Search magnifier

חיפוש

ברוכים הבאים לאתר אקסטרה - עדכני, מגוון ועשיר בכתבות ובמאמרים מקצועיים בשלל תחומים

שומרים על שמיים נקיים

עד לא מזמן, מעטים היו חושבים לחבר את המושגים "ירוק" ו"בר-קיימא" עם ייצור מטוסים; מתברר כי בעשור האחרון חלה מהפכה חשיבתית ויישומית של ממש בנושא, ואחת השותפות המרכזיות במגה-פרויקט אירופי המבקש להפוך את המטוסים לירוקים יותר הינה התעשייה האווירית לישראל

מטוס 767-300B מוסב למטען ( צילים: התעשייה האווירית לישראל)

על המונחים ירוק, צמצום פליטת מזהמים או הגנה על הסביבה אנו שומעים לרוב בהקשרים של שימוש באנרגיות מתחדשות כתחליף לדלקים, המרת רכבים לחשמליים, או בנייה בת-קיימא על בסיס עקרונות הבנייה הירוקה. אך האם ידעתם שגם בעולם התעופה מושם דגש בעשור האחרון על שמירה על שמים נקיים יותר וצמצום פליטת מזהמים לאוויר?

אחת החברות הנמצאות בחוד החנית להפיכת עולם התעופה לירוק וידידותי יותר לסביבה, היא התעשייה האווירית לישראל, הפעילה בשנים האחרונות כשותפה מרכזית בשני פרויקטים מיוזמת הנציבות האירופית ותעשיית האווירונאוטיקה באירופה, וחלק מתוכנית המו"פ Horizon 2020 של האיחוד האירופי. התוכנית, אשר חולקה לשני שלבים – Clean Sky1 שכבר הסתיים, ו-Clean Sky2 הפועל כעת, היא תוכנית המחקר האווירונאוטית השאפתנית ביותר שהושקה אי פעם באירופה. מטרתה של התוכנית היא לפתח טכנולוגיה חדשנית ומתוחכמת, שנועדה לצמצם את פליטות דו-תחמוצת הפחמן, הגז והרעש שיוצרים מטוסים.

בכך תוכנית Clean Sky בכללותה תורמת לחיזוק ההובלה והתחרותיות של אירופה בעולם, כאשר תוכנית Clean Sky2 בפרט מקיפה את התעשייה, מרכזי מחקר, עסקים קטנים ובינוניים ומוסדות אקדמיים, ולרשותה תקציב של קרוב ל-4 מיליארד אירו ל-7 שנים. במסגרת התוכנית מתאמת ומובילה התעשייה האווירית הישראלית את הפיתוח בפרויקט OPTICOMS (ראשי תיבות של "מבנים מרוכבים שעברו אופטימיזציה לכלי טייס קטנים") ו-ecoTECH, המתמקד בפיתוח שלדות יעילות וידידותיות לסביבה של כלי טייס. שני הפרויקטים הם חלק מ-CS2 Airframe ITD (הדגמת טכנולוגיות שלדת מטוס), תוכנית בהובלת דאסו, EADS-CASA וסאאב.

קונסורציום OPTICOMS כולל שלוש חברות אירופיות: קוריוליס, TME ודנובאט, כולן מובילות בטכנולוגיות מיכון חדשניות של ייצור חומרים מרוכבים (קומפוזיטים), יחד עם התעשייה האווירית. הפרויקט נועד לקדם ולהחליף מספר רב של תהליכים למיכון הייצור של חומרים מרוכבים, כגון "תפיסה והנחה" רובוטיות, ATP (הדבקת סרטים אוטומטית) ותהליכים אחרים המאפשרים להשיג יעדי קיצוץ שאפתניים ומשמעותיים בעלויות מחזור חיי המוצר. בסוף הפרויקט תתקיים הדגמה של כנף באורך שבעה מטרים, שתמחיש את היתרונות המשמעותיים מבחינת עלויות ומשקל גם בייצור בהיקפים נמוכים.

