Search magnifier

חיפוש

ברוכים הבאים לאתר אקסטרה - עדכני, מגוון ועשיר בכתבות ובמאמרים מקצועיים לקריאת המגזין - לחצו כאן Designer חדש באקסטרה: גיליון ינואר 2020 של מגזין העיצוב

כך משפיע המכס על יוקר המחיה

המכס בפעילותו משפיע על סחר החוץ, האכיפה, עלויות השחרור והזמן שכל התהליך אורך - ובכך משפיע לא רק על הוודאות שיש ליבואנים בקבלת הסחורות, אלא גם ובעיקר על מחירי המוצרים ועל יוקר המחיה. על מקבלי ההחלטות להבין את ההשלכות של החלטות מסוימות במכס עלינו, האזרחים

צילום: shutterstock

דורון ארבלי (צילום: יח"צ)

רבות דובר על שרשרת האספקה בסחר הבינ"ל ועל חשיבות היעילות והחוזקה של כל חוליה בשרשרת. לחוליה אחת בשרשרת ישנה השפעה גדולה לא רק על יעילות סחר החוץ, אלא גם על גורמים נוספים כגון יוקר המחיה, רגולציה, הגנה על תוצרת מקומית וכמובן הכנסות המדינה.

המכס בישראל הבין מזמן כי הוא עובד בסביבה שמשתנה מהר – כלכלית, פוליטית וביטחונית – וכי עליו להתאים את עצמו לסביבה זו ולכן פועל שנים בכיוון זה. המכס בפעילותו משפיע על כל תהליך סחר החוץ (יבוא ויצוא סחורות), על הבירוקרטיה הקשורה לכך, על עלויות השחרור והזמן שכל התהליך אורך.

פעולות אלה משפיעות לא רק על הוודאות שיש ליבואנים וליצואנים בקבלת הסחורות, אלא גם – ובעיקר – על מחירי המוצרים ועל יוקר המחיה בישראל.

המשמעות המיידית – עליית מחירים

המכס בפעילותו אמון על ביצוע החוק, מניעת הברחות והתחמקות מתשלום מס אמת וגביית מיסים, כמו גם הגנה על זכויות יוצרים, התמודדות עם יבוא מוצרים מזויפים, הלבנת הון והונאות מסחריות אחרות ועוד, משימות היוצרות לרשויות המכס אתגרים מורכבים ורבים. לא רק שמירה על הקופה הציבורית, אלא גם שמירה על התנהלות כלכלית תקינה של המשק. אך מנגד חובה על מקבלי ההחלטות להבין את ההשלכות של החלטות מסוימות במכס, עלינו האזרחים, ואתן מספר דוגמאות על מנת להמחיש זאת:

מחירי האננס בארץ יקרים מאד לעומת המחיר בחו"ל. בבדיקה שערכתי נמצא, כי רובם של האננסים אם לא כולם, מגיע ממדינה אחת על-ידי מספר יבואנים. למכס בישראל היה חשד להנמכות מחיר ביבוא האננס ולכן נתן הוראה להעלות את המחיר באופן גורף. התוצאה של החלטה זו היא שהיבואנים משלמים מכס על מחיר גבוה של אננס ובסופו של יום המס מגולגל עלינו, הצרכנים. זו התשובה לשאלות כיצד ואיך יתכן פער כה גדול בין ישראל לחו"ל. אין ספק שצריך לטפל בעבריינים למיניהם, אבל החלטה גורפת ללא כל בסיס עובדתי, פוגעת כמובן בראש ובראשונה בנו הצרכנים.

המכס מנסה להתמודד עם תופעת התחמקות ממס ביבוא קטניות (למשל, גרעינים). הגרעינים מיובאים ארצה למספר מטרות ונקבע כי יבוא לצורך מאכל ציפורים הינו פטור, בעוד שיבוא לצורך מאכל אדם חייב. על מנת להילחם בתופעה, החליט המכס להחתים כל יבואן על הצהרה, כי הוא מוכר את הקטניות רק ללקוחות שעוסקים בתחום (ציפורים). כמובן שזו גזרה שלא ניתן לעמוד בה. הרי איך יבואן אמור לדעת ולפקח על כל לקוח ולקוח שלו? יתרה מכך, כל עלות שתהיה ליבואן בהקשר זה תושת עלינו, הצרכנים.

בשנים האחרונות נזקק המכס לטפל בלא מעט נושאים הקשורים להערכת המחיר לצרכי מכס ובין הנושאים ניתן לציין את נושא הכשרות, תמלוגים והנחות. אין אני מלין על עצם הטיפול היות וברוב המקרים הצדק עם המכס, אך המשמעות המיידית להחלטות אלה היא עליית מחירים של המוצרים המיובאים ארצה.

בצד תפקידים אלה, באמתחתו של המכס כלים המאפשרים לו לסייע בעיקר ליצואנים והם: הישבון ופטור מותנה, שבעצם מאפשרים לתת פטור מתשלום מיסי יבוא על חומרי גלם לייצור מוצרים המיועדים ליצוא. מניסיוני מצאתי שלא כל היצואנים המייבאים חומרי גלם מודעים לאפשרות זו ומטריד אף יותר, הם אותם יצואנים שמודעים לאפשרותם לקבל פטור מותנה, אך נמנעים מכך לאור הפרוצדורה הנדרשת מצד המכס.

הצרכנים משלמים את המחיר

מהניסיון שלי לאור התיקים בהם אני מטפל כיום במשרדי, הן בנושא מכס אך גם בתחומי המס האחרים, אני נחשף ללא מעט דוגמאות שניתן לסקור, אך התמונה די ברורה. בצד החובה לקיים את החוק, על המכס להבין את תפקידו בתוך המערכת הכלכלית ולהבין את ההשלכות של החלטותיו. החלטותיו צריכים להיות כמובן בהתאם לחוק ולתקנות ותמיד נסמכות על עובדות ולא על סמך הערכות "ותחושות בטן". "גביית מס אמת" היא המשימה ולא "גביית מס" וההבדל בין המונחים אינו סמנטי בלבד, אלא הבדל מהותי.

דרישה זו מהמכס מקבלת משנה תוקף, היות וסמכויות האכיפה שלו הם דרקוניות ביותר (פקודת המכס מאפשרת למכס להתחיל בפעולות גבייה מיד לאחר שעברו 35 יום מהוצאת דרישת תשלום וזאת בשונה מהליכים בדיני המס האחרים המאפשרים להגיש השגה על השומה).

המשמעות היא שליבואנים רבים, בעיקר יבואנים קטנים ובינוניים, אין את המשאבים הנדרשים להתמודד עם הדרישות והסמכויות של המכס (תשלום ערובה, או תשלום אגב מחאה והגשת תביעה לבית המשפט) ולכן בלא מעט מקרים נאלצים היבואנים לשלם את דרישת התשלום, או להתפשר בדרך זו או אחרת. הבעיה הגדולה היא שלנו, הצרכנים, כי פשרה מסוג זו תמיד נופלת לפתחנו, היות והיבואנים מעלים את מחיר המוצר לאור דרישת המכס ואנו הצרכנים משלמים את המחיר.


הכותב שימש בעבר כמנהל רשות המיסים וראש מינהל המכס. משמש כיום יועץ בתחום המס ורגולציה לחברות, יזמים ועסקים.

טוב לדעת
נגישות