Search magnifier

חיפוש

עכשיו קל ונוח יותר למצוא כל כתבה ברוכים הבאים לאתר אקסטרה המחודש - עדכני ומגוון בשפע כתבות ומאמרים מקצועיים חדש באתר: מגזין 'הירוק החדש' - כל הפרטים על תעשיית הקנאביס הרפואי בישראל. לחצו כאן

דיכאון קליני

כאשר המציאות נצבעת בצבעים שחורים

ד"ר יריב שחק אנוש אוקטובר 2019
צילום: shutterstock

ד"ר יריב שחק
(צילום: מרכז רפואי העמק)

כמעט כל אדם חווה תקופה של מצב רוח ירוד, שנמשכה אולי כמה ימים או מספר שבועות. אבל אין זה אומר שהוא סבל בהכרח מדיכאון. על אף הנטייה הכמעט מיידית להדחיק ולהכחיש רגשות לא נעימים, סבל הוא חלק מהקיום האנושי, בדיוק כמו שמחה. תחושות כמו עצב וחרדה מתעוררות בזמן התמודדות עם אירועים משמעותיים בחיים, כמו בעיות בעבודה או באהבה.

בזמן דיכאון ראיית העולם משתנה, כתוצאה מאירוע נקודתי, כמו פיטורים או המתנה לתוצאות בדיקה חשובה. הדיכאון פוגע ביכולת ליהנות, והדברים שאליהם אנחנו מתאווים ונהנים לעשות מאבדים מטעמם: האוכל האהוב, הניצחון של קבוצת הכדורגל שאנחנו אוהבים, המגע הגופני של האנשים שאנחנו אוהבים להיות בחברתם, התחביבים והעשייה – כולם מרגישים אפרוריים. הדיכאון משפיע גם על התיאבון ועל השינה ויכול לגרום ליקיצות בשעות הבוקר המוקדמות או באמצע הלילה, או לשינה ממושכת.

רבים מהחוקרים שעוסקים בהבנת הדיכאון סבורים שליבת הדיכאון הנה האנהדוניה – היעדר סיפוק ושמחת חיים. בזמן דיכאון גם האנרגיה והמוטיבציה, היכולת ליזום, לגרור את עצמך מהספה ולעשות דברים, כולם מתקלקלים. אנשים עם דיכאון מרגישים לעתים כבדות פיזית, כאילו גופם מלא בעופרת.

בזמן דיכאון חמור, גם החשיבה עלולה להשתבש ונעשית איטית יותר, ויש קושי להתרכז ולתכנן. העולם נצבע בעיקר בשחור ובמעט לבן ואנשים חווים את עצמם באופן מאוד שיפוטי. כל טעות קטנה הופכת לקריטית. היכולת לדמיין עתיד טוב יותר מתחילה להשתבש וכל האיכויות שיש לאדם מאבדות מטעמן. רבים מהסובלים מדיכאון מתקשים לתפקד, וחוסר המעש מפנה זמן למחשבות שליליות ולשקיעה בדיכאון חריף יותר.

טראומות והיעדר שמחת חיים

אנשים שהתמודדו עם טראומות רבות וחוויות לא טובות בילדות, מועדים יותר לפתח דיכאון. בעיקר אם מדובר באירועים חוזרים, כמו חשיפה לאלימות, התעללות, אם גדלו בסביבה לא מיטיבה והוזנחו רגשית. גם מי שמתמודד עם עצבות מתמשכת עלול לפתח עם הזמן דיכאון, ואכן אנשים המעידים על עצמם כחסרי שמחת חיים כבר מגיל צעיר, ואלו הסובלים מחוסר אנרגיה ומנטייה מוגזמת לשפוט עצמם לחומרה, נמצאים בסיכון מוגבר לדיכאון.

דיכאון מז'ורי

בזמן שחווים דיכאון מז'ורי, המכונה גם בשם דיכאון קליני או דיכאון חריף, המציאות כולה נצבעת בגוונים שחורים וקשה למצוא תקווה. היכולת ליהנות מדברים נפגעת בצורה ניכרת. אין אנרגיה, השינה והתיאבון יוצאים משליטה, והמחשבות חוזרות שוב ושוב (בד"כ תוך עיסוק בשלילי). פעמים רבות דיכאון מז'ורי מתפתח לאחר גלים דיכאוניים קודמים, שנעשים חמורים וארוכים יותר בכל פעם.

