Search magnifier

חיפוש

ברוכים הבאים לאתר אקסטרה - עדכני, מגוון ועשיר בכתבות ובמאמרים מקצועיים בשלל תחומים

"דואר ישראל – השחקן המרכזי בסחר המקוון בישראל"

דני גולדשטיין, מנכ"ל חברת דואר ישראל, מוביל בשנים האחרונות את מהפכת השירות המורגשת בכל פעילויות החברה, בדגש על תחום הסחר המקוון. כמי שנכנס לתפקיד באחת התקופות הקשות שידעה החברה הוא מנצח על תוכנית אסטרטגית שכבר נושאת פירות ושוקד על פיתוח מנועי צמיחה חדשים

דני גולדשטיין
צילום: יונתן בלום

תוכנית ההבראה: "בשנת 2014 נקלעה חברת הדואר למצב כלכלי קשה, אשר העמיד בסימן שאלה את המשך קיומה, ונאלצה לבצע תוכנית הבראה כואבת על פני ארבע שנים. כאשר נכנסתי לתפקידי ביולי 2015 המשימה הראשונה הייתה להוציא לפועל את הסכם ההבראה שגיבש דירקטוריון החברה בתיאום עם ארגון העובדים וההנהלה, שכלל פרישה של 1,400 עובדים ושיפור השירות ללקוחות.

"מהלך זה היה מהלך לא פשוט, שנבנה על בסיס יחסי אמון עם כל בעלי העניין – ארגון העובדים, ההנהלה, הדירקטוריון, משרדי הממשלה וכמובן העובדים, שהם הנכס האסטרטגי של החברה. שיתוף הפעולה בין כל הצדדים וההבנה שזו הדרך היחידה להיחלץ מהמשבר העסקי, איפשרו את הצלחת תהליך ההבראה".

תשתית עסקית חדשה: "לצד תוכנית ההבראה שמנו לנו למטרה להגשים מטרות נוספות, כמו החזרת אמון הציבור ושינוי התדמית הנתפשת. משימה נוספת הייתה ייעול ושיפור תהליכי העבודה תוך יצירת סביבת עבודה נעימה יותר לעובדים ומיחשוב מערך ה-IT של החברה, תוך יצירת דיאלוג דיגיטלי עם הלקוחות. משימה אחרת הייתה לאתר מנועי צמיחה ובניית תשתית עסקית חדשה מהיסוד לשנים הבאות, המבוססת על התפתחות השווקים בעולם ובישראל, במטרה להתאים את חברת הדואר לעולם העסקי הגלובלי והתחרותי.

"משימות נוספות היו להגדיר ולייצב את המדדים הפיננסים, כדי שהחברה תוכל להמשיך בתהליך הצמיחה ממקורותיה-היא ולייצב את עתידה. כמו כן, שמנו לנו למטרה לשנות את המבנה הארגוני של החברה ממבנה תפעולי גיאוגרפי למבנה תומך-עסקים, המבוסס על שלוש חטיבות עסקיות וחטיבת שרשרת אספקה תומכת, ולהיבנות כמבנה אג'ילי התומך בפתרונות מהירים המאפיינים את צרכי השווקים החדשים אליהם אנו מכוונים".

נוכחות נשית גבוהה בהנהלה הבכירה: "קרוב למחצית מהנהלת דואר ישראל הן נשים, כאשר בהנהלה מכהנות כיום ארבע סמנכ"ליות – נוי קדם-מדמון, סמנכ"ל תקשורת והסברה, עדית חן, סמנכ"ל מערכות מידע וטכנולוגיות, בשמת שדה, סמנכ"ל השיווק והשירות, ומאיה קלדרון, סמנכ"ל חדשנות ופיתוח עסקי. אני יודע שזה מפתיע לגלות שחברת דואר ישראל היא החברה הממשלתית שמחזיקה במספר חברות ההנהלה הגדול ביותר. כולן הגיעו מהסקטור הפרטי, מחברות מצליחות, והחליטו להצטרף למגזר הציבורי ולתרום מיכולתן ומניסיונן על מנת לסייע בהצלחת דואר ישראל לתועלת הציבור.

