Search magnifier

חיפוש

עכשיו קל ונוח יותר למצוא כל כתבה ברוכים הבאים לאתר אקסטרה המחודש - עדכני ומגוון בשפע כתבות ומאמרים מקצועיים

שוברות את הקרח

עיצוב נשי? עיצוב סקנדינבי? אולי פשוט עיצוב טוב שיוצא מההקשר, רעיונות שנעים בחופשיות בין עיצוב מוצר לעיצוב פנים, בעלי חיים, מחשבים ומכונות. המעצבות השוודיות סופיה לגרקוויסט ואנה לינדגרן מציגות חדשנות שמגיעה מסקרנות

Parquet: קולקציית שטיחי צמר במוטיב גיאומטרי תלת-ממדי, הביטאט (צילום: luisettran)

פרקט שהוא שטיח, מגירות על קדקוד וחיות מנמנמות, אלה רק דוגמאות לכמה מהעיצובים הבולטים של הצמד הנשי סופיה לגרקוויסט ואנה לינדגרן משוודיה, הנשים המייסדות מאחורי קבוצת העיצוב Front. שתי נשים החתומות על עבודות הבולטות באירוניה שבהן, כתוצר של דיון, מחקר וניסוי. הסטודיו, שכלל בתחילת הדרך שתי שותפות נוספות והצטמצם מחדש לדואו של המייסדות, מקפיד לצאת מגבולות שוודיה וליצור עבור החברות המובילות בסצנת העיצוב העולמית דוגמת – Vitra, Kartell, Porro, Moooi Kvadrat, Stelten, ו-IKEA. לצד מוצרים בייצור המוני, הסטודיו מעצב בהזמנה אישית עבור גלריות ואספני עיצוב.

בין עיצוב להומור

סופיה לגרקויסט ואנה לינדגרן. סטודיו Front (צילום: Lena Modigh)

לגרקוויסט ולינדגרן, מעצבות תעשייתיות בולטות, הספיקו עד כה להציג במוזיאון ה-MoMA בניו יורק, ועבודותיהן נכללות גם באוספי מוזיאון ויקטוריה ואלברט בלונדון, מרכז פומפידו בפריז, ובמוזיאון ויטרה שבשוויץ.

השתיים נפגשו על ספסל הלימודים של אוניברסיטת שטוקהולם, בפקולטה לעיצוב תעשייתי, ובשנת 2004 פתחו את הסטודיו שלהן.

שתיהן שותפות מלאות בתהליך פיתוח מוצר ו"משחקות" באלמנטים חזותיים שמתגרים בצופה – בין אם מדובר בעכברושים, כלבים ורובוטים – אך במקביל הן גם שואבות השראה מעולם האופנה, האמנות והמדע.

תיק העבודות של סטודיו Front מגוון וכולל מוצרים לשימוש יומיומי, בהם לא מעט קסם ואשליה: שולחנות קפה שעומדים על קודקוד, מעמד לעיתונים שנראה כאילו דפדפו בין דפיו וכאילו קפא בזמן, או גוף תאורה שיוצר צלליות על הקירות.

אחד המוטיבים הבולטים בעבודותיהן של לגרקויסט ולינדגרן הוא השימוש בדימויים מעולם בעלי החיים. אחרי שבחנו מחקרית את הקשר בין בני אדם, לבין חפצים פיגורטיביים ורגשות, מצאו שרוב הנשאלים ביטאו רגש חיובי אל מול דימוי חייתי, מאחר שזיהו תכונות ספציפיות המשותפות להם ולבעלי החיים.

חלק מהמחקר הוקדש לתצפיות אחר תהליך השינה של בעלי חיים, מה שהוביל ליצירת resting animals – סדרת פסלים חדשה שעיצב סטודיו Front ל-Vitra. הדוב הישן הגדול שעיצבו, מרופד בצמר סרוג ויכול לשמש כהדום או כאובייקט לישיבה. לצדו דמויות קרמיקה דקורטיביות של חתול ושתי ציפורים בגדלים שונים. החיות הישנות בשלווה נועדו להכניס הביתה את הטבע באופן חדש, מהסיבה שלדעת השתיים נוכחותם עוזרת ליצירת תחושה של שביעות רצון וחברות.

