Search magnifier

חיפוש

עכשיו קל ונוח יותר למצוא כל כתבה ברוכים הבאים לאתר אקסטרה המחודש - עדכני ומגוון בשפע כתבות ומאמרים מקצועיים

ריקוד. אישה. עוצמה

רננה רז, כוראוגרפית שמנת ינואר 2019
רננה רז ׁ(צילום: אביטל פלג)

בימים אלה עולה האופרה “סלומה”, באופרה הישראלית, לה יצרתי את הכוראוגרפיה. זו פעם ראשונה שאני יוצרת כוראוגרפיה לאופרה, ועוד ל”ריקוד שבעת הצעיפים”, הידוע כקטע אייקוני שמזוהה עם האופרה ולמעשה במהלכו, בגללו או שמא בזכותו – מתרחשת נקודת המפנה בעלילה.

הורדוס המלך המושחת מבקש מסלומה, בתו החורגת, שתרקוד לפניו. סלומה תחילה מסרבת וזוכה לעידוד מאמה, אך לבסוף מתרצה רק בתנאי שיינתן לה מה שתחפוץ. הורדוס מסכים ונשבע לתת לה כל שתבקש, עד חצי המלכות. היא רוקדת לפניו את ריקוד שבעת הצעיפים ובסופו מבקשת את ראשו של יוחנן הנביא, על מגש של כסף.

רננה רז, צילום: אביטל פלגשני גברים באופרה מאבדים את הראש. אחד במובן המטאפורי של המילה (הורדוס) ואחד באופן הכי ליטרלי שיכול להיות (יוחנן). בתהליך העבודה על האופרה שאלנו – איתי טיראן, הבמאי, ואני – איזה מין ריקוד הוא זה שמי שצופה בו מאבד את הראש? מה מתרחש במהלך הריקוד שגורם למי שמתבונן בו לתת את ראש של מישהו על מגש של כסף?

התשובה השכיחה, שגם נרקדה באינספור הפקות בעבר, היא שמדובר בריקוד שמהותו התערטלות, רווי מיניות (לא מתוחכמת לעניות דעתי) שעושה שימוש בגוף הנשי באופן הכי צפוי.

חשבנו והרגשנו שזו תשובה קלה מדי. רצינו ליצור ריקוד שבמהלכו סלומה מתחברת למקור העוצמה בתוכה, וכולם מסביבה, כולל הורדוס, חוזים במעמד הזה. סיטואציה שלכאורה מסמנת באופן ברור את יחסי הכוחות בין הורדוס לאישה שרוקדת לפני המלך, מתהפכת באופן חד, ומוקד הכוח נע באופן ברור לכיוונה של סלומה.

“ריקוד שבעת הצעיפים” הוא מפגן עוצמה של אישה, מול עצמה ומול העולם שהיא פועלת בו. לתחושתי, למהלך כזה יש גם הד שרק הולך ומתעצם במציאות שלנו היום. לפעמים אני מרגישה שהעולם משתגע והופך לא יציב, אבל אם יש דבר שאני שמחה וגאה עליו הוא העובדה שאני עדה לתקופה שמשנה את יחסי הכוחות וסדרי העולם הישנים בין גברים לנשים.

אני רוצה להאמין שלפחות בתחום הזה נשאיר לילדים שלנו עולם שטוב יותר לגדול בו.

טוב לדעת