Search magnifier

חיפוש

עכשיו קל ונוח יותר למצוא כל כתבה ברוכים הבאים לאתר אקסטרה המחודש - עדכני ומגוון בשפע כתבות ומאמרים מקצועיים חדש באתר: מגזין 'הירוק החדש' - כל הפרטים על תעשיית הקנאביס הרפואי בישראל. לחצו כאן

אסותא: כך בונים מותג מעסיק

"אני רוצה שהמועמד יכיר אותי כמעסיק ואת חוויית העבודה אצלי, וכשיראה מודעה - גם אם בעוד חצי שנה - הוא ירצה להגיש מועמדות": מתן ליס, מנהל גיוס ותכנון כוח-אדם של רשת אסותא, בראיון על מותג מעסיק ועל עולם התעסוקה שהופך את המעסיק - למשווק

שרלי שטרית JOBS דצמבר 2018
שגרירי המותג של אסותא (צילום: יח''צ)

"עולם התעסוקה כיום כבר אינו שוק של מעסיקים שבוחרים את המועמד, אלא שוק של מועמדים שבוחרים אותי כמעסיק ומתוכם אני יכול לבחור. כלומר, המעסיק עבר ממקום של מאבחן, מגייס ובעל יכולת בחירה – למעסיק משווק. ומדובר בכל סוגי העובדים בשוק העבודה: מקצועיים ולא מקצועיים, עם או בלי ניסיון, ובוודאי עובדים מדור ה-Y וה-Z" – כך אומר מתן ליס, מנהל גיוס ותכנון כוח-אדם של רשת 'אסותא מרכזים רפואיים'.

לצד האתגרים בשוק העבודה המשתנה, מוטרד ליס מפני העתיד לבוא בתחום הבריאות. לדבריו, "אנחנו ניצבים כיום בפני אתגרים מאוד משמעותיים גם בשוק הבריאות. יש מקצועות שבהם ישראל נמצאת במשבר לאומי עקב התחרות הקשה על מועמדים בתחומים שבהם קיים היצע מוגבל וביקוש גדול כגון אחיות, מרדימים, עובדים בתפקידים פרא-רפואיים ואחרים".

במסגרת ההתמודדות מול האתגרים הללו, פעל ליס בשנה וחצי האחרונות לבניית מותג מעסיק חדש לאסותא במטרה להתאים את אופן ההתנהלות של הארגון לעולם התעסוקה המשתנה. "אסותא היא מותג מאוד מוכר וחזק בשוק. כששומעים אסותא יודעים במה מדובר בכל הנוגע למטופל – רמת שירות גבוהה, רפואה מתקדמת, פריסה ארצית, רפואה פרטית וכדומה. אבל בתוך כל זה, בעיקר בשוק העבודה, לא יודעים מה זה אומר לעבוד באסותא. בבניית מותג המעסיק, ביקשנו להבליט את היתרונות של אסותא כמקום עבודה ולמשוך אלינו מועמדים איכותיים שגם מתאימים לארגון שלנו".

מתן ליס, מנהל גיוס ותכנון כ"א (צילום: תמי בר ישי)

המועמד הוא לקוח

'אסותא מרכזים רפואיים', רשת פרטית של מרכזים רפואיים בבעלות קופ"ח מכבי, כוללת 4 בתי חולים בתל אביב (רמת החי"ל), ראשון לציון, חיפה ובאר שבע; ו-3 מתחמי מרפאות וחדרי ניתוח לאשפוז יום באשדוד, תל אביב ורעננה. בנובמבר 2017 נפתח 'אסותא אשדוד', בית חולים ציבורי חדש לרווחת תושבי אשדוד והסביבה, חברי כל קופות החולים.

מהו הרעיון שבבסיס המהלך למיתוג המעסיק?

"כשיצאנו לדרך, היה לנו ברור שטוב לעבוד באסותא אבל לא היה ברור מה המשמעות של חוויית העבודה הטובה הזאת, ולכן שינינו את כל תפישת הגיוס. הפכנו את התפישה לשיווקית, כשהרעיון הוא שאנחנו מתחילים להתייחס למועמד כאל לקוח.

"לצד פרסום משרות (שגם אותן שידרגנו ברמה שיווקית), אנחנו מייצרים נוכחות ברשת, במפגשים ופונים בצורה יזומה לקהלי יעד שבהם אנחנו מעוניינים. אני רוצה לגרום למועמד שישמע עליי, שיכיר אותי כמעסיק, שיבין מהי חוויית העבודה אצלי, וביום שיראה מודעה – גם אם זה יהיה בעוד חצי שנה – הוא ירצה להגיש מועמדות. הרעיון היה לפנות לאותם מועמדים ולהסביר להם מה זה אומר לעבוד באסותא, וגם ליצור סינון מסוים מתוך היכרות הרבה יותר עמוקה של המועמד את הארגון.

