Search magnifier

חיפוש

ברוכים הבאים לאתר אקסטרה - עדכני, מגוון ועשיר בכתבות ובמאמרים מקצועיים לקריאת המגזין - לחצו כאן Designer חדש באקסטרה: גיליון ינואר 2020 של מגזין העיצוב

קיצוני בראי עיצובי

שינויי אקלים הרסניים, מרחב תקשורתי אלים וטכנולוגיות חדשניות, שמטשטשות את הגבול בין טבעי ומלאכותי, מאתגרים את משמעות הקיום האנושי ואת המעצבים הלוקחים על עצמם את תפקיד המתווכים המציעים אלטרנטיבה לאופן שבו הדברים מתקיימים. תערוכה חדשה

יעל אפרתי (צילומים: אלעד שריג) Designer ינואר 2020
צילום: אלעד שריג
"הגברת הגדולה", אנה אוגרד ינסון

State of Extreme – אקסטרים, התערוכה החדשה המוצגת במוזיאון העיצוב בחולון, שונה מרוב תערוכות העיצוב שבהן ביקרתם. לרוב היו אלו תערוכות שבמרכזן אובייקטים פרי מוחם וכישרונם של מעצבים שביקשו להציע פתרונות לבעיות ולעשות זאת בצורה מקורית. כך התוודענו לעולם שלם של מוצרים, שבנוסף לערכם השימושי ניתן להם ערך מוסף עיצובי. כמו בתחומים אחרים, הלך והתגבש על פי הקריטריונים של "עיצוב טוב" או "עיצוב נכון" קאנון שבקווים כלליים מקובל כבר למעלה מ-150 שנה.

בשנים האחרונות, לעומת זאת, חל שינוי מגמה ועולם העיצוב החל מתרחק מהשאלות הללו לטובת עיסוק בשאלות חברתיות ופוליטיות. התערוכה המדוברת היא חלק מהמגמה העולמית הזאת, ולפיכך היא פחות תערוכה של אובייקטים ויותר של רעיונות. אפשר לתאר אותה כמין הרהור ביקורתי מתמשך על מה שמתרחש סביבנו ועוד עתיד להתרגש עלינו.

כפי שמלמד שמה של התערוכה, סבורים אוצריה – אריק צ'ן, אזינטה פלנטנגה ומיה דבש – כי אנחנו כבר בעיצומם של שינויים קיצוניים שמטבעם ילכו ויקצינו: שינויים אקלימיים קיצוניים שנובעים מההשפעה הגוברת שלנו על כדור הארץ ומהתחממותו – שיטפונות וסערות, כמו גם שריפות ובצורות רחבות היקף, שינויים דמוגרפיים וגלי הגירה ובריחה של פליטים שיוצרים עלייה בחוסר סובלנות והיעדר אמפתיה.

צילום: אלעד שריג

"לגדל את ילדי הרובוטים", שטפן בוגנר, פיליפ שמידט ויונס וויגט

הפערים הגדלים בין עשירים לבין עניים והעלייה בחוסר השוויון – מביאים להתפוררות הסולידריות ולתופעות של לאומנות והתבדלות קיצונית.

לצידם חלה התפתחות טכנולוגית בדמות תחומי הבינה המלאכותית וכן התבררו השפעותיה השליליות של המדיה החברתית שיש לה נטייה ברורה לקטב ודווקא חברות חלשות ומתוסכלות.

כל אלה ועוד חושפים מציאות חדשה וקיצונית מאי פעם, שאיתה אנחנו צריכים להתמודד ולא רק לסמוך על מעצבים שיחשבו ויציעו לנו פתרונות משלהם.

"בהקשר הזה יש למוזיאון תפקיד חשוב כמתווך של רעיונות במטרה להניע את האזרחים", קובעת מיה דבש, האוצרת הראשית של מוזיאון העיצוב, שביקשה באמצעות "אקסטרים" לעסוק בשינויים שהתחוללו בעולם ובתחום העיצוב מאז הקמת המוזיאון. "להבדיל מ'מצב הדברים', תערוכת הפתיחה של המוזיאון ב-2010, שביקשה לשקף את מצב הדברים העכשווי נכון לאותה תקופה, התערוכה החדשה דנה במנגנונים המניעים את תהליכי ההקצנה בעולם ובתפקיד המעצב כמתווך, כמתנגד, וכמי שמציע אלטרנטיבה לאופן שבו הדברים מתקיימים בהווה".

