Search magnifier

חיפוש

ברוכים הבאים לאתר אקסטרה - עדכני, מגוון ועשיר בכתבות ובמאמרים מקצועיים בשלל תחומים

שרית טגנסקי: חידושים אלטרנטיביים בטיפול בילדים עם ADHD

ד"ר שרית טגנסקי, PhD, פיתחה שיטה אלטרנטיבית מתקדמת לטיפול בבעיית קשב וריכוז וסיוע לילדים עם צרכים מיוחדים

ד"ר שרית טגנסקי (צילום: סלי לוי)

הורים רבים לילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז עם היפראקטיביות (ADHD), מתארים מציאות יומיומית טעונה ומאתגרת,  של חוסר שקט מתמיד והסחות דעת בלתי פוסקות. חלק מהילדים אינם מסוגלים להתמודד עם תופעות הלוואי של הטיפול התרופתי. ד"ר שרית טגנסקי, פיתחה את שיטת AAF  (Attention. Active, Fun)לטיפול בילדים עם ADHD וילדים עם צרכים מיוחדים בדרך של  הקשבה, הפעלה, והנאה. ד"ר טגנסקי בעלת PhD בתחום הפסיכולוגיה, תואר ראשון בחינוך ובאומנות  ותואר שני בחינוך, התמחות בלקויות למידה וצרכים מיוחדים בשילוב אומנויות. היא בעלת תעודת הוראה לחינוך מיוחד, למדה תרפיה באומנות משקמת וליווי התפתחותי, ואימון (קואצ'ינג) לילדי ADHD.היא פיתחה את הטיפול הייחודי שלה, המבוסס על הידע האקדמי הרב והניסיון שצברה לאורך השנים.

כיצד השיטה פועלת?

"שיטת טיפול AAF היא אלטרנטיבית והוליסטית. היא משלבת בטיפול את כל תחומי האמנות, מוסיקה, ספורט, ומסתייעת בעזרים מיוחדים ויעילים מאוד לילדים. אני מקבלת ילדים החל בגיל 3 ועד גיל הבגרות ובונה להם תכנית העצמה אישית, כל ילד לפי גילו וצרכיו. "התכנית מלווה באימון ייחודי לילדי ADHA, תוך זיהוי המקומות בהם הם מתקשים (לימוד, התארגנות, כישורים חברתיים, ועוד). החשוב מכל הוא למצוא את הטריגר הקטן ביותר אליו הילד מתחבר –מוזיקה, ציור, פיסול, בישול, אפייה, ועוד, ודרך העיסוק בתחום, נבנה הטיפול. המכון שלי הוא ממלכה שלמה הכוללת מגוון עזרים מוטוריים, עזרים לתפקודי למידה, כלים מוזיקליים, כלל הכלים הרלוונטיים מתחום האמנות, מטבח לאפיה, ומגוון צעצועים ומשחקים מוטוריים ומונטסורים לפיתוח. דרך לימוד המוזיקה, שירה, בישול, אפייה, אני מציידת את הילד בכלים נוספים דרכם הוא לומד לסמוך על עצמו, להעריך את עצמו ולקחת אחריות. "רוב ילדי ה- ADHD הם חכמים מעל הממוצע, יצירתיים וחושבים מחוץ לקופסא, ולרוב הם מלמדים את עצמם לעקוף את הבעיות שלהם. התפקיד שלי הוא לא להחביא את היכולות ולא להסוות אלא להפך – לסייע להם להבליט את היכולות שלהם ולהגביר את הביטחון העצמי".

ספרי על העזרים המתקדמים המשולבים בטיפול?

"ילדים עם הפרעות קשב פעמים רבות מדברים מהר מאוד ויורקים תוך כדי הדיבור, תופעה זו עשויה לגרום להתרחקות מהם. כדי לטפל בכך, המכון שלי מצויד באביזרים וציוד טיפולי כגון מכשיר מיוחד שמלמד את הילד לשלוט בריור שלו בזמן הדיבור. מכשיר נוסף נועד לשליטה מיטבית בתנועות המוטוריות בכף היד – הילד מכניס לתוכו את אצבעותיו וישנה הפרדה בין אצבע לאצבע, כך הילד לומד לזהות את התחושות בכל אצבע בנפרד.  יש כיסא תהודה – כיסא מיוחד ומרגיע בו הילד יושב בחדר מופץ ריח מהסוג שהילד אוהב ובוחר וואני מנגנת לו, כך  שהוא מתחבר לעצמו ולתודעה שלו למשך זמן מסוים כדי להרגיע את הגוף והמוח. אז הילד פנוי ללמידה ואנחנו מתחילים לעבוד. "יצרתי טבלת התנהגות ייעודית אותה הילד ממלא לאורך כל היום ורושם בכל שעה ואת המטלות שביצע (שיעורי בית, סידור החדר, וכד'). הוא משאיר לי הודעה בטלפון מדי בוקר שעמד במטלות ובמשימות היומיות ובסוף השבוע הוא מקבל פרס – הפתעה המשמשת חיזוק חיובי".

מה הטיפול מספק לילדים?

"הילד מייצר קודם כל חיבור של הילד לעצמו. הוא בונה אצלו את הביטחון לקבל את עצמו ולעמוד מול החברה וברגע שיש לו ביטחון ושקט והוא לא מהסס, קל יותר לעבוד איתו בתחום הלימודי. מגיעים ילדים עם בעיות מוטוריות ובעיות של וויסות חושי, כאלו שפוחדים ממתקני ספורט, נרתעים מלקפוץ ולרוץ, אך במסגרת השהייה אצלי הם מתרגלים למתקנים,  מתרגלים, נהנים וצוברים ביטחון בעצמם שאיתו הם ממשיכים בחוץ, לחיים האמיתיים. "בנוסף לכל המטרייה הרחבה, שאני מספקת להם, אני משלבת גם עבודת מגעים, אותה למדתי תוך ליווי התפתחותי בשיטת שלהב. אני עובדת איתם על מגע עמוק או חלש בידיים, עבודה של מגעים וטפיחות ודרך זה אני מסננת את הקשיים הסנסורים שעצורים בתוכם. בטיפול משולב זה הילדים מתנסים בעבודה מוטורית, מקבלים ליווי ואימון, חשיפה למוזיקה, העשרה התפתחותית וכלים מעשיים ופרקטיים להתמודדות עם העולם".

למידע ופרטים נוספים: https://www.function-s.co.il
טוב לדעת
נגישות