"התפישה הזו נובעת משתי סיבות עיקריות. בשוק העבודה כיום רוב העובדים הם מועמדים פסיביים. הם עובדים ומרוצים במקום שלהם ולרוב אפילו לא חושבים על מקום אחר. אבל אם תבוא לפִתחם הזדמנות לארגון שבמגוון הזדמנויות הם שמעו שטוב לעבוד בו, הם יתעניינו וישמחו לשמוע מה יש לו להציע – כי יש לו מותג חזק כמעסיק.

"הסיבה השנייה היא שלפי מחקרים, 75% מהמועמדים שמחפשים כיום עבודה עורכים מחקר על הארגון כדי להבין אם בכלל כדאי להם להגיש מועמדות. דרך אתרי חוות דעת, רשתות חברתיות ובאמצעות מכרים שעובדים בארגון, הם מחפשים מידע על חוויית העבודה, עד כמה הארגון משקיע בפיתוח עובדים, מה הוא מציע מבחינת תנאים ומהו הפוטנציאל להתקדם שם. אם לא ננגיש להם את המידע שהם מחפשים, לא נצליח לעניין אותם ולמשוך אותם להגיש מועמדות אצלנו".

'אסותאים': הסיפור האמיתי

"מיתוג מעסיק הוא מהלך אסטרטגי שמצריך תמיכה של ההנהלה ושיתוף פעולה של משאבי האנוש עם אגפי השיווק ומערכות המידע". מסביר ליס. "בשלב הראשון אתה חייב לעשות מחקר עומק כדי לזכך ולנסח את מותג המעסיק שלך – מהם היתרונות שלך כארגון ומה מבדל אותך מארגונים שמתחרים בך על אותם מועמדים. את השלב התשתיתי הזה, כמו-גם אפיון של אתר הקריירה, כתיבת כל התוכן ומרכיבים נוספים, עשינו בשיתוף חברת Choices לגיוס שיווקי".

אחד המרכיבים המשמעותיים של המהלך לבניית מותג המעסיק הוא אתר הקריירה של אסותא, שהוא חלק מאתר החברה. אתר הקריירה עלה לאוויר באפריל 2018 לאחר חצי שנה של עבודת תכנות ויצירת תוכן שמשקף את מותג המעסיק בכתבות, בצילומים ובסרטונים. זהו אתר תוכן לכל דבר, למעשה, שמציג באופן אותנטי את הסיפורים של העובדים ומשקף דרכם את חוויית העבודה באסותא.

לתהליך בניית האתר, שבמסגרתו הקימה חברת Pionet את התשתית הטכנית, קדמה עבודת תחקיר נרחבת. "למדנו מהטובים ביותר בעולם", כך ליס, "בדקנו איך זה עובד בחברות מקבילות לנו כמו בית החולים 'הר סיני' ו'מאיו קליניק' בארה"ב וגם בחברות אחרות, לאו דווקא מתחום הרפואה. רוב אתרי הקריירה הם אתרי משרות, אבל ככל שמעמיקים רואים שהרעיון בעולם כיום הוא קודם כל לגייס באמצעות תוכן – ובמיוחד אם המועמד פסיבי או רוצה קודם לעשות עליי מחקר. אני אתן לו את המידע בדרך של תוכן שיעניין אותו על חוויית העבודה, על דברים שקורים בתוך הארגון".

כדוגמה לדבריו, מכוון ליס לכתבה המופיעה בימים אלה בעמוד הראשי תחת הכותרת 'כמו מטאור', שבה מובאים סיפוריהם של חמישה עובדים שהצטרפו לאסותא בתפקידים זוטרים יחסית וכיום ממלאים תפקידים בכירים כגון אחות ראשית, מנהלי מרכזים רפואיים ועוד.

ליס: "דרך סיפור ההתפתחות האישית והמקצועית שלהם, הכתבה מספרת על מה שמייחד אותנו כמעסיק. אנחנו לא 'מדברים על' ברמה ההצהרתית, אלא 'מסַפרים את' הסיפורים האמיתיים של העובדים שלנו שעשו כברת-דרך מקצועית מדהימה והתקדמו מבפנים, כי כך אנחנו מתנהלים כארגון.

"הסיפורים מסופרים דרך העיניים שלהם וכך, בין השורות, מוצג מותג המעסיק והסיפור שלנו כמקום עבודה. הרעיון הוא שהגולש יקרא, יתעניין ויתרגש, עם כתבות שמנוסחות בצורה עיתונאית, עם כותרות מסקרנות – ומשם יגיע למשרות ויגיש את המועמדות שלו.

"בסופו של דבר, לשם זה מכַוון. כלומר, האתר מניע לפעולה – בוא תבחר את המשרה שלך – אבל כשנכנסים אליו זה קודם כל הקריירה: תקרא מה זה אומר לעבוד באסותא, תכיר את העובדים ואת המנהל הפוטנציאלי שלך. דרך הסיפורים של אנשים כמוך, תוכל להבין את התרבות והערכים שלאורם אנחנו מתנהלים, מהי התרבות הניהולית שלנו, איך עובדים שלנו מתפתחים ומתקדמים, איך אנחנו דואגים להם וגם מפנקים אותם בתחום הרווחה.