פיתוח טכנולוגיות חדשות

קונסורציום ecoTECH החדשני לפיתוח שלדת כלי טיס יעילה וידידותית לסביבה, מפתח כעת מערך טכנולוגיות חדשות שיצמצמו את טביעת הרגל הסביבתית שמותיר ייצור כלי הטיס מנקודת המבט של מחזור החיים הגלובלי. בין השאר עוסק הקונסורציום בפיתוח חומרים, תהליכים, שיטות וטכנולוגיות מחזור חדשות שיובילו לייצור ירוק וליתרונות מבחינת תחזוקה וסוף חיי המוצר, כגון סגסוגות חדשות חזקות וקלות משקל, טכנולוגיות עיבוד מתכת יבשות ללא פסולות מזהמות, חלקים בהדפסת תלת-ממד, מבני חומרים מרוכבים אינטגרליים ומעוטי פסולות, שיטות וטכנולוגיות לצמצום השימוש באנרגיה בתהליכי ייצור, תהליכי הרכבה מתקדמים, וכן מערכות צבע וציפוי ללא כרומטים – חומר מסוכן ונפוץ בתעשיית התעופה – כדי לעמוד ברגולציית REACH ובדרישות לקוחות.

הקונסורציום שהתעשייה האווירית עומדת בראשו כולל תריסר שותפים מגרמניה, הולנד, יוון וספרד. היתרונות הסביבתיים שיתאפשרו הודות לטכנולוגיות החדשות ייבחנו באמצעות "פעילויות להערכת מחזור חיים" (LCA), ובסיום הפרויקט ישמשו טכנולוגיות עיקריות שפותחו בו לייצור ארבעה מדגימים עיקריים של חומרים תרמופלסטיים, חומרים תרמוסטיים וחומרים טבעיים המאמתים את תכונות החומרים, הטכנולוגיות והתהליכים החדשים.

כאן המקום לציין כי התעשייה האווירית העמלה כעת על קידום מטרות Clean Sky 2 מילאה תפקיד חשוב גם בתכנית Clean Sky 1 כשותפה בפלטפורמת תכנון שלדת מטוס אקולוגית, שהתמקדה בהשגת התקדמות ניכרת בצמצום ההשפעה הסביבתית של הייצור, התחזוקה והסילוק של כלי טיס ומוצרים קשורים. בתפקידה זה היתה אחראית החברה לבחירה, לפיתוח ולהדגמה של חומרים וטכנולוגיות מבטיחים ובעלי פוטנציאל להפחתת משקל, צמצום עלויות, צריכת אנרגיה, תפליטים רעילים, ביטול השימוש בחומרים מסוכנים ומחזור חומרי תעופה. התעשייה האווירית פיתחה הרבה טכנולוגיות רלוונטיות בתחומים אלה אשר אומתו בשלוש הדגמות שנערכו השנה והמחישו הפחתת משקל של 20%-10% וצמצום של פוטנציאל ההתחממות הגלובלי ביותר מ-50%.

לדברי ד"ר יהודית מירובסקי, מנהלת המו"פ במינהל חומרים, חטיבת התעופה של התעשייה האווירית: "בשנים האחרונות, פרויקט OPTICOMS יזם וקידם בחינת היתרונות והחסרונות של אוטומציה בטכנולוגיות ייצור מהפכניות לחומרים מרוכבים. בוצעו השוואות בין שיטות רובוטיות ואוטומטיות אחרות, אשר כולן מצויות בחוד החנית של הטכנולוגיה, בכדי להבין איזו טכנולוגיה מביאה תוצאות הכי מוצלחות מבחינת איכות, עלות, חוזק, בטיחות, דיוק וידידותיות לסביבה. ייצרנו מדגימים של מבנים אינטגרליים, כדי לוודא את היכולות של כל טכנולוגיה שמתחרה. בנוסף, פרויקט OPTICOMS מקדם טכנולוגיות חדשניות כדי לשפר את הרווחיות, היעילות והתחרותיות של מבני כלי טיס בתעשייה האווירית. לדוגמה, הפרויקט מפתח שיטות הדבקה של מבנה ראשי גדול בשילוב סיב אופטי בקו ההדבקה, כדי לתת מעקב על טיב ההדבקה. כעת טכנולוגיה זו בבדיקה על מדגים קטן – בתקווה לשלב נושא אתגרי זה במבנה כנף של 7 מטרים בסוף הפרויקט".

טוב לדעת
נגישות