Search magnifier

חיפוש

עכשיו קל ונוח יותר למצוא כל כתבה ברוכים הבאים לאתר אקסטרה המחודש - עדכני ומגוון בשפע כתבות ומאמרים מקצועיים חדש באתר: מגזין 'הירוק החדש' - כל הפרטים על תעשיית הקנאביס הרפואי בישראל. לחצו כאן

מהסטודיו של וונדרס לפסגת העולם

עיצוב מוצרים למותגים כמו Roche Bobois ,Alessi ו-Moooi, שיתופי פעולה עם מעצבים ידועים וחברות מובילות מאיטליה, אוסטרליה וסקנדינביה, והשתתפות בתערוכות נחשבות. המעצב הישראלי הצעיר בר דוידוביץ, מייסד סטודיו בר, ממקם את עצמו בביטחון בפסגת סצנת העיצוב הבינלאומית

בר דוידוביץ
(צילום: כפיר זיו)

כשבר דוידוביץ יצא מביתו באמסטרדם אל משרדו של מעצב העל מרסל וונדרס, הוא לא שיער שלדפיקה על דלת הסטודיו תהיה משמעות כפולה. הראשונה – תעוזה של צעיר ישראלי שאפתן שמנסה את מזלו; השנייה – knock on wood, תקווה שמשהו טוב יקרה מכאן ואילך. הדלת נפתחה, פחות או יותר, ומולו עמדה מנהלת המשרד של הסטודיו, שהסבירה שכך לא עובדים הדברים, ואם ברצונו להציע עצמו למשרת מעצב מוצר, עליו להשתמש בשירותי המייל. דוידוביץ הצליח להגניב לה מבט בתיק העבודות שלו, וזה הספיק.

השלב הבא היה מייל מסטודיו מרסל וונדרס שמזמין אותו לראיון ובהמשך להתמחות. "רעדתי כשקיבלתי את המייל. הפעם הראשונה שנתקלתי בשם שלו הייתה בקורס תולדות העיצוב בזמן הלימודים שלי באיטליה, כשדיברו עליו כאחד המעצבים ששינו את פני היסטוריית העיצוב, והנה אני מוצא את עצמי בסטודיו שלו, מתחיל התמחות".

היום דוידוביץ, 30, הוא בעלים גאה של סטודיו עצמאי הנושא את שמו הפרטי, ואף משיק בימים אלה מותג חדש בשם BA-IT, שמייצר פריטי אמנות שימושית על-זמניים, המשלבים בין אסתטיקה, פונקציה וחומרים איכותיים (ראו מסגרת).

שטיח ל-Roche Bobois מתחת לשולחן של מעצב העל Ora Ito (צילום: Baptiste Le Quiniou)

מסלול טיפוס

את האדריכלות והעיצוב ינק מילדות. הוא בן לאימא מתכננת ערים ולאבא אדריכל שלום דוידוביץ, חצי מהצמד "פרי דוידוביץ", ממשרדי האדריכלות המובילים בישראל, שמעורב בפרויקטים ציבוריים, פרטיים ומסחריים בארץ ובחו”ל. "כילד הייתי מתלווה לאבי בחופשות לאתרי בנייה ומסתכל על תוכניות וקונסטרוקציות. התחברתי לרעיון שיש מישהו שמתכנן את המבנה וכיצד הוא ייראה, והסתקרנתי לראות את העובדים מוציאים רעיון מהמחשב למציאות", מספר דוידוביץ.

אחרי הצבא חשב לעומק על כך שמישהו צריך לתכנן גם את הכיסא, המנורה, הספה ופריטים נוספים שאפשר להחזיק ביד, ונרשם ללימודים בבית הספר לעיצוב IED במילאנו, כדי לספוג תרבות ועיצוב אחרים ולהכיר אנשים חדשים. משם נסללה הדרך צעד אחר צעד, כמו מסלול טיפוס עם פרס בפסגתו – הסטודיו שאותו פתח בארץ. "הייתי צמא לקבל מידע וכלים על תחום עיצוב המוצר, ובית הספר סיפק את זה. התערבבתי עם תלמידים משוודיה, רוסיה, איטליה וצרפת, הכרתי דרכם ראש ותרבות אחרים וחוויתי את אחת התקופות היפות בחיים".

