Search magnifier

חיפוש

ברוכים הבאים לאתר אקסטרה המחודש - עדכני ומגוון בשפע כתבות ומאמרים מקצועיים למגזין דיזיינר - לחצו כאן למגזין שמנת - לחצו כאן Designer חדש באקסטרה: מהדורות סוף השנה של מגזין הלייף-סטייל שמנת ומגזין העיצוב

הצד הנשי של המטבע

אצל רוב הזוגות הנשואים הגבר מנהל את הכסף המשפחתי. נשים פחות מעורבות בניהול הכסף שלהן וחשות התנשאות מצד הגופים הפיננסיים כלפיהן. יעל וינר וענת כץ ארוג'אס - שמדברות על פנסיה, השקעות ושאר עניינים - הקימו את 'עוברות ושוות', קבוצת פייסבוק של נשים בנושאים פיננסיים

צילום: shutterstock

הפגישה הראשונה של יעל וינר וענת כץ ארוג'אס התחילה כעוד אחת מאותן פגישות היכרות בבתי קפה, שבמרבית המקרים לא מובילות לשום מקום. חברה משותפת חשבה שכדאי להכיר ביניהן, כי הן נמצאו בשלב דומה בחיים: שתיהן חיפשו להקים מיזם חברתי שפונה לנשים. בדיעבד, החברה צדקה. היום, שנתיים אחרי אותה פגישה, וינר וכץ ארוג'אס מובילות את המיזם לקידום עצמאות פיננסית של נשים, "עוברות ושוות", הכולל קהילת פייסבוק אשר בה יותר מ-16 אלף נשים וערוץ יוטיוב פיננסי.

אישה. גבר. כסף

הקמת "עוברות ושוות" הייתה המשך טבעי לקריירה המקצועית שלהן. כץ ארוג'אס, שמגיעה מעולמות ההייטק, עשתה הסבה למגדר והיום היא מומחית באפיון טכנולוגיות מודעות נשים ומגדר. וינר, יועצת ויזמית תוכן, הייתה בעבר עורכת "ליידי גלובס" ועורכת התרבות ב"כלכליסט".

כבר בפגישה הראשונה היה ברור להן שהן רוצות להוביל שינוי ממשי בחייהן של נשים. אחרי חיפוש, שכלל שיחות עם חברות, קריאת מחקרים ועריכת סקר, הן מצאו את האג'נדה שלהן בתוך הבית. הן הבינו שאצל מרבית הזוגות הנשואים הגבר מנהל את הכסף המשפחתי והאישה פחות מעורבת, אם בכלל.

ענת כץ ארוג'אס ויעל וינר (צילום: דנה שמעוני)

"זו הנורמה בהרבה בתים ובכל שכבות האוכלוסייה. ישבנו בפגישה עם מנהלות בכירות בחברה פיננסית, ושתיים מהן סיפרו שבן הזוג אחראי על הכספים בבית", אומרת וינר. "אחת מהן אפילו מיתגה את זה: היא אמרה שהיא עושה אאוט-סורסינג לניהול הכסף אצל בעלה. גם אנחנו, שתמיד היינו מעורבות בניהול הכסף, השארנו את הטיפול השוטף הפיננסי לבן הזוג. מי שמבינות כמה חשוב לנהל את הכסף שלך הן נשים שלא בזוגיות, שלהן אין את הפריווילגיה להעביר את ניהול הכסף למישהו אחר. המסר שאנחנו מעבירות בקבוצה הוא שזה חשוב לכולנו".

מדברות על זה

"ערכנו סקר עם חברת iFocus בקרב נשים ממעמד סוציו-אקונומי בינוני -גבוה", מספרת כץ ארוג'אס, "ומצאנו שמעל 50% מהן לא מעורבות בניהול הכסף שלהן. הסקר העלה עוד נתון מדהים: כ-80% מהנשים אמרו שהן חשות שהגופים הפיננסיים מתייחסים אליהן באופן מתנשא. הבנו שהבעיה היא תוצאה של שני תהליכים: מצד אחד, הנשים פחות פעילות מהגברים בניהול הכסף ופחות מכירות את הכלים והמונחים הקשורים בניהול הכסף; מצד שני, הגופים הפיננסיים פחות מבינים את הצרכים והשפה של הלקוחה ולעיתים כלל לא פונים אליה".

התובנה הראשונה שלהן הייתה שהן צריכות לייצר מקום בטוח לשיחה על כסף. הן הקימו את קהילת הפייסבוק "עוברות ושוות", תחת הסלוגן "כי תכל'ס צריך לדבר על כסף". "שם זה מתחיל. נשים פחות מדברות על כסף", אומרת וינר. "הרבה פעמים אנחנו אומרות 'זה לא מעניין אותי'. אבל זה לא באמת נכון. כי מעניין אותנו להחליף דירה ורכב, ולעזור לילדים. כל הדברים האלה קשורים לניהול הכסף".

לאט-לאט נשים התחילו להצטרף לקבוצה. "'בעוברות ושוות' יש שתי קבוצות של נשים", אומרת כץ ארוג'אס, "המומחיות, מרביתן עצמאיות בתחום הפיננסים, שעונות לשאלות של שאר הנשים. ויש את השואלות, שמניעות את השיחה בקבוצה. הן מתייעצות על השקעות, על חיסכון פנסיוני, הלוואות ומשכנתאות, ביטוח ועוד הרבה נושאים שקשורים לכסף שלנו, ונעזרות בקבוצה כדי לשאול שאלות עבור עצמן ועבור המשפחה, חוזרות עם תובנות וזה מחולל שינוי: הן משפיעות ושותפות בניהול הכסף".

לאחרונה הן פתחו גם ערוץ יוטיוב שנקרא – DIYF – Do It Yourself Finance. למעשה הן הקימו חברת הפקה לסרטונים פיננסיים בהגשת נשים. הנכחה של נשים מדברות פיננסית היא חלק מהשינוי, הן אומרות. "החזון שלנו הוא שכל מי שישאל ברשת שאלה בנושאים פיננסיים, ייתקל בלפחות 50% סרטונים של נשים".

טוב לדעת
נגישות