"אני מאמין גדול בכוח הנשי ופעילותן הנמרצת, מהווה גורם משמעותי בעיצובה ובפיתוחה של החברה בצומת כה משמעותית. בנוסף לכך יש הרבה מנהלות בדרגי השטח, המנהלות סניפים ויחידות תפעוליות שונות. אנחנו מאמין בכוח הנשי ויחד אנו מכשירים את הדור הבא של המנהלים והמנהלות לאתגרים הניהוליים החדשים".

סחר, לוגיסטיקה ובנקאות

מנועי צמיחה חדשים: "בעבר הפעילות העיקרית של הדואר הייתה העברת מכתבים ברחבי הארץ,. תחום זה יורד משמעותית משנה לשנה בכל העולם, וברור שיש צורך להשקיע במנועי צמיחה חדשים ובזירות עסקיות מתקדמות. תחומי הסחר, הלוגיסטיקה והבנקאות הם התחומים שסימנו כאסטרטגיים עבורנו, ואנו משקיעים בהם עשרות מיליוני שקלים בשנה, על מנת לשפר את השירות וחוויית הלקוח וכדי לספק את הביקושים ברמה התפעולית והטכנולוגית.

"תרגמנו את הערכים והיכולות הקיימות של החברה למטרות העתידיות, תוך ניצול הפריסה הגדולה של יחידות הדואר, כ-700 במספר, והמערך הלוגיסטי העצום של הדואר – המגיע לכל נקודה בארץ, כולל ישובים קטנים ומרוחקים לפחות פעם ביום – וכן את היכולות של העובדים המקצועיים והנאמנים של חברת הדואר".

שינוי תפישה: "התהליך שהובלנו בארבע השנים האחרונות, הוא אחד המורכבים שחוותה החברה. עברנו מגישה תפעולית לגישה רב-מערכתית, בה הלקוח עומד במרכז ותפישת השירות הותאמה לצרכיו. הדרך לחוויית שירות מושלמת עדיין ארוכה, אבל אנו עושים צעדים רבים לשיפור ולקוחות הסחר המקוון כבר חשים זאת. כעת ברור לחלוטין שללא התשתיות והפתרונות שהקמנו בלוח זמנים קצר לא ניתן היה להתמודד עם קצב צמיחה דו-ספרתי בסחר המקוון כל שנה".

מרכז הסחר המקוון הארצי לחבילות של דואר ישראל (צילום: שמעון מלול, מבעד לעדשה)

סחר מקוון כמנוע צמיחה מרכזי

ישראל כמעצמת קניות און-ליין: "שנת 2018 הייתה שנת שיא של הישראליים מבחינת הזמנות ברשת, עם היקף קניות און-ליין שהוערך בכ-13 מיליארד שקל, פי-עשרה לעומת שנת 2010, אז הוערך היקף הקניות ברשת בכ-1.3 מיליארד שקל. אנו נמצאים במהלכה של מהפיכה משמעותית גלובלית, המשפיעה על הרגלי הצריכה שלנו והופכת אותנו לצרכנים דיגיטליים. היא מאפשרת לנו היצע, בחירה והתמודדות עם יוקר המחיה.

"גם ביחס לעולם, ישראל מדורגת בין עשרת השווקים המובילים מבין 200 מדינות בהזמנות מאתר עלי אקספרס ועוד חברות, ביחס לגודל האוכלוסייה. יותר מכך, תרבות הקניה ברשת הופכת מאימפולסיבית לצרכנית מתוכננת, על בסיס צורך אמיתי וחיפוש אלטרנטיבות לרכישה השמרנית הסטנדרטית. קיים כאן שילוב של הקניונים הבינ"ל המתאימים את המוצרים לצרכי הצרכן הישראלי, לשפה, לעונות, לחגים ולאירועים מיוחדים (כמו חזרה לבית הספר) ועוד.