בזמן הלימודים הציע לו מרצה הולנדי להצטרף אליו לסטודיו ולעזור לו להוציא פרויקטים פרטיים שלו. ההתנסות הראשונה, עוד בשנה הראשונה ללימודים, הייתה ביצירת סדרה של מוצרים לבעלי חיים למותג האיטלקי Casa Bugatti. ההזדמנות השנייה לא איחרה לבוא, כשאותו מרצה הציע לו לעזור לו באופן קבוע בשעות אחר הצהריים. "זו הייתה תקופה אינטנסיבית של לימודים בבוקר ועבודה אחר הצהריים. עבדנו על מוצרי קמפינג בייצור המוני לחברה בארצות הברית, ונחשפתי לכל התהליך החל מהתיאוריה, דרך העלויות, הייצור וניהול הסטודיו ועד סופו. בקושי היה לי זמן לאכול, וכשחזרתי לארץ לביקור, שאלו אותי אם אני בכלל מספיק לאכול", הוא נזכר.

אגרטל ל-YOUMEAND, כדי לא לשכוח את הטבע בעולם של מסכים, מתוך Maison&Objet (צילום: סטודיו בר)

את הלימודים סיים דוידוביץ כשבאמתחתו תעודת הצטיינות ושפה נוספת, איטלקית. לפני שהספיק לתהות לאן מובילה דרכו, קיבל הצעה נוספת מאותו מרצה – להצטרף אליו לסטודיו שלו בהולנד. ללא היסוס קיפל דוידוביץ את חפציו במילאנו והודיע להורים שבשלב זה ימשיכו להתראות רק בביקורים. "הייתי השוליה שלו, ועשיתי כל מה שצריך", הוא מספר. "לאחר כשנה רציתי לפתוח אופקים בתחום העיצוב, לראות איך עוד אפשר להתקדם ולאן אפשר להגיע. יצרתי לעצמי רשימה של כל הסטודיואים בהולנד, בלי להיות בררן, ושיתפתי את המרצה שלי. הוא פרגן ועזר לי להוסיף עוד כמה מקומות. במקום הראשון הצבתי את מרסל וונדרס והתחלתי לדפוק על דלתות".

דוידוביץ הגשים את חלומו של כל מעצב, כשקיבל חוזה כמעצב מוצר בסטודיו של וונדרס. "בתקופת הלימודים לא הבנתי את העיצוב שלו, הוא היה נראה לי מוזר, אבל ככל שעבדתי איתו יותר מצאתי את עצמי אוהב את מה שקורה שם. זה השלים אצלי חתיכה בפאזל שהייתה חסרה לי כסטודנט", הוא מספר. וכך, מעיצוב חלקי מוצר קטנים כמתמחה הוצע לו חוזה כמעצב צעיר, ומעיצוב של פקק לבקבוק, התקדם לעיצוב בסיס של כיסא, רמקול, קולקציות של רהיטים ועבודה עם חברות כמו Alessi ו-Moooi. "מרסל וונדרס מאוד נוכח ואקטיבי, והעבודה בסטודיו נעשית מולו. היה לי חשוב להיכנס לראש שלו ולהבין את העקרונות שעל פיהם הוא מעצב", הוא מספר על התקופה במחיצתו.

חותמות תוכי (צילום: סטודיו בר)

המותג BA-IT: על-זמני בטוויסט עכשווי

החודש משיק בר דוידוביץ מותג חדש: BA-IT, המייצר פריטי אמנות שימושית. "אני מאמין שלכל אחד מגיע יופי וחום בתוך הבית, בין אם הוא צעיר, מבוגר, מינימליסטי או עמוס בכל טוב. הפריטים מחממים את החלל והופכים אותו לאסתטי, לכיפי, וגם מספקים שימוש כלשהו בנוסף לנראות", הוא אומר על המותג שינפק מוצרים בסדרות קטנות וממוספרות, מה שאומר שרק ל-250 איש בעולם יהיה פריט כזה ולא יהיו יותר. "כך גם עיצבנו את הלוגו שלנו – קופסה מינימליסטית המסמלת בית, פשוט, ארבעה קירות, שלתוכו נכנסת רוח חדשה עם נוכחות מעודנת וחום שעושה את כל ההבדל".

