Search magnifier

חיפוש

עכשיו קל ונוח יותר למצוא כל כתבה ברוכים הבאים לאתר אקסטרה המחודש - עדכני ומגוון בשפע כתבות ומאמרים מקצועיים

הצצה לבתי החולים הדיגיטליים של העתיד

טיפול רפואי מרחוק באמצעות רשתות תקשורת, מעקב באמצעות מצלמות מבוססות בינה מלאכותית וכלים מתקדמים לניהול רפואי ולאבחון חולים. הטיפול הווירטואלי אינו מדע בדיוני, אלא מציאות שמשנה את בתי החולים ואת הארגונים אשר מאמצים אותו

ירון טאס (צילומים: יח"צ פיליפס) ביומד - מדעי החיים מאי 2019
צילום: יח
בית החולים העתידי- קונספט מחקרי של חטיבת העיצוב של פיליפס

צילום: יח"צ פיליפס

ירון טאס (Jeroen Tas)

במהלך 20 השנים האחרונות פעולות יום-יומיות רבות הפכו לדיגיטליות. מי היה מאמין, למשל, שאת כל הפעולות הפיננסיות שלנו ננהל בצורה דיגיטלית? תחום הבריאות עושה גם הוא צעדים בכיוון הדיגיטלי. בית החולים לא יוגבל יותר למבנה הפיזי שלו.

במקום זאת, הטיפול הרפואי יוענק באמצעות מטריצה שתשלב תקשורת פיזית ודיגיטלית ותאפשר טיפול 24/7. כל זה יוביל לשיפור בתוצאות, יספק חוויות מותאמות לצוות ולחולים כאחד, ובמקביל – יסייע למטב את תפעול המערכת כולה.

מערך הטיפול יהפוך בהדרגה למארג של קבוצות בצורות ובתבניות שונות, אשר ישלבו קהילות, שכנים, חברים ובני משפחה. במקביל, מומחים מובילים הממוקדים בטיפולים ספציפיים כגון סרטן, מחלות לב -ריאה, עצבים ועוד, יגדילו באופן הדרגתי את הזמינות הגלובלית של המומחיות שלהם.

טיפול קרוב לבית

בדומה לתחום הפיננסי, אשר עשה את המעבר לעידן הדיגיטלי בזהירות, גם תחום הבריאות נמצא בנקודת מפנה בה המודלים הדיגיטליים יפרצו קדימה. המיזוג של CVS ו'אתנה' בארה"ב הוא אחת הדוגמאות לכך – זהו פתרון המספק מקום אחד בו מקבלים טיפול ראשוני, אבחון וכן גישה לבית מרקחת, בשילוב עם חוויית צרכנות וירטואלית.

אנשים מחפשים יותר ויותר טיפול קרוב לבית, מבלי לנסוע ולחכות שעות ארוכות לרופא, בסביבה יותר נוחה וידידותית לצרכן. הם גם רוצים לקבל יותר תכנים וכלים רפואיים בהתאמה אישית בטלפון הנייד שלהם, בדומה לחוויות הצרכניות האחרות שלהם. כתשובה לכך, אפילו הליכים מורכבים יותר, כמו הכנסת סטנט לעורק, מבוצעים כעת, במספרים הולכים וגדלים, בסניפי מרפאות מומחים הממוקמים בקהילות הקרובות למקומות עבודה ומגורים.

טיפול וירטואלי אינו עוד משהו ששייך לעתיד הרחוק, כי אם מדובר במציאות בעלת השפעה משמעותית, כאשר המאמצים המוקדמים של הטיפול הווירטואלי מתחילים לקצור פירות. אחד מהם הוא מרכז הטיפול הווירטואלי "מרסי" בסנט לואיס, ארה"ב. ב-2017 הוא היה למרכז הטיפול הרפואי הראשון המתמקד ב"בריאות טלפונית" שזיכתה אותו בכינוי "בית חולים ללא מיטות".

וזה לא קורה רק בארה"ב – אוניברסיטת "שוואה" ביפן השיקה יחידת טיפול נמרץ עם מעקב מרחוק בשיתוף עם הטכנולוגיות של "פיליפס". הם משתמשים בטלמטריה בכדי להזרים מידע ממוניטורים, משאבות ומנשמים, ובטכנולוגיות AV מתקדמות כדי לקבוע תיעדוף לטיפול ולהתערבות ראשוניים. מדובר בטכנולוגיה שיכולה לשפר את תוצאות הטיפול בחולים בסיכון גבוה.

ב"פיליפס" אנו עובדים גם על פיתוח טכנולוגיית ראייה ממוחשבת כדי לתמוך במעקב באמצעות מצלמות מבוססות בינה מלאכותית המודדות מדדים קריטיים כמו קצב פעימות לב ונשימה. במקביל, טכנולוגיה זו יכולה לזהות מאושפזים שאינם נמצאים תחת השגחה על מנת למנוע נפילות, או כדי להבחין בחולים המתנהגים באופן לא צפוי במה שיכול להצביע על מצב של טשטוש. טכנולוגיה זו מעניקה תמיכה טובה יותר לאחיות ורופאים, וכן מאפשרת מעקב מקרוב.

