Search magnifier

חיפוש

עכשיו קל ונוח יותר למצוא כל כתבה ברוכים הבאים לאתר אקסטרה המחודש - עדכני ומגוון בשפע כתבות ומאמרים מקצועיים חדש באתר: מגזין 'הירוק החדש' - כל הפרטים על תעשיית הקנאביס הרפואי בישראל. לחצו כאן

צו בריאה

כשההשראה מסיפור הבריאה המקראי נושקת לעיצוב ולאדריכלות בני-זמננו, ומעניקה כר פורה ליצירת יש מאין בזיקה ברורה לטבע ולסביבה

בניין Tsukaba Center, אדריכלות: Arata Isozaki (צילום מתוך אתר האדריכל באדיבות Yasuhiro Ishimoto)

ראש השנה, תחילתה של שנה עברית חדשה, מסמל בין היתר את בריאת העולם ומתוכו את היום השישי, בו נברא האדם. היקום, על פי הסיפור המקראי, הוא יצירה של יש מאין, הוויה מתוך ריק מוחלט שבה שותף גם האדם. ככל שזה נוגע לאדריכלות בת ימינו, האדם ממשיך לקחת חלק ביצירת היש מאין, כשפעמים רבות ההשראה מגיעה מהמקורות המוכרים לנו מסדר הבריאה: מים ושמים, יבשה וצומח, אור ומאורות, בעלי חיים והאדם עצמו. לכל יום כזה מסדר הבריאה, שמרכיב את עולמנו, ניתנות אינספור אינטרפרטציות מבניות ועיצוביות, שהופכת את עולמות האדריכלות והעיצוב למגוונים ולמרתקים כל כך.

"ימי הבריאה מעניקים השראה לאדריכלות ולעיצוב והסביבה האנושית בה אנחנו מתנהלים. כשאנחנו יוצרים, אנחנו בוראים ואין דבר נפלא מלברוא לעצמנו דבר אישי", אומרת רחל סלע, אדריכלית ויוצרת השיטה "בית בדמותך ו-DNA עיצובי". "כל אחד יכול להתחבר לכמה מימי הבריאה או לרובם – אדמה המסמלת צמיחה, ים ושמים, תחושות של אור, חיות שמעניקות השראה ומנוחה שמאזנת ומשלימה את העשייה. את כל אלה אפשר לשלב בעיצוב הסביבה שלנו".

מים ושמים בבריכת אינפיניטי על נופי סינגפור. ספדיה אדריכלים (צילום: CHIA Mng Chien)

עוצמת החיבור השמימי

עד שלא תימצא שיטה בדיונית לבנות באוויר ללא יסודות, כל פרויקט מתחיל מבסיס האדמה. יסודותיהם של בתים פרטיים, בניינים וגורדי שחקים נטועים באדמה, וגם מי שחי קרוב מאוד לקרקע ומעדיף את ההתמזגות עם הסביבה, מוצא באדמה ובחיבור אליה את הסיבה לתחושת המוגנות שלו. לשיטתה של סלע, אנשים המחוברים לאדמה יחושו נוחות במגוריהם, כשישולבו בהם חומרים כמו אבן לריצוף, טיח מינרלי שנראה כמו בוץ, קרמיקה וחומר, המעניקים תחושה של קרקע יציבה.

כשנטועים באדמה, מספקת בהייה בשמים תחושות פליאה ומסתורין, בין אם מדובר על שעות היום ובין אם על שעות החשיכה, כשכוכבים מנקדים את הרקיע ומציירים בסידורם צורות ותרחישים. די אם נחשוב על נופיהן הפראיים של איסלנד ואלסקה והזוהר הצפוני הנצפה משטחיהן כדי להבין את עוצמת החיבור השמימי.

מגדל Allianz. אדריכלות: Arata Isozaki, זוכה פרס פריצקר (צילום מתוך אתר האדריכל באדיבות Alessandra Chemollo)

בניינים המחופים במראות ובזכוכיות יוצרים השתקפויות של העולם שבחוץ, וחללים פנימיים בעלי תקרות שקופות או חלונות בתקרה ממסגרים באופן אורגני את הנוכחות החמקמקה של העננים בשמים ואת מה שנשקף מחוצה להם. גורדי שחקים נוגעים כביכול בשמים וההשתקפות בזכוכית מונעת מהמבנה להיות נטע זר ומטמיעה אותו בסביבה כחלק המשכי ובלתי נפרד ממנה. גם מבנים נמוכים משקפים עננים לבנים שכמו מרחפים באגם כחול, ואם הם משלבים בחלקם גגות זכוכית, הרי שבתוכם נוצרת אותה תמונה שטוחה של השמים מעל, ובו-בזמן מתאפשר לאור טבעי להציף את החלל.

