Search magnifier

חיפוש

חדש באתר: גיליון סוף השנה של 'דיזיינר' - מגזין העיצוב של ישראל. לחצו כאן ברוכים הבאים לאתר אקסטרה המחודש - עדכני ומגוון בשפע כתבות ומאמרים מקצועיים

'אגד' מציגה: תחבורת העתיד

מפעילת התחבורה הציבורית הגדולה בישראל שמה לה למטרה לעמוד באתגרים החדשים של תחבורת המחר: הפעלת רכבות קלות, אוטובוסים חשמליים, מיניבוסים חכמים שיופעלו לפי דרישה, אפליקציות חכמות לנוסע ועוד. המהפכה כבר כאן

גליה היפש (צילומים: דוברות אגד) תחבורת המחר יוני 2019
צילום: דוברות אגד
הרכבת הקלה של תל אביב אשר תופעל על ידי חברת הבת של אגד – תבל

ההיסטוריה של חברת "אגד", שהוקמה כקואופרטיב תחבורה צנוע בשנת 1933 והפכה למפעילת התחבורה הציבורית הגדולה בישראל, שזורה בסיפור תקומתה של מדינת ישראל. מי מאיתנו לא נסע פעם באוטובוסים של אגד, הישנים או החדשים? אפילו שמה ניתן לה על-ידי המשורר הלאומי חיים נחמן ביאליק. נראה כי גם היום, כאשר החברה משנה את פניה, עוברת תהליכי מקרו-ארגוניים משמעותיים, כמו שינוי מבנה הארגון מקואופרטיב לחברה בע"מ, "אגד" משלבת ידיים עם התהליכים המתרחשים במדינת ישראל וממשיכה בדרכה להיות חברה פורצת דרך.

הפעם מדובר בתעשיית הטכנולוגיה התוססת בתחום התחבורה החכמה הצומחת בישראל, תעשייה עם מוניטין בינ"ל הנמצאת בחזית פיתוחי התחבורה העתידנית, השיתופית והאוטונומית. תאגידי ענק של יצרני רכבים וחלפים לרכבים מגיעים לישראל כדי למצוא כאן טכנולוגיות מתאימות, ואילו "אגד" הבינה בדיוק מה האוצר הטמון לה ממש כאן קרוב לבית. היא משתפת פעולה עם חברות טכנולוגיה מקומיות כדי להוביל את החברה לעידן החדש ולעמוד באתגרים של תחבורת המחר.

עמירם אוחיון
(צילום: יח"צ)

עמירם אוחיון, מנהל הפיתוח העסקי של אגד: "האתגר המשמעותי ביותר כיום של מדינת ישראל בתחום התחבורה הוא לעודד מעבר של נוסעים מרכב פרטי לתחבורה ציבורית ובכך להקל את העומס ההולך וגדל בכבישים.

"המדינה צפויה להשקיע בעשור הקרוב סכומי עתק בתשתיות תחבורתיות, בעיקר של רכבות קלות, רכבות בין-עירוניות, נתיבי תחבורה ציבורית ותשתיות אוטובוסים. השקעות עתק אלה יבוצעו בד בבד עם המהפכה הטכנולוגית שעובר שוק התחבורה העולמי, עם כניסתן לשוק של טכנולוגיות התחבורה השיתופית, החשמלית והאוטונומית.

"תהליכים אלה מציבים אתגר בצד הזדמנות עסקית גדולה למפעילות התחבורה הציבורית בכלל ול'אגד' בפרט כמובילת שוק האוטובוסים בישראל".

שת"פ עם חברות הטכנולוגיה

פרויקטי הענק שיבוצעו בעשור הקרוב ישפרו משמעותית את רמת התחבורה הציבורית בישראל בטווח הארוך, אולם צפויים להגביר עוד יותר את עומסי התנועה במטרופולינים העירוניים בשנים הקרובות, דבר שרק יגדיל את האתגרים העומדים בפני חברות התחבורה הציבורית.

"אגד" הציבה לעצמה יעד מרכזי של מתן שירות לנוסע, שיאפשר להביאו ממקום למקום באופן המהיר, היעיל והנוח ביותר, ללא קשר לאמצעי הנסיעה בו הוא יבחר (""Mobility as a Service). זה אולי נשמע טריוויאלי אולם לא כך הדבר, וברחבי העולם המפותח נעשים בימים אלה מאמצים רבים למצוא את המודל הנכון לספק שירותי הסעה ציבוריים ופרטיים יעילים "מדלת אל דלת".