"נכון להיום, מוצגים באתר סיפורים של יותר מ- 55 עובדים מכל הסקטורים ומכל המרכזים ברחבי הארץ, וביניהם תוכל לקרוא למשל על רוקחת שלנו שיצאה לקורס פילאטיס על-חשבון החברה – והיום היא מדריכת פילאטיס, ומעבירה שיעורים לעובדי המרכז הרפואי. למה? כדי להראות את הייחודיות שלנו".

זה גם מעודד גאוות יחידה.

"בוודאי. זו פלטפורמה שבפעם הראשונה מאגדת במקום אחד את חוויית העבודה. אם עד היום היה ברור שטוב לעבוד באסותא אבל לא היה ברור מה זה להיות 'אסותאי' ומהי חוויית העבודה, עכשיו רואים במקום אחד את הכול – את העובדים בפרונט, עם השמות והפנים שלהם. כאן הבנו שהאתר לא רק פונה החוצה למועמדים אלא גם פנימה לעובדים".

לרגל השקת האתר, קיימה החברה במשך שבוע קמפיין פנים-ארגוני בקרב 3,000 עובדיה מכל המרכזים הרפואיים, שכלל בין השאר תחרות 'חיש-גד אסותא' – כרטיסי גירוד עם חידות שהתשובות להן הופיעו כתוכן באתר. התחרות – שבמסגרתה נדרשו העובדים לגרד את התשובה הנכונה ולשלשל את הכרטיס לתיבות הגרלה, כאשר 30 מהם זכו בפרסים – זכתה להצלחה רבה: כ-90% מהעובדים נכנסו לאתר במהלך שבוע ההשקה.

ליס: "בנוסף לתגובות הטובות שקיבלנו, זכינו במקום שני בקטגוריית 'שער הכניסה לארגון', בתחרות השנתית למצוינות במשאבי אנוש מטעם העמותה לניהול משאבי אנוש. חברות רבות שפונות אלינו שואלות על הערך שמביא אתר הקריירה, ואנחנו שמחים לומר שלאחר חצי שנה באוויר יש לנו כבר למעלה מ-16 אלף כניסות".

"מיתוג מעסיק הוא ריצת מרתון"

כחלק מתפישת הגיוס החדשה, הקימה אסותא גם את קהילת 'שגרירי מותג' – עובדים שנבחרו כמייצגי הפרופיל האסותאי, אשר מרצים באוניברסיטאות ומקיימים פעילות אינטרנטית עשירה בפורומים וברשתות חברתיות.

"אלה משפיענים בזכות עצמם", אומר ליס, "עובדים שמייצגים את החברה כלפי חוץ בזכות קשרים יום-יומיים שלהם ותכנים שהם מעלים. אנחנו לא אומרים להם מה להגיד ולא נותנים להם תוכן ספציפי. כשמישהו מהם מספר על אירוע מרגש מתוך החברה ומצלם את אסותא, הקהל שלו מתוודע לחוויית העבודה ממישהו שהוא אותנטי, לא מאיש שיווק. הפעילות הזו עובדת כמו קסם, ואנחנו רואים נוכחות חיובית גדלה והולכת של עובדים שלנו בהמון מקומות".

מה הדבר הבא? על מה אתם עובדים היום?

"מיתוג מעסיק הוא ריצת מרתון שמטרתה לבנות את המוניטין שלך כמעסיק לאורך זמן, ולנהל מערכת יחסים ארוכת-טווח עם מועמדים פוטנציאליים. בימים אלה העלינו בתוך אתר הקריירה עמוד משרות חדש. הוא יותר מזמין, יותר אינפורמטיבי, המשרות מוצגות בצורה יותר שיווקית ושקופה – מתוך אותה תפישה שמבקשת לספר על חוויית העבודה בחברה, ולא סתם לפרסם משרה.

"לאחרונה בנינו גם תהליך שממוקד בסטודנטים – גם כאלה שמגיעים אלינו להתמחויות במסגרת הלימודים שלהם, וגם אחרים שאיתם אנחנו מעוניינים להיות בקשר. אלה סטודנטים שבעוד שנתיים עשויים להיות המועמדים הפוטנציאליים של אסותא, ולכן כבר עכשיו חשוב לנו שיכירו אותנו כמעסיק. כמו הסטודנטים, אנחנו מסתכלים קדימה ל-2019 ומתמקדים בפעילות מול קהלי יעד ספציפיים שרלוונטיים עבורנו. הפעילות הזו ממנפת את התשתית שכבר בנינו, וממוקדת במגוון פעילויות בדיגיטל וגם אחרות, כדי ליצור איתם מערכות יחסים ארוכות-טווח".

טוב לדעת
נגישות