"אור נברא משום שבחושך אי אפשר לקיים חיים. כשרוצים להדגיש נוכחות אור באדריכלות, חייב להיות סביבו חושך, אז הוא דולק ובוער ונותן השראה של התרוממות רוח", מסבירה סלע. "אדריכלים בוחרים להדגיש את האור בתוך החושך כנקודות או פסי אור, כאלומה חזקה ונוכחת. אור תמיד מרגש וצריך לתת את הדעת מראש כיצד ליצור אפקט רצוי בכל מקום".

חוגגים את הנוף

משחקי אור מתכתבים עם עולם המים. אדריכלות: דן והילה ישראלביץ' (צילום: עודד סמדר)

בבית פרטי שתוכנן על ידי ישראלביץ' אדריכלים ניתן לחזית האלומיניום המקיפה אותו תפקיד כפול. היא נתפסת כמיצג אמנותי המעטר את הבית באלמנטים גיאומטריים שבורים, הנראים כמרקדים, בצורניות דינמית ומשתנה, ומצד שני היא יוצרת משחקי אור המתכתבים עם עולם המים ומאפשרים הצצה לשמים.

"החזית משמשת כאלמנט הצללה, רותמת את סביבת החוץ ומאגדת אותה כחלק אינטגרלי מהמרחב הפנימי", מסביר אדריכל דן ישראלביץ'. "יחסי הגומלין המהדהדים בין חוץ לפנים נרקמו כבר משלבי התכנון הראשונים ומהווים מפתח ליצירת סביבה הנאמנה לאורחות החיים של בני המשפחה".

מים מעוררים בתחום האדריכלות תחושות של רוגע, שלווה ורווחה. הטבע הזורם והדינמי משפיע על עיצוב חיצוני ופנימי באמצעות אלמנטים של מים מחוץ למבנה, בתוכו או אפילו בשילוב של שניהם, כשהאחד מתחיל בנקודה מכונסת כחלק מתכנון הפנים וזורם החוצה, כשהוא נארג במרקם החיצוני.

לכאורה, מוצקות הבטון ונוזליות המים, שני הפכים מושלמים, לא אמורים להיפגש, אלא אם כן מדובר בפרויקטים שחוסמים גישה טבעית למים; אלא שלא פעם מתקיים בין השניים דיאלוג פורה. מבנים הממוקמים מול נופים, חופים וימים מתוכננים תוך התחשבות בסביבה ומתוך מטרה לשמור על הרמוניה עם הטבע ולגשר בין הקרקע והמים לבין האדם.

הבית על האשד בתכנון פרנק לויד רייט (צילום: Carol M. Highsmith)

האדריכלות מכבדת את הטבע וחוגגת את הנוף סביבה על ידי חזיתות נטמעות, מפתחים גדולים היוצרים קשר פנים-חוץ ואדריכלות ירוקה. דוגמה מוכרת לכך היא "הבית על האשד" (Fallingwater) שתכנן האדריכל פרנק לויד רייט, הנחשב ליצירת מופת אדריכלית במאה ה-20. בתכנונו קשר רייט את המבנה למפל מים קיים ושיפר את הזרימה במקום להעלים אותה. לויד השתמש באדריכלות אורגנית, שביטאה צמיחה של המבנה מתוך היער הנטוע: ארובה מאבנים שנחצבו במקום; מרכיבים אופקיים המשתלבים עם שכבות סלעים מתחת לבית; מפל הזורם מתחת לבית ונשפך בין המרפסות המרחפות ועוד.

גם בעבודותיו של האדריכל היפני זוכה פרס פריצקר לשנת 2019, אראטה איסוזאקי, קיימים אזכורים רבים לטבע, לסביבה ולשמים. איסוזאקי משלב ישן וחדש תוך שמירה על יופי והרמוניה סביבתית.

