Search magnifier

חיפוש

עכשיו קל ונוח יותר למצוא כל כתבה ברוכים הבאים לאתר אקסטרה המחודש - עדכני ומגוון בשפע כתבות ומאמרים מקצועיים חדש באתר: מגזין 'הירוק החדש' - כל הפרטים על תעשיית הקנאביס הרפואי בישראל. לחצו כאן

סיפור שמח ועמוק

נועה ראזר מעצבת אובייקטים מקרמיקה, שצבע, קלילות והומור - לעתים אפילו על גבול האבסורד - מאפיינים את עבודותיה. כמי שההשראה שלה מגיעה מאמנים ומעצבים היסטוריים, היא משלבת גם פן אינטלקטואלי, שיחד משלים יצירות משובבות ובלתי שגרתיות

לימור קלר Designer מרץ 2019
נועה ראזר (צילום: נועה לבנת)

כרטיס ביקור // "למדתי במחלקה לעיצוב קרמי בבצלאל, לאחר תקופה שבה הייתי סטודנטית לארכיאולוגיה באוניברסיטת באר שבע. תמיד ציירתי ודמיינתי שבעתיד אהיה ציירת, וחיפשתי את תחום היצירה הפיזית. בארכיאולוגיה כותבים וחוקרים אובייקטים, ובקרמיקה מייצרים אותם. התפיסה שלי לגבי אובייקטים מושפעת מארכיאולוגיה, שמסתכלת על מכלול חפצים ומגדירה מהם תרבות, אנשים ועוד".

על קו הגמר // "עבודת הגמר שלי הייתה מיצג של שרפרפי קרמיקה שעומדים על במה ומתחתיה מערכת גלגלות שאפשרה להם להסתובב, כך שבכל פעם שמתיישבים על אחד, הוא מסובב את השני. הרעיון היה ליצור מערכת ישיבה עירונית, עם אינטראקציה משחקית והומוריסטית. על כל שרפרף היה קולאז' של הדפסים בעיבוד מחשב, שלקוחים מתרבויות, ממסורות ומתקופות שונות בקרמיקה. אהבתי את הצבעוניות, את העובדה שהיא מושכת עין, והיום אני ממשיכה לייצר הדפסים בהשראת איקונות תרבותיות, רק שהם מבוססים על ציורים שלי".

שרפרפים, פרויקט גמר (צילום: אביב נוה)

חומר // "חימר. אני עובדת בטכניקה של תבניות, שמייצרת מראה נקי יותר לאובייקטים. הם פחות נראים כעבודת יד, כקדרות, אבל העבודה עליהם מאוד עמלנית, רק שלא רואים אותה. אז מבחינה צורנית אני אוהבת את הניקיון, ומבחינת צבעונית יש בהם משהו מקושקש שמשמח אותי".

עבודה בולטת // "פרויקט הגמר היה סוג של מקפצה, שהביא להזמנות ונתן לי דחיפה לפתוח סטודיו, במיוחד עם כל החששות שיש אחרי הלימודים, כשלא ידעתי מה לעשות. היום אני מתייחסת למנורות כדגש העיקרי. הן חלק מתוך קולקציה בשם Apilar, יצירת ערימה בספרדית, שכוללת גם אגרטלים ורהיטים. יש בסדרה 9 יחידות קטנות שאני מרכיבה ומחברת לצורות חדשות, גדולות יותר.

"פיתחתי את השיטה הזו בעקבות טיול שורשים לספרד, שם ראיתי עמודי חשמל וגדרות שעשויים מקרמיקה. קשה לשמור על צורניות ביצירת צורות גדולות מחימר, מכיוון שיש לחומר נטייה להיסדק ולהתכווץ, וכך הסדרה הזו היא התפתחות טכנית מבחינתי, שבה אני גם שומרת על השימושיות ויכולת המכירה".

מנורות מסדרת Apilar (צילום: איה וינד)

השראה // "אני מאוד מתחברת לאסתטיקה עתיקה ומניחה שההשראה שלי מגיעה מאמנים וממעצבים היסטוריים, שכבר לא יודעים איך קוראים להם. אני לומדת לתואר שני במסלול למחקר תרבות באוניברסיטת תל אביב, וכך משלבת את הפן האינטלקטואלי והאסתטי יחד. יש משהו בחיבור בין הציורים והצורות ובין כל התרבויות והתקופות שאני נמשכת אליו".

האני מאמין // "תפיסת העיצוב שלי היא עיצוב שמח, שיספר סיפור ושיהיה בו עומק. ומעבר לסיפור המשפחתי או התרבותי, אני רוצה שישמח אנשים שרואים אותו. לכן אני משלבת צבע, קלילות והומור, לעתים אפילו על גבול האבסורד, כמו פרח שעשוי מעיניים. יש שיגידו שזה אפילו על גבול המטריד. אבל בעיניי זה הומור, אומץ ותעוזה".

סיבוב עולמי // "מוזיאונים, שהם למעשה בתים של אמנים, כמו מוזיאון סלבדור דאלי, משפיעים עליי מאוד. המקום האחרון שיצאתי ממנו בתחושה פיזית של רעד, מרוב התרגשות, היה ביתה של פרידה קאלו במקסיקו. יש משהו אינטימי במקומות כאלה, למרות שהם מוזיאליים ולא משמשים יותר כבתים. היה משהו בבית, בעבודות, בטוטליות ובהתמסרות המוחלטת שלה ליצירה, שלקחתי איתי ועורר בי השראה עצומה".

כלי "עבאדי" (צילום: עודד אנטמן)

הסטודיו // "ממוקם בקריית המלאכה בתל אביב. עברתי אליו לפני כמה חודשים, מירושלים, שבה גם התגוררתי. שם עבדתי בקואופרטיב, חלל עבודה גדול, קבוצתי, שבו לכל אחד יש אמנם פינה משלו אבל עובדים יחד. בתל אביב זה מקום גדול, מרווח ואני לגמרי לבד. אני עדיין מסתגלת לשני השינויים הגדולים ומניחה שהסביבה והתחושות ישפיעו גם על העבודות שלי בעתיד".

מחשבות // "יש ימים שאני אומרת לעצמי 'די, אני סוגרת', ויש ימים של 'זה הדבר הכי מדהים שאני יכולה לעשות' – כל הקצוות כאן. הסטודיו לוקח ממני את כל האנרגיות, והקושי העיקרי הוא הטוטליות. יש לזה, כמובן, מחירים כמו בן זוג שמתלונן שאני לא נוכחת. אני עדיין מנסה למצוא את האיזון".

שידה מסדרת Apilar, כל רגל מורכבת מכמה יחידות (צילום: עודד אנטמן. לחצו להגדלה)

יותר ופחות // "העולם צריך יותר קבלה ופחות ביקורתיות".

הניצוץ // "סבלנות, אורך רוח והתמדה. כשלומדים, יש אמונה שאם פרויקט הגמר יהיה דומיננטי, הוא יגשים את החלום, אבל זה לא באמת ככה. היה לי פרויקט בולט, אבל הוא לא מחזיק לבדו. צריך להמשיך ולייצר ולא להפסיק".

בעוד עשור // "אעשה אותו דבר אבל יותר. אני עושה מה שאני אוהבת ומקווה להמשיך בזה".


kohlery@gmail.com
טוב לדעת
נגישות