הקולקציה הראשונה של BA-IT היא מראות פנים, שבצידן האחד מופיעה מסיכה, וכשמסובבים אותן מתגלה מראת פנים שימושית. בבסיסן אפשר להניח פריטים קטנים כתכשיטים, מפתחות, כסף קטן, כלי איפור ועוד. הן עשויות עץ מלא מגולף ומורכבות ידנית, ותואמות להפליא לכמה מעקרונות המותג: על-זמניות שתשאיר את המוצר גם לדורות הבאים, תוך העלאת חיוך ושמירה על אסתטיות.

הקולקציה חוקרת את המושג מסיכה לאורך ולרוחב ומתקשרת באופן ישיר ועקיף למושגים של חשיפה לעומת הסתרה, איפור, צניעות, כנות, צביעות, שקיפות, היסטוריה, גיאומטריה, תרבותיות, לוקליות ואינסוף. הקולקציות הבאות יחברו בין המותג לאמנים נוספים מהארץ ומהעולם, ודרכה הם יביעו את משמעות המסיכה בעיניהם ואף יחתמו עליה.

לצד קולקציית המראות מתהווה קולקציה נוספת של BA-IT עם מוצר שעושה קאמבק ולו טוויסט מודרני וסיפורי: "תוכי" היא חותמת שולחן אישית בצורת העוף הססגוני, שאפשר "ללמד" אותו כל מילה והוא יחזור עליה שוב ושוב. התוכי יככב כמתנה הכי אישית שאפשר, לזוג שמתחתן, לעבודה או לדירה חדשה, כחותמת משפחתית, ככתובת מגורים, כסימון ספרים, כלוגו של חברה ועוד. כל אחד יכול לייצר לעצמו את העיצוב שלו בקלות באתר החברה. הוא עשוי עץ מלא ומתכת, מה שמאפשר לו לשמר את ערכי העל-זמניות והאסתטיות על כל ספרייה או שולחן.


את מוצרי BA-IT אפשר לרכוש באתר www.ba-it.shop.

כל מוצר צריך סיפור

לאחר שנתיים בסטודיו התחיל לבעור בו הרצון ליצור דברים משלו. ממש כמו יצירה של מוצר, במסלול לא ליניארי, תוך תחושה שהוא נתון במסע מטורף של התרחשויות לא צפויות, חזר דוידוביץ לארץ. במשך כל תקופת ה"גלות" ביקר לא אחת בתערוכות עיצוב בארץ, וכששב לתמיד, שמח לראות עלייה במודעות לתחום.

"היה לי ברור שאני רוצה להתחיל לעבוד על העיצובים שלי עם האני מאמין והסגנון שלי. אמרו לי שאני משוגע שאני עוזב את אירופה, אבל הבנתי שיש בארץ הרבה מקום לעיצוב, מוחות מבריקים ואנשים שרעבים לעצב. מעין 'דף לבן' שאפשר לבנות בו עיצוב עם בסיס טוב ולפתח את יתרונות המקום. ראיתי שהתערוכות עצמן גדלות ושגם התקשורת מגיבה טוב ומכסה את התחום. הרגשתי שאני רוצה להביא את הבשורה שלי לכאן עם הכלים והניסיון שרכשתי".

שולחן 'מלאך' לניסו רהיטים (צילום: יורם אשהיים)

לפני כשלוש שנים פתח בתל אביב את "סטודיו בר", חיבר את האסתטיקה והאייקוניות של העיצוב האיטלקי עם הידע שלו על היצירה, התכנון, הייצור והעיצוב ההולנדיים, שהקיימות מושרשת בהם, ולמד להוסיף ערך למוצרים שלו ולספר דרכם סיפור. "השילוב הזה הרווה אותי בידע מכיוון אחר ומבחינתי הוא מנצח". במקביל לימד במכינת העיצוב 6B וצלל לנבכי העיצוב המקומי.

כרגע עובדים איתו שני אנשים נוספים – מעצב מוצר מאיטליה ובת זוגו הגרמנייה שמתמחה בשיווק, איתה התחתן רק לפני מספר שבועות. "אני יכול לטייל, להסתכל על תיבת דואר ברחוב ולקבל השראה לעבודות שלי. יש לי כל הזמן רעיונות, גם כשאני מנקה את הראש בנגינה או בגלישה. אני נהנה מהיצירה התמידית, אחרת זה היה משעמם".