פרויקט מחקרי בברזיל, המתחשב בניהול מים במרחב (תכנון והדמיה: LUD Studios)

"אדריכלים מצאו דרכים לבטא בסיס של מים בסביבה אורבנית באמצעות מקווי מים גדולים בחזיתות של בתים, באמצעות מזרקות או נביעות מים, אבל אפשר לבטא מים לא רק באמצעות מים פיזיים", מזכירה סלע. "מי שמרגש אותו ים, נהר, מפל וכל מה שקשור למים, תתאים לו זרימה תכנונית. לפי תיאוריית ה-DNA העיצובי שפיתחתי, הוא יתחבר לזכוכיות, למשטחים מבריקים, לשלייף לק ולצבעוניות כמו תכלת, טורקיז או שחור מבריק, המשקף את מעמקי הים. זהו אדם זורם, שאוהב לבחור מבין כמה אפשרויות".

וילה פרטית בווייטנאם, שמעלימה את החדרים בעזרת גן אנכי. אדריכלות: MM++ architects (צילום: Hiroyuki OKI)

כשבניינים נושמים

מתכנני ערים בעולם עוסקים רבות בסוגיית הבנייה לגובה והקיימות. בעוד הצפיפות במרכזי הערים מאלצת בנייה כזו, נשמעים קולות המתנגדים לכך בשל פגיעה בנוף והגברת זיהום האוויר. הפשרה, במקרים של בניינים שחיצוניותם הירוקה חיה ונושמת, היא עיר כפרית אנכית אי שם בגובה.

בבניינים "נושמים" כאלה חומה ירוקה מטשטשת את כניסת האוויר המזוהם מבחוץ, ובקיץ היא מפחיתה גם את אור השמש הישיר ויוצרת חלל נוח מבחינה תרמית. הסככה החיצונית לבושה בחומרים טבעיים והופכת את חוויית השהייה בתוך הבית למעין גן פנימי.

מעבר לכך, האזורים הטבעיים מאפשרים להפיץ זרעים לסביבה העירונית, כך שהגובה הוא מרכיב מרכזי ביכולת לחדש את המרקם הביולוגי העירוני. עבור הולכי הרגל למטה, מתקיימת התחושה כאילו הם מטיילים בתוך גן מחוץ לעיר.

"היער האנכי" במילאנו, שהפך לסמלה של העיר, הוא דוגמה ליחסים המתקיימים בין האדם למיני חיים אחרים במרחב האורבני. זוג המגדלים, שתכנן האדריכל Stefano Boeri, מתנשא לגובה 80 מטר ו-112 מטר ומכיל 800 עצים, 5,000 שיחים וכמות צמחייה השווה ל-20 אלף מ"ר של יערות וצמחייה. הוא נחשב לבית המאכלס גם בני אדם וגם ציפורים, יש לו מרפסות גדולות ומפוסלות המיועדות להכיל אמבטיות חיצוניות גדולות לצמחייה ולאפשר גידול עצים גדולים ללא הפרעה. במחקרים שנעשו לפני ההקמה נמצא כי כמות כזו אמורה לסייע בהפחתת כמות הפחמן הדו- חמצני בדירות, לטהר את האוויר ואף לקרר אותו בשעות החום.

האדם אכן מפיק תועלת רבה ממיני צמחים ועצים, הנטועים גם הם באדמה וצומחים לכיוונים שונים. "באדם קיימת ליבה אנושית וממנה הוא מצמיח ענפים לכיוונים שהוא רוצה לגדול אליהם – כלכליים, לימודיים, תחביבים, קריירה", מחדדת סלע. "סביבה עם צמחייה מעודדת אותנו להתפתח ולצמוח". בבית הדבר יכול להתבטא בנוכחות של עץ בדמות פרקט, בשולחן, בחיפוי עץ לקיר או בארון ובספרייה, אבל גם בשילוב של גוונים כמו ירוק בקבוק, ירוק דשא, ירוק תפוח ואפילו חאקי. נוכחות של עץ מאפשרת לנו לזכור את העובדה הזו בתת-מודע ועוזרת לנו לצמוח באופן אישי".