שולחן סלוני מתוך הקולקציה החדשה ל-porro (צילום: Gianni Frigerio)

עיצוב דימויים ורגשות

בעבודות הסטודיו ניכרת הקפדה על יצירת רגש והתרגשות, כשהדברים אינם רק מה שהם נראים. כך, לדוגמה, מראת הקיר שעיצבו ל-Porro משלבת שתי מראות שכלואות בלולאת עץ מכופף, ומייצרות בבואה תחתונה שלא מצפים לה. מאחר שעיצוב הוא מקצוע שמבוסס על דימוי חזותי על תמונה, מציעה אנה לינדגרן לשמור על סקרנות טבעית ופתיחות לדברים חדשים, בין אם בחומרים ובין בשיטות ייצור, על מנת שלא "להיכנס לאוטומט".

"עיצוב מאפשר לכל אחד להרגיש, באופן מודע או באופן לא מודע", אומרת לגרקוויסט. "בעיצוב אנו מדמיינים חפצים, שעדיין אינם קיימים, ובסופו של דבר, כאשר האובייקט נוצר – הדימוי מקבל תפקיד נוסף בו הוא מעביר את המסר".

כשהפרקט הופך לשטיח

גם הפרויקט האחרון שעיצב הסטודיו למותג הספרדי Gan יצירתי במיוחד. כאן תורגם ריצוף פרקט, או ליתר דיוק הדפוסים הבולטים ביותר בשימוש פרקט מסורתי, עם צבעים עזים שמתורגמים למטריצה תלת-ממדית שהופכת בסופו של תהליך לשטיח צמר מרהיב בטכניקה מסורתית. השטיחים משלבים פשטות סקנדינבית, אשליה בשלושה ממדים, צבעוניות הודית וייצור מסורתי על נול ידני. בעזרת חיבור צורות, צבעים וגיאומטריה, נוצרים שטיחים בעלי קונטור לא שגרתי, כפאזל של מרחב, עומק ותעוזה.

Mikado: יחידת אחסון עכשווית בהשראה אסיאתית ל-porro, הביטאט (צילום: Gianni Frigerio)

מאחר שלטכנולוגיה יש חלק משמעותי בעיצוב של העתיד, האתגר לפי אנה לינדגרן הוא למצוא תחומים חדשים לעיצוב, וחומרים שהם מחוץ לעולם העיצוב הקלאסי המוכר. בסטודיו אוהבים למתוח את גבולות החומרים המוכרים, כמו עץ או קרמיקה.

כך, לדוגמה, לקחו את מלאכת השיבוץ צעד אחד קדימה, ביצירת מזנון עץ ל-porro, מארבעה סוגי עצים, משובצים יחדיו, שיוצרים חזיתות של פטרן גיאומטרי מקורי. החיפוש אחר חומרים חדשים וטכניקות שונות מוביל את השתיים לשלב סריגה, כיפוף מתכת וניפוח זכוכית, לצד הדפסה 3D מחומרים חדשים.

מה החזון שלכן?

"להשתמש יותר ויותר בטכניקות ייצור ידידותיות לסביבה, ובחומרים שמיוצרים באמצעות תהליכים ביולוגיים. חשוב לנו שלא יתייגו את הסגנון שלנו כנשי או סקנדינבי, מאחר שאין לכך כל משמעות. לעתים פרויקט מתחיל מדימוי מסוים ומסתיים בנקודה שונה ולא צפויה. כמעצבות חשוב לנו להקפיד לשמור על סקרנות ותהליכים שפתוחים לשינוי".

טוב לדעת