"בשנת 2018 מסרנו בישראל מעל 65 מיליון חבילות, פי-שניים מול כמות החבילות שנמסרה בארץ בשנת 2014, כאשר הצפי שבשנת 2019 נמסור מעל 70 מיליון חבילות. בכל שנייה נמסרות שתי חבילות בממוצע בארץ, כאשר הערים המובילות בקניות ביחס לגודל האוכלוסייה הן רמת גן, גבעתיים וראשון לציון. השיפור בתהליכי מיון ומסירת החבילות מעודד את הציבור להזמין יותר ברשת ומסייע משמעותית להורדת יוקר המחיה ולכניסת ישראל למועדון המדינות המתקדמות המאפשרות לאזרחיהן אלטרנטיבה גלובלית".

השחקן המשמעותי ביותר במגרש: "מאחר ומעל 90% מהיקפי הסחר המקוון בישראל עוברים דרך חברת דואר ישראל, אנו יכולה לזקוף לזכותנו את התרומה להורדת יוקר המחיה וחיבור עם ישראל לקניון הגלובלי, על כל האפשרויות הטמונות בו. הלוגיסטיקה בעולם החבילות מורכבת ביותר ומבוססת על מספר תהליכים מרכזיים – מיון, הובלה, שינוע, מסירה ומתן מידע. בכל אחד מתחומים אלה עשינו לא פחות ממהפכה המותאמת לקצב הצמיחה, לדרישה של החברות הגלובליות – המכתיבות את רמת השירות – ולרמה הנתפשת של השירות כפי שרואים הלקוחות גם דרך הרשתות החברתיות".

מרכז סחר המקוון הארצי: "לפני כשנתיים וחצי הקמנו במודיעין את מרכז סחר המקוון הארצי לחבילות, הפועל בתקני שירות מתקדמים, ומסוגל לטפל בלמעלה מ-100 מיליון חבילות בשנה. מדובר במרכז מיון חבילות מהמתקדמים בעולם, המעסיק מאות עובדים ופועל בשיטות וטכנולוגיות חדשניות. במקביל לטיפול בתהליכי המיון, טיפלנו בתהליכים הלוגיסטיים והתאמתם לגידול הדו-ספרתי בסחר המקוון, תוך מענה לנקודות קיצון הקורות בחגי הקניות, שבהן הביקוש גדל במאות אחוזים. כיום יש לנו צי של כ-1,000 כלי רכב ומשאיות ואת מערך השליחים הגדול בישראל".

חלק מצי הרכב והשליחים של דואר ישראל (צילום: דוברות דואר ישראל)

שיתופי פעולה עם חברות מובילות: "כחלק מההיערכות של החברה לגידול בסחר המקוון, יצרנו שיתופי פעולה עם חברות מובילות כמו GETT, רשת תחנות הדלק פז ו-eBay ישראל. שיתוף הפעולה עם GETT בשירות המשלוחים המהיר ,Gett Post מאפשר קבלת חבילות ודברי דואר רשום עד הבית בתוך פחות מחצי שעה. במסגרת זו מוצע השירות במאות סניפי דואר ישראל באזור המרכז, ומאפשר ללקוחות להזמין שליח בתשלום לאסוף עבורם חבילות מסניף הדואר, ללא צורך בהמתנה.

"שיתוף הפעולה עם חברת הדלק 'פז' נועד להרחיב את ערוצי ההפצה של החברה על-ידי כניסה לתחום המכונות האוטומטיות למסירת חבילות. שיתוף פעולה זה מאפשר ללקוחות דואר ישראל לאסוף בתשלום חבילות המוזמנות מהארץ או מחו"ל באמצעות אלפי הלוקרים האלקטרוניים Yellow Box של פז, בכל שעות היממה, שבעה ימים בשבוע, בפרישה רחבה של 120 מתחמי פז ברחבי הארץ".