גל דיכאוני נמשך בממוצע 9 חודשים, אבל כל יום בדיכאון נראה ומרגיש ארוך יותר. דיכאון שאינו מטופל יכול להימשך גם שנים. למעלה מ-50% מהסובלים מדיכאון יתאוששו בעזרת טיפול, אם כי חלק מתאוששים באופן חלקי בלבד, ועלולים לפתח בעתיד גל דיכאוני נוסף. כ-12%-16% מהאוכלוסייה מתמודדים עם דיכאון מז'ורי, ובנשים שיעור הדיכאון גבוה אפילו יותר. מעריכים שלמעלה מ-20% מהנשים מתמודדות עם דיכאון, כלומר אחת מכל 5 נשים.

ישראל מפגרת ביחס לדיכאון

ישראל מפגרת מאחורי העולם ביחס לדיכאון ובלגיטימציה לדבר על הנושא. בקנדה, למשל, שם התמחיתי, אנשים מדברים בפתיחות מרשימה על התמודדותם עם דיכאון והתמכרויות. בתקשורת – ראש הממשלה ג'סטין טרודו דיבר בכנות על הדיכאון של אמו שחווה כילד, ובתחנות הרכבת יש מודעות פרסומת על דיכאון והפרעות נפשיות.

בנוסף, בישראל היחס לדיכאון פשטני מדי ואין מספיק התייחסות לגורמים שאיתם מתמודד הסובל מדיכאון ולא למערכת התמיכה שלו. גורמים אלו יכולים לשנות את מהלך המחלה, ומשפיעים בצורה ניכרת על סיכויי ההתאוששות מהדיכאון.

ממשבר אפשר להיחלץ לפעמים לבד, ובמקרים אחרים יהיה נבון להיעזר גם באנשי מקצוע. מדיכאון מז'ורי, בדומה להתמודדות עם סרטן או דלקת ריאות, אנשים אינם יכולים להתאושש רק בכוחות עצמם. הדיכאון פוגע בכוח להרים ולדחוף את עצמנו.

אם אתם חוששים שאתם סובלים מדיכאון, ומרגישים שאין ביכולתכם לצאת מהמצב בכוחות עצמכם, מומלץ לפנות ולהתייעץ. אם קשה לכם לחוות סיפוק או שאיבדתם את תחושת הטעם לחיים – חשוב מאוד לפנות ולבקש עזרה. אם איבדתם את השליטה על השינה והתיאבון, ואם עבר כבר יותר מדי זמן אך המצב אינו משתפר אלא מחמיר, מומלץ להתייעץ עם רופא המשפחה (רופאי משפחה מטפלים הרבה פעמים בדיכאון), או עם פסיכולוג או עם פסיכיאטר.

פסיביות מקשה על ההיחלצות מדיכאון

האופן שבו אדם מתמודד עם דיכאון עשוי לעזור לו לצאת בקלות או בקושי מהדיכאון. לרוב, אלו שנוטים להיות פסיביים ולהמתין שהטיפול ישפיע – מתקשים לצאת מדיכאון; בעוד שמתמודדים המעורבים בטיפול – מתאוששים מהר ובקלות רבה יותר.

בדיכאון ניתן לטפל בכל מיני אופנים: בחלק מהמקרים אני ממליץ לאנשים להמתין, או להתמקד בנעשה בחייהם, לערוך שינויים באורח חייהם, ולבדוק האם כוחות הריפוי הטבעי שלהם יאפשרו להם להיחלץ מהמצב. במקרים אחרים נכון להתחיל בטיפול פסיכולוגי, בטיפול בתרופות ובנוירומודולציה (טכנולוגיות שונות לגירוי המוח, באמצעות מגנט או חשמל, המשנות את הפעילות באזורים שונים במוח), או לשלב ביניהם.


ד"ר שחק יריב הוא פסיכיאטר (M.D.PhD) ומומחה לטיפול בדיכאון, מנהל השירות לטיפול בהפרעות מצב רוח ולנוירומודולציה המחלקה הפסיכיאטרית, מרכז רפואי העמק, עפולה.
טוב לדעת
נגישות