בעיסוקה של התערוכה בתחום "העיצוב הביקורתי" היא מדגישה את החיפוש והגילוי יותר מאשר את הפתרונות, ובתוך כך מציעה התערוכה החדשה דרך חשיבה אחרת לנוכח המציאות הקיימת, ומגולמת בה קריאה להתמתנות.

צילום: אלעד שריג

העולם העתידי, עבודת וידאו של ליאם יאנג

תמונת מצב מצבי קיצון

80 עבודות התערוכה המוצגות בכל חללי המוזיאון מחולקות לארבע קטגוריות העוסקות בפניהם השונים של מצבי הקיצון: קיטוב, סחרור מואץ, הקצנת יתר ו"נורמלי חדש". קיטוב – בקטגוריה זו מוצגות עבודות הבוחנות כיצד מצבי קיצון מונעים על ידי השקפות עולם קוטביות המחזקות את רעיון ה"אנחנו" מול "ההם". נוכח השינויים הדמוגרפיים, גלי ההגירה והפליטים, חל תהליך של הקצנת הפערים החברתיים והפוליטיים וכישלון הגלובליזציה, ואלו הובילו לתופעות של לאומנות וקיטוב פוליטי, זאת לצד החרפת אי השוויון הכלכלי והמגדרי.

הנה כמה דוגמאות לעבודות הבוחנות אפשרויות לגישור על הפערים. "בנו את החומה", הוא משחק מקוביות פלסטיק צבעוניות ובובת צעצוע של נשיא ארה"ב המציע לשחקנים לבנות "חומת טראמפ" משלהם, ומתייחס לתוכניתו מעוררת המחלוקת של טראמפ לבנות גדר הפרדה לאורך גבולה הדרומי של ארה"ב, במטרה למנוע הגירה בלתי חוקית ממקסיקו. האמן גיל יפמן וקולקטיב קוצ'ינטה יצרו סלים בעבודת יד המספרים את סיפוריהן האישיים של מבקשות מקלט אפריקאיות המתגוררות בתל אביב. כול אחד מהסלים משקף את זהות האישה שיצרה אותו ומכיל רמקול המשמיע בקולה שלה את סיפורה.

בהשראת כללי מדע הקרטוגרפיה וציורי נוף סיניים מסורתיים יצר צ'יו ג'ג'ייה סדרת מפות שבהן הוא מארגן, מנתח ומדמיין את הקיום האנושי על פי רגשות אנושיים ויחסים חברתיים, ומציין על המפות נקודות כמו "הר הבדידות", "שחיקת החמלה" או אגם "האהבה האפלטונית". בניסיון לגשר על חוסר השוויון המגדרי מציעה אנה אוגארד ינסן את "הגברת הגדולה – אינסטינקט בסיסי" (ראו תמונה בראש העמוד): כיסא גדול עשוי מפוליאוריתן מוקצף בצבע ורוד המציע לנשים לאמץ את שפת הגוף הגברית ולשבת בפישוק רגליים, תנוחה המפגינה יותר עוצמה וביטחון עצמי, וזאת במטרה לערער על ההירככיות המסורתיות שמתקיימות בין נשים לבין גברים במרחב הציבורי.

סחרור מואץ – בקטגוריה זו מוצגת עבודות המתייחסות לטבעם של מצבים קיצוניים שנוטים להתעצם ולגרום לנו לאבד שליטה. כך למשל קרה עם האינטרנט, שבהתחלה היה מלא הבטחות לדמוקרטיזציה, ואילו היום אנחנו עדים לפלטפורמות חברתיות שהופכות בקלות לאתרים חשוכים שבהם נקודות מבט קיצוניות מקבלות תהודה ויראלית שאין לה תקדים.