שירותים פיננסיים: "חברת דואר ישראל מציעה שירותים פיננסיים ב-700 יחידות הדואר, מה שהופך אותה לרשת הפיננסית הגדולה בישראל. אנו מוצאים סינרגיה רבה בין העולם הפיננסי לעולם הסחר המקוון. אנו מפתחים שירותים פיננסיים עבור אותם מאות אלפי עסקים קטנים שהסחר המקוון הוא מקפצה עבורם, ומתאימים עברם סל פתרונות בתחום וכן שירותים לוגיסטיים משלימים, שיאפשרו להם להתמקד בפיתוח ועיצוב העסק שלהם, כאשר כל התמיכה הלוגיסטית תתבצע על-ידי חברת דואר ישראל. אין עוד רשת ריטייל או בנק שמציעים פריסת סניפים כה רחבה כמו דואר ישראל, מה שאומר נוחות ונגישות רבה בקרבת ביתו של הלקוח, הן לשילוח בארץ והן לאיסוף חבילות".

הפרטת דואר ישראל בקרוב: "אנו נערכים להפרטת החברה, שאושרה על-ידי ועדת השרים לענייני הפרטה ב-2018. בקרוב צפויה רשות החברות הממשלתיות לצאת בהליך מכירה של 20% מחברת דואר ישראל למשקיע פרטי, בארץ או בעולם, ובהמשך הנפקה של 20% נוספים מחברת הדואר.

"תהליך הפרטת הדואר מתבצע בתקופה בה חברת הדואר השלימה קפיצת מדרגה עצומה בתחום השירות, ועל בסיס התייעלות עסקית ותפעולית מתמדת, שהחלה לפני ארבע שנים, היא ממשיכה ומתאימה את עצמה לעולם העסקים, תוך מיקוד עסקי והגדרה נכונה של מנועי הצמיחה. מהלך מכירת חלק מהחברה יאפשר סינרגיה עסקית והמשך תמיכה והשקעה במנועי הצמיחה המצריכים משאבים ומקורות".

מחסנים לוגיסטיים רובוטיים

הגשר לעולם עבור עסקים קטנים ובינוניים: "בישראל יש מאות אלפי עסקים קטנים, ורבים מהם גילו את הפוטנציאל ופתחו חנויות מקוונות. אנחנו עבורם הגשר בתוך הארץ לשילוח מהיר, אך גם למדינות העולם, בזכות הקשר שלנו עם הענקיות הגלובליות, עם מאות מינהלי דואר ברחבי העולם וההבנה שלנו בתחום הרגולציה בנושא.

"בקרוב נשיק מחסנים לוגיסטיים רובוטיים, לצד מרכז הסחר המקוון שלנו במודיעין, ונציע פתרונות ליקוט ואחסון, מסירה והתחשבנות לסוחרים הישראליים, ושילוח פנים-ארצי מהיר ל-1,200 נקודות ברחבי הארץ. לקוח עסקי יוכל לשלוח באמצעותנו מוצרים מבית העסק שלו עד בית הנמען בארץ ובעולם, או להורות לנו לאסוף את הפריט הרצוי מהמחסן הלוגיסטי שלנו ולהעבירו במהירות ללקוח, בארץ או בחו"ל. פעילות זו תפתח בפני אותם עסקים קטנים ובינוניים את מרחב הקניונים הבינ"ל ותחשוף אותם למאות מיליוני קונים פוטנציאליים".

הטמעת חדשנות טכנולוגית

הקמת חטיבת החדשנות: "העולם מתקדם בקצב מהיר. ההתקדמות היא בתחומים רבים ולכל אחד מהם אנו חייבים להיערך. מוביליות עסקית פירושה הבנת השוק, מגמותיו וצרכיו, ולכן המערכת צריכה לחזות את העתיד הקרוב, הבינוני והרחוק ולהיערך אליהם. אחד הכלים לכך הוא הגדרת הנושאים הרלוונטיים ואיתור סטארט-אפים ויזמויות ולשם כך הקמנו את חטיבת החדשנות. שילוב סטארט-אפים בדואר ישראל עולה בקנה אחד עם אסטרטגיית החברה לייצר ולפתח טכנולוגיות חדשניות בתחומי הליבה שלנו: סחר מקוון, בנק הדואר וקמעונאות, שיביאו להמשך שיפור השירות לציבור, תוך שיתוף פעולה עם התעשייה וגופים מקומיים להם סינרגיה עם הדואר".