נשיקת הפרידה לאירופה, אותה השאיר מאחור, הייתה זמנית בלבד. הקשר עם חברות אירופאיות, ולא רק, נשמר באופן רציף כשיצר קולקציית שטיחים ל-Roche Bobois הצרפתית וכעת הוא עובד איתם על קולקציה נוספת שתצא בקרוב. עם חברת YOUMEAND האיטלקית הוא מייצר מוצרי משרד ומנורות, ועם חברה אוסטרלית הוא עובד על קולקציה יוקרתית של מתגי חשמל לבית חכם. חברה סקנדינבית מוכּרת עובדת איתו על מספר גופי תאורה חדשים, ובתערוכת Maison&Objet בתחילת ספטמבר יוצגו גופי תאורה מלֶבד שעיצב הסטודיו לחברה איטלקית חדשה.

איך נוצר הקשר שלך עם החברות האלה?

"בשנה הראשונה יזמתי יותר כדי לייצר לעצמי הזדמנויות, אבל עם הזמן התחילו גם פניות, שזה משהו חדש לי. אני ב'מיינד' של לעשות, להתקדם, ליצור, וגם הלוגו של הסטודיו משקף את זה בצורת חץ שפונה כלפי מעלה. האמת שהלוגו התחיל מקעקוע שיש לי שעשיתי כהשראה מסבא שלי ז"ל, ניצול שואה שהיה תמיד עם הפנים קדימה באופטימיות חזקה, והצליח להקים שבט שלם. אהבתי את המסר הזה, והוא הבסיס של עקרונות הסטודיו, שעובד על מנעד רחב של חומרים ומוצרים, מקטנים מפלסטיק שמיוצרים באלפי יחידות, ועד מוצר בודד שנמכר בגלריה".

פומפייה Barry ל-OTOTO (צילום: איה ווינד)

Street lamps (צילום: כפיר זיו)

בפעילות המקומית חבר הסטודיו למותג הישראלי OTOTO של דני גסנר ואורי סעידי, והשיק איתו פומפייה הומוריסטית בצורת דובי שמתענג ונהנה מהגירוד. בתערוכת "צבע טרי" 10 הציג את גופי התאורה Street lamps, בהשראת אלמנטים קלאסיים מהרחוב, שהיוו את הבסיס לגופי התאורה מלֶבד.

קיר תלת-ממדי בלובי מגדלי בסר (צילום: סטודיו בר)

גם עם משרד האדריכלים של אביו נוצר שיתוף פעולה, כשעיצב קיר תלת-ממדי וגופי תאורה ללובי הכניסה של מגדלי בסר ביגאל אלון בתל אביב.

וזה לא הסוף, מאחר שבאולמות הלאונג' של מרצדס יצר הסטודיו עבודה גרפית גדולה על גבי חלונות הראווה של האולם, וארונות תצוגה מעור בהשראת התיפורים היוקרתיים של פנים הרכב, ל"ניסו רהיטים" עיצב קולקציה של שידות ושולחנות, ובאזור האתני היוקרתי של "טולמנ'ס" הציג מראה גדולה עם מסיכה, שהיוותה השראה למוצרים הראשונים של המותג החדש BA-IT.

ארון תצוגה מעור באולמות הלאונג' של מרצדס (צילום: סטודיו בר)

לדברי דוידוביץ, "כל המוצרים של BA-IT מבוססים על ערכים של קיימות חדשה, לדוגמה: פעם מעלית הייתה סמל של מותרות ויוקרה, היום אנשים מעדיפים לעלות ברגל, המודעות השתנתה. אז חוץ מזה שהמוצרים עשויים מחומרים עמידים ונכונים, יש בהם גם התייחסות למודעות החדשה – הומור ושמחה, הם עושים מצב רוח טוב ובריאים למוח. אפשר לשחק בהם, בכלל אני מאוד אוהב לשחק. הם מאחדים, מתחשבים, מקשרים בין דורות ותרבויות, מייצרים שיח. את הרב-תרבויות אני משלב במוצרים שלי, בנישואים שלי ובתחילת הקריירה שלי באירופה יחד עם הלוקליות והישראליות שחשובות לי. החומרים, האנשים והתרבויות שנחשפתי אליהם הם חוויה שתלווה אותי לכל החיים".


www.studiobar.design | @studiobar | www.facebook.com/studiobar.design | www.ba-it.shop

טוב לדעת
נגישות