולי שיניים טובים ואיכותיים למבוטחי הקופה", מסביר ד"ר סלוצקי.

עם הזמן נוספו לש.ל.ה המותגים כללית אסתטיקה וכללית רפואה משלימה, ונושא השיניים רוכז תחת חברה-בת של ש.ל.ה, בשם כללית סמייל. "בשנים האחרונות הוחזרו חלק מטיפולי השיניים לתוך סל הבריאות: טיפולים לילדים עד גיל 18 וקשישים מעל גיל 75. מאז אנחנו גוף פרטי שנותן שירותים גם בתוך סל הבריאות וגם שירותים פרטיים לחלוטין, יחד עם ההנחות שניתנות למבוטחי כללית מושלם וכללית פלטינום".

ד"ר חגי סלוצקי, רופא ראשי בכללית סמייל, מומחה לרפואת שיניים ציבורית (צילום: נדב כהן-יונתן)

מה ההבדל בין מרפאות כללית סמייל למרפאות שיניים בשוק הפרטי?

"כ-24% מתוך 1,100 רופאי השיניים שאנו מעסיקים בכללית סמייל הם רופאים מומחים בתחומים שונים, זאת בהשוואה ל-8% רופאים מומחים בשוק רפואת השיניים הכללי בישראל, כך לפי נתוני מבקר המדינה. אנחנו מנגישים את הרופאים המומחים גם לפריפריה, מה שבדרך כלל קשה למצוא שם. בנוסף, חשוב לזכור שרופא שיניים פרטי צריך לקבל רישיון ממשרד הבריאות כדי לפעול, אבל אף אחד לא בודק מה קורה במרפאה שלו אחר כך. הוא יכול לפעול כראות עיניו עד יציאתו לפנסיה.

"אצלנו, מכיוון שמדובר בתאגיד של שירותי בריאות כללית, כל חדר טיפולים שלנו, כל מרפאה, מחויבים ברישיון ממשרד הבריאות. בכל מרפאה יש בקרה מקיפה של משרד הבריאות, של שירותי בריאות כללית ובקרה פנימית. נקבעו סטנדרטים גבוהים ועלינו לעמוד בהם. לכן ההקפדה על הרמה הרפואית, מניעת העברת זיהומים, חיטוי ועיקור – היא גבוהה יותר מאשר בחלק מהמרפאות הפרטיות.

"כל חומר וכל ציוד חדש שנרכש לכללית סמייל עובר אישור ועדה המורכבת מאנשי אקדמיה ברפואת שיניים, שבודקים כל דבר לגופו. זוהי מערכת מבוקרת – משרד הבריאות בודק שהתוכניות והטיפולים שאנו מספקים הם ברמה גבוהה וטובה. אצל רופא פרטי אין בקרה, אתה לא יודע דבר באמת כמטופל על המקצועיות שלו או על רמת הטיפול. בנוסף, בנינו אזורי טיפול נפרדים לילדים ולמבוגרים, כמעט 50% מהילדים הזכאים לטיפולי שיניים בסל מגיעים לטיפול והמספר רק עולה. אנחנו גם יכולים לתת שירות רב-תחומי ע"י רופאים ומומחים בכל התחומים, במרפאה אחת, מעין One stop shop".

צילום: אולפני מלון

מה הם החידושים הטכנולוגיים המוכנסים כיום לשירות כללית סמייל?

"ככלל, אנחנו עובדים חזק כדי להכניס כמה שיותר חדשנות טכנולוגית למרפאות שלנו. כיום 94% מהכתרים שלנו מודפסים במדפסת לייזר, אם הם עשויים על בסיס מתכת בציפוי חרסינה, או שהם עוברים כרסום ממוחשב בכרסומת, אם מדובר בכתר שעשוי כולו מחומר קרמי. יש לכך יתרונות רבים והכתר מדויק הרבה יותר בזכות המחשוב. אם בעבר טכנאי שיניים יצק כתר שיצר באמצעות שעווה לאחר מדידות, כיום הטכנאי מתכנן את הכתר מול המחשב, המחשב מסייע לו לדייק, והכתר עובר בפקודה למדפסת או לכרסומת שיוצרת את הכתר. זה עולם אחר, מדויק יותר וטוב יותר.

"גם בתוך המרפאה יש שינויים טכנולוגיים. אם בעבר לקחנו מידות לשיניים ולפה בעזרת חומר סיליקוני שהוכנס לפה המטופל, כיום אנו עוברים לצילום עם סורק, כאשר בקצה הסורק מצלמה שמצלמת במהירות גבוהה את כל אזורי השיניים ואלגוריתם ממוחשב 'תופר' את כל הזוויות יחד לצילום אחד ובהמשך המחשב יכול לתכנן גשרים וכתרים בהתאם לצילום, ובעתיד יהיה אפשר לשלוח זאת להדפסת תלת-ממד. זו טכנולוגיה שהיא עדיין בתהליך הכנסה למרפאות שלנו, היא קיימת כבר בחלק מהן, זה הרבה יותר מדויק עבור הרופא, ותהליך הרבה יותר נעים עבור המטופל.

"בעשור הבא הטכנולוגיה תתקדם כך שבכל מרפאה תהיה מדפסת תלת-ממד שניתן יהיה להדפיס בה גם כתרים קרמיים במגוון צבעים, המותאמים בדיוק לצבעי שן המטופל. המחשב יסרוק את שיני המטופל בצילום המורכב, הכתר הקרמי יודפס בהתאמה אישית ותוך שעה המטופל יוצא עם כתר גמור, לשם מועדות פנינו".

מה הם החידושים הטכנולוגיים בתחום השתלות שיניים?

"מדינת ישראל היא מובילה עולמית בהשתלות שיניים לנפש. כאן אוהבים להיראות צעירים ותותבת נשלפת לא באה בחשבון. פעם השתלת שיניים נעשתה לפי טביעת העין של המשתיל, בהסתמך על דימות שביצע המטופל; כיום אנו משתילים מקרים מורכבים עם סד פלסטיק שיושב על אזור ההשתלה ובו יש חורים שדרכם משתילים את השיניים, כל זאת כדי לדייק את התהליך.

"אנחנו נמצאים כיום בפיילוט להשתלה מונחית מחשב. המחשב עוקב אחר היד של הרופא והפה של המטופל, במטרה לכוון את יד הרופא למקום הנכון ביותר עבור השתל. מגדירים למחשב מראש את מיקום השתל ומשם הוא מכוון. אם במהלך הניתוח רוצים לשנות מיקום לשתל, ניתן לשנות את הפקודות למחשב במהלך העבודה וההנחיה מתחילה גם במקום החדש. זה מתחיל להיכנס אט-אט למרפאות שלנו.

"אני מאמין באבולוציה – הרופאים רואים את זה פועל במרפאה אחת ורוצים גם הם להיות חלק מהקדמה. כאשר מכריחים רופא לעשות שינוי – נוצרת התנגדות. שינוי דורש מרופא תקופת לימוד ותקופת הסתגלות. לכן, כאשר אנחנו מכניסים טכנולוגיה חדשה, אנחנו מתחילים במספר מועט של מרפאות, חושפים אותה לצוות בשטח, ומהר מאוד כולם מבקשים גם לעבוד איתה. זו הדרך הטובה ביותר להטמיע טכנולוגיות חדשות בהצלחה".

טוב לדעת
נגישות