Search magnifier

חיפוש

עכשיו קל ונוח יותר למצוא כל כתבה ברוכים הבאים לאתר אקסטרה המחודש - עדכני ומגוון בשפע כתבות ומאמרים מקצועיים

קפה: כל מה שצריך לדעת

כיצד הקפה משפיע על הבריאות שלנו, האם הוא ממכר, כמה אפשר לשתות ממנו - ומתי

אפרת בר לב קפה יולי 2019
צילום: shutterstock

מסקנות בריאותיות סותרות בנוגע לצריכת קפה מתפרסמות באופן תדיר, מה שעשוי להיות מאוד מבלבל. האם הוא קפה בעל השפעה חיובית או שלילית על הבריאות? כמה קפה מומלץ לצרוך? איך ייתכן שאנשים מסוימים שותים קפה לפני השינה ונרדמים בקלות, אף על פי שהקפה מכיל חומרים ממריצים?

חשוב להבין כי התוספות לצד כוס הקפה – קפה ומאפה, קפה עם שוקולד, קפה עם סוכר, קפה עם חלב ועוגיות ועוד – הן אלו המהוות בעיה, ולא דווקא הקפה עצמו. הקפה מכיל חומרים הנקראים קפסטול וקהוואול, העשויים לגרום לעליה מסוימת ברמות הכולסטרול וההורמונים בדם. לכן, עבור מי שאינו מורגל בצריכת קפאין, תיתכן השפעה ממריצה על מערכת העצבים. רמות הסוכר והאינסולין בדם עולות, ואלו מעודדים תיאבון מוגבר ותשוקה למתוקים. עם זאת, בצריכת קפאין באופן עקבי ומתון, הגוף מווסת את הפרשת ההורמונים עקב הסתגלות לצריכה יומיומית של קפה.

עם זאת, אנשים מסוימים עשויים לסבול מתופעות שונות כתוצאה מצריכת קפה, כגון עצבנות ואי-שקט, כאבי ראש, מיגרנות, נדודי שינה, רעידות, עלייה בלחץ הדם ועוד. מן הראוי שאנשים אלו ימנעו מצריכת קפה בכלל. אותם אנשים צריכים לדעת כי קפאין נמצא בהרבה מקורות מזון נוספים, כולל תה, קקאו, שוקולד, משקאות קלים, משקאות אנרגיה ואף תרופות מרשם מסוימות. כמו כן, עבור אנשים בריאים, שהלו"ז שלהם תובעני ועמוס מאוד, תוספת קפאין ממקורות שונים, עשויה "ללבות" את רמות הורמוני המתח, ולהשפיע באופן שלילי.

לא משבש את החיים

קפאין משפיע על מערכת העצבים, נקשר לקולטנים במח ומשפיע על מוליכים עצביים כמו דופמין אדרנלין. בהתאם, "גמילה" מקפה עשויה להתבטא בכאבי ראש, עייפות, אי שקט, ירידה במצב הרוח, קושי בריכוז ועוד. עם זאת, לא כל ההתמכרויות שוות. התמכרות לקפה לא משבשת את החיים שלכם, להבדיל מהתמכרות לאלכוהול או לסמים קשים. לעומת זאת, רבים נוטים להסתייע בקפה לצורך הגברת הריכוז, שיפור יכולות קוגניטיביות, חדות מחשבה, ועוד.

קפה נחשב בעל ההשפעה שלילית בנוגע לבריאות העצם, מחלות דלקתיות ו\או מחלות אוטואימוניות, אך חשוב להפנים שצריכה מתונה של קפה לא מנבאת מחלות באדם בריא. על פי האסכולה של הרפואה הטבעית, במסגרת תהליך ניקוי רעלים, נהוג להפסיק שתיית קפה. כמו כן, אוכלוסיות הנחשבות לאוכלוסיות הבריאות ביותר בעולם, כמו יפן, אינן צורכות קפה.

לא שותים ואוכלים

מומלץ להרחיק שתיית קפה מארוחה עיקרית ומזינה, כדי לא לשתן ויטמינים ומינרלים החוצה. עם זאת, סגולות בריאותיות נקשרו אליו, בזכות חומרים הנקראים פוליפנולים. אלו משפיעים על בריאות כלי הדם, ותורמים למניעת שבץ מוחי ו\או מחלות לב, ויסות מערכת החיסון, מניעת נזק רקמתי על ידי רדיקליים חופשיים, ואפילו מסייעים במניעת התפתחות גידולים סרטניים שונים.

האם קפה גורם לנדודי שינה? למשקה יש השפעה פיזיולוגית שונה על אנשים – זה תלוי בגנים שלכם. אי-סבילות לקפאין והמטבוליזם של קפה בגופכם תלויים במערכת אנזימים בכבד שלכם. כלומר, יש שידווחו על קושי להירדם בלילה, ואחרים לא.

תורם לבריאות הרגשית

צריכת קפאין בכמות מתונה, 3-4 כוסות קפה ליום או כ-300 מ"ג קפאין ליום, עבור אדם בריא, נחשבת לבטוחה, כחלק משמירה על אורח חיים בריא ומשקל מאוזן. תתעמלו, תאכלו בריא, תטפחו חברויות וצאו לשתות קפה. זה עשוי לתרום גם לבריאות הרגשית שלכם.


הכותבת היא נטורופתית, מטפלת ברפואה פונקציונלית, ומייסדת מרכז השתלמויות למטפלים ברפואה משלימה. לפרטים: www.efratbarlev.co.il
טוב לדעת