שיתוף פעולה עם סטארט-אפים: "לאחרונה יצאנו בקול קורא לסטארט-אפים ישראליים להגיש הצעות לפיילוטים עבורנו. שיתוף הפעולה עם חברות הסטארט-אפ נועד לתמוך בפיתוח שירותים ומוצרים בתחומים רלוונטיים לפעילות העתידית של החברה, כמו סחר מקוון, שירותים פיננסיים מתקדמים, לוגיסטיקה ותחבורה חכמה, בינה מלאכותית, IoT, שירות וחוויית לקוח, ניהול תורים וביקושים, סייבר ואבטחת מידע, בלוקצ'יין ועוד. בנוסף, אנו שוקדים על הקמת מרכז חדשנות פיזי, שיוקם בת"א לעידוד יזמות טכנולוגית ישראלית, ופועלים מול חברות דואר מתקדמות בעולם לשלב מאמצים ביצירת פתרונות עתידיים.

"בנוסף, אנו מצויים בעיצומו של שיתוף פעולה ראשון עם הדואר השוויצרי (SWISS POST), שמטרתו איתור פתרונות טכנולוגיים לאתגרים המשותפים עימן מתמודדות כיום חברות הדואר ברחבי העולם בתחומי הליבה".

החזון העתידי של הדואר: "אנו רואים בעולם הכנסה של אמצעים רובוטיים, רחפנים ותחבורה חכמה לייעול השירות ועוקבים אחר המגמות הכלל עולמיות. הדואר בכל העולם ימשיך להיות שחקן משמעותי בתחומי הלוגיסטיקה והסחר המקוון, גם אם התפקיד שלו ישתנה עם השנים. חברות דואר שישכילו להתאים את עצמן לשינויים יצמחו וישגשגו, כשהמפתח הוא הלקוחות, העובדים, המידע והטכנולוגיה, הכרת השוק ומגמותיו ושירות על-פי אמות המידה הנדרשות.

"יצירת מערכת יחסי אמון עם הלקוחות ועם העובדים, שמבוססת על שירות לקוחות מצוין, אמינות ומידע זמין, תוך שמירה קפדנית על הפרטיות והמידע בכלי אבטחת מידע ללא פשרות, בזמינות מלאה ועם מערך דיגיטל מתקדם ומוצרים ושירותים חדשניים, המתאימים להתפתחות המסחר על-פי המגמות בעולם. כל אלה יאפשרו המשך צמיחה ופיתוח עתידי של חברת הדואר".

שם ומשפחה: דני גולדשטיין.

מצב משפחתי: נשוי+2.

מגורים: כפר סבא.

השכלה: מהנדס תעשייה וניהול מאוניברסיטת בן-גוריון.

תפקיד נוכחי: מנכ"ל חברת דואר ישראל.

תפקידים קודמים: עבד במשך 17 שנים בתעשייה הצבאית שם ניהל את קבוצת התחמושת ובהמשך שימש כסמנכ"ל בחברה. לאחר מכן שימש כמנהל מחוז דן פ"ת בשירותי בריאות כללית וכמנכ"ל חברת הייעוץ אשד מהנדסים. בין השנים 2000 -2010 שימש כמנכ"ל חברת תדיראן מוצרי צריכה, שהייתה בבעלות הקונצרן האמריקאי CARRIER וכחבר מועצת המנהלים בחברה. קודם לתפקידו בדואר, בין השנים 2010-2015, שימש כמנכ"ל מכון התקנים.

טוב לדעת
נגישות