"ההצלחה העסקית שלנו תתבטא בגידול מספר הנוסעים שיחליטו להשאיר את הרכב בבית ולהסתמך על התחבורה הציבורית. פחות חשוב מבחינתנו באם הנוסע ייסע באוטובוס של 'אגד', של מפעיל אחר, ברכבת הקלה או ברכבת ישראל. ברגע שהוא יוותר על הרכב הפרטי, שוק התחבורה הציבורית כולו ייהנה מכך, ובוודאי אגד כחברה המובילה את השוק", מדגיש אוחיון. "לאחרונה עלינו לאוויר עם אפליקציית אגד החדשה, המציגה מידע לנוסעים לאופן ההגעה ליעד המבוקש באופן היעיל ביותר בכל אמצעי התחבורה הציבורית. בימים אלה אנו ממשיכים לפתח את האפליקציה כך שתאפשר לא רק קבלת מידע, אלא גם הזמנות נסיעה והשפעה בזמן אמת על מערכות תכנון התנועה".

לדבריו, אגד תספק החל מסוף השנה בירושלים ובחיפה שירותי תחבורה ציבורית חכמה, שיאפשרו לנוסעים להזמין בזמן-אמת נסיעות באמצעות אפליקציית אגד (("On Demand". שירות זה צפוי להיות מהגדולים והייחודיים באירופה, וישלב טכנולוגיות ישראליות מתקדמות שיסופקו על-ידי חברות VIA, Moovit וספקי טכנולוגיה מקומיים נוספים.

"אנו רואים בשיתוף פעולה עם חברות הטכנולוגיה המקומיות כגורם קריטי להצלחת 'אגד' בהטמעת חדשנות בחברה והתמודדות עם האתגרים הצפויים לנו בעשור הקרוב", מוסיף אוחיון. " 'אגד' פועלת מול חברות טכנולוגיה וסטארט-אפים בתחומי תכנון התנועה, תחבורה שיתופית, בטיחות נסיעה, אוטובוסים חשמליים, שירות ומידע לנוסע, סייבר ותחומים נוספים, תוך מתן אפשרות לביצוע פיילוטים על בסיס תשתיות החברה בישראל ובאירופה. אנו רוצים להמשיך ולהרחיב פעילות זו".

צילום: דוברות אגד

הרכבת הקלה בתל-אביב

בימים אלה נכנסת אגד גם לתפעול רכבות קלות, לאחר שזכתה במכרז להפעלת הקו האדום ברכבת הקלה בתל-אביב. "חיבור בין הרכבת הקלה למערך האוטובוסים הוא חלק משמעותי מהתפיסה של מתן פתרון לנוסע מקצה לקצה", מסביר אוחיון. "מדובר בפרויקט דגל בשוק התחבורה הישראלי, שישרת את האזור הצפוף ביותר בגוש דן. זהו קו הרכבת התת-קרקעי הראשון בישראל, אם כי לצערנו עדיין מדובר ברכבת קלה ולא במטרו. הקו הינו ייחודי בכך שהוא משלב נסיעה במקטעים עיליים ותת- קרקעיים, ובכך מגדיל את האתגר התפעולי והבטיחותי.

"הזכייה בפרויקט חייבה את אגד להיכנס לעולמות תוכן שונים ומורכבים יותר מאלה המוכרים בדרך כלל לחברת אוטובוסים", הוא מוסיף. "בכל הקשור לשירות לנוסע, מערכות כרטוס וגבייה, ניהול ושיבוץ נהגים, ומערכות ניהוליות אחרות, קיים דמיון רב בין שירותי הרכבות והאוטובוסים. אולם בכל הקשור למערכות האיתות, הבקרה, הבטיחות והנסיעה בקרונות – בוודאי כשמדובר ברכבת שעוברת בין מקטעים תת-קרקעיים לבין מקטעים עיליים – האתגר הוא בסדר גודל אחר.

