Search magnifier

חיפוש

עכשיו קל ונוח יותר למצוא כל כתבה ברוכים הבאים לאתר אקסטרה המחודש - עדכני ומגוון בשפע כתבות ומאמרים מקצועיים חדש באתר: מגזין 'הירוק החדש' - כל הפרטים על תעשיית הקנאביס הרפואי בישראל. לחצו כאן

זה פייר!

פייר קרדן, מעצב האופנה שפרץ את גבולות המיינסטרים, שחרר נשים וגברים ומתח את כישוריו גם לכיוונים לגמרי אחרים, מעבר לקווי הדמיון. עכשיו בתערוכה Pierre Cardin: Future Fashion

לימור קלר (צילומים באדיבות מוזיאון ברוקלין) שמנת ספטמבר 2019
Array
צילום: Jonathan Dorado, Brooklyn Museum

אמרו עליו שהוא מטורף, אנשים בכלל לא רצו ללבוש את הבגדים שעיצב. אלא שפייר קרדן, אשר חגג לא מכבר את יום הולדתו ה-97, יכול להתרווח בנחת בכורסה בביתו ולהביט אל העולם שמחוץ לחלון בסיפוק. מעצב האופנה הצרפתי הוא אימפריה של איש אחד, שזעזע את עולם האופנה, פרץ את גבולות המיינסטרים, שחרר נשים וגברים בעזרת בגדים ופרס זרועות, מחטים וסרגלים גם לכיוונים אחרים, כמו עיצוב מוצרים ומטוסים, מכירת זיכיונות, השקעות בנדל"ן, ואפילו פתיחת מסעדה פריזאית על שמו.

המורד

צילום: מוזיאון ברוקלין

שמלת Parabolic, 1992
(צילום באדיבות © Archives Pierre Cardin)

כאוונגרד בתחומו, אין פלא שמוזיאון ברוקלין בניו יורק אימץ אותו להצגת רטרוספקטיבה מקיפה – Pierre Cardin: Future Fashion.

המוזיאון, שמציג לא אחת אמנות מורדת ולא מתחנפת, ונחשב לכזה שבועט בעולם האמנות הממסדי, מחבק את קרדן ב-19 מחלקות של תערוכה, הכוללות אופנה, תמונות, קטעי וידיאו, אבזרים, ריהוט ועיצוב תעשייתי – כולם מוצגים על רקע תפאורת פופ-ארט.

למרות גילו המתקדם היה קרדן מעורב עד מאוד בתכנון התערוכה, שמתחקה, בין היתר, אחר נקודת השיא בקריירה של אחד המעצבים החדשניים בעולם האופנה אי פעם. עיצוביו הפוטוריסטיים ומאמציו הבלתי נלאים להפוך את האופנה העילית לאופנת המונים המיועדת לכולם, דחקה את גבולות התעשייה במשך יותר משבעה עשורים.

על כך יעידו יותר מ-170 חפצים משנות ה-50 ועד היום, ביניהם אופנה עילית, בגדים ready-to-wear, סרטים וחומרים מאוירים נוספים מהארכיון האישי שלו, ואף אוצר התערוכה, מתיו יוקובוסקי, שחושף במארג היסטורי מורכב את נועזותו של קרדן ואת האסתטיקה העתידנית שלו, שהשפיעה לא רק על תחום האופנה, אלא פרצה כאמור גם מעבר לגבולותיה.

יוניסקס

צילום: מוזיאון ברוקלין

אפוד צמר כחול עם פריטי עור
(צילום באדיבות © Archives Pierre Cardin)

קרדן, צרפתי שנולד באיטליה ב-1922, הוא חלוץ הסגנון האוונגרדי, אופנת עידן החלל והעיצוב הפוטוריסטי. הוא נודע כמי שמעדיף צורות ומוטיבים גיאומטריים, לעיתים בניגוד למבנה גוף האשה, וקידם את אופנת היוניסקס.

חיבתו העזה לטכנולוגיות חדשות, יחד עם מרוץ החלל שהתרחש בשנות ה-60, השפיעו על הבגדים שעיצב, ולאחר מכן הפכו אותם אף לסמל של אותה תקופה.

הבגדים הציגו צלליות גיאומטריות, יוצרו מחומרים לא שגרתיים, ונלבשו על ידי דוגמניות בינלאומיות או כוכבי קולנוע כמו בריז'יט בארדו, לורן באקול, אלן דלון, ג'קלין קנדי וראקל וולש.

