Search magnifier

חיפוש

עכשיו קל ונוח יותר למצוא כל כתבה ברוכים הבאים לאתר אקסטרה המחודש - עדכני ומגוון בשפע כתבות ומאמרים מקצועיים

עיצוב לעם

פריטי נוי, מערכות כלים, אבזרי ספא, צמחייה דקורטיבית ועוד, הפכו לחביבי הקהל הישראלי ומי שאמונים על מלאכת העיצוב בחדרי הבית השונים. בהתאם, מציגות הרשתות המתמחות היצע מרשים ברוח הטרנדים המובילים, צורכי הלקוחות והעדפותיהם. הדור החדש של הלבשת הבית

פריטי נוי, FOX HOME (צילום: דניאל לילה)

לפני 17 שנה צעדה איקאה את צעדה הראשון בארץ, פלרטטה עם הקהל הישראלי, ספגה מכה בכנף עם שריפה מתוקשרת והתגברה על המכשול, תוך שהיא שועטת לסניפים נוספים וכובשת אותו טוטלית. פני העיצוב הישראלי אחרי הגעתה כבר אינם כפי שהכרנו אותם.

השינוי היה אמנם אטי, אבל אם נבחן את מפת העיצוב המקומי, נבין שתחום הלבשת הבית הלך ותפס נתח נכבד מהשוק ומהעניין שמגלים בו הישראלים. בשנים שקדמו לבואה שלטו חנויות יצרניות בשוק, וכל אחת מהן התמחתה בעולם המצומצם שלה. רחוב הרצל התל אביבי ומרכזי קניות ייעודיים ברחבי הארץ מכרו מערכות ישיבה, נגרים וחברות מטבחים התמקצעו בבנייה של יחידות למטבח, מצעים נמכרו בחנויות מפעל, ואבזרי דקורציה ניתן היה לרכוש, אם בכלל, בחנויות למתנות ויודאיקה.

היום, לעומת זאת, אין עיר שברחובותיה המרכזיים לא נוכחת חנות עיצוב ודקורציה. חנויות הרהיטים המפוזרות במתחמי עיצוב שצצו כמו פטריות אחרי הגשם, מציעות הרבה מעבר לשולחן וספה, וחנויות להלבשת הבית, המרושתות מצפון ועד דרום, פתחו שעריהן לקהל ומציעות משטיח ושולחן קפה לסלון ועד מלחייה למטבח וסבון ארומטי לאמבטיה. הקהל נוהר לאותן חנויות, רוכש רהיטים ומוסיף פריטי עיצוב קטנים, מחליף מערכות כלים, דואג לנגיעות הספא באמבטיה ומוסיף לכל אלה צמחייה דקורטיבית.

חנויות ה-All in one הללו מתעדכנות במהירות בטרנדים המתחלפים, משקיעות מאמץ בשם צרכי הלקוחות וטעמם, ודואגות למלא את המדפים בהתאם, והרבה מהם. לפעמים נדמה אפילו שמה שאתה קונה היום, תראה מחר אצל השכן, והעיצוב בבתים הישראליים משתכפל ומאבד מייחודו.

פרטי עיצוב, רשת URBAN (צילום: שירן כרמל)

ליצור את המיוחד

"הרשתות האלה הן חלק מהנוף ואי אפשר להתעלם מהן", טוענת הילה גני, מעצבת בתים והום סטיילינג, שכמו מעצבים אחרים נוהגת גם היא לפקוד אותן. "הצרכן מבין שהוא יכול לקבל מענה, הן מבחינת הזמינות והן מבחינת ההוצאה הכספית המתאימה לו, והתפקיד שלנו הוא לחלק את התקציב באופן שקול בין הדברים שניתן לאתר ברשתות הגדולות ובין הפרטים הייחודיים במקומות אחרים וליצור תחושה חמימה, מעודנת וביתית".

רשתות כאלה, דוגמת ביתילי, איקאה, פוקס הום או גולף & קו, פונות לפלח שוק רחב ורוצות את הקהל הישראלי כולו אצלן. "רשת שנותנת במקום אחד מטרייה רחבה של מוצרים, חושפת את הקהל בבת אחת למגוון גדול", מסבירה אורית כוכבי, מתכננת ומעצבת פנים. "מצד אחד זה מטשטש את היכולת שלנו לראות מעבר להן וגורם לנו להיעצר בהן, אבל מצד שני הן יודעות לבנות פרזנטציות ברמת התמונה הרחבה.

"לקוחות שלרוב לא מסתובבים עם מעצבת, יכולים להבין מה מתאים למה, ואיזה משחק ניתן ליצור בין שילובים, טקסטורות ומרקמים. אם פעם היינו רואים חנויות רק עם סלונים, ספות או פינות אוכל, היום הן כבר מראות לנו חלל שלם עם המנורה המתאימה, השטיח הנכון והאבזרים התואמים".