במקביל, התפתחות בתחומי הבינה המלאכותית עלולה להפוך מכונות לישויות אוטונומיות מסוכנות, שיצאו מכלל שליטה. כך למשל עבודתו של טדאס מקסימובאס "רובה אימוג'י", המוצגת בגלריה התחתונה ויורה על המשתתפים, ובעוצמה לא מבוטלת, דיסקיות שעליהן מוטבעים אימוג'ים נפוצים. הרוגטקה הזו מופעלת בשלט רחוק ובוחנת על רקע התלות הנפוצה בלייקים את תגובותינו במקרה של "יריות".

צילום: אלעד שריג

"עריסת דחיסה", לוסי מקריי

הקצנת יתר – כאן מוצגות עבודות הבוחנות את התוצאות הבלתי צפויות של התהליכים הקיצוניים המחריפים. כך למשל עלול העולם העתידי להפוך מנוכר באופן קיצוני עד שייעלם ממנו המגע האנושי. "עריסת דחיסה", מיצב שיצרה לוסי מקריי, מזמין את הצופה לשכב ולשקוע במין מיטה רכה ועוטפת שעשויה להוות מרפא אפשרי במציאות של "משבר מגע", שבה תנתק אותנו הטכנולוגיה מגופנו ומסביבתנו האנושית.

עבודת וידאו המוקרנת על מסך גדול שיצר ליאם יאנג מתארת עולם עתידי שבו נתונים אנשים למעקב בלתי פוסק על ידי מכונות, וכדי למנוע את גילוים לובשת קבוצת צעירים חליפות מיוחדות ומבצעת תנועות ריקוד מסוימות המשבשות את פעולתן של הטכנולוגיות החכמות.

הנורמלי החדש – מעצם טבעו המצב הקיצוני הוא מושג יחסי: מה שפעם היה קיצוני יכול להפוך לנורמלי החדש, ולהפך. בקטגוריה זו מוצגות עבודות המעלות שאלות על מה שנחשב בעינינו נורמלי ולאיזה נורמות ותפיסות אנחנו מתנגדים. כך למשל ב"כחול-שמים" מציג יג'ין הואו על כוורת עץ גדולה סדרת אגרטלים בעיצוב סיני מסורתי, הצבועים בגלזורה כחולה שמייצגת את צבע השמים. הערפיח הקשה בבייג'ינג שינה את צבע השמים, תופעה שמשתקפת בשינוי צבע האגרטלים וחושף כמה מעטים הם ימי השמים הכחולים ומה המחיר שמשלמת הסביבה בשל הזינוק הכלכלי.

xCoral, פרופ' עזרי טרזי ומעבדת הדיזיין טק (צילום: חיים זינגר)

ובמעבר חד – מושבת אלמוגים עשויה מחומר קרמי שהודפס בתלת-ממד במטרה להתמודד עם הפגיעה הקשה במושבות האלמוגים ועם הפגיעה במערכת האקולוגית שהתקיימה סביבן. הפרויקט, שיצר פרופ' עזרי טרזי בשיתוף מעבדת הדיזיין טק של הטכניון, נבדק לאחרונה בניסוי בים סוף והניב תוצאות מבטיחות. בנוסף לכל אלה מוצגת במסדרון ההיקפי של המוזיאון "מעבדת אקסטרים", המאפשרת הצצה לחומרים חדשניים, לגישות שמעניקות פרשנויות אחרות למושגים כמו ייצור/צריכה, חומר גלם/פסולת דוגמת דיו שאפשר ליצור מחומרי הפליטה המזהמים של מכונית.

ומילה לסיום על עיצוב התערוכה: כראוי לתערוכת "עיצוב ביקורתי", השמה דגש על תהליכי גילוי וחשיפה, הוצבו סביב העבודות כיסאות המזמינים את המשתתפים לשיחה ולדיון, במטרה ליצור צפייה חווייתית ומערבת. במקביל, את הקירות לבנים המקובלים החליטו מעצבי התערוכה אביטל נורארי ונתנאל אלפסי לחפות ביריעות אלומיניום, חומר המייצר השתקפות, מה שמדמה את הביקור בגלריה העליונה, שגם כך שוררת בה טמפרטורה נמוכה, לביקור בחדר קירור ענק שמזמן מחשבות על עתיד בלתי צפוי.


Yaeliefrati1@gmail.com
טוב לדעת
נגישות