חיפויי קיר בהשראת חיות שנכחדו, Moooi, עילית הלבשת הבית (צילום: יח"צ)

בין האדם ובין החי

חומרים טבעיים החלו מיושמים על הקירות בתקופות קדומות, וכיום רואים אותם בדמות חיפויים או טפטים מקש ומבמבוק. "יישום חומרים טבעיים על גבי קירות החל באזור המזרח הרחוק, ובפרט בסין ויפן, עת בתי המלוכה חיפשו חומרים לחפות עמם את הקירות על מנת לשוות להם מראה ייחודי ועשיר", אומרת שרית גולדשטיין מ"גולדשטיין גלרי טפט". "למרות שהשוק הישראלי נפתח מאוד בשנים האחרונות ליישום חומרים טבעיים, רבים עדיין אינם פתוחים לטפטים טבעיים מכיוון שבמרביתם קשה לשמור על חיבורים מדויקים של היחידות. באותה נשימה צריך לזכור שזה בדיוק המראה שנרצה ליצור – אורגני, טבעי ומושלם בדרכו, בדיוק כמו הטבע".

סיפור הבריאה המקראי מפריד בין האדם לבין עולם החי, אבל לאורך ההיסטוריה קיים קשר בלתי נפרד ביניהם, החל מייצור מזון ואנרגיה, תחביבים וספורט, וכלה בתרפיה ורפואה או סמלי דת. בסביבה העירונית תכנן האדריכל פרנק גרי, שמוטיב הדג וקשקשיו חוזר ביצירותיו האדריכליות, את "בניין הדג", על קו הים של ברצלונה. המבנה הפיסולי, שעשוי מחלקי מתכת זהובה, מסוכך על מרכז מסחרי מול הנמל והפך לאחד הסמלים של העיר הקטלונית. בתוככי הבית מיוצג הקשר בין האדם והחי בתכנון פינות המותאמות לחיות מחמד או בשילוב דמותן.

ראש אייל מנחושת (צילום: Melody Maison)

"נוכחות של חיות באדריכלות מעוררת את האדם. היא יכולה להתבטא באמצעות שטיח, בתלייה של קרני אייל ועוד, אבל הכי נוח לבטא אותה באמנות ובתצלומים", אומרת סלע.

"לכל חיה יש אופי שאותו היא מעניקה לבית – ציפור מסמלת משב חופש ותעופה, אייל – תנועתיות מלכותית, דג – זרימה, וחיות כמו לווייתן או דינוזאור משפיעות על הנפש לחזור למקורות קדומים".

מול כל אלה נמצא האדם הקטן, שאחראי ליצירתיות הזו. שישה ימים הושקעו בבריאת העולמות, ואחרי כל זאת מתבקש גם יום מנוחה, בו שובתים מכל מלאכה. פינות שהייה ומנוחה מפוזרות ברחבי הבית ומחוצה לו, אם כסלון ואם כפינות רביצה וקריאה. "פינת ישיבה מתחת לחלון מאפשרת מצב של ישיבה בפנים אך עם תחושה של בחוץ", אומרת מעצבת הפנים מאיה שיינברגר. "כל החוץ הירוק נכנס פנימה ומאפשר להרגיש בחוץ ללא כל השפעה של מזג האוויר".

עבור "יעקבס יניב אדריכלים" אחד מתפקידיו החשובים של בית הוא מרגוע, ואחד האמצעים להשיג זאת הוא פינת אירוח אינטימית, כמו זו שתתכננו בלי להפר את מרחב החיים של שאר בני הבית. "החלל המרכזי של הבית מכיל את שימושי המשפחה המשותפים, שהם ארון כניסה משפחתי גדול, מטבח, סלון, פינת חברוֹת ופינת אוכל. 'פינת החברות' היא המשך הסלון, לצד קמין וספסל בטון, ומטרתה להוות מקום שיחה אינטימי ונינוח. בימים בהם יש אורחים רבים, פינה זו משמשת חלק מהסלון. החלל פונה לשדה פתוח והוא מרובה יציאות לחצר, וכך חלק מחוויית הישיבה בגינה מועברת גם לתוך הבית".

גם כאן לא שכחו לאפשר כניסת אור יום וצבע שמים באמצעות חלון עליון היקפי, שמקליל את מסת הבטון ומאפשר זאת אפילו כשרפפות חצר הבית סגורות. וכשכל אלה מופיעים יחד, נוצרת חוויית בריאה שלמה.


kohlery@gmail.com
טוב לדעת
נגישות