גני ממליצה לאתר ברשתות אלה דווקא את הפריטים הנצחיים והפחות טרנדיים ולשלבם לצד פריטים ייחודיים מחנויות בוטיק. "צריך לדעת ששילוב של פריטים שנרכשו במקומות שונים, התאמתם לחלל, לסגנון ולפריטים הקיימים – הם שיוצרים את הייחודיות. לצדם, מה שמשלים את התמונה הם דווקא הפריטים האישיים של בני הבית, כמו פריט ירושה מבית סבתא. בסופו של יום הדברים הקטנים הם אלה שמעניקים את הייחודיות של כל בית המשקף את דייריו".

גולף & קו (צילום: ערן סלם)

קולקציות הקפסולה

הצמא של הלקוח הישראלי לחידושים מאתגר רשת כמו FOX HOME, להפיק מעצמה את מרב היצירתיות ולעדכן את הקולקציות שלה באופן תדיר. "טעם אישי ועירוב סגנונות מביאים לשפה עיצובית אישית לכל אחד, ולכן אנחנו מאפשרים ללקוחותינו לשלב בין סוגים שונים של מוצרים, כך שיותאמו לטעמם האישי", אומרת עומרית גזית קניון, סמנכ"לית פיתוח ועיצוב ברשת, שלה לא פחות מ-76 סניפים ומטרה מוצהרת להעשיר את סגנון החיים של כל מי שמחפש חדשנות ויצירתיות, ואיך לא – מחירים נוחים.

מפת פשתן, זארה הום
(צילום: יח"צ חו"ל)

"השיטה הזו מקובלת אצלנו לא רק במטבח ובחדר האוכל, אלא גם בחדר השינה, וכך נוצרות קומבינציות מעניינות". אם תשאלו אותה, דווקא כמות הפריטים העצומה מאפשרת ללקוחות לשמור על הייחוד ולא להיות כמו כולם. "אולי משפחה מסוימת תתחדש בסט כלים שיש לשכניה, אבל כל היופי הוא בעיצוב השולחן, שהפך לקל מתמיד ויודע לספר סיפור אחר בכל פעם".

אחד הפתרונות שיצרו רשתות אלה הוא ערב-רב של סגנונות, שנועדו לקלוע לטעמים שונים. כוכבי: "הרשתות משלבות מגוון סגנונות בחנות – חלק מהמוצרים עונים על צורך מודרני, חלק על צורך פרובינציאלי ופחות מלוקק עם עץ וגושניות, ובחלק אחר אפשר למצוא פריט ייחודי ומעניין – אם בצבע אחר או בטקסטורה מפתיעה, שימשוך את העין ויעזור לגבש כיוון ייחודי".

דרך אחרת שמונעת את איבוד הדרך בכל הטוב הזה, ועדיין מספקת חדשנות והשראה, היא יצירה של קולקציות הקפסולה, אותן סדרות קטנות וממוקדות, פרי שיתופי פעולה עם מעצבים בעלי שם, שמחיריהן מותאמים לקהל שמגיע לרשת. "20 המוצרים הנמכרים ביותר בסניפי איקאה בארץ הם גם המוצרים הנמכרים ביותר בכל העולם", אומרים ברשת ומתייחסים לרהיטים כמו שולחן לבן LACK, ספה תלת-מושבית, או כוננית בילי, "אבל לצד אלה נראה בבתים 'פיסים' מתוך קולקציות מתחלפות שאנחנו מביאים לזמן מוגבל".

הכוונה לקולקציות בשיתוף עם מעצבים בינלאומיים כמו טום דיקסון או וירג'יל אבלו, המנהל האמנותי של לואי ויטון, או עם חברות כמו HAY שמציעות שולחן קפה, כיסאות, ספסלים, כריות, נרות או מגשים שנותנים טאץ' אחר וייחודי, ועדיין מתכתבים עם שאר מוצרי הרשת, תוך שמירה על מחירים נמוכים יחסית לחנויות יוקרה. "המגוון הגדול מאפשר לנו לפנות לקהל רחב יותר, ולקונים לגוון ואפילו להשתגע עם העיצוב. הכל פרוס בפניו ואנחנו גם מעודדים לשבת, לגעת, להרגיש ולהתנסות, וגם להראות להם בתצוגות מתחלפות איך הדברים יכולים להיראות, כך שאף בית לא ייראה אותו דבר".

ב-FOX HOME יזמו שיתופי פעולה, כדוגמת פרויקט עם המחלקה לעיצוב קרמי וזכוכית בבצלאל, או השקה של ליין אוונגרדי של סירים צבעוניים. "כל קולקציה שאנו משיקים היא רבגונית ומציעה מדי עונה את החידושים המרעננים ביותר בעולם העיצוב, כך שבסופו של יום אנו מאפשרים לכל אחד להתחבר לאווירה ולצבעוניות המתאימה לאופיו ולטעמו", אומרת גזית קניון.