"זה נכון גם לתחום התחזוקה. למרות ש'אגד' הינה חברת תחזוקת הרכב הכבד הגדולה בישראל, ובעלת תשתיות תחזוקה ייחודיות הכוללות שיפוצי מכלולים כבדים וייצור חלפים, עם כ-700 עובדים מקצועיים ומרכזי שירות בכל רחבי הארץ, תחזוקת הרכבות והתשתיות דורשת הרחבה משמעותית של תחומי המומחיות באגף התחזוקה של החברה".

צילום: דוברות אגד

מהפכת האוטובוסים החשמליים

"אגד" מפעילה כיום את אחד הציים הגדולים ביותר באירופה של אוטובוסים בהנעות חלופיות. בישראל מפעילה אגד 35 אוטובוסים חשמליים בחיפה, ובקרוב בירושלים. בנוסף, החברה סיכמה עם משרדי האוצר והתחבורה על רכש של 150 אוטובוסים חשמליים בשנים הקרובות, ומבצעת בימים אלה עבודות להרחבת תשתיות החשמל בחניונים. כמו כן, "אגד" רכשה ומפעילה למעלה מ- 150 אוטובוסים חשמליים והיברידיים באירופה, כולל טכנולוגיות היברידיות מתקדמות המשלבות גז ירוק וחשמל.

"גם אם בטווח הקצר האוטובוסים החשמליים יקרים יותר מהאוטובוסים המונעים בדיזל, ולפיכך נדרשים בדרך כלל לסבסוד ממשלתי, אנו צופים כי בתוך מספר שנים, המשך ההוזלה במחירי המצברים במקביל לייקור המס על דלקים מזהמים, יביאו להעדפה כלכלית של האוטובוס החשמלי על פני החלופות האחרות", טוען אוחיון ומסביר כי הסיבה העיקרית בגללה "אגד" נכנסה לתחום זה כבר כיום ובאופן אינטנסיבי, קשורה לשיפור איכות הסביבה ואיכות הנסיעה לנוסע בתחבורה הציבורית: "האוטובוסים הם אחד מגורמי הזיהום הגדולים ביותר במטרופולינים וזה חייב להשתנות, הן בהיבט הקהילתי והן עבור הנוסעים שלנו, שהם הראשונים לסבול מפליטות האוטובוסים בתחנות".

הפעלת ציי אוטובוסים חשמליים מחייבת את "אגד" גם להתאמות במערך תכנון התנועה, ניהול ותחזוקת המערכת החשמלית, והיערכות לדור הבא של האוטובוסים שצפוי להיות טכנולוגי יותר. מערכות תכנון התנועה צריכות להתחשב בצורך של האוטובוסים להטענה מזדמנת באמצע יום העבודה. בנוסף, החברה נדרשה להסמכת מוסכי האוטובוסים לטיפול במערכות הינע חשמליות. "הסמכנו את המוסכים שלנו לטפל באוטובוסים חשמליים לא רק עבורנו, אלא גם עבור מפעילים אחרים שיבחרו לעבור להנעה חשמלית. אנחנו גם בוחנים טכנולוגיות שיאפשרו לנו לנהל ולייעל את השימוש במצברים שהפכו להיות המרכיב היקר ביותר באוטובוס", מספר עמירם אוחיון.

לא רק שחקן מקומי

לא רבים יודעים, כי אגד אינה רק חברת תחבורה מקומית, אלא גם שחקן אירופאי בעל מוניטין. החברה הינה מפעיל האוטובוסים הפרטי הגדול בפולין, והינה אחת ממספר חברות פרטיות מצומצם המפעיל שירותי אוטובוסים בהולנד, הנחשבת אחת המדינות המתקדמות בעולם בתחום התחבורה הציבורית. הישראלים המטיילים בערים כגון אמסטרדם, רוטרדם, וורשה או קרקוב, לא יתקשו לראות מאות אוטובוסים של "אגד" המופעלים בכל מדינה תחת המותגים Mobilis ו-EBS (Egged Bus Systems).

מנהל הפיתוח העסקי של "אגד" מעריך, כי שיתוף הפעולה הפורה עם חברות הטכנולוגיה המקומיות יאפשר לה לייצא את הפתרונות הטכנולוגיים שהיא שותפה בפיתוחם גם לפעילות שלה באירופה ובכך לחשוף את החברות המפתחות לשווקים נוספים.

