Search magnifier

חיפוש

חדש באתר: גיליון סוף השנה של 'דיזיינר' - מגזין העיצוב של ישראל. לחצו כאן ברוכים הבאים לאתר אקסטרה המחודש - עדכני ומגוון בשפע כתבות ומאמרים מקצועיים

"בטרנספורמציה הדיגיטלית יש פער בין דיבור למעשים"

"אנחנו בתהליך של מהפכה מתמדת, בעולם של שינויים תמידיים, ועל ארגונים להתאים את עצמם ולשחות עם הזרם", אמר גלעד רבינוביץ, מנכ"ל קבוצת SQLink • בראיון הוא מספר על הפתרונות של החברה וכיצד היא יכולה לסייע בתחום

מערכת היי-טק 2020 (צילומים: יח"צ) היי-טק 2020 אוקטובר 2019
צילום: shutterstock

אחת ממילות הבאזזז הבולטות בהיי-טק הארגוני בשנים האחרונות היא טרנספורמציה דיגיטלית. הכוונה היא למעבר של ארגונים ממערכות מיושנות וליניאריות, ששירתו אותם יפה בעבר אבל פחות מתאימות לעידן החדש, למערכת דיגיטליות משוכללות. המומחים כמעט מאחודים בדעתם שארגונים שלא יהיו שם – יישארו מאחור והתחרותיות שלהם תיפגע. נביאי הזעם אף אומרים שהם יחוסלו.

ייתכן שאותם נביאי זעם מגזימים, אבל הדברים שלהם בהחלט צריכים להוות נורת אזהרה עבור ארגונים שמעדיפים לדבוק במערכות הלגאסי (מורשת), מסיבות שונות ומגוונות – החל מהנהלה שמעדיפה את הישן, המוכר והטוב על פני החדש והלא נודע, ועד לארגונים שמחויבים לפעול על גבי המערכות הוותיקות מטעמי רגולציה. ארגונים אחרים, שמבינים את הצורך בשינוי, כבר מבצעים את המעבר לדיגיטל. מי שמשוחח עם גורמי המקצוע בהם שומע בעיקר שבחים על הצעד הזה, על איך שהוא מביא לחדשנות, משנה לטובה את התרבות הארגונית ואף מסייע להעלאת השורה התחתונה של הארגון – ההכנסות והרווח.

חברות רבות ובתי תוכנה למכביר, צעירים יותר ופחות, מציעים שירותים בתחום הטרנספורמציה הדיגיטלית. אלא שכדי לבצע מהלך כל כך מורכב דרושים ידע וניסיון רב – ואת זה אין לכל חברה. לעומת זאת, קבוצת SQLink, שממוקמת במתחם הבורסה ברמת גן, מביאה אתה 25 שנים של ניסיון ומנהלים שצברו מאחוריהם קילומטראז' רב בסיוע טכנולוגי לארגונים.

המקים והבעלים של החברה, תמיר גורן, הצמיח את SQLink, יחד עם צוותו, לקבוצה שכוללת מספר חברות ומעסיקה יותר מ-2,500 עובדים. המנכ"ל שלה הוא גלעד רבינוביץ, בכיר בעל ותק רב בעולם ההיי-טק, בתפקידי ניהול בחברות כגון אלעד מערכות, מלם ונטוויז'ן. בכובעיו האחרים הוא היה מנכ"ל מפלגת העבודה וסגן ראש המועצה המקומית שהם.

אופיסופט – טרנספורמציה דיגיטלית באמצעות הכלים המובילים בשוק

גלעד רבינוביץ',
מנכ"ל קבוצת SQLink

"SQLink עוסקת בפרויקטי פיתוח טכנולוגיים, טרנספורמציה דיגיטלית, BI, ביג דאטה ואנליטיקה, באמצעות אחת מחברות הקבוצה, אופיסופט, ויש לה נוכחות חזקה בסביבת הדיגיטל. זוהי אחת החברות הוותיקות והמובילות בשוק בתחומי ה-BI, עם כ-300 עובדים. היא מתמחה במגוון הרחב של הכלים המובילים בתחום הזה, במספר סביבות טכנולוגיות – של מיקרוסופט, יבמ ועוד.

"אלא שהמומחיות שלה היא לא רק בכלים, כי אם גם בגישה: איך לבנות את התפיסה עם הארגון, לנתח את הצרכים שלו ולראות כיצד אפשר להפיק ממערכות המידע ובסיסי הנתונים שיש בארגון את המידע הניהולי והעסקי הרלוונטי, שמאפשר לו יתרון תחרותי".

