Search magnifier

חיפוש

עכשיו קל ונוח יותר למצוא כל כתבה ברוכים הבאים לאתר אקסטרה המחודש - עדכני ומגוון בשפע כתבות ומאמרים מקצועיים

להתמודד עם אתגרי הפיתוח ההנדסי בים

הנדסת מבנים ימיים וכלי שיט דורשת הכשרה ייחודית והיכרות עם הגורמים השונים הפועלים בים, כגון גלים, זרמים ולחץ הידרוסטטי. במגמה להנדסה ימית בפקולטה להנדסת מכונות בטכניון נחקרים כל הגורמים הללו – ורבים אחרים

סירת המחקר 'דגנית' שנבנתה על ידי ב. מ. כרמל, במסגרת המחקר לפיתוח שיטות מתקדמות לתכן סירות מהירות (צילום: באדיבות דוברות הטכניון)

הים מהווה משאב טבע חיוני של האנושות בכלל, ושל מדינת ישראל בפרט. הסביבה הימית מנוצלת לתחבורה, הפקת מזון, הפקת אנרגיה, פעילות ספורט ופנאי, ומהווה פוטנציאל אדיר לשטחי מגורים ותעשייה. לאחרונה, יותר ויותר גורמים מעלים צורך גובר בהנדסה ימית בישראל – ובהם חזון להקמת מבנים צפים אדירים לפתרון מצוקת שטחים, פיתוח חוות לחקלאות ימית בים הפתוח לנוכח פינוי מאזורי מים מוגנים מטעמים סביבתיים ופיתוח של כלי שייט חדשניים, חלקם בלתי מאוישים.

הים הוא סביבה מאתגרת ביותר לפיתוח הנדסי, וניצול הפוטנציאל הרב הטמון בן מושתת על טכנולוגיה הנדסית המתקדמת בצעדים בטוחים. ההנדסה הימית מתבססת על ניסיון יישומי, וכל חריגה מהמרחב שהוכח בניסיון נעשית בהדרגה, ובגיבוי מחקר ופיתוח הנדסי.

באוקטובר 2012, עם ניסיון של 25 שנה בתכנון כלי שיט ומבנים ימיים בחברת תכנון פרטית, וכן של 18 שנה כחוקר ומנהל המכון הישראלי לחקר הנדסה ימית, הצטרף נתאי דרימר לסגל הפקולטה להנדסת מכונות בטכניון – ופתח בה מחדש את המגמה להנדסה ימית בפקולטה. כיום, המגמה מכשירה מהנדסים להתמודד עם תכנון כלי שיט, מבנים ומתקנים הנדרשים לתפקד בסביבה ימית. תכנון בסביבה ימית מתבסס על הבנה של הסביבה הימית ויכולת ניתוח הנדסי של פעולת הים על המבנה, תוך היכרות עם הגורמים השולטים בה – לחץ הידרוסטטי, גלים וזרמים.

בנוסף להכשרת מהנדסים בתחום הנדסה ימית, פועלת בפקולטה קבוצת מחקר (סטודנטים לתואר מגיסטר ודוקטור בהנחיית דרימר) העוסקת במחקר יישומי בתחום. בין המחקרים שמבוצעים בשנים האחרונות ניתן למצוא פיתוח שיטות הנדסיות לתכנון יעיל יותר של סירות מהירות, שכבר הוכח מעשית בניסויים עם סירת מחקר שנבנתה לצורך זה; המצאת ופיתוח מבנים לחקלאות ים פתוח, כולל שיתוף עם חברת GiliOcean שהקימה ומפעילה בהצלחה מול אשדוד את חוות הדגים הגדולה בעולם בתנאי ים פתוח מסוג SubFlex, שנבנתה לפי תכן והדמיות שבוצעו בקבוצת המחקר; ופיתוח סוג חדש של מבנה צף אדיר המותאם לתנאי הים התיכון, ויכול לשמש לתשתיות או מגורים.

כמו כן קיים שיתוף פעולה עם יסכה גולדפלד מהפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית במחקר על מבנים צפים מודולריים לפיתוח עירוני ימי. סטודנטים לתארים מתקדמים שמעוניינים להתמחות ולחקור בתחום הנדסה ימית יכולים להגיע מתחומי הנדסת מכונות ומהנדסה אזרחית וסביבתית.

טוב לדעת