להיטותו לנסות דברים חדשים ולשבור תבניות הביאה אותו גם ליפן, סין ואף לווייטנאם, שם היה לאחד המעצבים האירופאיים הראשונים שהקימו מותג של מוצרים בקנה מידה עולמי.

במוזיאון ברוקלין אומרים כי הם מחויבים לספר את סיפורם של החלוצים מכל רחבי עולם האמנות. וזה בדיוק מה שפייר קרדן מייצג – הוט-קוטוריסט שבנה לעצמו שם באמצעות עיצובים עתידניים וגישה מחשבתית שרואה צעד קדימה בעולם האופנה והעסקים. ראייה זו הביאה אותו לפתח טרנדים ושיטות שהפכו אותו לאחד המעצבים המשפיעים בדורו. "במשך עשרות שנות קריירה הוכיח פייר קרדן את עצמו כחייט-אמן וכמעצב, כמו גם איש עסקים אינטואיטיבי", אומר יוקובוסקי. "הוא איש רנסנס של המאה ה-20, שעבודתו קידמה את האופנה ואת העיצוב וסיפקה לחברה חזון חדש ועוצר נשימה באשר לאיך העתיד יכול להיראות".

מימין: חליפות Cosmocorps ושמלות Porthole, 1968 (צילום: Yoshi Takata באדיבות © Archives Pierre Cardin)
| צילום: Jonathan Dorado (לחצו להגדלה)

פופ-ארט

התערוכה במוזיאון ברוקלין מאורגנת כרונולוגית וסוקרת רגעים משמעותיים או יצירות מזוהות מהקריירה של קרדן, כמו בגדים מוארים או ה-target dress, שמלה מ-1966 בהשראת האסתטיקה הוויזואלית של הפופ-ארט ומתוך האוסף Cosmocorps.

היא נלבשה על ידי דוגמנית המוזה שלו, יוקו, הוצגה בכל המגזינים המובילים אז, והפכה לאייקון עם צורת העיגול השחור שהוטבע בתוך שני עיגולים בצהוב ובכתום, כשהם עצמם מוטבעים על שמלת שנהב. שמלה אחרת, Car Wash, מייצגת את השמלות הקינטיות של שנות ה-70 המוקדמות, שעולם האופנה לא הבין אז כיצד הן מתנועעות.

ציוני דרך משמעותיים אחרים הם מחקריו על בגדי יוניסקס ומגמות בבגדי גברים, כמו חליפת הז'קט נטול הצווארון ומכנסי הצילינדר, או בגדים שייצר לתיאטרון ולקולנוע, כמו התלבושת לשחקנית האמריקאית מיה פארו בסרט A Dandy in Aspic מ-1968, או לשחקנית הצרפתייה ז'אן מוֹרוֹ, שגם הייתה חברתו לחיים במשך כמה שנים, ב"מפרץ המלאכים" מ-1963. בתערוכה יוצגו גם קטעי סרטים מתצוגות אופנה מפורסמות שלו ב-Espace Cardin בפריז, בחומה הסינית ובכיכר האדומה במוסקבה.

צילום: מוזיאון ברוקלין

מימין: מעילי Computer, 1980 (צילום באדיבות © Archives Pierre Cardin) | צילום: Brooklyn Museum (לחצו להגדלה)

בעוד שקרדן היה אחד ממעצבי-העל שצייר, גזר, תפר, התאים וגם סיים בעצמו את בגדיו, העיצובים שלו הרחיקו מעבר לתחום האופנה ונראו גם בתחום הרהיטים, התאורה ועיצוב פנים לכלי תחבורה. כך גלש ההוט-קוטור לכובעים, לתכשיטים, לנעליים, למשקפי שמש ולבשמים, לריהוט ולעיצוב הבית, ואלה מוצגים בתערוכה לצד צילומי ארכיון, קטעי טלוויזיה, סרטים תיעודיים ועלילתיים, ואף סצנות מסרטים מוקדמים יותר שמנסים לחזות כיצד ייראה העתיד, ונותנות מבט לעבודותיו של קרדן בהקשר היסטורי רחב יותר.

את החיבה של קרדן לחלל תמחיש תמונה אייקונית בה הוא נראה לבוש בחליפת האסטרונאוט באז אלדרין שנחת על הירח יחד עם ניל ארמסטרונג. מחווה לאיש שהגיע לחלל וגם העניק מהשראתו לאחרים. כמו קרדן בתחום האופנה.


Pierre Cardin: Future Fashion, עד 5.1.2020.
מוזיאון ברוקלין, Eastern Pkwy, Brooklyn, NY 200
טוב לדעת
נגישות