הוא הזכיר בהקשר זה פרויקט שביצעה אופיסופט להטמעת מערכות אנליטיקה ו-BI של מיקרוסופט במשרד הכלכלה, בהן קוביות OLAP, ביצוע תהליכי גזירת ושליפת נתונים, Tabular, ETL, עם SSIS ותוכנת Power BI לניתוח נתונים.

"המערכות האלה מאפשרות ניתוח מידע חוצה ארגון, לצורך קבלת החלטות המבוססות על מידע המתקבל מכל מחלקות הארגון – באופן אמין ואחיד. כך, בחלקי הפרויקט שכבר נערכו, בתהליך הראשוני של איסוף וטיוב הנתונים, המשרד קיבל תובנות על יוקר המחיה בישראל, ובמחצית הראשונה של 2020 יסופקו תובנות רבות נוספות", אמר רבינוביץ.

SQLabs – מרכז הכשרות למקצועות ההייטק

"הטרנספורמציה הדיגיטלית: האבולוציה היא רבולוציה"

איך אתה רואה את עולם הטרנספורמציה הדיגיטלית? האם הארגונים כבר באמת שם?

"יש כאלה שבהחלט שם, אבל במקרים אחרים זה בעיקר באזזז וורד. עדיין יש מרחק בין הדיבורים למעשים. ההתפתחות הטכנולוגית בחברות הפכה להיות לא ליניארית כמו בעבר, אלא אקספוננציאלית, בקפיצות. אנחנו בתהליך של מהפכה מתמדת, בעולם של שינויים תמידיים. האבולוציה היא רבולוציה. הטכנולוגיה מאפשרת לארגונים לשנות את העסקים שלהם ולהפוך מוצרים מסורתיים לחדשניים. למשל, כיום כבר אין דיסקים, אנשים מאזינים למוזיקה באמצעות מנויים באינטרנט. או בתחום הטלוויזיה: הצופים לא מחכים כמו פעם לתכנית ביום ובשעה הייעודיים, יש נטפליקס ו-VOD. גם עולמות הבנקאות והתשלומים הולכים ומשתנים".

האם השינויים הם לטובה או לרעה?

"חלק מהשינויים שקורים לאו דווקא מיטיבים אתנו, כלקוחות – פרטיים וארגוניים, מבחינת רמת השירות שהיינו רגילים אליה. אלא שכך או אחרת, זה קורה ואנחנו צריכים לאמץ את הכללים החדשים. מדובר בנהר עם זרם חזק ואי אפשר אלא לשחות עם הזרם. הדבר היחידי שאפשר לעשות הוא לנתב את עצמנו עם הזרם, למצוא את הדרך הנכונה לבצע את הטרנספורמציה הדיגיטלית".

מה אתם מציעים ללקוחות בתחום זה?

"אנחנו מציעים, באמצעות תבונה – חברה נוספת בקבוצת SQLink, פתרון מקצה לקצה, One Stop Shop – החל מבניית האתר העסקי-מסחרי, עבור בהכנסת פעילות הארגון לעולמות האינטרנט והמובייל, כולל בניית התוכנה, ולא פחות חשוב מזה – יצירת ממשק המשתמש, שהופך להיות נדבך מרכזי בכל מערכת טכנולוגית.

"כמו כן, כחלק מהשירות שלנו, אנחנו מלווים את הלקוח עקב בצד אגודל בתהליך אימוץ הטכנולוגיה, היישום וההטמעה הנכונים – הן מבחינתו והן מבחינת הלקוחות שלו, שזה לא פחות חשוב. צריך למצוא את האיזון הנכון בין השימוש והיכולות של הטכנולוגיה לבין היכולת של הצד השני לעשות את השינוי ולבצע את הדברים באופן מושכל. אנחנו נכנסים כאן לתמונה ומלווים את הלקוחות בתהליכים האלה".

מה עם הסייבר?

"אנחנו מחזיקים יחידת IT פנימית שמטפלת בנושא אבטחת הסייבר. אנחנו בתהליך של הקמת מרכז שירותי בקרת סייבר – SIM SOC – שייתן שירות ללקוחות שלנו, ולומדים מזה תקופה את מה שקורה בעולם בתחום הזה. חברות עדיין לא הפנימו את הסכנות שיש במתקפות הסייבר ואנחנו עדים לנזקים שנגרמים. ככל שארגונים מאמצים טכנולוגיות חדשות, הם חושפים את עצמם יותר ויותר לאפשרויות של מתקפות סייבר וצריכים מערכי הגנה נגד זה. בנינו, ב-SQLink, מערך הגנה צפוף, עם מספר נכסים, ואנחנו מסייעים ללקוחות גם במה שקשור להגדרות האבטחה, כדי שהמידע שלהם לא יצא החוצה".