צילום: יח"צ פיליפס

מידע קונטקסטואלי מתוך קונספט מחקר 'התאום הדיגיטלי' של פיליפס

הגדלת הנגישות לטיפולים

למודל הטיפול הווירטואלי החדש יש השפעה עמוקה על נגישות לטיפול, מניעה וההתערבות הראשונית, באופן שמאפשר לייתר הגעה למיון ו/או אשפוזים חוזרים. עבור חולים באזורים מרוחקים, פתרונות וירטואליים מגדילים את הנגישות לטיפול ומקלים על בעיות כמו זמני נסיעה ארוכים, או חוסר במומחים רפואיים באזור ספר.

לאחרונה, "פיליפס" הרחיבה את שיתוף הפעולה שלה עם המשרד לחיילים משוחררים בארצות הברית כדי להרחיב את הטיפול מרחוק לעשרה אזורי ספר חדשים ולספק תמיכה ליותר מ-700,000 מבוטחים שהשתמשו בשירותי טלה-רפואה בשנה האחרונה. מודל זה זכה להצלחה גדולה גם במרכזים קהילתיים שלנו באזורים מרוחקים באפריקה, שלא זוכים לטיפול רפואי מספק. בסין השקנו שירותי טלה -רדיולוגיה ופתולוגיה מבוססי בינה מלאכותית כדי לשפר את הנגישות ואת איכות הטיפול במטרה להתמודד עם המחסור הגדול ברופאים מומחים.

ההשקעות הללו יכולות לא רק לשפר את יעילות הטיפול, אלא גם יכולות ליצור חוויית מטופל טובה יותר. מחקר שבוצע לאחרונה על-ידי חברת American Well מצא כי 69% מהמטופלים דיווחו כי תוצאות של ייעוץ וידיאו הובילו לאבחנה מדויקת יותר, בעוד שרק 64% העידו כי הבעיות שלהם הגיעו לידי פתרון מלא בסביבת טיפול פיזית. בדומה לכך, שביעות הרצון של הרופאים השתפרה גם היא.

נגישות לרשת של מומחים ומטפלים מקצועיים יכולה לספק טיפול טוב יותר, וירטואלי ופיזי, למטופלים רבים בבית, או בבית חולים, ולהעלות גם את שביעות רצון שלהם. החזר כספי למוסד הרפואי המבוסס על איכות תוצאות הטיפול, בשילוב עם טיפול וירטואלי הנתמך בבינה מלאכותית, יוכל לספק מענה לכמה מבעיות היעילות העיקריות במערכות הרפואה ולהניע תוצאות טובות יותר עם אבחנות מדויקות המובילות לטיפול מניעתי טוב יותר.

מעבר למודל מבוסס ערך

תחום הרפואה הוא תחום שמרני, ובצדק. אחרי הכל, הוא עוסק בחיי אנשים. פתרונות רפואיים דורשים הוכחות ואישורים רגולטורים ועדיין צריך להתמודד עם אתגרים רבים לפני שנראה כיצד החזון לטווח הרחוק הופך למציאות. אנחנו צריכים להמיר את מודל התשלום לפי שירות למודל המבוסס על ערך כדי לעודד טיפול המבוסס על תוצאות קליניות וכלכליות.

הדבר ידרוש שינוי ארגוני והסתגלות לעבודה בשיטה מולטי-דיסציפלינרית, תוך שיתופיות בין בני אדם וטכנולוגיה כך שיפעלו ביחד באופן משופר. מדובר בטכנולוגיות בטוחות, אשר יישומן יסייע ללא ספק למטופלים. בנוסף, עלינו להתמקד בתמיכה ובשיפור היכולות של האנשים המשתמשים בטכנולוגיה כך שהם יוכלו לסמוך עליה ולהרגיש שהיא מעצימה אותם.

אנו ב"פיליפס" מפתחים טכנולוגיות שמיועדות להשגת ארבע מטרות ברורות: תוצאות טובות יותר עבור המטופלים ועלויות נמוכות יותר, אך גם חוויות טובות יותר עבור המטפלים והמטופלים. לא רק שאנחנו יוצרים את הכלים המתאימים כדי לתמוך בניהול רפואי וכדי לאבחן ולטפל בחולים, אלא שבנוסף לכך, אנחנו גם רוצים לספק פתרונות שיעזרו לאנשים לנהל בעצמם את הבריאות שלהם עם בסיס תמיכה של מומחים, לצד תמיכה ממוכנת.


הכותב הוא מנהל חדשנות ואסטרטגיה ראשי וחבר מועצת המנהלים ב"פיליפס" העולמית.
טוב לדעת