Search magnifier

חיפוש

עכשיו קל ונוח יותר למצוא כל כתבה ברוכים הבאים לאתר אקסטרה המחודש - עדכני ומגוון בשפע כתבות ומאמרים מקצועיים חדש באתר: מגזין 'הירוק החדש' - כל הפרטים על תעשיית הקנאביס הרפואי בישראל. לחצו כאן

יובל למסיבת הסיום של שנות ה-60 בארה"ב

רגעי קסם ורוקנרול, בטיול מיוחד וחד-פעמי של החברה הגיאוגרפית ואהוד בנאי, בסימן יובל לשנת 1969 בכלל, ופסטיבל וודסטוק בפרט

שלושה ימים של מוזיקה ואומנות. פסטיבל וודסטוק (צילום: Ken Regan)

מה לא נאמר ונכתב על פסטיבל וודסטוק, שהתרחש לפני 50 שנה? דורות גדלו על גבי מיתוס "מסיבת הסיום" הלא רשמית של שנות ה-60, מסיבה של שלום, אחווה, מוזיקה וכמובן גם חומרים מרחיבי תודעה למיניהם.

פסטיבל זה נחשב כבולט מבין פסטיבלי הרוק שנערכו בשנות ה-60 וכאירוע חברתי מעצב בעולם המערבי בכלל ובארצות הברית בפרט. הפסטיבל היה שיא בתרבות האנטי-ממסדית שהתפתחה בארצות הברית באותו עשור, שנציגיה הבולטים והנאמנים ביותר היו "ילדי הפרחים", הידועים גם בכינויים הקצר ה"היפים".

ארצות הברית הייתה שקועה עמוק בבוץ הווייטנאמי – והדור שנולד אחרי מלחמת העולם השנייה קיווה לטלטל את עולם המבוגרים ולהביא לתיקון עולם שכולל שלום, שוויון, אהבה חופשית, סמים ומוזיקה.

אינספור מילים נשפכו על תיאור חוויית פסטיבל המוזיקה שריכז מאות אלפים של אותם "ילדי הפרחים". וודסטוק, שבאוגוסט האחרון יחגוג 50 שנות מיתוס, לא היה רק אירוע מוזיקלי, אלא נקודת ציון חברתית ואייקון תרבותי שנחקק עמוקות בעידן ה"עשו אהבה, לא מלחמות". בין העירום, עשן הסמים והמוזיקה החדשה, התעופפה שם גם רוחניות לכל עבר.

כמו כל האירוע ים הגדולים באמת, מטרת המארגנים הייתה צנועה בהרבה מהתוצאה הסופית. מדובר היה בניסיון לגיוס כסף לאולפן הקלטות בניו יורק. כדי לקדם את פרסומו של האולפן הם החליטו לגייס כסף על ידי פסטיבל רוק שיתקיים באזור, כשהמטרה הראשונית הייתה להביא קהל בהיקף של 50,000 איש.

הלהקות הראשונות שהוחתמו בפסטיבל (אגב, במחיר מופקע לחלוטין) היו הלהקות הגדולות של אז – "ג'פרסון איירפליין" וה"קרידנס קלירווטר רבייבל". להקות אחרות שראו שהשמות הגדולים כבר בפנים, הסכימו גם הן לחתום מול מפיקי האירוע חסרי הניסיון, שלקח להם שנים והרבה מזל להחזיר את הכספים שהושקעו.

בסיום שלב ההפקה עמדו על קו הזינוק של הפסטיבל אומנים רבים, חלקם מהמובילים באותה תקופה, ואחרים הזניקו את הקריירה שלהם בעקבותיו. רשימה חלקית כוללת את ג'ימי הנדריקס, קרוסבי סטילס אנד נאש, ראווי שנקר, להקת המי, ג'ניס ג'ופלין, ארלו גאת'רי, להקת סנטנה ועוד רבים וטובים.

פקקי התנועה לאזור החלו כמה ימים לפני תחילת האירוע , והתוצאה הסופית הייתה חצי מיליון איש (לא כולל שתי לידות שהתרחשו בזמן האירוע ), שנהנו בדיוק ממה שהובטח בכרזת הפוסטר של הפסטיבל: "שלושה ימים של מוזיקה ואומנות".

שאלה שנשאלת אוטומטית היא מי מאומני-העל של התקופה ההיא לא הטריח עצמו לאירוע , וגם שם ניתן למצוא שמות גדולים כמו בוב דילן, הביטלס, הדלתות ולד זפלין, כל אומן או להקה לא הופיעו מסיבות ספציפיות להם, למרות שרובם הודו בדיעבד שאם הם היו יודעים את התוצאה הסופית – כנראה שהיו חושבים פעמיים.

בחזרה ל-2019

מלווה את הטיול, הזמר אהוד בנאי
(צילום: אלדד שושן)

בספטמבר הקרוב תצא החברה הגיאוגרפית בטיול מיוחד וחד-פעמי לארצות הברית, לציון יובל לשנת 1969 בכלל ולפסטיבל וודסטוק בפרט.

הטיול יעבור במקומות רבים ויעסוק ברוב האירועים המכוננים של שנות ה-60, שהיו השנים הסוערות ביותר בהיסטוריה המודרנית של ארצות הברית, שנים שהיו תחת צל המלחמה הקרה ומשבר הטילים בקובה, אירועים פוליטיים סוערים – מרצח קנדי ועד מלחמת וייטנאם, וכמובן אירועי מהפכה אזרחיים, שבאו לידי ביטוי בהפגנות מחאה של האפרו-אמריקאים בארצות הברית, בהנהגת מרטין לותר קינג.

נדמה שיותר מכל, ייזכר העשור בשל תרבות הצעירים המתירנית שהתפתחה בצפון אמריקה – תרבות "ילדי הפרחים". תרבות זו, שהייתה פציפיסטית ואנטי-קפיטליסטית, דחתה את ערכי דור ההורים ויצאה נגד איסורים מיניים וחברתיים ארוכי-שנים.

1969 היא אולי השנה המזוקקת ביותר בעשור הזה, כי איך שלא הופכים את זה ומאיפה שלא מסתכלים על זה, מדובר בשנה שחתמה עשור אמריקאי גדוש באירועים שעיצבו את הדורות הבאים ושינו לא רק את ארצות הברית, אלא את העולם כולו.

בטיול ננסה לחזור הכי קרוב שאפשר לאירועים הללו, באמצעות סיפורים, מפגש עם אנשים מיוחדים, ליווי אנשי תוכן ומומחים לנושא – רענן בן בסט, אורי משגב, רני אלינב, וכמובן הזמר/סופר/משורר אהוד בנאי, שילווה אותנו באזור וודסטוק ויכניס אותנו לאווירה בעזרת סיפורים ושירים.

הטיול מתאים לכל מי שרוצה טעימה מהסיקסטיז, גם ברמת החוויה, גם ברמת התוכן וגם ברמת המוזיקה. יהיו בו הרבה רגעי קסם, ואין משמעות אמיתית לגיל הביולוגי של אנשים שמגיעים לטיולים האלה. פשוט צריך להיות אנשים שאוהבים פריצת גבולות, הרפתקאות ורוקנרול, אנשים שלפעמים מתגעגעים למשהו שהם אפילו לא היו בו, כולם ימצאו שם את מקומם.


הכותב הוא סמנכ"ל שיווק החברה הגיאוגרפית.
טוב לדעת
נגישות