תחבורה חכמה לפי דרישה

כחלק ממערך ההיסעים שייתן מענה משלים לאוטובוסים וישפר את זמני ההגעה עד היעד הסופי ("Last Mile Solution"), תפעיל "אגד" בסוף השנה שירות פיילוט בירושלים וחיפה, שיאפשר הזמנת נסיעות ביעדי ביקוש מרכזיים בערים. השירות יהיה חלק ממארג שירות התחבורה הציבורית ויאפשר לנוסע לבחור בין נסיעה באוטובוס "הרגיל" לבין נסיעה באוטובוס קטן יותר, עם פחות עצירות בדרך, ומסלולים מכוונים לביקושים שיאפשרו להגיע קרוב יותר ליעד הסופי שבחר הנוסע.

הפרויקט נעשה בשיתוף ועידוד משרדי האוצר והתחבורה כחלק ממאמצי המדינה לשיפור שירות התחבורה הציבורית במטרופולינים. לדברי לירן גלבוע, מנהל תחום תחבורה חכמה וחדשנות ב"אגד", הפרויקט כולל הפעלת מיניבוסים שיתופיים, בעתיד חשמליים, ובעתיד הרחוק יותר אוטונומיים, שאמורים להוביל את הנוסע בצורה חכמה יותר ומשלימה לשירות האוטובוסים והרכבות.

"הנוסע יתכנן את מסלול הנסיעה באפליקציית 'אגד', כך שיינתן לו המענה המתאים בפרמטרים החשובים ביותר לנוסע. בעיקר, זמן הנסיעה מהמוצא ליעד, נוחות הנסיעה, הקטנת מעברים בין אמצעי הנסיעה, ושיפור המידע בזמן אמת", אומר גלבוע, המסביר את הרציונל מאחורי הפרויקט:

"זוהי תחבורה חכמה שיתופית, שבאמצעות טכנולוגיה מתקדמת מאחדת בקשות של כמה נוסעים ומייצרת מסלול אופטימלי לנהג, המשתנה בזמן-אמת, אך מבטיח זמן הגעה יעיל לכל נוסע. בכך נוכל להגדיל את האטרקטיביות של התחבורה הציבורית ולשפר את מצבנו בתחרות מול הרכב הפרטי. בטווח הארוך המטרה שלנו היא להפוך עוד קווי אוטובוסים 'רגילים' לקווים 'חכמים', שיופעלו בהתאם לביקושים בזמן-אמת ויווסתו את צי האוטובוסים באופן טוב יותר למוקדי הביקוש".

אוטובוסים אוטונומיים – חזון רחוק?

תחזיות משרד התחבורה הן שבתוך כחמש שנים יפעלו אוטובוסים אוטונומיים בישראל. "אגד", בדומה לכל חברות התחבורה הציבורית האירופאיות הגדולות, כבר החלה להיערך לעידן העתידי הקרב ובא. גלבוע: "אנו צריכים להיערך ולהגיע מוכנים גם לעידן הרכב האוטונומי. גם אם מדובר בטווח ארוך יותר בו נראה רכבים אוטונומיים נעים על הכבישים, הטכנולוגיות הסובבות את הרכבים האוטונומיים בהחלט רלוונטיות גם לטווח המיידי, בהיבטים של ייעול התפעול והבטיחות.

"אנו צופים שדווקא רכבים ציבוריים בעלי מסלול קבוע בנתיבים ייעודיים יוכלו להיות הראשונים שיניעו רכבים אוטונומיים בכבישים. חתמנו על הסכם לפיילוט של אוטובוס אוטונומי יחד עם חברה סינגפורית – ST Engineering. הסינגפורים כבר מפעילים מיניבוסים אוטונומיים בקווים ייעודיים, ומתכננים בשנים הקרובות להרחיב משמעותית את הקווים האוטונומיים. בחרנו להתחבר איתם כדי להיות שותפים לאחד הגופים מהמתקדמים בעולם בתחום. בשיתוף עם הסינגפורים, אנו מתכננים לשלב בפיילוט חברות טכנולוגיה ישראליות כחלק מתכנון המערכת והטכנולוגיות שיוטמעו באוטובוס".