אין כאן חשש לחדירה לפרטיות?

"אנחנו בוחנים את עצמנו השכם והערב בכל מה שקשור לכך".

מיהם הלקוחות שלכם, בפרט בתחום הטרנספורמציה הדיגיטלית?

"הם מגיעים ממגוון מגזרים – החל מבנקים וכלה בגופים עסקיים כמו רשתות מזון, מוזיאונים ועוד. יש לנו את כל הקשת של הלקוחות, כי הפתרונות שאנחנו מציעים מתאימים לכל ארגון. כל לקוח יכול לקחת את עצמו צעד אחד קדימה עם הכלים הטכנולוגיים החדשים הללו. הם מאפשרים לארגון לפתוח את עצמו לציבור ולבצע טוב יותר, מהיר יותר, חכם יותר ודיגיטלי יותר תהליכים שהיו בעבר ידניים. זה מנגיש את השירותים של הארגון ומאפשר לו חיסכון והתייעלות עסקית".

SQLabs: מכשירים את דור העתיד בהיי-טק

SQLink עוסקת לא רק בטרנספורמציה דיגיטלית. פעילות נוספת שלה היא בעולם ההכשרות הטכנולוגיות – באמצעות SQLabs, שיש לה שני סניפים – בירושלים וברמת גן. "אנחנו מכשירים מדי שנה מאות סטודנטים במגוון מסלולי בוטקאמפ ותוכניות הכשרה טכנולוגיים המותאמים לצרכי התעשייה המשתנים", אמר רבינוביץ.

לדבריו, "SQLabs מציעה מסלול הכשרה שמיועד לבוגרי תואר ראשון במדעי המחשב או מדעים מדויקים ללא ניסיון מעשי קודם. ההכשרה מתבצעת בכיתת לימוד חדשנית, בקבוצות של 18-22 סטודנטים. במהלך הלימודים מתרגלים הסטודנטים כתיבת קוד ועובדים על מגוון פרויקטים המדמים את סביבת העבודה בשוק פיתוח התוכנה".

"כבר במסגרת התכנית מתנסים הסטודנטים בפרקטיקום מעשי", הרחיב רבינוביץ. "בחלק זה הם מיישמים ומתרגלים את הידע שרכשו. גישה זו מאפשרת לחברות ההיי-טק לבחון את היכולות המקצועיות הלכה למעשה, לקראת קבלתו האופציונלית של הסטודנט לעבודה מיד בסיום התכנית. חברה נוספת בקבוצת SQLink היא TESLink, המספקת מגוון פתרונות טכנולוגיים בעולם הבדיקות והאוטומציה באמצעות השילוב של מתודולוגיות מתקדמות עם כוח אדם ותיק ומיומן, ומביאה אתה ידע נרחב בעולם הבדיקות.

"אנחנו מתמחים גם בפתרונות גיוס לעולמות הטכנולוגיה באמצעות GotFriends, שהיא החברה הגדולה ביותר בישראל לגיוס טאלנטים לסטארט-אפים ולחברות היי-טק מובילות. GotFriends אף מאפשרת ללקוחות לגייס באמצעותה צוותים שלמים, או עובדים בגיוס 'מתחת לרדאר'. החברה פועלת מ-2006 ומצליחה לאייש מדי שנה אלפי משרות פיתוח במגוון חברות היי-טק בינלאומיות, סטארט-אפים חדשים ועוד. חברה נוספת שלנו היא דיאלוג, שמגייסת עובדים בתחומי ה-IT וההיי-טק, כלומר: כל מקצועות הטכנולוגיה", אמר רבינוביץ.

"עוד פעילות שאנחנו עוסקים בה היא מתחמי נדל"ן טכנולוגיים – iWorx. אנחנו מאכלסים במתחמים אלה עובדים שלנו, של הלקוחות ושל הספקים שנותנים להם שירותים", הוסיף.

ב-SQLink מבקשים לציין גם את מתודולוגיית העבודה – השיווק מונע המידע (DataDriven Marketing) של הקבוצה. החברה פיתחה מערכת CRM, שבאמצעותה היא מבצעת טרנספורמציה דיגיטלית לפעילות השיווק, תוך שימוש חכם ויעיל בנתונים ובתהליכי הרימרקטינג.

לסיכום, אמר רבינוביץ, כי "עולם המחשוב מתקדם בצעדי ענק. הטכנולוגיה מתחדשת מיום ליום, וארגונים שלא יעמדו בקצב ולא יבצעו טרנספורמציה דיגיטלית – יישארו מאחור, ועלולים לאבד את היתרון התחרותי שלהם".

טוב לדעת
נגישות