מתוך קולקציית הקפסולה מקעקעים (ליז), גולף & קו און ליין (צילום: ערן סלם)

ברשת גולף הוותיקה, שהשיקה את המותג גולף & קו ב-2002, מייצרים קולקציות שמערבות טרנדיות, מוצרים קלאסיים ואתניים בתקופות זמן קצרות יחסית, כדי לשמור על מתח וריגוש עבור הקונים. "פעם היינו עובדים עם שתי עונות מרכזיות, אבל היום אנחנו מקצרים את העונתיות ומחליפים קולקציות בין 6-4 פעמים", אומר אבי וזנה, סמנכ"ל חטיבת הבית ברשת, אשר בה 70 סניפים ואתר מכירה און ליין.

בנוסף לאלה דואגים ברשת לייצר סיפורים חדשים על ידי שיתופי פעולה המשלימים את הפריטים בחנות, למשל של מעצב הפנים ינאי פרישר גוטמן או קולקציית הקפסולה של מעצב האופנה האיטלקי רוברטו קוואלי. "הסטודיו שלנו כולל מעצבים מוכשרים שמקושרים לעולם הדיגיטל ושואבים אינפורמציות כל העת. כך אנחנו יכולים לספק לצרכנים גם קלאסיקות וגם עונתיות שמתחדשת במהירות", מבהיר וזנה.

שולחנות וכיסאות אוכל, רשת URBAN (צילום: שירן כרמל)

סיפור של בית

גם רשת ביתילי, שלה 13 סניפים בתפוצה נרחבת, חולקת אסטרטגיה דומה, המביאה ללקוחות מוצרים ממקורות סחר נרחבים, אולם מאפשרת להם גם לשנות את ממדי הריהוט, העומק, המסעדים, הרכות, הבדים, צורת הרגליים ועוד, כדי לייצר מוצר בהתאמה אישית. "אנו דואגים להביא קולקציות קטנות שמשתנות תדיר כדי להעצים את היתרון של רשת גדולה עם פריסה ארצית ומקורות סחר נרחבים, וגם כדי להעניק ללקוח את האפשרות לקנות מוצרים בכמות מוגבלת שיישארו ייחודיים עבורו", אומרת מיכל איתני פארי, סמנכ"ל הסחר של הרשת השומרת על שפה עיצובית אחידה.

לרדיפה העונתית הצטרפה גם האחות הצעירה והמודרנית של ביתילי, URBAN, המתפרסת על פני 15 סניפים ואתר קניות מקוון, ומוכרת סדרות קטנות ועדכניות של כ-200 פריטי ריהוט מתחלפים. הרשת, שהוקמה לאחר מחאת הקוטג', לא מתיימרת להילחם בחנויות העיצוב הגדולות ופונה לאנשים שגיל הינו הלך רוח עבורם, סטודנטים בדירות שכורות, בני זוג שעוברים לגור יחד בדירה עירונית קטנה, בעלי דירות שכורות או משרדי סטארט-אפ עם הסלוגן Design for less.

ספת קטיפה CINDY, רשת URBAN (צילום: ישראל כהן)

"בחרנו להיות אלטרנטיבה נגישה לקהל מהצפון ועד אילת", אומר המנכ"ל פיני גולדשטיין. "אנחנו נוסעים בדיוק לאותן תערוכות עיצוב בעולם, תמיד עם היד על הדופק, אבל מציעים אינטרפרטציות משלנו למוצרים בכמויות גדולות ובמחירים אטרקטיביים. פלח השוק שאנו פונים אליו מחפש ריהוט טרנדי, עדכני וכייפי, ואפשר לומר שהג'ינס שלו עולה יותר מכיסא אצלנו".

הישראלים אולי נוהרים, אבל אפשר לסמוך על טעמם של מי שעיצוב חשוב להם. "בסופו של דבר, אנשים בוחרים מה שהם אוהבים ולא רק מה שמאכילים אותם בחנויות", מזכירה כוכבי.

הבית שלנו הוא המקום שמספר את הסיפור של מי אנחנו באמת – אוסף של כל מה שאנחנו אוהבים, אומרים ב‫זארה הום, מותג שמנגיש גם הוא את העיצוב לבית. וכדי להבין איך הדברים מתנהלים מתחום שמוכר יותר להתנהגות הצרכן הישראלי, משווה זאת ההום סטייליסטית שירלי גוטמן לאופנה: "כפי שבוחרים מספר פריטי בייסיק זולים ומוסיפים להם פריט אחד יוניק, כך גם בעיצוב הבית – קונים את הבייסיק ואז מאתרים את המקומות הקטנים שמציעים פריטים תופסי עין, שיקפיצו את החלל. כאן יש משמעות לאני הפנימי שלך שמקבל ביטוי וחיזוק בעיצוב הבית".


Yael.amir@yahoo.com
טוב לדעת