הגנת סייבר לאוטובוסים המקושרים

מקום נוסף בו "אגד" השקיעה מאמצים בשנתיים האחרונות הוא מערכות הסייבר לאוטובוס. עמירם אוחיון: "עד היום התמקדנו בהגנת הסייבר על המערכות התפעוליות, כי האוטובוסים נסעו בכבישים באופן עצמאי, הנשלט לחלוטין על-ידי הנהג.

"ככל שאנו מתקדמים ומוסיפים טכנולוגיות לצי האוטובוסים ולאוטובוסים החשמליים בפרט, וככל שהאוטובוסים החשמליים יהפכו יותר מקושרים, אוטונומיים ומופעלים על-ידי מערכות אלקטרוניות ('drive by wire'), ייווצרו צרכים חדשים להגנת סייבר. כבר כיום האוטובוס הופך להיות יחידה שמשדרת נתונים רבים למערך בקרה ולכן הוא יכול להיות מושפע מגורמים חיצוניים רבים, וזה רק ילך ויגבר".

ממשק עם חברות ההיי-טק הישראליות

"האתגרים הרבים המונחים לפתחנו בעשור הקרוב, הקשורים במצב התחבורה בישראל ומאמצי המדינה לשיפורו עם השקעות ענק בתחבורה הציבורית, והקשורים בשוק תחבורה עולמי העובר מהפכה טכנולוגית, ובכניסת 'אגד' לתחומי פעילות חדשים הכוללים רכבות קלות, אוטובוסים חשמליים מקושרים, ושירותי תחבורה חכמה, מחייבים אותנו להמשיך להשקיע בטכנולוגיות ולהטמיע חדשנות בחברה", קובע עמירם אוחיון. "זהו גורם מפתח להצלחת המשך הצמיחה בפעילות החברה בישראל ובאירופה. קיומו של שוק טכנולוגיות תחבורתיות תוסס ודינמי בישראל מהווה הזדמנות ל'אגד' להשיג את יעדיה".

גלבוע מוסיף, כי "חשוב לנו הממשק לתעשיית ההיי-טק הישראלית בתחום התחבורה. יש כאן תעשייה מדהימה עם המון סטארט-אפים המפתחים טכנולוגיות, שבשלב הסופי שלהם יידרשו לחברות מסוגה של 'אגד'. אנחנו הופכים להיות המקום שאליו ניגשות חברות סטארט-אפ, מבקשות לנסות אצלנו טכנולוגיות חדשות ולהסתייע בצוותי המקצוע שלנו להכוונת הטכנולוגיות לדרישות של הלקוח העתידי.

"החברות האלה יכולות לנסות טכנולוגיות במערכות התפעוליות, באפליקציות, באוטובוסים ובמוסכים. השילוב של חברות טכנולוגיה צעירות עם אגפי התכנון והטכנולוגיה של 'אגד', שהם הגדולים והמקצועיים ביותר בישראל, יכול להוליד מוצרים המותאמים מראש למפעילי התחבורה ולקצר את זמני הפיתוח והשיווק לאחר מכן".

אחת הדוגמאות המוצלחות לשיתוף פעולה מעין זה הינו חברת "אופטיבוס" הישראלית, שצמחה מסטארט-אפ צעיר, שפיתח מערכת תכנון תנועה דינמית ומתקדמת על בסיס שיתוף הפעולה והפלטפורמה של מערכות התכנון ב"אגד". מספר גלבוע, האחראי על החדשנות ב"אגד":

"זהו שילוב נהדר של הפריה הדדית שיועיל לשני הצדדים. אנחנו מחבקים כל סיוע טכנולוגי שיעזור לנו להתמודד עם האתגרים שלנו: שיפור השירות לנוסע, ייעול שילוביות בין אמצעי נסיעה, הפעלת רכבות קלות, הפעלת אוטובוסים חשמליים, תכנון תנועה, תחזוקה, מערכות כרטוס, סייבר ועוד". עמירם אוחיון מסכם: "אנו קוראים לסטארט-אפים וחברות טכנולוגיה להצטרף אלינו למאמצים להטמעת טכנולוגיות וחדשנות לטובת שיפור התחבורה הציבורית בישראל".

טוב לדעת
נגישות